Xenon borde förbjudas

widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
2 oktober 2008 · 313 Inlägg

Måste bara få skriva av mej lite=)...Xenon är snyggt och bra (för den som sitter i bilen det är monterat på) Men visst fan bländar det mer än halogen ? det tycker då jag iaf... klart det inte skall förbjudas,men bländar lyset dej så självklart på med helljuset!!!då kanske personen som sitter bakom ratten med xenon fattar att nått är fel med lyset och åtgärar inställningen...Om inte så är den personen kanske en omogen arogant liten skit som inte bryr sej om nått annat än sej själv=) jag skulle vilja ha xenon, men då ska det inte störa andra så tycker jag iaf. och nu lite tydligare till er som inte förstår XENON BLÄNDAR MER ÄN HALOGEN!!!!!!!!!!sunt förnuft det är ju starkare "sken" än halogen....!

///Widell
coffe.dk Zzzz
2 oktober 2008 · 937 Inlägg

MilleN skrev:
Dimljus tycker inte jag bländar alls, dock kan vissa bilar med Xenon vara rejält irriterande men det är så läckert så det får gå...

Hehe, jag tycker raka motsatsen tongue
Dimljus brukar blända som fasen, men (för det allra mesta) inga problem med Xenon så länge de har nivåreglering.
Däremot är det jävligt irriterande med eftermonterat Xenon som är inställt helt åt helvete smile

Sportsedan
2 oktober 2008 · 457 Inlägg

På tal om nivåreglering, så är det mkt. irriterande med bilar som har halogenlampor och kör med släp eller  tunglast och inte bemödar sig att justera ner halvljuset sad Finns ju ett vred för detta!

Neh inför automatisk nivåreglering på alla bilar!!!

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
Hamilton
2 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

blacken skrev:
Den dära "lilla justeringsknappen" FINNS INTE på dom YTTRE backspeglarna.
..

Beror ju på vad det är för bil man har, många har automatisk avbländning.

Fotograf på tierpidag.se
Meanstreaker
2 oktober 2008 · 119 Inlägg

På tal om den automatiska nivåregleringen, är det någon som vet om man kan ändra standardläget för detta för att höja ljusbilden? Jag har ju xenon men tycker de lyser rakt ner i backen... Halvljuset på min Renault Megane lös upp mer!

vw___tompa Avstängd
2 oktober 2008 · 386 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Minister skrev:
Jag håller med om att det kan vara bländande, men jag står ändå på xenonljusens sida. Det känns som att fler tar skada av att de inte hinner se rådjuren framför sig, än av att de blir bländade av xenonljus.

Att köra med de främre dimljusen påslagna är dock ett förbannat oskick. Det gynnar väl knappast sikten?

Håller helt och hållet med.

Instämmer.

Martin 9-3 Fisketokig
2 oktober 2008 · 2 997 Inlägg

Kan man på något sätt påverka automatiska nivåregleringen?

Rätta mig om jag har fel men den justerar väl själv beroende på hur man lastar bilen? Sitter det 3 pers bak och man har skuffen full i sand wink så känner den av och vinklar ner halvljuset?

Skulle vara fint att kunna fixa så den inte räknar med de 50kg batterier och baslåda+steg och "låsa" nivån där. Sen räcker det gott för att påverka ljusbilden då baken fjädrar ner 3-4cm med de grejorna smile.

Med nya lamporna så ska ljusstyrkan vara mindre, blåare men inte lika stark som originalxenonet. Så man kanske kan kompensera med att vinkla upp dem? smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Meanstreaker
2 oktober 2008 · 119 Inlägg

Jo, visst vinklar den ner om man lastar mer, men frågan kvarstår, om jag sitter ensam i bilen och "grundinställningen" på lyset är satt så lågt att de lyser upp skitdåligt, då måste man ju kunna justera detta? Får fråga på verkstan när jag servar bilen om en månad....

ReApEr__88
2 oktober 2008 · 620 Inlägg

ja detta hör nog inte hit men såg att de talades om tidigare, Får man köra på ex angeleys + dimljus på dag med bra sikt? eller e det olagligt.

Volvo S60 (2006)
civic Naturally Aspiranted
2 oktober 2008 · 543 Inlägg

Orkar inte läsa igenom hela tråden..

Men jag tycker inte att vanliga xenomljus från fabrik är bländande, dock är dessa JÄVLA EFTERMARKNADS lamporna ett rent helvete. Folk fattar verkligen inte hur högt de ställt sina ljus, helst ska dom lysa ändå upp över träden vilket ger mötande bil ett rent helvete.

Samt att alla som köper denna skiten ska ha så blått som möjligt.
Enligt min mening bör det fan va dryga böter.

Mortalis VW-nörd?
2 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Kan man på något sätt påverka automatiska nivåregleringen?

Rätta mig om jag har fel men den justerar väl själv beroende på hur man lastar bilen? Sitter det 3 pers bak och man har skuffen full i sand wink så känner den av och vinklar ner halvljuset?

Skulle vara fint att kunna fixa så den inte räknar med de 50kg batterier och baslåda+steg och "låsa" nivån där. Sen räcker det gott för att påverka ljusbilden då baken fjädrar ner 3-4cm med de grejorna smile.

Med nya lamporna så ska ljusstyrkan vara mindre, blåare men inte lika stark som originalxenonet. Så man kanske kan kompensera med att vinkla upp dem? smile

Min golf har iaf ingen automatisk nivåreglering, ställer den manuellt med ett litet reglage, ifall jag lastat bilen mkt..

Seth
2 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
ja detta hör nog inte hit men såg att de talades om tidigare, Får man köra på ex angeleys + dimljus på dag med bra sikt? eller e det olagligt.

räknas eyesen som positions så får man.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Martin 9-3 Fisketokig
2 oktober 2008 · 2 997 Inlägg

Mortalis skrev:

Martin 9-3 skrev:
Kan man på något sätt påverka automatiska nivåregleringen?

Rätta mig om jag har fel men den justerar väl själv beroende på hur man lastar bilen? Sitter det 3 pers bak och man har skuffen full i sand wink så känner den av och vinklar ner halvljuset?

Skulle vara fint att kunna fixa så den inte räknar med de 50kg batterier och baslåda+steg och "låsa" nivån där. Sen räcker det gott för att påverka ljusbilden då baken fjädrar ner 3-4cm med de grejorna smile.

Med nya lamporna så ska ljusstyrkan vara mindre, blåare men inte lika stark som originalxenonet. Så man kanske kan kompensera med att vinkla upp dem? smile

Min golf har iaf ingen automatisk nivåreglering, ställer den manuellt med ett litet reglage, ifall jag lastat bilen mkt..

Sån skulle jag vilja eftermontera. Vore kul att veta hur senorerna funkar, om man kan montera något som lurar dem att bilen är lättare bak

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
klimpan
2 oktober 2008 · 2 600 Inlägg

jag tycker att Xenon är behagligt lyse ha sj hafft det innan och kan säga att jag saknar det=) sen finns det ju dom som bländar men det gör ju vanliga lysen me.  men alla tycker vi olika så denna tråd kan bli hur lång som hällst.

Senast redigerat av klimpan (2 oktober 2008)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
ReApEr__88
2 oktober 2008 · 620 Inlägg

Seth skrev:

ReApEr__88 skrev:
ja detta hör nog inte hit men såg att de talades om tidigare, Får man köra på ex angeleys + dimljus på dag med bra sikt? eller e det olagligt.

räknas eyesen som positions så får man.

Ja då mina e kopplade till posistionslyset så...

Volvo S60 (2006)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 oktober 2008 · 963 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Jo, visst vinklar den ner om man lastar mer, men frågan kvarstår, om jag sitter ensam i bilen och "grundinställningen" på lyset är satt så lågt att de lyser upp skitdåligt, då måste man ju kunna justera detta? Får fråga på verkstan när jag servar bilen om en månad....

Ja det går att justera. Antingen med justerskruvar eller via databoxen beroende på bil/modell.
Lamporna har inget gyro så de vet inte hur de är inställda. Grundinställningen måste vara korrekt, det som korrigeras med den automatiska nivåregleringen är bara förhållandet mellan fram/bakaxel.
Kolla under bilen så ser du troligtvis små ledade armar på exempelvis höger fram och vänster bak som avgör skillnaden.

Nivåregleringen på BMWs Xenonstrålkastare fingerar på följande sätt . Systemet arbeter i två olika moder; en dynamisk och en statisk:

Den dynamiska “moden” är aktiv:
1.) 30 sekunder efter påslag av tändningen och halvljus
2.) när bromspedalen är nertryckt
3.) under acceleration och retardation större än en förbestämd tröskel. Acceleration och retardation kalkyleras genom jämförelse mellan två konsekutiva hastighetsavläsningar. Detta görs varannan sekund .
Korrigeringen av strålkastarnivån görs i dynamisk mod så snabbt som möjligt, typiskt 300mS.

Vid alla andra tillfällen; t.ex. lugn körning i konstant fart, så är den statiska “moden” aktiv och justering av ljusnivån görs var 30 sekund.

Senast redigerat av TCG (2 oktober 2008)

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 oktober 2008 · 963 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
ja detta hör nog inte hit men såg att de talades om tidigare, Får man köra på ex angeleys + dimljus på dag med bra sikt? eller e det olagligt.

Denna fråga tror jag finns minst 300ggr på alla bilforum jag känner till... svaret är ja, det får du. Se nedan lagtext. Hittade den snabbast genom att söka på Google "dimljus dagtid" och då i en länk här på G.org. tongue

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   -I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   -Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 oktober 2008 · 963 Inlägg

ReApEr__88 skrev:

Seth skrev:

ReApEr__88 skrev:
ja detta hör nog inte hit men såg att de talades om tidigare, Får man köra på ex angeleys + dimljus på dag med bra sikt? eller e det olagligt.

räknas eyesen som positions så får man.

Ja då mina e kopplade till posistionslyset så...

Angeleyes är standard positionsljus på E39. Du kan inte ha på dimljusen utan att först/samtidigt tända angeleyes. Så ja, det är lagligt att ha denna kombination.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 oktober 2008 · 963 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Mortalis skrev:

Martin 9-3 skrev:
Kan man på något sätt påverka automatiska nivåregleringen?

Rätta mig om jag har fel men den justerar väl själv beroende på hur man lastar bilen? Sitter det 3 pers bak och man har skuffen full i sand wink så känner den av och vinklar ner halvljuset?

Skulle vara fint att kunna fixa så den inte räknar med de 50kg batterier och baslåda+steg och "låsa" nivån där. Sen räcker det gott för att påverka ljusbilden då baken fjädrar ner 3-4cm med de grejorna smile.

Med nya lamporna så ska ljusstyrkan vara mindre, blåare men inte lika stark som originalxenonet. Så man kanske kan kompensera med att vinkla upp dem? smile

Min golf har iaf ingen automatisk nivåreglering, ställer den manuellt med ett litet reglage, ifall jag lastat bilen mkt..

Sån skulle jag vilja eftermontera. Vore kul att veta hur senorerna funkar, om man kan montera något som lurar dem att bilen är lättare bak

Varför vill du lura någon sensor? Ska du ha lamporna så högt så de bländar?

Standardinställningen(så som lamporna lyser när bilen står till och med ordinarie last) går att justera antingen med justerskruvar eller via databoxen beroende på bil/modell.
Lamporna har inget gyro så de vet inte hur de är inställda. Grundinställningen måste vara korrekt, det som korrigeras med den automatiska nivåregleringen är bara förhållandet mellan fram/bakaxel.
Kolla under bilen så ser du troligtvis små ledade armar på exempelvis höger fram och vänster bak som avgör skillnaden.

Nivåregleringen på BMWs Xenonstrålkastare fingerar på följande sätt . Systemet arbeter i två olika moder; en dynamisk och en statisk:

Den dynamiska “moden” är aktiv:
1.) 30 sekunder efter påslag av tändningen och halvljus
2.) när bromspedalen är nertryckt
3.) under acceleration och retardation större än en förbestämd tröskel. Acceleration och retardation kalkyleras genom jämförelse mellan två konsekutiva hastighetsavläsningar. Detta görs varannan sekund .
Korrigeringen av strålkastarnivån görs i dynamisk mod så snabbt som möjligt, typiskt 300mS.

Vid alla andra tillfällen; t.ex. lugn körning i konstant fart, så är den statiska “moden” aktiv och justering av ljusnivån görs var 30 sekund.

Senast redigerat av TCG (2 oktober 2008)

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 oktober 2008 · 963 Inlägg

civic skrev:
Orkar inte läsa igenom hela tråden..

Men jag tycker inte att vanliga xenomljus från fabrik är bländande, dock är dessa JÄVLA EFTERMARKNADS lamporna ett rent helvete. Folk fattar verkligen inte hur högt de ställt sina ljus, helst ska dom lysa ändå upp över träden vilket ger mötande bil ett rent helvete.

Samt att alla som köper denna skiten ska ha så blått som möjligt.
Enligt min mening bör det fan va dryga böter.

Frågan är hur/om de kommer igenom bes. med dessa...
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

21 kap. Belysning m.m.

35 § Halvljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.
( = Xenon-lampor)

41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

42 § Fordon med halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare enligt 170 §.

Senast redigerat av TCG (2 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang