Tjära på bilen

Flemming
2 oktober 2008 · 4 Inlägg

Hej alla,

Jag är ny här och hoppas verkligen på er hjälp.
Jag har sett att det finns "trådar" här på forumet om hur man skall göra för att få bort asfalt/tjära på bilen men har inte riktigt fått klarhet ändå.

Jag har kört på en (tydligen) nytjärad väg som var riktigt dåligt skyltad:-( Resultatet blev att jag fick asfalt/tjära på stora delar av bilsidan. Stack till biltema och fick rådet att köpa bioavfettning. Följde instruktionerna och fick bort det mesta. MEN, det sitter fortfarande kvar grova pluttar/prickar av svart tjära.

Vad ska jag göra?
Måste jag ingripa omedelbart, blir det svårare om jag väntar över helgen?
Eftersom jag är relativt ohändig ber jag om råd. Kan jag fixa det själv eller bör jag lämna in bilen?
Behöver ju en metod/ett medel som inte skadar lacken och hellst ett medel som kräver så lite annan efterbehandling som möjligt.
Någon föreslår diesel, skadar det lacken i övrigt eller är det bara att gnugga på?


tack alla

PS: Kanske jag lagt denna tråd fel, ber om ursäkt i så fall DS

Mvh
/Flemming

Senast redigerat av Flemming (2 oktober 2008)

Tzatziki
2 oktober 2008 · 452 Inlägg

Kör till närmsta rekond och be om tips och råd ...
Kanske rent av du kan få ett bra pris för jobbet så slipper
man ta chanser själv.

Ang diesel på lacken så skall det inte vara några större konstigheter mot lacken men
jag skulle rekommendera att man tvättar av ytan när man gnuggat på sånt.
Körde med lacknafta på min gamla colt och det funkade bra ... inga konstigheter på lacken.

Men hade det varit jag som fått massa tjära på bilen så hade jag vänt mig till en rekond
och råd-frågat.

Lycka till!

Dannexc60 Trucker
2 oktober 2008 · 61 Inlägg

ja brukar använda vanlig kallavfettning som ja köper på biltema, (finns på dom flesta mackar också) de löser tjära spruta på de o låt de verka i någon minut. finns någt som heter prick bort me som ska va bra (har ej prövat själv).är de stora utbuktande pluttar kan du ta lite försiktigt med nageln efter att du sprutat på medlet. lycka till

Volvo Xc60 D5 AWD "Xc60 Polestar" (2013)
fred89 Mazda Über Alles
2 oktober 2008 · 121 Inlägg

turtles avfettnings medel funkar väldigt bra. använde det på en bil förra veckan som det var riktigt intorkat på

snart på en väg nära dig
Melina525
2 oktober 2008 · 36 Inlägg

Smartabs tjärlösning funkar kanon. Spraya på, vänta några minuter, gnugga lite med fuktig svamp och spola gärna med högtryckstvätt

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
Flemming
2 oktober 2008 · 4 Inlägg

Tack alla,

Det som hände idag vara att det mesta gick bort med bioavfettningen och det som nu är kvar satt "löst" om jag petade med naglarna lite hårt.....bara det att det är på tok för mycket för att peta på varja plutt. Kommer inte ha varken naglar eller armar kvar efter det;-)

Ok, tack för tipsen,

Det är inte kört att få bort det i alla fall då verkar det som...eller, hjälp, är lite orolig nämligen!!!?

Senast redigerat av Flemming (2 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang