Vinge, PL600- tvinna?

HForsberg Styla en bil från grunden räcker!
4 oktober 2008 · 187 Inlägg

Tjenare, har ett litet problem

Min vinge på min seat ska sättas fast igen.
Köpt pl 600 som jag hört är bra. [ funkar det ? ]
Men sen för att få tryck på skiten så den fastnar riktigt vet jag inte hur jag ska göra
har ni något tips?
Bagage luckan sitter på...

Fråga 2: Hur länge ska man vänta tills de härdat riktigt? Är pl 600 ett bra lim?

rough_boy
4 oktober 2008 · 811 Inlägg

det fastnar ju direkt

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Kuula
4 oktober 2008 · 126 Inlägg

jag har pl600 som man får använda sig av en tryckare eller vad det heter. ser ut som en silikon tub.

Kuula
4 oktober 2008 · 126 Inlägg

använde mig at ett gummiband för att få fast de nu och får se om de funkar. =P

MeloveGolf Vw trimmare
4 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

SqueezeR skrev:
Är pl 600 ett bra lim?

jämfört med pl 400 är pl 600 lika bra som tuggumi...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Smajly
4 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

PL600 är vattenbaserat o är lite hälsosammare att använda än PL400.
Fast PL400 är super till allt.

600'an sägs fästa snabbare än 400'an men man kan få det att fästa lika snabbt. Limmar du med 400'an så tryck ihopa delarna och ta isär dom igen ett par sekunder.. tryck dit den igen så sitter det fin fint direkt.

Hade kört på PL400om jag vatt som du.. PL600 blir ungefär som en latexfog när det torkat, jättebra och lätt att arbeta med men hållfastheten är inte lika bra som PL400.
600'an blir vit när den härdat och 400 blir gul/beige.. 400'an är överlackeringsbar.
400'an går bra att limma även om det är fuktigt/blött/varmt/kallt.

Läser man vidare på nätet och även på tillverkarens hemsida så hittar man info om att PL600 är för innomhusbruk.
PL600 måste ha en yta sugande för att vattnet i limmet skall kunna avdunsta, dvs två laminatbelagda ytor lär inte fästa tillräckligt.
Läste om ett par snickarföretag som testat 600'an men övergått till 400 igen eftersom 600'an inte håll lika bra. Gick att dra isär delarna efter den härdat. Material måste alltså vara anpassat för 600'ans behov.. alltså att en av sidorna man limmar är "sugande".

Citat från tillverkaren.

Produktinfo PL400:
Lufthärdande konstruktionslim som limmar både inne och ute och fäster på flesta material, även kalla, fuktiga och oljiga.
Fäster på: trä, plywood, träfiberskivor, porös board, spånskivor, gipsplattor, kakel, rostfritt stål, plåt, plastlaminat, betong, lättbetong, puts, stål, gummi, glasblock, glasfiber, eternit.
Temperaturbeständigt: -40 till +100, arbetstemperatur: -12 till +30

Produktinfo PL600:
PL600 är ett vattenbaserat lim med maximal styrka omedelbar vidhäftning som gör det möjligt att fästa upp tyngre föremål på vägg utan stöd.
Fäster på: trä, mdf, plåt, aluminium, mässing, koppar, glasfiber, tegel, sten puts, betong.
Temperaturbeständigt: -20 till +70, arbetstemperatur: +5 till +35

Senast redigerat av Smajly (4 oktober 2008)

Erick
4 oktober 2008 · 4 767 Inlägg

Kör med sikaflex 221 istället för PL400/600. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang