Bilförsäkringar

S_Henjer
5 oktober 2008 · 1 150 Inlägg

Lägger upp en tråd då jag har börjat titta på bilförsäkring och kommit fram till att försäkringen blir i stort sätt högre än inköpspris utav bil..

De frågor jag har är
-om Ni känner till något försäkringsbolag med låga kostnader?
-hur kommer det sig att försäkringar på bil är såpass höga som de är för personer under 26?
-några speciella bilar där försäkring är lägre?

Exempel på bilförsäkring: Volvo 740Tic-88 Halvförsäkring(If) som gått 25.000 mil skulle kosta mig(-1991) 14.500/helår.
Tycker detta är helt sjukt och hoppas på att de finns någon som har några tips eller idéer.

Kan priserna bero på att jag inte ännu fyllt 18?

Tacksam för svar!

Med vänliga Hälsninar S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Bilgalningen Bildelsskruvare
5 oktober 2008 · 255 Inlägg

Självfallet att priset beror på att du ej fyllt  18 = inget körkort = dyrare

My life, My mess
S_Henjer
5 oktober 2008 · 1 150 Inlägg

Bilgalningen skrev:
Självfallet att priset beror på att du ej fyllt  18 = inget körkort = dyrare

De kan alltså vara så? Hur mycket kan de slå på tror du?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Pi Just another freak in the freak kingdom
5 oktober 2008 · 378 Inlägg

Turbo bil, Större stad och ung. Dom tre sakerna som drar upp priset mest på en bil i försäkring.
Bor i en liten stad, larm, över 25 osv så jag ligger på runt 6-7k i helförsäkring på min t5:a

En del bilar är nästan omöjliga att äga för yngre folk.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
Smajly
5 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Villa och eget garage sänker också.

PLindblom
6 oktober 2008 · 1 200 Inlägg

Jag bor i en liten stad, jag har haft fem bilar försäkrade i tre år utan en skråma och jag har en bil som vanligtvis är billig att försäkra, men det kostar mig drygt 20.000kr/år att hålla den helförsäkrad. Alla mina tidigare bilar har körts på endast trafikförsäkring, men nu vill jag försäkra mig mot eventuell skadegörelse. Det är helt enkelt så att det är dyrt att vara ung bilägare.

SNap3 JapsRacer!
6 oktober 2008 · 198 Inlägg

När jag skulle försäkra min 200sx så fick jag en liten chock, första försäkringsbolaget ville ha 38 tusen för halv försäkring. wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
6 oktober 2008 · 1 874 Inlägg

S_Henjer skrev:

Bilgalningen skrev:
Självfallet att priset beror på att du ej fyllt  18 = inget körkort = dyrare

De kan alltså vara så? Hur mycket kan de slå på tror du?

Det kan skilja jävligt mycket. På min 855 T5 betalade jag 18.000kr/år (1.500kr/mån).
När jag sedan provade att skriva över det på min farsa så hoppade det plötsligt ner
till runt 500kr/mån (6.000kr/år). Så ja, det spelar en jävla roll...

Mortalis VW-nörd?
6 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Antal år du haft körkort påverkar.
Var du bor, hög brottslighet, eget garage, stor stad, liten stad osv.
Hur gammal du är, ungdomar som är under 25 år räknas som mer oerfarna och mer "våghalsiga", hamnar i fler allvarliga olyckor, enligt försäkringsbolagen då...
Bil med stor motorvolym höjer försäkringen, bilar med tillägg som GTI kan höja premier då de räknas som mer "rejsiga", där hamnar nog TIC skulle jag tro...

Vill du ha bilen ståendes på dig och låg försäkring, välj en lätt bil med inte alltför stor motor och som räknas som förhållandevis säker och oattraktiv för tjuvar (kul va)...
Ja skrev min första bil på en släkting, men då bodde jag på samma adress som denne också. Vilket är okej vad ja fattat de som, så isf bör du nog göra det..

Btw, använd www.compricer.se för snabba uträkningar, man kan alltid få ner premier genom att ringa dem och jämföra också, men som grund iaf.

Senast redigerat av Mortalis (6 oktober 2008)

Seth
6 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

-om Ni känner till något försäkringsbolag med låga kostnader?

länsförsäkringar tyckte jag var billiga och de ger en typ 5-6 skadefria år på köpet för att få ungdommar att försäkra på sig själva och inte på föräldrarna.
Som ex nu är jag 19 och har 7 skadefria år. betalar ca 4400 på sierran i halvförsäkring skulle gått på ca 6-8000 annars typ.

Senast redigerat av Seth (6 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Enkan
6 oktober 2008 · 47 Inlägg

Jag betalar 8400 för min 744 turbo konv. men den står ju som en TIC.

I bury those cockroaches!
Jays Lite allt möjligt
6 oktober 2008 · 51 Inlägg

563:-/mån trafik försäkring för min 306 gti..

xenopsy N/A
6 oktober 2008 · 141 Inlägg

jag betalar för min helförsäkring ca 15k om året. men lite extra tillägg.

Mortalis VW-nörd?
6 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

asså frågorna han ställt har inte me o göra hur mkt ni betalar för er försäkring, läs hans första inlägg, annars kommer ju detta bli ännu en tråd med "hur mkt betalar du i försäkring"

xenopsy N/A
6 oktober 2008 · 141 Inlägg

Mortalis skrev:
asså frågorna han ställt har inte me o göra hur mkt ni betalar för er försäkring, läs hans första inlägg, annars kommer ju detta bli ännu en tråd med "hur mkt betalar du i försäkring"

Ok. en liten rättelse då.

Jag förmodar att min försäkring är hyfsat billig för min ålder/bil.

Jag är 23 år gammal. Bilen är en Mazda 6 Sportkombi 2.3l (största motorn för kombi) och mitt försäkringsbolag är Sveland Försäkringar. Jag gjorde en gämförelse på pricerunner. Så Sveland hade fått bäst betyg och va dom billigaste då iaf. Skaffade bilen i sommras. Inga skador än så länge heller. Va det nått mer?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang