Bygge av baslåda. Hjälp/tips.

Nasty_Girl
7 oktober 2008 · 32 Inlägg

Hej, tänkte kolla om någon kan hjälpa mig. det är så att jag ska bygga baslåda för min bil och skulle vilja veta vad det är för volym på lådan man ska ha. Basen jag ska använda är en Lightning Audio b3.12.4 ( http://www.dealtime.com/xPF-Lightning-Audio-B3-12-4 )

Senast redigerat av Johan85 (7 oktober 2008)

Volvo S40 / S40N 2,4 BSR "The Dark Evil" (2005)
Drönirettab
7 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Gör lådan på 65 liter och använd 4" rör som är 15cm långt, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Lådan borde spela "allround", inte någon "megadunk" alltså.

Jag har inte testat basen, det är bara en teoretisk uträkning i ett program.

Nasty_Girl
7 oktober 2008 · 32 Inlägg

Tack för tipset.

Volvo S40 / S40N 2,4 BSR "The Dark Evil" (2005)
dbjanoz
7 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör lådan på 65 liter och använd 4" rör som är 15cm långt, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Lådan borde spela "allround", inte någon "megadunk" alltså.

Jag har inte testat basen, det är bara en teoretisk uträkning i ett program.

Jag har inte parametrarna till den basen men minns att x-max låg bara på runt 6-8mm. Och en hög QTS. Jag tycker volymen på lådan verkar lite i största laget.

Skulle du kunna ge mig parametrarna så kan jag kolla det i "termpro"

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Drönirettab
7 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Just den där basen har inte högt Qts, X-max är 8mm så det stämmer. smile
Här är parametrarna: www.lightningaudio.com/scripts/latech.c … 1153501510

Den låda som jag har gett förslag på är inte så väldigt stor, basen får ingen markerad peak som "db-lådorna" har.

Nasty_Girl
7 oktober 2008 · 32 Inlägg

Tack för länken. hjälpte mycet. Nu kan jag börja med bygget.kommer bilder småningom under projekt.

Volvo S40 / S40N 2,4 BSR "The Dark Evil" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang