gnistor från avgasrör

Dr-Diesel Dieseldoktor
21 februari 2006 · 112 Inlägg

idag blåste jag ur turbodieseln på väg till jobbet å då fick jag se att det var som ett eldhav bakom bilen, gnistor stora som svetsloppor sprutade ur avgasröret, när jag släppte gasen så slutade det, men så fort man rörde litegrann så kom det igen. jag stannade en stund och fortsatte sen, och det kom inte tillbaka. det måste ha vart avgasventilerna som börjar försvinna väl. eller kan det vara bitar från turbinen?
den går ju inte dåligt och startade lätt när den var kall förut så nån märkbart sämre komp kan det ju inte ha blivit. det är ju nån specialbeläggning på avgasventilerna på D24:an, det kanske är den som lossnade...

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
21 februari 2006 · 1 660 Inlägg

Hade gnistregn bakom avgaset på min gamla ascona B 1,9 bensinare. Det var lite skit från ljuddämparna som gnistra ut bakom..

Zakke
21 februari 2006 · 93 Inlägg

Det är sotet som är på väggarna i avgasröret som börjar glöda när man "sotar ur bilen" och där efter låssar från väggarna och kommer ut ur röret.. så det är inget falit om det kommer som svets låppor ur avgasröret när man sotar ut..

Toyota "The Feeling Never Ends"
Dr-Diesel Dieseldoktor
21 februari 2006 · 112 Inlägg

ok.. men kan sot verkligen glöda som järn??? nu har jag ju ingen katalysator (tack å lov) men ljuddämparull kan det ju också ha vart, fast jag har ju ingen ljuddämpare förräns precis framför bakaxeln och jag kan inte tänka mig att det blir särskilt hett där bak. hade det vart avgasventilerna så hade den ju inte gått så bra nu, men turbinen då?? är den gjord av järn eller lättmetall?

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang