´Tips! till turbobygge.

nelle
13 oktober 2008 · 72 Inlägg

Tjena igen.. Äntligen går min b21et fast allt är ännu inte fullt komplett..  Behöver lite tips hur man kan göra på oljeretur och oljetrycket till turbon!! Har en Saabturbo sad på nu och egenbyggt grenrör.. men någon som har något förslag på vad man kan ta för något och använda till retur coch tryck..

Och när jag ändå håller på att fråga så när turbon ska ladda mer.. ska man skruva in justeringen eller ska man skruva ut den.. som sagt.. en saabturbo

Marlboroman
13 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Olja in till turbon är ju bara att ta en stålomspunnen slang. Går väl med gummislang med, men det blir varmt åt den. Ett yttligare alternativ är ju kopparrör om fixar kopplingar till det. Till returen så är det väl ide att slakta och skarva och så med ett original oljereturrör om du ska använda original retur. Alternativet annars är ju att svetsa anslutning högst upp på tråget och dra rör / slang dit.

Wastegatestget ska kortas för att laddtrycket ska öka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nelle
13 oktober 2008 · 72 Inlägg

Okej.. jo jag har funderat på o göra som du sa men tänkte mest höra om ngn hade ngt bra knep:P men svetsa ett rör i tråget säger vissa att det inte är bra o göra!! Jag vet inte men de e vad ja har hört..Tackar för att du svarade!!

jonTe
14 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

nelle skrev:
Okej.. jo jag har funderat på o göra som du sa men tänkte mest höra om ngn hade ngt bra knep:P men svetsa ett rör i tråget säger vissa att det inte är bra o göra!! Jag vet inte men de e vad ja har hört..Tackar för att du svarade!!

Det viktiga är att du hamna ÖVER oljenivån, hamnar du under är det inte bra!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Aga_Diff Bärs!
14 oktober 2008 · 3 456 Inlägg

Varför kan du inte använda orginal returen?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
nelle
14 oktober 2008 · 72 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Varför kan du inte använda orginal returen?

för ja vet inte redigt hur ja ska bygga de.. så tänkte bara höra om ngn hade ett bättre knep..

nelle
14 oktober 2008 · 72 Inlägg

jonTe skrev:

nelle skrev:
Okej.. jo jag har funderat på o göra som du sa men tänkte mest höra om ngn hade ngt bra knep:P men svetsa ett rör i tråget säger vissa att det inte är bra o göra!! Jag vet inte men de e vad ja har hört..Tackar för att du svarade!!

Det viktiga är att du hamna ÖVER oljenivån, hamnar du under är det inte bra!

mvh Jonas

Okej.. men då har jag ju ett problem.. för när ja köpte den så va de dit svetsat ett rör men den va juh självklart under nivån för de pissar ut om ja tar väck pluggen ja byggt:P

jonTe
15 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

nelle skrev:

jonTe skrev:

nelle skrev:
Okej.. jo jag har funderat på o göra som du sa men tänkte mest höra om ngn hade ngt bra knep:P men svetsa ett rör i tråget säger vissa att det inte är bra o göra!! Jag vet inte men de e vad ja har hört..Tackar för att du svarade!!

Det viktiga är att du hamna ÖVER oljenivån, hamnar du under är det inte bra!

mvh Jonas

Okej.. men då har jag ju ett problem.. för när ja köpte den så va de dit svetsat ett rör men den va juh självklart under nivån för de pissar ut om ja tar väck pluggen ja byggt:P

Gör om gör rätt wink

MVH Jonas
..............
nelle
15 oktober 2008 · 72 Inlägg

ingen som har ngn idé om man kan göra på ngt sätt via orginalreturen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang