Volvon hackar pga lite batteri

4ntr4x Legitimerad bilfantast
16 oktober 2008 · 223 Inlägg

Nu när jag har satt in ett större slutsteg, har jag märkt att Volvon går mycket värre än innan, med det lilla steget. Jag kom underfull med att slutsteget/stereon snor väldigt mycket ström, så att varje gång jag gasar med bilen, hackar den liksom fram. Jag laddade batteriet och då fick Volvon tillbaka alla sina hästar (inte många med dock)

Då är min fråga; ska jag sätta in en kondensator eller ett nytt batteri som är bara för steget eller ska jag skaffa bättre/större generator? Eller finns det något annat sätt hur man kan ha kvar slutsteget utan att förlora de få hästar man har i bilen?

Drönirettab
16 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom det blev bättre när du laddade upp batteriet så är nog orsaken att batteriet inte blir tillräckligt laddat, i så fall kan man bla misstänka:

# Dålig laddspänning från generatorn
# Dålig kontakt i laddkabeln eller jordningen från generatorn
# För klen generator
# Dåligt batteri

4ntr4x Legitimerad bilfantast
16 oktober 2008 · 223 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom det blev bättre när du laddade upp batteriet så är nog orsaken att batteriet inte blir tillräckligt laddat, i så fall kan man bla misstänka:

# Dålig laddspänning från generatorn
# Dålig kontakt i laddkabeln eller jordningen från generatorn
# För klen generator
# Dåligt batteri

Hm, 1 2 och 4 kan jag ju ta bort direkt då jag har kollat allt det, men om jag ska skaffa ny generator som är större, vad ska jag ha för generator? Hur stor etc.  Har ingen koll på sånt xD

Shallie
16 oktober 2008 · 730 Inlägg

Ett till alternativ är ju att sätta på en extra generator och ett extra batteri och köra en egen "ström krets" på det hela.. men förhoppningsvis så kan det nog bara vara något mer simpelt som kan lösa detta.. smile

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Drönirettab
16 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte hur stor generator det sitter i din bil, men exempelvis Biltema har 100A generator som passar "bolt on" (har en sån själv i min 240). Lonefox här på forumet har satt en 120A generator (har jag för mig) på en 240, generatorn var från en 960.

Minns dock inte om han fick modda en massa, du kan höra med honom om du vill. smile

Visst går det att göra som Shallie föreslår, men det innebär ju förstås lite mer arbete. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 oktober 2008)

4ntr4x Legitimerad bilfantast
16 oktober 2008 · 223 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte hur stor generator det sitter i din bil, men exempelvis Biltema har 100A generator som passar "bolt on" (har en sån själv i min 240). Lonefox här på forumet har satt en 120A generator (har jag för mig) på en 240, generatorn var från en 960.

Minns dock inte om han fick modda en massa, du kan höra med honom om du vill. smile

Visst går det att göra som Shallie föreslår, men det innebär ju förstås lite mer arbete. smile

Tack för alla svaren smile Helst ska jag ju göra det så enkelt som möjligt eftersom jag inte kan så mycket om varken bilar eller bilelektronik, jag ska kontakta honom och kolla smile

Lonefox Bad music kills good sound
17 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte hur stor generator det sitter i din bil, men exempelvis Biltema har 100A generator som passar "bolt on" (har en sån själv i min 240). Lonefox här på forumet har satt en 120A generator (har jag för mig) på en 240, generatorn var från en 960.

Minns dock inte om han fick modda en massa, du kan höra med honom om du vill. smile

Visst går det att göra som Shallie föreslår, men det innebär ju förstås lite mer arbete. smile

Modda mkt? Nä....jag svetsade bara ett nytt generatorfäste och bytte remskivan till den från 240.....
Piece of cake....för min del då.
Inte alla som har kunskap att svetsa eller ens tillgång till svets.
Inte heller alla som har en fetekompressor med bra maskiner hemma heller.

Så allting är ju relativt smile

Men utöver generatorn har jag bytt till ett friskt batteri (visserligen bara ett billigt startbatteri från TH-Petersson men ändå...den är ändå på 80Ah) och 50mm2-kablar hela vägen från generatorn och bak till stegen där den splittas upp (avsäkrat) till två 20mm2.
Även jorden mellan batteri-motor och kaross bytt till 50mm2.

Jag har ett spänningsfall på 0.02V i nuläget. Behöver jag säga mer? wink
JO...med ett laddningsrelä som är ställt till 14.8V så ligger jag på 14.4V bak vid stegen med heljus, full fart på kupéfälkten, defroster och stereon på högsta volym (som jag vill spela innan det brister)

4ntr4x> Vad har du för årsmodell och utrustning? För du har antagligen en 85A-generator...och den räcker rätt långt med rätt förutsättningar för den.
Friska grova kablar...
Friska kontakter...
Friskt batteri...
Friskt laddningsrelä...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Xorcess Ljudfreak
17 oktober 2008 · 148 Inlägg

antar att de sitter en 55amp i din?  själv bytte jag från 35 amp till en 70amp från en fård, bara att borra upp hålen så passade den "bolt- on", detta va på en B20 motor.

De du behöver är antagligen 90-100amp generator. hur stort steg har du? antingen köper du en ny generator eller så åker du på skroten o tar den största du kan hitta. allt går att modifiera så den passar (:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang