S40 T4 läcker olja

Andell
17 oktober 2008 · 24 Inlägg

Hej!

har en s40 T4 som läcker olja mellan baksida motor och torpedvägg,
eller rättare sagt det sprutar olja överallt på baksidan av motorn rakt ut på downpipen osv, men bara när du åker med bilen och den får jobba mkt!

har bytt packningar som har med olja till och från turbo men vart ingen skillnad,
ventilkåpan är också tät.

har också haft funderingar på vevhus ventilationen men den sitter ju på framsidan av motorn..
kan de vara så att de är toppackningen? har nyss hängt i motorn och den stog före de i flera år utan olja i.


Mhv Fredrik

Senast redigerat av Andell (17 oktober 2008)

Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Ett annat halvklassiskt vitblockssyndrom är ju spruckna oljerör till turbon. Du har kollat så det inte rinner från kortsidorna på motorn och sen ut på baksidan? Torrt under tändstiftskåpan?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tyllas
17 oktober 2008 · 16 Inlägg

kontrollera packningen runt olje på fyllningslocket. dom kan bli hårda och torr spruckna. då kan det komma ut olja.  kostar 20 kr bara..

Volvo s40N T5 "MTE 600RS" (2005)
torpis Forummoderator
17 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

åter igen, ett konkret fel, iom det är år 2008 så tycker jag att bra bilder inte vore så svårt att prestera för att underlätta felsökningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andell
17 oktober 2008 · 24 Inlägg

som sagt oljan måste spruta ut någonstans på baksidan av motorn för de är olja precis överallt på baksidan, har inte kollat om oljerören är spruckna men det är samma rör som på min förra motor
och den läckte inte olja så .. ? och att de är packningen till oljelocket är omöjligt, det är helt torrt överallt
förutom på baksida motor från topp packning och neråt. men de är så pass mkt olja efter att man har
kört så det går inte att utesluta något direkt..

Mvh Fredrik

Andell
17 oktober 2008 · 24 Inlägg

torpis, vilken typ av bilder är de du vill ha ? de enda du kommer se på bilderna
är olja överallt.. så tror tyvärr inte att bilder hjälper här.

Mvh Fredrik

torpis Forummoderator
17 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Andell skrev:
torpis, vilken typ av bilder är de du vill ha ? de enda du kommer se på bilderna
är olja överallt.. så tror tyvärr inte att bilder hjälper här.

Mvh Fredrik

Tvätta, kör liten sväng och fotta smile

Använder du två packingar där returen går in i blocket?  monterar du dem korrent, tvätta returrör + packningar med bräkleen så de är snustorra, trä på packningarna på returröret, nu sitter de bra fast, de en halv droppe olja på fingret och smörj utaidan på packningarna och lirna in i blocket....  nu har du en korrekt tätning som ej läcker...  och du slipper ta bilder åt mig wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Andell
17 oktober 2008 · 24 Inlägg

de satt en trasig packning i blocket från oljereturen på motorn ja hängde i men jag bytte å satte dit en ny,
men kan den läcka så pass att de sprutar olja därifrån då ? de är väl inte så högt tryck där nere, oljan rinner väl bara tillbaka från turbon ?


Mvh Fredrik

Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Andell skrev:
de satt en trasig packning i blocket från oljereturen på motorn ja hängde i men jag bytte å satte dit en ny,
men kan den läcka så pass att de sprutar olja därifrån då ? de är väl inte så högt tryck där nere, oljan rinner väl bara tillbaka från turbon ?


Mvh Fredrik

Fullt möjligt att skjuta ut oljan genom det hålet, hur skumt det än kan låta. Dubbla packningar eller o-ringar är nästan enda sättet att va säker på att det blir helt tätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
18 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Andell skrev:
de satt en trasig packning i blocket från oljereturen på motorn ja hängde i men jag bytte å satte dit en ny,
men kan den läcka så pass att de sprutar olja därifrån då ? de är väl inte så högt tryck där nere, oljan rinner väl bara tillbaka från turbon ?


Mvh Fredrik

Nu skrev du inte vilken årsmodell du har, motorerna skiljer en del.  Men jag gissar att du har en -98, läser du motordatatråden längt upp i forumet så kommer du märka att -98 intehar lika bra vevhusventilering som senare modeller och därmed har ett högt vevhustryck som mycket väl kan trycka ut oljan genom returhålet...  eller tilloch med poppa oljestickan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andell
18 oktober 2008 · 24 Inlägg

torpis skrev:

Andell skrev:
de satt en trasig packning i blocket från oljereturen på motorn ja hängde i men jag bytte å satte dit en ny,
men kan den läcka så pass att de sprutar olja därifrån då ? de är väl inte så högt tryck där nere, oljan rinner väl bara tillbaka från turbon ?


Mvh Fredrik

Nu skrev du inte vilken årsmodell du har, motorerna skiljer en del.  Men jag gissar att du har en -98, läser du motordatatråden längt upp i forumet så kommer du märka att -98 intehar lika bra vevhusventilering som senare modeller och därmed har ett högt vevhustryck som mycket väl kan trycka ut oljan genom returhålet...  eller tilloch med poppa oljestickan.

jo de är en -98, men håller på river nu och ska kolla topp packningen så då kollar jag om den
sitter igen i vevhusventilationen också.  åså ska jag ta bort oljereturs röret å torka torrt å se till så att
packningen verkligen sitter bra så får vi se sen smile

torpis Forummoderator
18 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

toppackningen håller för mycket smile  har kört 2000mil med över 426hk 1.85bar laddtryck nu...  förefaller osannolikt att den givit upp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andell
18 oktober 2008 · 24 Inlägg

torpis skrev:
toppackningen håller för mycket smile  har kört 2000mil med över 426hk 1.85bar laddtryck nu...  förefaller osannolikt att den givit upp

ja de tror ja säkert att den håller, men motorn hade stått 5 år utan olja innan ja hängde i den.
du tror inte att den kan ha gått/torkat sönder pga det?

Andell
18 oktober 2008 · 24 Inlägg

Har rivit och kollat topp packningen nu, inget synligt fel vad jag kan se. har kollat oljerören till och från turbon men hittar inga sprickor. har plockat loss burken för vevhus ventilation och blåst , och den sitter inte igen där iaf, finns det några fler sätt att kolla ifall den sitter igen i någon kanal ? kan man ta kompressor och blåsa rent i kanalerna ? hittar inget fel som sagt så kom gärna med fler förslag!

Mvh Fredrik

torpis Forummoderator
19 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Du gör det inte enkelt för dig.  Oavsett vilka kanaler du tänkte blåssa i så är det ingen bra idé, du flyttar bara skiten längre in.  plocka i så fall ner den del du misstänker och rengör den grundligt.  En Vit-motor producerar betydligt mer vevhustryck än du orkar blåsa, så bara för du kan blåsa i slangen så behöver den inte flöda tillräkligt för det.

Jag bygger alltid om vevhusventen på de motorer jag preppar för 400+hk

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dj_padde
19 oktober 2008 · 1 813 Inlägg

hade det felet på min s40 t4a bytter packningen till oljereturen nere på oljetråget, kostade 10-11kr på volvo denna packning. bara säga oljereturspackning lr oring lr vad dom kallar den.
sitter med 2 insex lr torx skruvar har jag förmig. tar dej max 20 minuter att byta bara trångt att komma ut skruvarna du tar dom underifrån bilen;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Mobne
10 april 2012 · 22 Inlägg

Exakt samma fel på min. Är olja över allt och verkar mest läcka vid hög belastning???
Ni som hade problem med returen. Hade ni olja på hela baksidan av motorn?

I mitt fall är de olja upp över växellådan, turbon blir lite kladdig och hela motorblocket är
Oljigt samt framvagnen.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se
Nissan 200sx s13 "Ond Nisse v3.0" (1989)
Mobne
10 april 2012 · 22 Inlägg

Va packboxen till kamlägesgivaren som hoppat ur.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se
Nissan 200sx s13 "Ond Nisse v3.0" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang