Vilken B230 ska man trimma?

erik_23_
18 oktober 2008 · 25 Inlägg

Ja som rubriken Vilken volvo b230 motor är bäst att trimma B230,Ft,Fk,Et, 16v?
Ska bygga på turbo..
Nån som har tips hur man kan få ut 300-400hk och vad det ca kommer att kosta...

Senast redigerat av erik_23_ (18 oktober 2008)

Frippe08 Galen
18 oktober 2008 · 849 Inlägg

Du kanske ska skriva vad du ahr för planer, turbo? eller sugtrimma ?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
KimVsWorld Mästare
18 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

16v säger jag.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

b234 ovasett om du ska sug eller överladds trimma

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

The_Mechanic skrev:
b234 ovasett om du ska sug eller överladds trimma

japp, men om man ska ha laglig turbo, så är ju B230FK eller B230FT från 940 bäst

Jonas
n_andersson
18 oktober 2008 · 689 Inlägg

b230ft från -94 säger jag
för 300 hk så borde de inte kosta mer än 30.000 iaf

Senast redigerat av n_andersson (18 oktober 2008)

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

n_andersson skrev:
b230ft från -94 säger jag

b230FK är ju exakt samma motor men lägre ladd

Jonas
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

ta en b230ft med turboplus paket 190 hk som utgångs punkt bra början nästan enklare och nå 300 med den utan större pengar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
n_andersson
18 oktober 2008 · 689 Inlägg

volvo_dude skrev:
ta en b230ft med turboplus paket 190 hk som utgångs punkt bra början nästan enklare och nå 300 med den utan större pengar

turbo plus och turbo ++ e ju de första man ska koppla ur om man ska trimma ju

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

reccept för ~300hk B230FT/FK

19t räcker till en bit över 300hk,

spridare "R-spridare" 968or, 465cc vid 3,8bar. el liknande

någon form av alu ic som får plats

Chippad guldbox är en rätt stor fördel (slutnr, 219)

Kgtrimning har bra kopplingar

3" bygger du själv eller köper hos jt-tuning, men då måste ju bygga om downpipe flänsen

någon ställbar btr bör du ha

portad topp med större ventiler är ju ett plus

annan kam, orginal är skit

Lmm anpassad efter spridare

sen bör du byta låda om du har m46

har du m90 bör du byta svänghjul till ett enkelmassivt

diffad bakaxel

är vad jag kommer på

Jonas
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 oktober 2008 · 1 163 Inlägg

ta en fk motor isf 3> oljekylda kolvar

~Andy~
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

volvoandy90 skrev:
ta en fk motor isf 3> oljekylda kolvar

en ft från motsvarande år har de med! dessutom är oljekylningen inte något måste

Jonas
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 oktober 2008 · 1 163 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

volvoandy90 skrev:
ta en fk motor isf 3> oljekylda kolvar

en ft från motsvarande år har de med! dessutom är oljekylningen inte något måste

åfan de visste jag inte xD lärt mig något idag med, är det årsmodellerna uppåt då eller bara den?

~Andy~
Coffen Håltagare
19 oktober 2008 · 239 Inlägg

B234F tycker jag du ska ha som utgångspunkt:)

Senast redigerat av Coffen (24 oktober 2008)

PerArne Mycke vill ha mer...
19 oktober 2008 · 611 Inlägg

Spelar ju ingen roll om du tar en B230FT eller en B230FK för om du ska upp i 3-400HK så blir det ju garanterat en fulltryckare smile

Men som sagt ett block från senare 940 är ju att föredra, och en 16V topp kan du ju skicka på de då.

//Per-Arne
erik_23_
19 oktober 2008 · 25 Inlägg

Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

Senast redigerat av erik_23_ (19 oktober 2008)

Volvo_Mannen Volvoskadad
19 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

Jonas
Poontus Skoda mekaniker
19 oktober 2008 · 57 Inlägg

Tycker utan någon egentlig fakta bakom det att du ska ta 16v-are..

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
19 oktober 2008 · 1 098 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

speedfreak racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

precis, 531an räcker långt. när man närmar sig 400 hk kan det vara ide att skaffa 16v topp, dessutom är det ju omöjligt att få en bil nyare än 1975 laglig med 16v turbo, såvida man inte får tag på en b204ft

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang