Vilken B230 ska man trimma?

Ramneborg Allt i allo
19 oktober 2008 · 358 Inlägg

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

jag tycker du köper ett EM-sprut, då behöver du ju inte boxarna till motorn, samt att då slipper du lmm å kör med mapsensor ist. vet dock inte vilket som är bäst att ha för din del.

De é nice !
erik_23_
20 oktober 2008 · 25 Inlägg

Okej..
är det nån som har B230FT/FK från en 940 nyare än -95 till salu då??
Nån av dom nedan eller är 6000 för mycket tycker ni??
B230FK 1998 15 000 mil PRIS: 6000.-kr
B230FT 1996 18 500 mil PRIS: 6000.-kr

erik_23_
20 oktober 2008 · 25 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

Okej..
Vad menar du med kabelhärva från nyare 240 då?
Är det all el som  instrument, lysen å sånt?

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
20 oktober 2008 · 1 098 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

speedfreak racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

precis, 531an räcker långt. när man närmar sig 400 hk kan det vara ide att skaffa 16v topp, dessutom är det ju omöjligt att få en bil nyare än 1975 laglig med 16v turbo, såvida man inte får tag på en b204ft

Du tar dej över 400 hk med en 531 topp också.. Portning så är det inga problem.. Antingen det eller så får man känna npgon på besiktningen..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Xuri One Man Clan
20 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

speedfreak racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

speedfreak racing skrev:

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

precis, 531an räcker långt. när man närmar sig 400 hk kan det vara ide att skaffa 16v topp, dessutom är det ju omöjligt att få en bil nyare än 1975 laglig med 16v turbo, såvida man inte får tag på en b204ft

Du tar dej över 400 hk med en 531 topp också.. Portning så är det inga problem.. Antingen det eller så får man känna npgon på besiktningen..

en standard 531 topp räcker till över 400hk...


men jag tycker att allihopa lurar i honom massa sket nu

16v + turbo = DYRT..å blir de haveri pga av hemmabyggd  kamdrivning så blir de ännu dyrare... ta nån gammal b23 motor... balansera vevparti...531 topp...turbo å lite annat så kan du köra 350-400hk

får jag fråga om du ens vet vilken drivlina du ska ha när du kör 400 hk ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
20 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

erik_23_ skrev:
Ja som rubriken Vilken volvo b230 motor är bäst att trimma B230,Ft,Fk,Et, 16v?
Ska bygga på turbo..
Nån som har tips hur man kan få ut 300-400hk och vad det ca kommer att kosta...

Koppling 4-6000
Turbo 3-10000
Spridare 2000kr
soppapump 1200
intercooler 1000
växelåda? 3-7000
vevstakar 4000
lager 2000
kolvringar 1200
chipp/mappning/EM-sprut  5-10000
Kamaxel 500
topp 531/16v  1-4000
diverse tillbehör 2000

där har du  ungefär vad de kostar å trimma lite....jag har säkert glömt något också

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
20 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

brekas skrev:
kvittar vilket block men stakarna från ETn är de bästa org stakarna

passa dig för vad du säger...230et eller b23et ?

skillnade en rätt grymt..

230 et stake håller ca 250 hk

b23et stakar orka med 35-400

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

erik_23_ skrev:

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

Okej..
Vad menar du med kabelhärva från nyare 240 då?
Är det all el som  instrument, lysen å sånt?

nej det är bara kabelhärvan till motorn, den är den lättaste att ta ur själv. annars kan man köpa en motor med kompeltt härva

Jonas
Bikerwade D.I.Y Guy
24 oktober 2008 · 1 Inlägg

För att kommentera lite tidigare åsikter skulle Jag dels vilja påstå att det VISST är poäng att ha oljekylda kolvar när man börjar ladda på, och dels att 531-toppen absolut behöver en del bearbetning för att arbeta tillfredsställande med det effektuttaget. B204et-toppen (gjutnummer 1001094) kallad 1094 (16V)  är inte samma som B234 16V "1262" (Gjutnummer 1001262), mer om 1094 vet jag inte.

Visst är en 1262 lite dyrare än en 531-topp, men å andra sidan ska man ha i bakhuvudet ett 1262 är utvecklad åt Volvo av Cosworth, vilket ger två positiva saker: Du har en visst utbud av insug och liknande från andra cossys att laborera med, som dessutom har bättre beräknade spridarfästen etc. Det andra är att den har väldigt bra flöde för en "orginaltopp" och därför INTE behöver bearbetas annat än lyftare/fjädrar när man närmar sig 5-600hk... Hilmerssons välkända Ascona med B234 borrad till 2,5lit på 568 hk vid 1,7 bar (om jag minns rätt) -har tex omodifierade portar och orginalstorlek på ventilerna. Att slippa bearbeta toppen spar massvis med pengar, en stor utgift för ett seriöst trimm...

Kamremm osv finns gott om förslag på delar från Ford (usch), Golf (billigt) och aftermarket mm. bara att leta. Är man helt oinsatt på det ämnet finns det ju proffs som kan hjälpa till att mäta in linjering för en överkomlig summa.

Att ta i vad gäller spridare och pumpar är en bra investering, och prisskillnaden mellan "tillräckligt" och "god maginal" är inte speciellt stor där. Pratar man med lite duktiga Volvotrimmare så kan flaskhalsen för effekt sitta på helt oväntade ställen, eftersom Volvos vridstarka, stryktåliga och relativt lågvarviga motorer inte svarar lika på trimmning som tex. en V-tech eller VAG GTI motor gör, så titta inte allt för mycket på hur trimmare av andra fabrikat går till väga.

Tex kan individuella tändspolar, ett bra mappat VEMS eller Megasquirt ge mer än en portning eller borrning.

Vad gäller stakar så finns det billiga lätta eftermarknadsprylar som tål rediga effektuttag så länge man inte varvar som en formel1-bil (Vilket enligt min mening är förkastligt.) Glöm inte att skaffa en Marinvev. Som Volvotrimmare är man ju botskämd med att motorerna i regel finns för marint bruk, vilket liknas med att konstant köra i uppförsbacke, dessa har därför egna vevaxlar som tål betydligt mer stress än dom som tillverkas för bruksbilar.

En motorguru sa till mig en gång när jag rejsade med sidovagnshojar, att det finns bara ETT sätt att blåsa en frisk & servad motor, nämligen att övervarva. En regel som jag anamat, och därför ser vrid, låg vikt, bra CV och kompressor som ett smartare val än tonvis med plastkjolar, vingar, jätte-intercolers och dito turbos, men det är iofs bara mn åsikt wink

Kopparpackning är en bra försäkring, samt bra bultar i toppen, tex. ARP (Som används mkt inom dragracing och stora effektutag på Jänkare och Harleys) Samt en biffig vattenpump, framförallt om man som jag inte stirrar sig blind på toppefekter och varvvillighet. Oftast är en akilleshäl på seriöst trimmade bilar inte att kylningen är för dålig, utan att kylt vatten kommer in i för dålig takt, vilket ger en ojämnare temperatur som i sin tur gör att gjutgods och järn lätt slår sig, med katastrof som följd. Moderna kylceller leder bort värmen ordentligt fort om dom har bra luftflöde. Bra fläktar och pump är alltså minst lika viktigt som stor kylarea.

Mitt eget kommande projekt med B234 i Amazon kommer antagligen få centrifugalkompressor, ev i kombination med en lagom turbo.

Crome won't take you home, neither will neon!
erik_23_
26 oktober 2008 · 25 Inlägg

speedfreak racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

Varför just från -95 å frammåt??
Skiljer det nånting på en -93 och en -95a då?

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

erik_23_ skrev:

speedfreak racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

Varför just från -95 å frammåt??
Skiljer det nånting på en -93 och en -95a då?

jag gissar att han menar på att de finns oljekylda kolvar på dom, men jag tror faktiskt att de kom innan 95

Jonas
Syst3m
26 oktober 2008 · 1 079 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:

speedfreak racing skrev:

HAr för mej det är spännrulle från golf 2 och kamrem från opel ascona diesel, inte säker alls..
Men tillbaka till frågan.. En FK/FT motor från 95 och framåt och en 531topp är en väldigt bra utgångspunkt.. 16v behövs bara när de ska va massa effekt..

Varför just från -95 å frammåt??
Skiljer det nånting på en -93 och en -95a då?

jag gissar att han menar på att de finns oljekylda kolvar på dom, men jag tror faktiskt att de kom innan 95

-95 kom M90... Men vette fan om de har ngt med detta att göra tongue

fiddes Grävmaskinist
26 oktober 2008 · 216 Inlägg

n_andersson skrev:

volvo_dude skrev:
ta en b230ft med turboplus paket 190 hk som utgångs punkt bra början nästan enklare och nå 300 med den utan större pengar

turbo plus och turbo ++ e ju de första man ska koppla ur om man ska trimma ju

Men bra argument för besiktning om dom tycker den går för bra. Finns ju ingen 940 med mera hästar än en B230FT med ett litet + packet XD

Volvo C70 "T5" (1998)
DP_RACING TEAM BREEHÄNGERS
26 oktober 2008 · 153 Inlägg

FT/FK block å 16vtopp är väl de ultimata, men även 8v topp som tex. 531 är också ett bra alternativ.
beror ju på vad man har tänkt uppnå. FT/FK original bottendel hänger med bra länge.

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE
erik_23_
27 oktober 2008 · 25 Inlägg

Tack för alla svar:)
Ska man bygga eget grenrör eller duger ett "orginalturbo"Grenrör??
om man skaffer en 16v topp vad är bästa att göra med den då? Porta?

volvokrille12 Blyfot
27 oktober 2008 · 829 Inlägg

940 röret är väl att föredra men de är inte heller hundra så bygga ett om man vet vad man gör är smart

"bara en mor kan älska en sån son"
AudiFors
17 november 2008 · 906 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

Du kan inte länka någon sida som säljer färdiga kit?

=)
snapshot
17 november 2008 · 908 Inlägg

B230ft

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 november 2008 · 6 017 Inlägg

740Fors skrev:

Volvo__Mannen skrev:

erik_23_ skrev:
Men om jag skaffar mig en B230ft från en nyare 940 vad måste göras om då för att den ska funka i en 240? Å är det bara att stoppa på en 16v topp på en B230ft?

skaffa en kabelhärva från de sista årsmodellerna av 240 91-93.
16v toppen är lite bök med, främst med kam drivnigen, det finns färdiga "kamrems kit" men de är mycket dyra, men jag har hört att man kan ta spännrulle från nån golf, och rem från nån annan bil

Du kan inte länka någon sida som säljer färdiga kit?

http://www.samsteffansson.se/products/i … anguage=sv sen scrollar du ner lite grann så står de B230 med 16V-topplock (B234/204)

Jonas
hunn
30 januari 2009 · 57 Inlägg

om du kollar in min calibra så har jag skrivit lite om hur jag bygde min b230fk men b234f topp., de kosta mig ca 40 000 med nira i3 sprut och då kosta sprutet 20 med allt.,

de kvittar vilket block man tar man måsste endå renovera för att va på säkra sidan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang