Volvo s40 t4 98 som går ojämt efter turbo byte.

HereComesTrouble Livsnjutare
20 oktober 2008 · 1 707 Inlägg

Köpte en vinter bil för ett par dagar sedan, satt en större turbo på än orginal så vi bytte tillbaka till t14 igen. Men motorn går ojämt på tomgången och dör helt om man har växeln i. Verkar som motorn får för mkt soppa..

Är osäker på var alla vakum slangar ska sitta och kan inte hitta nån guide för det..

Nån som har koll som kan hjälpa?

2jzinside Fartygsingenjör
20 oktober 2008 · 550 Inlägg

Om det har suttit en större turbo i innan så är det troligtvis en annan programvara i bilen som är optimerad för den turbon. Prova att återställa till org programvaran så kommer det troligtvis funka.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
azid Det som inte dödar gör ont
20 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

dålig lmm

2slow
mebben Troligen galen...
20 oktober 2008 · 567 Inlägg

OM det satt en större turbo på får man väl hoppas att den tidigare ägaren haft programvara anpassad för den större turbon, och i så fall är det väl inte så konstigt att den inte går som den ska när styrsytemet skickar på tändning, laddtryck och soppa för en större turbo än vad det sitter monterat nu när Ni monterat en mindre turbo...

Vill du få bilen att gå bra kanske du ska försöka få i programvara anpassad för den mindre turbon.



Lite OT, men varför byta till en mindre turbo???



Edit: Wrapman hann först...  smile

Senast redigerat av mebben (20 oktober 2008)

HereComesTrouble Livsnjutare
20 oktober 2008 · 1 707 Inlägg

Vi bytte turbon för att arbetet var uselt utfört och för att vi vill ha en driftsäker bil.

Det var orginal programvaran i när vi köpte den, och efter lite pul gick den rätt ok med den turbon.

Så tror inte det är varken Lmm eller programvaran utan nån eller några vakum slangar som inte är där dom ska vara...

torpis Forummoderator
20 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

azid skrev:
dålig lmm

kom igen!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
azid Det som inte dödar gör ont
20 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

torpis skrev:

azid skrev:
dålig lmm

kom igen!

?????????

2slow
torpis Forummoderator
20 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Så tror inte det är varken Lmm eller programvaran utan nån eller några vakum slangar som inte är där dom ska vara...

exakt, LMM är något man drar till med för det låter bra.


kolla stora snorkeln mellan LMM och turbo, är det hål i den/glömd slang där så blir det kass som du beskriver.

mjukvara för större turbo ser likadan ut under "Boost rmp min" med reservation för att original kammar sitter i bilen.

felkoder?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
20 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

azid skrev:

torpis skrev:

azid skrev:
dålig lmm

kom igen!

?????????

Det är ytterst ovanligt att LMM är trasig på dessa bilar, felkod för det infinner sig dessutom.   Tänk om killen skulle gå och köpa en ny LMM för flera tusen utan att det är felet bara för det vart första svaret på forumet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
azid Det som inte dödar gör ont
20 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

torpis skrev:

azid skrev:

torpis skrev:

kom igen!

?????????

Det är ytterst ovanligt att LMM är trasig på dessa bilar, felkod för det infinner sig dessutom.   Tänk om killen skulle gå och köpa en ny LMM för flera tusen utan att det är felet bara för det vart första svaret på forumet.

hmmm för att försvara mig själv.. springer man och köper det nån säger utan att felsöka eller kolla koder är man  puckad...

sen visste jag inte att det är bra lmm på s40... men nu vet ja tongue

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang