J*vla beslutsångest angående bilköp Audi S6/A6 2.7T, S4/A4 1.8T eller S3/1.8T Quattro

Jevlaranamma
21 oktober 2008 · 172 Inlägg

Äntligen dags för bilköp, skulle egentligen köpt bil för x antal månader sedan men det har varit strul med ekonomin samt jobb, men nu är äntligen allting löst och jag kan äntligen skaffa mig en bil smile

Problemet är att jag verkligen inte vet vad jag ska satsa på, har bestämt mig att jag antigen vill ha en liten bik (S3) eller en AVANT och ingen sedan. Saken är den att jag har en budget idagsläget på 120.000-150.000:- Angående att jag väljer en liten bil eller kombi är pga ljudbygget.

Vet att det är jävla olika alternativ på bilarna speciellt motorn då, saken är den att jag inte kommer köra några streetrace direkt utan ska bara ha en bil för att ta mig från punkt a - b men visst kommer man säkert småraca vid rödljusen och leka wink

Planerna med bilen är att jag ska styla den lite smått, bygga ljud samt trimma. Inge överdriver direkt av något men angående trim så är väl målet 220-250hk max på 1.8T motorn då dom andra har en bra bit över 220hk samt är betydligt lättare att trimma om man ska ha 300hk

S3/A3 har ju haldex drivning vilket är inte lika bra som quattron (torsendiff) men har sett på ACE Competition's hemsida att de har någon slags uppgradering till halxed som ska göra en hel del skillnad på drivningen. Har ingen erfarenhet om det så vore inga fel om någon som gjort uppgraderingen kunde uttala sig om detta, om det blir större skillnad osv?

S4/S6/A6 2.7T vore egentligen det ultimata i alla lägen, saken är den att man bara inte ska ha råd att köpa bilen utan även att äga den samt andra diverse kostnader som tillkommer vilket inte är helt gratis till någon av dessa big_smile

Vette f*n vad jag ska skriva mer, har i allafall beslutsångest angående vilken man ska satsa på. Självklart kommer jag provaköra alla bilarna innan köpet blir genomfört men vill ändå ha lite tankar från er på garaget vad ni hade gjort och varför?

Konstigt nog lutar det mest åt en S3/A3 i dagsläget, men det känns som det ändras dagligen för min del tongue

Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Haha är det ingen som har något att säga? Blev det för mycket att läsa eller? big_smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 oktober 2008 · 2 203 Inlägg

Mitt tips är en A4 avant eller en S3. S3 med haldexuppgraderingen blir väldigt lik en med Torsendrivning.

STriiiker
22 oktober 2008 · 609 Inlägg

Med risk för att låta jävligt tråkig, men det förnuftigaste är väl ändå att se till så man har råd att ha bilen? Sedan är det väl en fråga om utrymmen? Jag skulle nog välja en S3.

Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Avant är riktigt nice, men det känns som att det är en mer klumpig bil än vad en S3/A3 är? tongue

Rspeter skrev:
Mitt tips är en A4 avant eller en S3. S3 med haldexuppgraderingen blir väldigt lik en med Torsendrivning.

Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Absolut inge tråkigt med ditt inlägg, allt är ju helt sant. Saken är den att jag har råd att köpa alla dessa "monsterbil" som man har råd att ha i 3mån eller så smile Jo S3/A3 är jag mest sugen på. Saken är den bara att faceliften kom 01 och då drar det iväg när det gäller kostnaden, sen kan jag inte bestämma mig om jag ska ha 3d eller 5d, vissligen finns det bara 3d på S3 men A3 har fler alternativ där big_smile

STriiiker skrev:
Med risk för att låta jävligt tråkig, men det förnuftigaste är väl ändå att se till så man har råd att ha bilen? Sedan är det väl en fråga om utrymmen? Jag skulle nog välja en S3.

85an
22 oktober 2008 · 249 Inlägg

Tror jag röstar på S3

Men att köpa bil är nästan aldrig lätt!

NxV ElectroRaggare
22 oktober 2008 · 885 Inlägg

Jag har en S6 avant -00 som åretruntpulka hemma, och jag har bara gott att säga om denna bil. Fantastisk att köra, och säkerligen den bästa att bygga ljud i, då det redan original sitter 9 högtalare i.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Jo S3 är så jävla nice, men mitt problem är att jag vet inte om jag ska ha/har behov av en 3d eller 5d hmm

85an skrev:
Tror jag röstar på S3

Men att köpa bil är nästan aldrig lätt!

Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Lät absolut inga fel på en S6, men hur är ägar kostnaderna? V8:an lär ju dra ett och annat big_smile jo Avant lär ju vara bäst att bygga ljud i, men det känns lite klumpigt med kombi men jag vet att det bara är en inbillning från min sida.

NxV skrev:
Jag har en S6 avant -00 som åretruntpulka hemma, och jag har bara gott att säga om denna bil. Fantastisk att köra, och säkerligen den bästa att bygga ljud i, då det redan original sitter 9 högtalare i.

Larschan
22 oktober 2008 · 519 Inlägg

S3an ser ju bara mesig ut! Skulle nog satsa på en A4! smile

Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Tycker den ser lite små brutal ut, sen så finns det många möjligheter att få den tuffare, lika så med A4/S4:an big_smile

Larschan skrev:
S3an ser ju bara mesig ut! Skulle nog satsa på en A4! smile

NiKeMaN Entreprenör
22 oktober 2008 · 1 286 Inlägg

Vore jag dig skulle jag satsa på en Audi A4 t.ex: http://www.blocket.se/vi/18519089.htm?c … amp;last=1
Få mil fin utrustning och ser frän ut!

// Niklas Johansson
Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Jo då har kollat upp den bilen, riktigt fet och allt men saken är den att jag ska bygga ljud och det är väl inte så jävla bra att bygga i en sedan, alltså det blir ju inte samma tryck som om man skulle bygga i en A3 eller en A4 Avant?

Sen så är det ingen Quattro och det är ett måste smile

NiKeMaN skrev:
Vore jag dig skulle jag satsa på en Audi A4 t.ex: http://www.blocket.se/vi/18519089.htm?c … amp;last=1
Få mil fin utrustning och ser frän ut!

Senast redigerat av Jevlaranamma (22 oktober 2008)

NiKeMaN Entreprenör
22 oktober 2008 · 1 286 Inlägg

Ahaa okej smile
Jodå det går att bygga riktigt väl ljud i en sedan också. Lite knöligare att få in basen - men o andra sidan så är Audin riktigt lätt att få in basljuden i coupen för att bara en sedan.

Quattro är för mesar wink

// Niklas Johansson
Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Tvivlar inte på att det går att få "bra" ljud i en sedan, men det lär behöva ett större ingrepp än vad det behövs på en liten eller kombi bil big_smile

Haha, Quattro for the win vettu wink


NiKeMaN skrev:
Ahaa okej smile
Jodå det går att bygga riktigt väl ljud i en sedan också. Lite knöligare att få in basen - men o andra sidan så är Audin riktigt lätt att få in basljuden i coupen för att bara en sedan.

Quattro är för mesar wink

NxV ElectroRaggare
22 oktober 2008 · 885 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Lät absolut inga fel på en S6, men hur är ägar kostnaderna? V8:an lär ju dra ett och annat big_smile jo Avant lär ju vara bäst att bygga ljud i, men det känns lite klumpigt med kombi men jag vet att det bara är en inbillning från min sida.

NxV skrev:
Jag har en S6 avant -00 som åretruntpulka hemma, och jag har bara gott att säga om denna bil. Fantastisk att köra, och säkerligen den bästa att bygga ljud i, då det redan original sitter 9 högtalare i.

Mjae.. smakar det så kostar det. Bensin med snittförbrukning på 1.6-1.7 är det billigaste med bilen, fösäkring, skatt och servicekostnader springer iväg..   
Termostaten gick sönder för ett par veckor sen.. - kostade 9500kr...

Sen är bilen ganska stor, men det är inget som jag tycker är besvärligt, den känns inte större än en normal volvo.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

Shit, 1.6-1.7 pratar vi nu landsväg/stadskörning eller blandat? Jo försäkringen lär inte vara det billigaste för min del, kan tänka mig att den skulle landa på över 19.000:-/år/helförsäkring minst då en S4 ligger runt det när jag kollat runt. 9500:- för en termostat var inte direkt gratis, känns som jag bör utesluta S4/S6 på direkten tongue jo S6:an har jo gott om utrymme vilket inte är fel, saken är den att jag inte vet om jag behöver så mycket. Har inga barn eller djur så.


NxV skrev:

Jevlaranamma skrev:
Lät absolut inga fel på en S6, men hur är ägar kostnaderna? V8:an lär ju dra ett och annat big_smile jo Avant lär ju vara bäst att bygga ljud i, men det känns lite klumpigt med kombi men jag vet att det bara är en inbillning från min sida.

NxV skrev:
Jag har en S6 avant -00 som åretruntpulka hemma, och jag har bara gott att säga om denna bil. Fantastisk att köra, och säkerligen den bästa att bygga ljud i, då det redan original sitter 9 högtalare i.

Mjae.. smakar det så kostar det. Bensin med snittförbrukning på 1.6-1.7 är det billigaste med bilen, fösäkring, skatt och servicekostnader springer iväg..   
Termostaten gick sönder för ett par veckor sen.. - kostade 9500kr...

Sen är bilen ganska stor, men det är inget som jag tycker är besvärligt, den känns inte större än en normal volvo.

NxV ElectroRaggare
22 oktober 2008 · 885 Inlägg

1.6-1.7 är blandad körning, men med mycket stadstrafik. (landsväg snittar den 1.2 ungefär)
Jag är 23 och betalar cirka 700kr/mån i försäkring.

Men satsa kanske hellre på en a4/a6 avant med turbo och quattro. den är billigare i alla avseenden än en S4/S6:a.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Jevlaranamma
22 oktober 2008 · 172 Inlägg

1.6-1.7 är väl ändå ganska normalt för en V8 på 340hk så smile jag kör mest blandat så S6:an vore inte så bra för min del, jasså det var ju inte alls farligt, vilket bolag är det?

Jo känns som att det är bättre att utesluta "S" modellerna och satsa på dom standard istället.

NxV skrev:
1.6-1.7 är blandad körning, men med mycket stadstrafik. (landsväg snittar den 1.2 ungefär)
Jag är 23 och betalar cirka 700kr/mån i försäkring.

Men satsa kanske hellre på en a4/a6 avant med turbo och quattro. den är billigare i alla avseenden än en S4/S6:a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang