FEEDME
Gentlemen Racing Club
19 december 2008
· 155 Inlägg
TCG skrev:
Kopierat från Gladiatorn's sida, tar dock inte med Loaded M3an då du inte vill jämföra med modifierade bilar...
7.42 Chevrolet Corvette Z06
7.42 Ford GT
7:42 Porsche 996 GT3
7:43 Chevrolet Corvette Z06
7.43 Lamborghini Murcielago
7:43 Porsche Tech Art GT2 (20,000km)
7:43 Pagani Zonda C12 S
7:45 Aston Martin V8 Vantage N24
7:46 Porsche 996 GT2
7:46 Lamborghini Gallardo Superleggera
All respekt för Anders (Gladiatorn) och hans fantastiska Loaded-projekt. En härlig bil. Även om jag inte kan låta bli att berätta att jag körde ifrån honom på just Nürburgring för fyra år sedan när han körde CSL'en och jag körde min dåvarande 330xd på Scuderia Hanseat kursen...
MEN jag undrar vad han har för källa till de där tiderna??
Det finns många olika sätt att mäta tider på Nürburgring. Kör man turistkörning brukar man mäta BTG (=Bridge to Gantry) och kör man t.ex. VLN-serien så kör man hela Nordslingan plus antingen hela eller delar av GP-banan. De flesta tidningar brukar mäta hela varvet runt just Nordslingan. En av de mest allmänt vedertagna måttstockarna på att mäta bilars prestanda runt Nordslingan är den tyska biltidningen Sportauto. Från deras hemsida www.sportauto-online.de kan man bl.a. utläsa följande:
7,32 Porsche Carrera GT
7,33 Porsche 997 GT2
7,34 Koenigsegg CCR
7,39 Ferrari 430 Scuderia**
7,46 Gallardo Superleggera
7,47 Murcielago LP640**
7,48 Porsche 997 GT3 RS**
7,49 Corvette Z06
7,50 BMW M3 CSL**
7,52 MB SLR McLaren
7,52 Ford GT
7,55 Ferrari F430 F1
8,04 Audi R8
8,13 Viper SRT-10
Bilar markerade med ** hade R-däck.
I Sportautos test är alla tider satta av samma förare. Och på Nürburgring, som verkligen kräver att föraren kan banan, så är det av största vikt för att få rättvisande tider.