Hjälp med installation av billjudet!

thamas80
24 oktober 2008 · 37 Inlägg

Hej!

Har precis köpt nytt ljud till bilen och skulle vilja ha lite hjälp med att installera allt. smile
Ska koppla högtalarna till stereon och baslådan till slutsteget.

Ljudet består av:

Huvudenhet: Pioneer DEH-P6000UB
Högtalare: Rockford 6x9 och 4"
Baslåda: JBL GTO1204BPD
Slutsteg: Rockford power t15001-bd
Kondensator: Rockford 1 farad digtal
(Allt är köpt på BRL)

Sedan så hade jag tänkt köpa följande 50mm2 kabelkit http://www.blocket.se/vi/16769491.htm?ca=2_s

Frågan är om jag har allt jag behöver? Räcker det att bara säkra av fram vid batteriet eller ska jag säkra av vid slutsteget också?
Bör jag trycka ner ett till batteri i skuffen så jag får mer ström? Vad behövs då isf. för att få det att fungara ihop med det hela? Prylarna ska in i en 240 så kabeldragning blir inga problem och det finns gott om utrymme smile

Är oerhört tacksam för svar.

ogge89
24 oktober 2008 · 644 Inlägg

thamas80 skrev:
Hej!

Har precis köpt nytt ljud till bilen och skulle vilja ha lite hjälp med att installera allt. smile
Ska koppla högtalarna till stereon och baslådan till slutsteget.

Ljudet består av:

Huvudenhet: Pioneer DEH-P6000UB
Högtalare: Rockford 6x9 och 4"
Baslåda: JBL GTO1204BPD
Slutsteg: Rockford power t15001-bd
Kondensator: Rockford 1 farad digtal
(Allt är köpt på BRL)

Sedan så hade jag tänkt köpa följande 50mm2 kabelkit http://www.blocket.se/vi/16769491.htm?ca=2_s

Frågan är om jag har allt jag behöver? Räcker det att bara säkra av fram vid batteriet eller ska jag säkra av vid slutsteget också?
Bör jag trycka ner ett till batteri i skuffen så jag får mer ström? Vad behövs då isf. för att få det att fungara ihop med det hela? Prylarna ska in i en 240 så kabeldragning blir inga problem och det finns gott om utrymme smile

Är oerhört tacksam för svar.

Tjena!

Hade jag varit du sa hade jag köpt nått billigt 2 kanals steg å kört på 6x9 orna! Angående batteri så beror de ju lite på hur de ser ut nu !  Det räcker nog med att säkra av vid batteriet bara!

Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
Volkswagen Jetta Mk1 "Diesel Traktorn" (1982)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 oktober 2008 · 5 092 Inlägg

få allt på platts där du ska ha det. sen drar du alla kablar från batteriet och säkrar endast av där. du kan kott och väl köra med batteriet som sitter i motorutrymmet efter som du har en kondensator. så det är absolut inga problem att göra på det enklaste viset smile och ja. Du har allt du behöver för att koppla in alla dina ljud grejer smile

/ Johan.

thamas80
24 oktober 2008 · 37 Inlägg

Okej jag får väl börja med ett batteri + kondingen då. Men ang. kabelkittet, någon som vet någonting om det? eller annat som ni rekomenderar? Vad behöver jag för kablar för att koppla in kondingen? hmm tongue

qpon
24 oktober 2008 · 322 Inlägg

thamas80 skrev:
Vad behöver jag för kablar för att koppla in kondingen? hmm tongue

samma area som kablar till slutsteget wink

Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Drönirettab
24 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

thamas80 skrev:
Okej jag får väl börja med ett batteri + kondingen då. Men ang. kabelkittet, någon som vet någonting om det? eller annat som ni rekomenderar? Vad behöver jag för kablar för att koppla in kondingen? hmm tongue

Kondingen ska sitta så nära steget som möjligt, pluskabeln från batteriet ska då gå till kondingens plusanslutning och sedan fortsätta till slutstegets plusanslutning.

En sak som jag tycker att du ska göra är att se över batteriets minuskablar, dels ner till karossen och dels till motorblocket. Ta loss minuskabeln vid karossen och rengör/slipa plåtrent där, risken är stor att det finns färg och rost på plåtytan vilket gör att kontakten blir dålig.

Minuskabeln till motorblocket tar du också loss och rengör ytan på motorblocket, byt gärna ut båda minuskablarna till grövre dimensioner.

Generatorns kablar tar du loss och rengör alla ytor, glöm inte bort generatorns jordkabel som borde sitta fast i generatorfästets vänstra skruv i motorblocket. Ifall det inte sitter någon jordkabel så får kanske generatorn jordkontakt i själva generatorfästet och då bör ytorna där rengöras så att bra kontakt uppnås.

Laddkabeln från generatorns B+ till startmotorn kan du egentligen byta ut mot en grövre (tex 16mm2 eller grövre), då har du förberett för montering av en större generator vilket nog kommer att behövas ifall du vill kunna spela högt utan stora spänningsfall när motorn är igång.

Vilken årsmodell är det på bilen?

thamas80
25 oktober 2008 · 37 Inlägg

Det är en -75:a smile tack för hjälpen, tror ni på det kabelkittet då? men då måste jag alltså köpa lite extra 50mm2 strömkabel till kondingen?

Drönirettab
25 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Det kan kanske hända att du behöver en liten extra bit kabel, jag vet dock inte exakt hur lång kabeln måste vara för att räcka bak till kondingen och steget. Har inte mätt upp strömkabeln i min 240 (som sattes dit för ett gäng år sedan).

Angående batteriet på din bil så är mitt förslag att du börjar med ett nytt framme i motorrummet, speciellt om det nuvarande har några år på nacken. Sätt gärna så stort batteri som får plats utan att behöva modifiera, vilket borde innebära 70-75Ah.

Om du har B21 så ska det gå bra att sätta tex en 100A generator från Biltema om du vill ha en större generator, det passar åtminstone "bolt on" på min 240 med B230. Är inga problem att "konvertera" från det externa laddrelät, som du har på din bil, till generator med inbyggd regulator (som är på Biltemas).

Det här med generatorn är ju bara ett förslag från mig, det beror naturligtvis på ifall din ekonomi tillåter detta eller om du tycker att det bör prioriteras. Om du vill vänta med eventuell ny generator så bör iaf laddspänningen kontrolleras på den nuvarande generatorn. Nytt/fräscht batteri är dock viktigt tycker jag.

thamas80
26 oktober 2008 · 37 Inlägg

Okej har nyss satt en b23 i den. Ska kolla upp det med batteriet. smile

Nisse-h
26 oktober 2008 · 202 Inlägg

thamas80 skrev:
Okej jag får väl börja med ett batteri + kondingen då. Men ang. kabelkittet, någon som vet någonting om det? eller annat som ni rekomenderar? Vad behöver jag för kablar för att koppla in kondingen? hmm tongue

Har du råd så köp kopparkabel istället för alu.

thamas80
3 november 2008 · 37 Inlägg

Mailade BRL och fick svar av Niklas Quick att man skulle säkra av max 3dm från batteriet men även just innan kondingen? Jag behöver alltså en till säkringshållare med säkring då? Hur långt ifrån kondensatorn ska jag då säkra av? hmm smile

evilaudio
3 november 2008 · 16 195 Inlägg

thamas80 skrev:
Mailade BRL och fick svar av Niklas Quick att man skulle säkra av max 3dm från batteriet men även just innan kondingen? Jag behöver alltså en till säkringshållare med säkring då? Hur långt ifrån kondensatorn ska jag då säkra av? hmm smile

säkra av innan kondingen??   de har ja då aldrig gjort.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
3 november 2008 · 1 163 Inlägg

evilaudio skrev:

thamas80 skrev:
Mailade BRL och fick svar av Niklas Quick att man skulle säkra av max 3dm från batteriet men även just innan kondingen? Jag behöver alltså en till säkringshållare med säkring då? Hur långt ifrån kondensatorn ska jag då säkra av? hmm smile

säkra av innan kondingen??   de har ja då aldrig gjort.

aldrig hörttalas om att man ska säkra av innan kondningen du har ju redan säkringen vid batteriet..?

~Andy~
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 november 2008 · 8 744 Inlägg

Fast när man tänker efter så är det ingen dum ide att säkra av före kondningen också, har man extra batteri i skuffen så ska det ju säkras av där också så... och kondningen är ju som ett extra batteri, om kabeln som går till den blir kortsluten så kan man få lite tråkiga effekter typ smälld kondning, vilket inte luktar alltför gott. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
thamas80
7 november 2008 · 37 Inlägg

Okej, men det kanske räcker då att bara säkra av vid batteriet. Jag har tidigare sett ett schema här på forumet där det står vilka säkringar man ska ha till respektive kabelareor, men kan inte hitta den nu. Någon som vet vad man minst och högst får ha för säkring till 50mm2 kabel? Vad spelar det för roll om jag har t.e.x. en 200 amp säkring respektive 300?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2008 · 8 744 Inlägg

Om jag inte minns helt fel nu så är 200A max på en 50mm2 kabel. Sätter du på en större säkring så smälter kabeln innan säkringen om det tex blir kortslutning, vilket inte är alltför bra... Men om du gillar kabelbrand så är det okej med en större säkring. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
7 november 2008 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om jag inte minns helt fel nu så är 200A max på en 50mm2 kabel. Sätter du på en större säkring så smälter kabeln innan säkringen om det tex blir kortslutning, vilket inte är alltför bra... Men om du gillar kabelbrand så är det okej med en större säkring. smile

ja kör 300 amp säkring på 50mm2 kabel..  å förbrukar man mer ström än så så räcker iaf inte me bara EN 50mm2 kabel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
7 november 2008 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Fast när man tänker efter så är det ingen dum ide att säkra av före kondningen också, har man extra batteri i skuffen så ska det ju säkras av där också så... och kondningen är ju som ett extra batteri, om kabeln som går till den blir kortsluten så kan man få lite tråkiga effekter typ smälld kondning, vilket inte luktar alltför gott. tongue

men nu e de ju så här att 99% av alla kondingar som man använder i bilar har s.k säkrhetsventil.. skulle nåt gå galet så "löser den ut" istället för att kondingen smäller.


säkringar e för fegisar samt för folk som inte vet va dom håller på me... HAHA

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sharky
7 november 2008 · 10 287 Inlägg

.......roll

Folk med den inställningen brukar göra sig bra i galleriet på www.darwinawards.com

Korrekt installation innefattar korrekta avsäkringar. Nu hoppas jag att Evilaudio bara refererar till avsäkring av kondingen.

/Göran


evilaudio skrev:
säkringar e för fegisar samt för folk som inte vet va dom håller på me... HAHA

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
evilaudio
7 november 2008 · 16 195 Inlägg

Sharky skrev:
.......roll

Folk med den inställningen brukar göra sig bra i galleriet på www.darwinawards.com

Korrekt installation innefattar korrekta avsäkringar. Nu hoppas jag att Evilaudio bara refererar till avsäkring av kondingen.

/Göran


evilaudio skrev:
säkringar e för fegisar samt för folk som inte vet va dom håller på me... HAHA

sitter väl kanske nån säkring i mina bilar...hehe-   de sitter iaf i stegen så.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang