Hjälp med installation av billjudet!

thamas80
7 november 2008 · 37 Inlägg

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om jag inte minns helt fel nu så är 200A max på en 50mm2 kabel. Sätter du på en större säkring så smälter kabeln innan säkringen om det tex blir kortslutning, vilket inte är alltför bra... Men om du gillar kabelbrand så är det okej med en större säkring. smile

ja kör 300 amp säkring på 50mm2 kabel..  å förbrukar man mer ström än så så räcker iaf inte me bara EN 50mm2 kabel.

Men vad spelar det för roll om jag har 200 , 250 eller 300amp säkring? Är inte så hajj på detta roll
Kommer nog bara att säkra av vid batteriet, för t1500 steget borde väl vara säkrat innuti också?

Eberlund VW Ägare
7 november 2008 · 1 011 Inlägg

När jag koppla in mitt så koppla jag en säkring precis vid batteriet. Sedan när kabeln kom ut bak i bilen koppla jag en säkringshållare med fyra säkringar. (använder dock bara två.)
Den ena säkringen koppla jag till kondningen och den andra säkringen koppla jag till slutsteget.

Jag gick alltså inte med någon kabel från kondningen till slutsteget utan strömen till steget gick via säkringsplinten.

Senast redigerat av Eberlund (7 november 2008)

Henrik Eberlund
Eberlund VW Ägare
7 november 2008 · 1 011 Inlägg

thamas80 skrev:

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om jag inte minns helt fel nu så är 200A max på en 50mm2 kabel. Sätter du på en större säkring så smälter kabeln innan säkringen om det tex blir kortslutning, vilket inte är alltför bra... Men om du gillar kabelbrand så är det okej med en större säkring. smile

ja kör 300 amp säkring på 50mm2 kabel..  å förbrukar man mer ström än så så räcker iaf inte me bara EN 50mm2 kabel.

Men vad spelar det för roll om jag har 200 , 250 eller 300amp säkring? Är inte så hajj på detta roll
Kommer nog bara att säkra av vid batteriet, för t1500 steget borde väl vara säkrat innuti också?

Amperen på säkringen har med att göra hur mycket den kan belastas innan säkringen går.

Du räknar fram det genom att ta: Watt/volten = amper

alltså har du ett steg som drar max 500 w så blir det så här:

500/12= 41,6 amper

Sen ska man ha lite marginal upppåt men inte förmycket. Personligen hade jag säkrat upp en 500W steg till 50 A

Henrik Eberlund
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2008 · 8 744 Inlägg

evilaudio skrev:
ja kör 300 amp säkring på 50mm2 kabel..  å förbrukar man mer ström än så så räcker iaf inte me bara EN 50mm2 kabel.

Du kör det ja, men är det rekommenderat att ha så grov säkring då? tongue Fungerar ju säkerligen jättebra nu men frågan är ju vad som händer vid en kortslutning... inte för att jag inte tror att du vet vad du håller på med, men det finns ju rekommendationer för hur stor säkring en viss kabel ska ha, för att förhindra kabelbrand och andra tråkigheter.


evilaudio skrev:
men nu e de ju så här att 99% av alla kondingar som man använder i bilar har s.k säkrhetsventil.. skulle nåt gå galet så "löser den ut" istället för att kondingen smäller.

Där ser man, då lärde man sig nånting nytt nu då. smile Trodde dom fungerade som större delen av alla andra elektrolytkondesatorer, en fin liten smäll vid kortslutning. Tur att tillverkarna har tänkt till iaf då. smile


evilaudio skrev:
säkringar e för fegisar samt för folk som inte vet va dom håller på me... HAHA

Samt för dom som vill att försäkringen ska gälla om det blir skador eller brand på grund av ens kopplingar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
7 november 2008 · 21 761 Inlägg

50mm2 kabel får ha upp till 250A säkring enligt tabell hos tex Nårdik, men det finns andra tabeller som "tillåter" upp till 300A.

Lonefox Bad music kills good sound
8 november 2008 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

evilaudio skrev:
men nu e de ju så här att 99% av alla kondingar som man använder i bilar har s.k säkrhetsventil.. skulle nåt gå galet så "löser den ut" istället för att kondingen smäller.

Där ser man, då lärde man sig nånting nytt nu då. smile Trodde dom fungerade som större delen av alla andra elektrolytkondesatorer, en fin liten smäll vid kortslutning. Tur att tillverkarna har tänkt till iaf då. smile

Jodå........bara det att om ventilen inte löser så finns det REJÄLT med kraft.
Minns en bild från en bilstereotidning där en 740 hade haft 3 st 1F-kondningar vid höger bakskärm.....dessa small och det fanns inte mkt kvar av skärmen och tanken rymde ca: 20l mindre, bakrutan hade gått och steget som var närmast hade spruckit i chassiet.....och inte att förglömma...ramen fick sig en kyss med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 november 2008 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:

ChriZtoffer skrev:

evilaudio skrev:
men nu e de ju så här att 99% av alla kondingar som man använder i bilar har s.k säkrhetsventil.. skulle nåt gå galet så "löser den ut" istället för att kondingen smäller.

Där ser man, då lärde man sig nånting nytt nu då. smile Trodde dom fungerade som större delen av alla andra elektrolytkondesatorer, en fin liten smäll vid kortslutning. Tur att tillverkarna har tänkt till iaf då. smile

Jodå........bara det att om ventilen inte löser så finns det REJÄLT med kraft.
Minns en bild från en bilstereotidning där en 740 hade haft 3 st 1F-kondningar vid höger bakskärm.....dessa small och det fanns inte mkt kvar av skärmen och tanken rymde ca: 20l mindre, bakrutan hade gått och steget som var närmast hade spruckit i chassiet.....och inte att förglömma...ramen fick sig en kyss med.

Sant, och därför så skadar det ju då inte att ha en säkring även i den ände av kabeln som sitter vid kondensatorn... För som sagt, det finns kraft i dom, och den vill ut! Har hittills bara lekt med små kondningar på 16V/100uF, och redan då smäller det rätt skapligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
thamas80
8 november 2008 · 37 Inlägg

Men det funkar alltså bra om jag bara kör med en 250amp säkring framme vid batteriet? Spelar avståndet mellan kondingen och steget någon roll?

Drönirettab
8 november 2008 · 21 761 Inlägg

För att en konding eller extra batteri ska göra största nytta så ska de sitta så nära steget som möjligt. smile

thamas80
9 november 2008 · 37 Inlägg

Okej, men tror ni det funkar bra med 250 amp ANL säkring vid batteriet? roll

evilaudio
9 november 2008 · 16 195 Inlägg

thamas80 skrev:
Okej, men tror ni det funkar bra med 250 amp ANL säkring vid batteriet? roll

så länge inte säkringen är klenare än va slutstegen drar så e de ju lugnt..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
thamas80
9 november 2008 · 37 Inlägg

Är inte så hajj på detta, men hur räknar man då ut vad det drar? Jag har ett Rockford power t1500-1bd och 50mm2 ström kabel, det enda som saknas nu är säkringen och jag behöver veta hur stor jag ska ha, tacksam för hjälp smile

Lonefox Bad music kills good sound
9 november 2008 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

thamas80 skrev:
Okej, men tror ni det funkar bra med 250 amp ANL säkring vid batteriet? roll

så länge inte säkringen är klenare än va slutstegen drar så e de ju lugnt..

Jasså? Själv är mina steg avsäkrade internt med 150A och jag kör med en 125A Megafuse vid batteriet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
9 november 2008 · 21 761 Inlägg

RF T1500-1bd har ingen egen inbyggd säkring enligt manualen, därför finns det en rekommenderad maximal säkringsstorlek som ska finnas på pluskabeln. Om man då väljer att tex ha 250A säkring framme vid batteriet så ska det i så fall sättas en 200A säkring innan steget, denna 200A säkring kommer då att fungerar som skydd för steget.

Men sätter man en 200A säkring framme vid batteriet så kommer det att fungera bra, då behövs inga fler säkringar på pluskabeln än denna. Med andra ord, sätt 200A säkring framme vid batteriet. smile

Senast redigerat av Drönirettab (9 november 2008)

Lonefox Bad music kills good sound
9 november 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
RF T1500-1bd har ingen egen inbyggd säkring enligt manualen, därför finns det en rekommenderad maximal säkringsstorlek som ska finnas på pluskabeln. Om man då väljer att tex ha 250A säkring framme vid batteriet så ska det i så fall sättas en 200A säkring innan steget, denna 200A säkring kommer då att fungerar som skydd för steget.

Men sätter man en 200A säkring framme vid batteriet så kommer det att fungera bra, då behövs inga fler säkringar på pluskabeln än denna. Med andra ord, sätt 200A säkring framme vid batteriet. smile

Nja....det senare håller jag INTE med om...
Det du pratar om först är mer eller mindre ett måste eftersom kabels resistans kommer att agera säkring med, och då kan det dessvärre dröja ngt för länge innan säkringen går om ngt händer inne i steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
9 november 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Nja....det senare håller jag INTE med om...
Det du pratar om först är mer eller mindre ett måste eftersom kabels resistans kommer att agera säkring med, och då kan det dessvärre dröja ngt för länge innan säkringen går om ngt händer inne i steget.

Läs sidan 7 och 10 i manualen. wink

www.rockfordfosgate.com/scripts/rightno … 1171995577

Lonefox Bad music kills good sound
9 november 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Nja....det senare håller jag INTE med om...
Det du pratar om först är mer eller mindre ett måste eftersom kabels resistans kommer att agera säkring med, och då kan det dessvärre dröja ngt för länge innan säkringen går om ngt händer inne i steget.

Läs sidan 7 och 10 i manualen. wink

www.rockfordfosgate.com/scripts/rightno … 1171995577

Mmm....det är det som är problemet. Jag har sett steg ge sig internt och detta har förvärrats då säkringen vid batteriet inte löste ut snabbt nog sad

De gamla gjutjärnsstegen Punch ix-serien hade med extern säkring och denna skulle vara så NÄRA steget som möjligt. Stod för övrigt exakt samma sak i manualen med max 18" från batteriet...däremot så var Pelle och Claes Nord riktigt noga med att påpeka vad jag sade tidigare till mig.....men vad vet jag? Jag börjar ju bli gammal roll wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
9 november 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Mmm....det är det som är problemet. Jag har sett steg ge sig internt och detta har förvärrats då säkringen vid batteriet inte löste ut snabbt nog sad

De gamla gjutjärnsstegen Punch ix-serien hade med extern säkring och denna skulle vara så NÄRA steget som möjligt. Stod för övrigt exakt samma sak i manualen med max 18" från batteriet...däremot så var Pelle och Claes Nord riktigt noga med att påpeka vad jag sade tidigare till mig.....

Det där lät ju mystiskt förstås. Vad jag förstår så är ju RF ganska seriösa i sina specar och manualer, då rimmar det i så fall lite illa om det är på detta sätt. hmm

Lonefox skrev:
men vad vet jag? Jag börjar ju bli gammal roll wink

Hehe. wink

Lonefox Bad music kills good sound
10 november 2008 · 7 241 Inlägg

Jo de brukar vara det, men faktum kvarstår.
Säkringen vid batteriet skall säkra av KABELN och inget annat.
Säkringen i (well precis innan steget) säkrar av steget internt och inget annat. Dvs den externa säkringen har samma funktion som en intern i andra steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
thamas80
10 november 2008 · 37 Inlägg

Jag måste alltså göra så här? Beställde kabelkittet igår med två st 250 amp säkringar. Jag måste alltså byta ut dessa 2 till 200 amp + köpa en till säkringshållare? Tack för alla svar!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91534/499464_jhwvm2.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang