bilstereo inkoppling

Ice_On_FiRe
25 oktober 2008 · 80 Inlägg

undrar om man måste koppla ihop röd + och den gula kabeln, & varför gör man de?

Janneutanb
25 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

Den ena är för konstant spänning, dvs minnet till stereon.
Den andra är till för stereon ska stängas av när man vrider av tändningen.

Vill man kunna spela med tändningen avstängd drar man bägge till konstant spänning.

Ice_On_FiRe
25 oktober 2008 · 80 Inlägg

Brains skrev:
Den ena är för konstant spänning, dvs minnet till stereon.
Den andra är till för stereon ska stängas av när man vrider av tändningen.

Vill man kunna spela med tändningen avstängd drar man bägge till konstant spänning.

ok, på min bil så e röd & gul ihop kopplade så då när man stänger av tänndningen ska stereon stängas av, men de gör den inte i detta fallet, vad kan detta bero på?
och vad kan ja göra åt saken?

Janneutanb
25 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

Ice_On_FiRe skrev:

Brains skrev:
Den ena är för konstant spänning, dvs minnet till stereon.
Den andra är till för stereon ska stängas av när man vrider av tändningen.

Vill man kunna spela med tändningen avstängd drar man bägge till konstant spänning.

ok, på min bil så e röd & gul ihop kopplade så då när man stänger av tänndningen ska stereon stängas av, men de gör den inte i detta fallet, vad kan detta bero på?
och vad kan ja göra åt saken?

Det beror på att dom är ihop dragna.
Nu vet jag inte vilken färg är vilket i huvudet, samt att det kan skilja beroende på bil.

Men det brukar stå bak på stereon vilken är vilken till den åtminstonde, ena står det väl 12v på och den andra minns jag inte.
Säkert många här som vet.

Iaf så drar du den som ska ha konstant 12v till kontakten som bägge sitter kopplade på nu.
Sen tar du fram en multimeter och mäter vilken kontakt ifrån bilen som endast ger ut 12v när tändningen är på eller i radioläge.
När du har hittat den så tar du den andra kabeln och kopplar på där istället.

Senast redigerat av Brains (25 oktober 2008)

luunggan
25 oktober 2008 · 956 Inlägg

Ice_On_FiRe skrev:

Brains skrev:
Den ena är för konstant spänning, dvs minnet till stereon.
Den andra är till för stereon ska stängas av när man vrider av tändningen.

Vill man kunna spela med tändningen avstängd drar man bägge till konstant spänning.

ok, på min bil så e röd & gul ihop kopplade så då när man stänger av tänndningen ska stereon stängas av, men de gör den inte i detta fallet, vad kan detta bero på?
och vad kan ja göra åt saken?

Ska den stängas av med tändningen ska dom inte vara ihopkopplade, röd till plus och gul till tändningen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Lonefox Bad music kills good sound
25 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

luunggan skrev:

Ice_On_FiRe skrev:

Brains skrev:
Den ena är för konstant spänning, dvs minnet till stereon.
Den andra är till för stereon ska stängas av när man vrider av tändningen.

Vill man kunna spela med tändningen avstängd drar man bägge till konstant spänning.

ok, på min bil så e röd & gul ihop kopplade så då när man stänger av tänndningen ska stereon stängas av, men de gör den inte i detta fallet, vad kan detta bero på?
och vad kan ja göra åt saken?

Ska den stängas av med tändningen ska dom inte vara ihopkopplade, röd till plus och gul till tändningen.

Röd till radioläge och gul till konstant....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

gul innehar minnes funktionen tex spara radiokanaler ljudinställningarna om du har gul och röd ihop nu så lär den tappa minne om du stänger av tändingen så vida de inte är en konstant pluskabel de är kopplade till just nu

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Lonefox Bad music kills good sound
25 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

volvo_dude skrev:
gul innehar minnes funktionen tex spara radiokanaler ljudinställningarna om du har gul och röd ihop nu så lär den tappa minne om du stänger av tändingen så vida de inte är en konstant pluskabel de är kopplade till just nu

Iom att stereon INTE stängs av när han stänger av bilen så lär det vara kopplat på konstant.....

Läste du hela tråden? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Ice_On_FiRe
25 oktober 2008 · 80 Inlägg

ok, jag har koplat ihop röd & gul från stereon till röd från bilen altså bateriet, och när ja stänger av bilen är steron fortfarande på är den då koplad på konstant eller?
och hur ska ja göra för att kopla den så att stereon stängs av när man vrider tillbax på tänningen?
För de e nämligen så att jag har presis kopplat in ett slut steg och när ja stänger av stereon samt vrider tillbax tänningen så stänger inte slutsteget av sig trotts att ja kopplat allt rätt mellan slutsteg och stereo?



snälla någon hjälp mig me mitt problem

Senast redigerat av Ice_On_FiRe (25 oktober 2008)

luunggan
25 oktober 2008 · 956 Inlägg

Nu har du det kopplat konstant. För att ändra det så kopplar du den röda till tändningen och den gula låter du sitta kvar.
Fast du säger att du stänger av stereon manuelt och att steget fortfarande är igång, känns då som att du kopplat fel med remoten. Har själv haft kopplat konstant ström och steget har stängt av sig när, man stängde av stereon.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang