Bygga eget avgassystem till 945 Turbo?

Streetkilled Bilmekaniker
26 oktober 2008 · 31 Inlägg

Tjenare!

Funderar på å bygga ett eget sportavgassystem till min 945:a Turbo 93:a!
Hade nästan bestämt mig för å beställa ett 3" JT, men så va de en kompis som tyckte ja skulle bygga ett eget, så på den vägen e de!
E de nån som kanske har byggt ett eget system som vet vilka delar man behöver skaffa? T.ex. på Micro eller liknande.
Vore himla bra om nån kunde hjälpa mig me detta så man slipper handla me sig hela butiken! big_smile

Jag ska bygga från kat. och bak, 3" e de som gäller! tongue

Mvh. Henrik

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

vad äru ute efter ljudet från röret lr att de ska se fränare ut än volvo orginal

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Streetkilled Bilmekaniker
26 oktober 2008 · 31 Inlägg

Av de anledningarna man brukar skaffa sig ett sportavgassystem! smile

Jag vill ha ett sportavgassystem för ljudets skull, för att det ökar effekten en smula och av den enkla anledningen att mitt nuvarande avgassystem har rostat av...

Spiike
26 oktober 2008 · 1 196 Inlägg

det är hur lätt som helst, raka rör och en böj över bakaxeln smile

Streetkilled Bilmekaniker
26 oktober 2008 · 31 Inlägg

Det ska vara besiktningsbart...

Spiike
26 oktober 2008 · 1 196 Inlägg

ja? bara sätta dit en ljuddämpare på slutet så blire bra

Streetkilled Bilmekaniker
26 oktober 2008 · 31 Inlägg

Ingen som har svar på min fråga?

Vilka delar behöver man till ett eget bygge av avgassystem till en 940 Turbo efter kat. och bakåt i 3"?

volvodrifter
26 oktober 2008 · 342 Inlägg

tjenare.. jag å en kompis byggde 3" på hans 745a turbo å vi använde oss av en stegmuff vid katten och sedan två 30graders böjar där mittendämparen satt sedan en kardanböj och en simon dämpare oxå3" sedan ett valfritt utblås upphängningar bygger man efter eget behov...  det har han haft på i två år nu och det e även godkännt i bes

Pikey
26 oktober 2008 · 2 283 Inlägg

Streetkilled skrev:
Ingen som har svar på min fråga?

Vilka delar behöver man till ett eget bygge av avgassystem till en 940 Turbo efter kat. och bakåt i 3"?

Sluta vara bekväm och glid unde roch kolla

R.I.P. Michael Jackson!
Tuffhaggman
26 oktober 2008 · 864 Inlägg

ta ner det gamla avgassystemt och köp motsvarande delar i tretum...

Aruzo Ace Ventura
26 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

Pikey skrev:

Streetkilled skrev:
Ingen som har svar på min fråga?

Vilka delar behöver man till ett eget bygge av avgassystem till en 940 Turbo efter kat. och bakåt i 3"?

Sluta vara bekväm och glid unde roch kolla

Hans mage är för stor tongue

Nej men de är väl bara att ta ner de gamla och se vad du behöver Henrik! Du får göra som jag å ligga på backen ibland å skruva!

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Frosted
26 oktober 2008 · 1 878 Inlägg

Gör som jag då Henrik, in på biltema och köp 2meter 3" (ca: 300:-) sedan en stegmuff(50:-) sedan en böj över kardanaxeln (ca: 100:-) och valfri ljuddämpare på slutet med ett snyggt 4" kromat ändrör. och en massa avgaspasta/avgasbandage smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
ToyStory
26 oktober 2008 · 3 Inlägg

Vraför 3"? kommer inte få mer effekt med det en med 2,5.  många tror att destå stärre destå bättre, men man moste ju ha motstånd också oavsätt med turbo lr inte smile

Iaf enligt Gullabo tongue

Vikingson avdankad vietnam veteran
26 oktober 2008 · 325 Inlägg

ja motstånd måste finnas annars går ju bilen bara värre. men 3tum borde inte gör ngt varken bättre eller sämmre. såvitt jag vet så måste man väl ha minst en dämpare efter katten?  jag tog bort slut dämparen på min och ersatte med 3tum men fortfarande kvar en burk mitt under bilden. och det gick iaf igenom besiktningen utan problem

Kenko
26 oktober 2008 · 264 Inlägg

Blir inge mer effekt efter kat, skulle ha satsat på tvärtom istälet!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
wildboy_87_
26 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

ToyStory skrev:
Vraför 3"? kommer inte få mer effekt med det en med 2,5.  många tror att destå stärre destå bättre, men man moste ju ha motstånd också oavsätt med turbo lr inte smile

Iaf enligt Gullabo tongue

en turbo ska ha så fritt flöde som möjligt

Team Björkeryd
sinaen
21 augusti 2009 · 32 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

ToyStory skrev:
Vraför 3"? kommer inte få mer effekt med det en med 2,5.  många tror att destå stärre destå bättre, men man moste ju ha motstånd också oavsätt med turbo lr inte smile

Iaf enligt Gullabo tongue

en turbo ska ha så fritt flöde som möjligt

Exakt! den ska kunna andas ordentligt..


Har också ett projekt att bygga 3" avgas. men jag hade tänkt börja före mjauen. Redan vid downpipen (den och grenrör får jag köpa 3" istället.)

Var får jag tag på bra dämpare och racemjau..? jag behöver ju 3" fullflödes dämpare och mjau...

Volvo 940 Turbo "Yoshii" (1998)
Kedjan
21 augusti 2009 · 37 Inlägg

Ja byggde ett på kompisens 940Turbo, köpte 3" rör o en bakaxelböj 2st 90böjjar från biltema tror han gav 500 för allt ihop:) sedan hade han en 100cells race cat:P och en slutburk sedan innan:)

Senast redigerat av 745__Turbo (21 augusti 2009)

pukan2
21 augusti 2009 · 3 182 Inlägg

745__Turbo skrev:
Ja byggde ett på kompisens 940Turbo, köpte 3" rör o en bakaxelböj 2st 90böjjar från biltema tror han gav 500 för allt ihop:) sedan hade han en 100cells race cat:P och en slutburk sedan innan:)

använde du bara raka rör inga egen byggda böjar.

Micke-m
21 augusti 2009 · 34 Inlägg

biltema har färdiga rör till över bakaxeln

Ford Mustang GT "Mineral Greyz" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang