Tankar kring lek i trafiken

kaptenroed
3 januari 2009 · 120 Inlägg

Growe skrev:
jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

Det är riktigt skrämmande att du som haft körkort i mer än 4 år ligger i 200 km/h på 50-väg... det är skrämmande oavsett hur länge man haft körkort men särskilt otäckt i ditt fall då du inte verkar bry dig och dessutom har barn. 200 på 50-väg borde innebära draget körkort på livstid.

Tänk efter för fan innan ni sätter plattan i mattan bland folk eller bebyggelse, det är inte bara ert liv som kan bli förstört. Leka gör man på en tom parkeringsplats, inte i tätbebyggt område eller i trafiken. Ni som struntar i vilket är inget värda i mina ögon då er brist på respekt och empati för andra människor är lägre än låg.

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
soyd
3 januari 2009 · 1 853 Inlägg

Jag vet inte.... leker man om man kör 140 på 110/120 väg ?, det spel ingen roll hur fort man än kör på en höghastighets väg så är det alltid någon som ska köra om ändå... alla svenskar kör för fort nån gång, alla åker inte dit därför fortsätter man...

dom som kör för fort på 30/50 tättbebyggda områden då är man bra jä**a dum alltså. det kan man kalla lek med andras och sitt eget liv...

sladd/burns/drift lekar ska man inte alls syssla med i trafiken det gör man på stora öppna parkeringar... sedan att det är mycket volvo bilar som sladd/burns/driftar är väll för att volvo har en del bakhjuls drivet som man kan köpa billigt... och då är man kanske inte så rädd om bilen och där med leker mer i trafiken... (inget illa menat mot volvo...)

LilleSKUTT
3 januari 2009 · 512 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
vad anses som lek då ?
köra fort ?
sladda ?
svarva däck ?
jag gör allt av det för det mesta
haft körkort liter mer än 1 år kört drygt 9000 mil på det året
och långt över 10000 mil med a-traktor även många mil innan jag ens hade traktor på diverse grusvägar och åkrar
har varit av vägen hm ja en halvgång kan man säga körde tomgång på 1an på en grusväg och pillade med annat ^^
annars har jag aldrig varit i närheten av att smälla med någon eller något
och dom flesta säger att dom som är 18-19 inte har någon erfarenhet bla bla varför dra alla över 1 kant ?
jag är 19 och har erfarenhet samt kontroll över min bil jag vet hur den fungerar i höga hastighter
jag vet hur den beter sig om fram eller bakvagn släpper
då jag testar bilen dagligen för att se vad den klarar av i olika siuationer
många köper en bil och ger sig ut å kör som ett svin direkt utan att känna bilen och veta hur den beter sig när något händer
det första jag gör när jag köper en ny bil är att testa den rejält innan man kör som ett svin i trafiken
och ja ni får säga att jag e omogen och inte erfaren med merca
men jag anser mig som en bra bilförare då jag klarar hantera bilen fullt ut jag klarar av att hålla ett ställ i 200+
har gort det flera gånger och fortfarande hållt mig på min fil
sen kan jag inte säga att jag kan undvika olyckor för det beror inte bara på mig eller på min bil utan kan vara nåt fyllo men då är det inte jag som orsakat det
säg vad ni vill jag anser mig vara en bra bilförare punkt slut

det är ju bra att du tränar å testar bilen innan du ger dig ut i trafiken det gör jag oxå smile men precis som du säger nu "jag är en bra bilförare" säger många  när dom är just 18-20 år sen går det åt skogen för att man ska inte ha enbart bra koll på bilen man ska ha koll på allt annat oxå jag vet har själv vart just 18-20 och haft full koll ( trodde jag ) det hade jag inte vet jag nu såhär efteråt men jag hade mycket tur ofta eller änglavakt kanske man ska säga ...   en vän till mig sa oxå så han lever inte idag å nej det var inte nån annans fel att han krascha det var hans eget misstag i trafiken som gjorde det ...   och vi drar inte alla  över en kant men det är oftast  just 18-20+ åringar som tror att dom är odödliga  .  men som jag skrivit tidigar så leker jag med och  är som ett barn när nån bränner däck eller dylikt smile  sen kan du vara indirekt orsak pga du driftar i trafiken även om du är på din sida många som  tror du har tappat kontrollen när som möter en bil i en kurva som kommer med sidan före och då får dom panik å väjar ... men det kan man på sikt avhjälpa genom at man inför i trafikskolan att alla får lär sig att kommer en bil på sladd så leker dom bara  väja inte .. problemet då är att när den som tappat kontrollen kommer så väjar inte mötet å sen är det klippt

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
N_W V8 de bästa som finns!
3 januari 2009 · 1 092 Inlägg

Tycker det är okej sålänge man inte utsätter andra för livsfara, är inne på den 14e bakhjulsdrivna bilen i rad, har faktiskt aldrig haft en framhjulsdrivenbil, det finns ju en anledning haha. Har lyckas att köra in med förra BMW 540in lite lätt i en snöhög, sen har man blivit avprejad på e4n i förra bmw:n annars har man inte lyckats med nåt mer under de snart 10år man haft körkort smile Sega rally, bra träning haha

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
_Magnus_
5 januari 2009 · 34 Inlägg

erixon89 skrev:

Volvo740org skrev:
är jag den enda i hela världen som inta varvar sönder min 740? jag har haft mitt körkort i 3 o en halv månad och har kört 70 på en 50 väg en gång och det var när jag missade 50 skylten.sen har två polare till mig krockat sina bilar.

Dom går inte att varva sönder smile

hehe nej iofs, valde nog fel ord wink

_Wallis_
5 januari 2009 · 4 506 Inlägg

Över en refug över på andra sidan vägen. Upp på trottoaren på andra sidan vägen sedan tillbax över båda filerna och in i berget på andra sidan vägen :smile: haha jaja.. Den var försäkrad och alla klarade sig undan med lite blåmärken och nackont. Så det var väll lite roligt endå..

Den kommentaren jag hittat är assosierat med den tidiagre frågan om att drifta i en rondell, olyckan skedde då en person försökt sig på att drifta i 70km/h. Själv vet jag inte hur förhållantet i vädret var men kommentaren visar att det var ganska allvarligt trots att de personliga skadorna var lindriga. Men om vi ser till de sista orden "Så det va väll lite roligt endå", detta är för mig ett väldigt märklig kommentar? I beskrivningen framgår det att bilen bland annat kommit in i rondellen i hög hastighet och kört över en refug vidare upp på en trottoaren, vilket för mig kunde skadat fotgängare och i den hastigheten kanske dödat fotgängare? Fortsättningsvis far bilen tillbaka över BÅDA filerna, detta kan då ha resulterat i krock med mötande fordon. Vidare tillbaka över vägen igen för att sedan krocka med en bergvägg. För mig så har passagerarna bara haft tur. Det framgår att personerna i bilen kom undan med blåmärken och nackont, ja, nackont kan de kanske få dras med resten av livet. Sorgligt men sant.

Det kan tyckas att jag hela tiden tar upp det värsta som kan hända men allt för många gånger tänker man inte det extra steget som man borde tänka om att man kanske kan skada andra. Jag själv är som sagt ingen ängel, jag är inte felfri, dock har jag inte krockat men erkänner mig att ha brutit mot en del trafikregler.

Det är jag som har skrivt det du citerade, Satt i, körde ej..
Förstår det du skriver till fullo. Självklart har vi diskuterat
det mycket ochså, Det var det första vi prata om efter det
tog stopp. Eller det första var om alla hade klarat sig så klart men..

Det var mitt i natten, Och marken var lite blöt, Killen som körde
hade enbart kört FWD innan, Och var ny bakomratten i vilket fall.
Det han gjorde var väldigt dumt med tanke på hans bristande erfarenhet.
Det var ingen trafik eller folk ute.
Man har väldigt bra översikt när man kommer till den rondellen, Så det
är inga problem med att se att det är tomt dit man är påväg. 

Sedan att jag / vi tyckte det var roligt även om bilen blev mos och du inte
tycker det så vet jag ej om det beror på att vi är lite galna eller att du e grå.

//Wallis

Senast redigerat av _Wallis_ (5 januari 2009)

Kan du andas kan du dö.
Ricky
5 januari 2009 · 1 062 Inlägg

jag kan erkänna att jag är en om som har sladdat när snön ligger, men då gör jag det på någon stor pakering eller nån enskild väg.. där ingen annan kan bli skadad.. men sladda i trafiken skulle aldrig falla mej in.. och utsätta oskyliga för sitt liv, nej aldrig..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2009 · 13 776 Inlägg

C.Joensson skrev:

Growe skrev:
jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

Det är riktigt skrämmande att du som haft körkort i mer än 4 år ligger i 200 km/h på 50-väg... det är skrämmande oavsett hur länge man haft körkort men särskilt otäckt i ditt fall då du inte verkar bry dig och dessutom har barn. 200 på 50-väg borde innebära draget körkort på livstid.

Tänk efter för fan innan ni sätter plattan i mattan bland folk eller bebyggelse, det är inte bara ert liv som kan bli förstört. Leka gör man på en tom parkeringsplats, inte i tätbebyggt område eller i trafiken. Ni som struntar i vilket är inget värda i mina ögon då er brist på respekt och empati för andra människor är lägre än låg.

nu är det väll inte riktigt varje dag man kör 200 på 50väg men det har hänt
men då är det knappast inne i stan

visst kan jag påstå att jag kör lagligt men det gör jag sällan
fast jag står för det och vill påstå att jag inte är farligare i trafiken än alla dårar som inte har någon koll på vad dom gör och dessutom svänger ut på motorvägen i 50km/h utan att titta bakåt

bara för att man kör fort betyder det inte automatiskt att man är farligare
bara att när en olycka är framme så smäller det lite bättre
men det är inte farten som är orsaken till olyckan i så många fall som idioten som bestämmer på Vägverket  tycks tro

sen handlar det om att välja rätt ställen att köra fort på
ligger jag i 200blås klockan 6 på morgonen när det inte är någon trafik att tala om gör varken till eller från och inte farligare än när du kör 10-30kmh för fort i rusningstrafiken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2009 · 13 776 Inlägg

_deki_ skrev:

Growe skrev:
jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

aahh synd att du inte har åkt fast än.....200på 50 väg......ska be till gud att såna som du åker fast...

har varit av med körkortet 1gång 3år efter jag tog körkortet 5månader utan 160km/h på 90väg
så över det stora hela var det helt okej
tog mitt körkort jan 2000 och var då typ 21 eller nått

bara så du vet finns det olika typer av 50vägar alla går inte genom ett villaområde smile

tex gamla vägen mellan örebro-glanshammar som har 50 mitt i skogen med helt okej underlag och inga hus och liknande i närheten och klockan 3-4 på natten gör det varken till eller från den enda som gör sig illa är jag smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2009 · 13 776 Inlägg

Ricky skrev:
jag kan erkänna att jag är en om som har sladdat när snön ligger, men då gör jag det på någon stor pakering eller nån enskild väg.. där ingen annan kan bli skadad.. men sladda i trafiken skulle aldrig falla mej in.. och utsätta oskyliga för sitt liv, nej aldrig..

ganska lustigt att alla säger som dig endå möter jag och ser mängder av bilar varje dag nu när det är halt som sladdar i trafik..nog många som inte står för vad dom gör smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_Magnus_
5 januari 2009 · 34 Inlägg

Jag ska skriva en sak som hände i sommras.

Det var två bilar som tävlingskörde mellan Degerfors och Karlskoga. Det var en rengnig kväll och regnet hade öst ner och det var rännor i vägbanan fyllda med vatten.
Sträckan är ca en mil, är de kom in Karlskoga är det 70 och några korsningar med rödljus. Bilarna höll 170-180 (vad jag har hört).
När de når sista korsningen slår det om till rött och den ena bilens förare hinner inte ens sätta foten på bromspedalen när det slår om och rammar en annan bils passagerarsida. Bilen som blev rammad slungades iväg 60-70 meter från platsen där den blev påkörd. Den som satt på passagerarsidan dog senare på sjukhuset. Personen var född 89, alltså bara 19 år gammal. De andra som överlevde berättade att de kollade först åt det hållet bilarna kom ifrån och såg ingen, men när de körde ut så small det bara.

Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

Muttley
5 januari 2009 ·

Growe skrev:

C.Joensson skrev:

Growe skrev:
jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

Det är riktigt skrämmande att du som haft körkort i mer än 4 år ligger i 200 km/h på 50-väg... det är skrämmande oavsett hur länge man haft körkort men särskilt otäckt i ditt fall då du inte verkar bry dig och dessutom har barn. 200 på 50-väg borde innebära draget körkort på livstid.

Tänk efter för fan innan ni sätter plattan i mattan bland folk eller bebyggelse, det är inte bara ert liv som kan bli förstört. Leka gör man på en tom parkeringsplats, inte i tätbebyggt område eller i trafiken. Ni som struntar i vilket är inget värda i mina ögon då er brist på respekt och empati för andra människor är lägre än låg.

nu är det väll inte riktigt varje dag man kör 200 på 50väg men det har hänt
men då är det knappast inne i stan

visst kan jag påstå att jag kör lagligt men det gör jag sällan
fast jag står för det och vill påstå att jag inte är farligare i trafiken än alla dårar som inte har någon koll på vad dom gör och dessutom svänger ut på motorvägen i 50km/h utan att titta bakåt

bara för att man kör fort betyder det inte automatiskt att man är farligare
bara att när en olycka är framme så smäller det lite bättre
men det är inte farten som är orsaken till olyckan i så många fall som idioten som bestämmer på Vägverket  tycks tro

sen handlar det om att välja rätt ställen att köra fort på
ligger jag i 200blås klockan 6 på morgonen när det inte är någon trafik att tala om gör varken till eller från och inte farligare än när du kör 10-30kmh för fort i rusningstrafiken smile

Det vill jag påstå, att ju fortare du kör ju farligare är du också, och smäller du ihop med någon annan bilist så blir också skadan mycket värre ju fortare det går.

Jo farten är ju som vägverket säger oftast en orsak till varför en olycka kommer. För där kamerorna finns har olyckorna också minskat.
Avstånd och rätt hastighet så är de mindre risk för att smälla ihop med någon. men ungdomar oftast vet inte idag vad avstånd betyder, speciellt nu när de är halt ute med för då är de inte den fina 3 sekundersreglen man ska gå efter utan mycket längre avstånd, dock ha jag glömt hur lång tid, men mer i avstånd. ofta när jag kör på landsvägarna här omkring är de alltid någon cool ungdom som ska ligga så pass nära min bil så jag inte ser lyktorna, och de ser ju inte genom mina rutor heller så de lär ju inte se om jag behöver tvärnita.

och 200 är inte häftigt att köra i, de är väl häftigare om man kör på bana och verkligen visar vad man går för isåfall för vilken idiot kan inte köra i 200 blås, reaktionen är lika med noll på vem som helst ändå ute i trafiken i dem höga hastigheterna.

Muttley
5 januari 2009 ·

Volvo740org skrev:
Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

De har  alldelles rätt i, även om klockan är 3-4 på natten eller 6 på morgonen så kan plötsligt någon komma ivägen och ligger man i 200 så finns de inte en chans att få stopp på skitet.

Rquired Allmänt envis
5 januari 2009 · 12 512 Inlägg

En annan viktig sak är att känna vägen man busar på ordentligt så man vet vart det finns påfarter etc. Visst finns risken att det springer ut ett djur ändå men man undviker en av farorna och faran för annat människoliv iaf. Nu har jag aldrig gjort nått i klass med 200 på 50 väg heller direkt... roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrJAM
6 januari 2009 · 1 464 Inlägg

Nån undrar vad som symboliserar 'lek' och det är ju en intressant fråga. Min egen bedömning är ungefär som; När man under 'inspirerad körning' nån gång tänker undrar om jag kan... att det går nog... det kommer nog ingen... m.m...

Kan vara en signal att man är på tunn mark? Det är inte agerandet i sig utan när och att tanken väcks. Kanske... Det är ju individuellt, men hög hastighet utöver laglig, färdriktning inte nödvändigtvis rakt fram är väl kanske mer konkreta saker. lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Volvo740org skrev:
Jag ska skriva en sak som hände i sommras.

Det var två bilar som tävlingskörde mellan Degerfors och Karlskoga. Det var en rengnig kväll och regnet hade öst ner och det var rännor i vägbanan fyllda med vatten.
Sträckan är ca en mil, är de kom in Karlskoga är det 70 och några korsningar med rödljus. Bilarna höll 170-180 (vad jag har hört).
När de når sista korsningen slår det om till rött och den ena bilens förare hinner inte ens sätta foten på bromspedalen när det slår om och rammar en annan bils passagerarsida. Bilen som blev rammad slungades iväg 60-70 meter från platsen där den blev påkörd. Den som satt på passagerarsidan dog senare på sjukhuset. Personen var född 89, alltså bara 19 år gammal. De andra som överlevde berättade att de kollade först åt det hållet bilarna kom ifrån och såg ingen, men när de körde ut så small det bara.

Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

Det där hörde jag om från en polsre i Karlsgoga. Han jobbade på Securitas då, och hörde det på sin radio... hmm Satan vilken smäll.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Bostrom RS
6 januari 2009 · 886 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Volvo740org skrev:
Jag ska skriva en sak som hände i sommras.

Det var två bilar som tävlingskörde mellan Degerfors och Karlskoga. Det var en rengnig kväll och regnet hade öst ner och det var rännor i vägbanan fyllda med vatten.
Sträckan är ca en mil, är de kom in Karlskoga är det 70 och några korsningar med rödljus. Bilarna höll 170-180 (vad jag har hört).
När de når sista korsningen slår det om till rött och den ena bilens förare hinner inte ens sätta foten på bromspedalen när det slår om och rammar en annan bils passagerarsida. Bilen som blev rammad slungades iväg 60-70 meter från platsen där den blev påkörd. Den som satt på passagerarsidan dog senare på sjukhuset. Personen var född 89, alltså bara 19 år gammal. De andra som överlevde berättade att de kollade först åt det hållet bilarna kom ifrån och såg ingen, men när de körde ut så small det bara.

Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

Det där hörde jag om från en polsre i Karlsgoga. Han jobbade på Securitas då, och hörde det på sin radio... hmm Satan vilken smäll.

Frågan är om dom lär sig nåt ändå förrän dom själv åkt av hmm

Focus RS
Rquired Allmänt envis
6 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Bostrom skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Volvo740org skrev:
Jag ska skriva en sak som hände i sommras.

Det var två bilar som tävlingskörde mellan Degerfors och Karlskoga. Det var en rengnig kväll och regnet hade öst ner och det var rännor i vägbanan fyllda med vatten.
Sträckan är ca en mil, är de kom in Karlskoga är det 70 och några korsningar med rödljus. Bilarna höll 170-180 (vad jag har hört).
När de når sista korsningen slår det om till rött och den ena bilens förare hinner inte ens sätta foten på bromspedalen när det slår om och rammar en annan bils passagerarsida. Bilen som blev rammad slungades iväg 60-70 meter från platsen där den blev påkörd. Den som satt på passagerarsidan dog senare på sjukhuset. Personen var född 89, alltså bara 19 år gammal. De andra som överlevde berättade att de kollade först åt det hållet bilarna kom ifrån och såg ingen, men när de körde ut så small det bara.

Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

Det där hörde jag om från en polsre i Karlsgoga. Han jobbade på Securitas då, och hörde det på sin radio... hmm Satan vilken smäll.

Frågan är om dom lär sig nåt ändå förrän dom själv åkt av hmm

Tror dom flesta här inne lärde sig genom att det gick överstyr, kanske inte på ett olämpligt ställe eller med en så här hemsk utgång. Men vad gränsen går är inget man har medfött, det är nått man får lära sig, lämpligast på ett avspärrat område eller en tom plats.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
R1kard V-Power
6 januari 2009 · 1 186 Inlägg

Jag skulle vilja tacka alla här inne som försöker få vissa på rätt spår.

Alla som tar upp att dem alltid kör till en parkering och leker av sig, det är så bra exempel så man blir rent tårögd.

Och alla som vet exakt vad som händer i 200 km/h, vi snackar om väldigt erfarna förare här. När ska folk förstå att man inte kan kontrollera någonting vid 200 km/h och tänk på att tunnelseendet börjar redan vid 150!

Keep up the good work.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
6 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Självklart händer det att man "leker". Men inte direkt i trafiken. Det kan gå så himla illa. Så ska
jag sladda eller sådär, så gör jag det på en parkering, eller på ett väldigt "öde" ställe. Det tycker jag
är okej. Men att ens ge sig på att "leka" mitt i värsta trafiken...  Det är ju bara en tidsfråga innan man
skadar sig själv och andra. Och det är just det där att man utsätter andra för fara som är illa. Okej
om man vill "leka" lite och på så sätt ta risken att skada sig själv. Det är din och ingen annans ensak.
Men om man ska sätta andra människors liv på spel bara för att man måste sladda genom en rondell
i rusningstrafik. Ja, då står inte mycket rätt till.

Såg precis innan julledigheten en sån där kul typ i en Volvo 740. Jag var på väg hem från
jobbet. Självklart var det rusningstrafik som det alltid är vid den tiden. Och såklart så måste personen
i denna 740 sladda igenom den oerhört lilla rondellen, trots att det är smockfullt med bilar runt omkring.
Det är ju så himla tråkigt att köra vanligt, och man förstör ju hela sin dag om man gör det... eller hur
går deras tankar, tror ni?

Visst. Det var väl lite andra tankar i huvudet precis när jag hade fått mitt körkort. Och där vet jag inte
heller varför. Varje gång jag skulle in till parkeringen ville man sladda in. Och så ville man helst ligga i
140km/h vart man än körde. Och det spelar ingen roll om det var i stan eller ute på en större väg. Känns
lite illa, när man väl tänker på det nu. Men ändå.

Hade även ett gäng kompisar som körde som galningar. En kompis och en kompis till honom fick för sig
att byta plats som förare i 200km/h (farthållare). Något som jag tyckte (och tycker fortfarande) är helt
vansinnigt. En annan kompis körde också som en galning och skulle sladda överallt. En gång åkte han
p.g.a detta ut i en stor korsning och fick bilen klippt av en lastbil. Han klarade sig bra, men hans kompis
fick ligga på sjukhus länge. Han fick sig nog en tankeställare också, vill jag lova.

Senast redigerat av Hexenhammer (6 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang