Rosa bandet

MilleN
29 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Ja, att 1 av 33 dör av det är ju alldeles för lite och väldigt dumt att skänka en slant då.. ?

Det dem kommer på i forskningen om bröstcancer kanske man kan använda till annan sort cancer också? Någon som tänkt på det.

Om din mamma får bröstcancer kanske du tänker annorlunda..?

Jotack Mormor har haft bröstcancer så jag är väl medveten om vad det innebär. 1 av 33 är hur som helst inte så överdrivet många om man jämför med andra cancertyper, men ändå är bröstcancer den typen som man blir idiotförklarad om man inte skänker pengar till. Mer än dubbelt så många dör i trafiken varje år, dumt att inte betala mer i vägskatt frivilligt då?

Hur som helst hade det väl varit bättre med en gala som står för att dom motverkar alla typer av cancer då och inte bara cancern som råkar drabba kvinnor.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
29 oktober 2008 · 1 300 Inlägg

MilleN skrev:

SweetBabyDoll skrev:
Ja, att 1 av 33 dör av det är ju alldeles för lite och väldigt dumt att skänka en slant då.. ?

Det dem kommer på i forskningen om bröstcancer kanske man kan använda till annan sort cancer också? Någon som tänkt på det.

Om din mamma får bröstcancer kanske du tänker annorlunda..?

Jotack Mormor har haft bröstcancer så jag är väl medveten om vad det innebär. 1 av 33 är hur som helst inte så överdrivet många om man jämför med andra cancertyper, men ändå är bröstcancer den typen som man blir idiotförklarad om man inte skänker pengar till. Mer än dubbelt så många dör i trafiken varje år, dumt att inte betala mer i vägskatt frivilligt då?

Hur som helst hade det väl varit bättre med en gala som står för att dom motverkar alla typer av cancer då och inte bara cancern som råkar drabba kvinnor.

Men det man kommer på inom just bröstcancer forskningen kan man ju säkert använda till andra former cancer också inte sant?

Hur mycket av alla dödsolyckor handlar om vägen..? Oftast är det ju dem som kör som gör fel eller vad man ska säga..?


Ja, men vad ska den hete då..? Alla cancer fonden.. ? Och så handlar det ju om det lilla rosa bandet. vad ska man kunna köpa för att stödja "alla cancer fonden"..? ett litet band med massa olika färger..?

När jag tittade på rosa bandet igår så sa jag faktiskt till min pojkvän att typ "blå bandet" också borde finnas. Men att det dem samlar ihop inom Rosa bandet hjälper ju annan forskning också. Och att inte stödja rosa bandet pga att det bara är till för kvinnors cancer är ju bara dumt..?

I do it my way
FireTraXX DFFL
29 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Trams, dör man så dör man.
Skänk pengarna till de som behöver mat för dagen istället.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Felax
29 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

RacingBunny skrev:

Felax skrev:
Så jävla värdelöst att allt går till bara bröstcancer tycker jag! Tycker ALLA pengar som doneras osv ska gå till ALL sorts cancer forskning.. Inte bara tjejer som får cancer, jag är ingen tjej.

Så menar du att du skänker pengar till annan forskning inom cancer då? Jag har gett en slant till sånt som tjejer inte har men kan va bra å ha tongue wink

Jo de gör jag jag skänker till rosa bandet också.. men jag tycker att alla pengar ska gå till all sorts cancer forskning.

Men are not born - Men are made
MilleN
29 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Men det man kommer på inom just bröstcancer forskningen kan man ju säkert använda till andra former cancer också inte sant?

Hur mycket av alla dödsolyckor handlar om vägen..? Oftast är det ju dem som kör som gör fel eller vad man ska säga..?


Ja, men vad ska den hete då..? Alla cancer fonden.. ? Och så handlar det ju om det lilla rosa bandet. vad ska man kunna köpa för att stödja "alla cancer fonden"..? ett litet band med massa olika färger..?

När jag tittade på rosa bandet igår så sa jag faktiskt till min pojkvän att typ "blå bandet" också borde finnas. Men att det dem samlar ihop inom Rosa bandet hjälper ju annan forskning också. Och att inte stödja rosa bandet pga att det bara är till för kvinnors cancer är ju bara dumt..?

"Alla Cancer fonden" I rest my case.....

Blå bandet finns för övrigt vill jag minnas. Dom motverkar prostatacancer, en mycket mer dödlig och vanligare typ av Cancer än bröst, men den drabbar mest gubbar i pensionsåldern så vem bryr sig. Nästa gång är det väl blå bandet-gala och då sitter feministerna och lipar över deras bröstcancer wink

Jag är inte emot välgörenhet men jag är emot att det ska vara socialt självmord att inte skänka pengar bara för att det råkar vara en gala i ämnet, nästa gång är någon idiot för att den inte ger pengar på faddergalan.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
29 oktober 2008 · 1 300 Inlägg

MilleN skrev:

SweetBabyDoll skrev:
Men det man kommer på inom just bröstcancer forskningen kan man ju säkert använda till andra former cancer också inte sant?

Hur mycket av alla dödsolyckor handlar om vägen..? Oftast är det ju dem som kör som gör fel eller vad man ska säga..?


Ja, men vad ska den hete då..? Alla cancer fonden.. ? Och så handlar det ju om det lilla rosa bandet. vad ska man kunna köpa för att stödja "alla cancer fonden"..? ett litet band med massa olika färger..?

När jag tittade på rosa bandet igår så sa jag faktiskt till min pojkvän att typ "blå bandet" också borde finnas. Men att det dem samlar ihop inom Rosa bandet hjälper ju annan forskning också. Och att inte stödja rosa bandet pga att det bara är till för kvinnors cancer är ju bara dumt..?

"Alla Cancer fonden" I rest my case.....

Blå bandet finns för övrigt vill jag minnas. Dom motverkar prostatacancer, en mycket mer dödlig och vanligare typ av Cancer än bröst, men den drabbar mest gubbar i pensionsåldern så vem bryr sig. Nästa gång är det väl blå bandet-gala och då sitter feministerna och lipar över deras bröstcancer wink

Jag är inte emot välgörenhet men jag är emot att det ska vara socialt självmord att inte skänka pengar bara för att det råkar vara en gala i ämnet, nästa gång är någon idiot för att den inte ger pengar på faddergalan.

Ja, men vd skulle du kalla galan mot all sorts cancer då? Nu tog ju jag bara ett namn.

Ja, blå bandet skulle ju då vara för prostata. Vadå drabbar bara mest gubbar i pensionsåldern..? Du verkar ju... inte vet jag. 

Jag känner många eller kanske skulle säga kände, som drabbades av cancer och det har inte vart bröstcancer en enda gång men jag lipar inte för det. För jag hoppas att för dem ca 49 miljoner dem igår fick in ska kunna användas till annan cancer forskning också.

"Bara jag själv mår bra skiter jag i allt annat"...  (?)

I do it my way
MilleN
29 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Varför måste du ha ett tilläggsord? "Cancergalan" hade väl funkat fint. Det finns ju sjukt många olika cancerfonder men Rosa Bandet är väl dom som har råd med en stor gala. Hade alla fonder slagits ihop istället så hade mer pengar kunnat gå till forskning istället för administration, om det nu är som du säger att Rosa Bandet motverkar alla sorters cancer.

Vaddå jag verkar..? Det drabbar mest gubbar i pensionsåldern det är ju rena fakta.

Wikipedia skrev:
Prostatacancer förekommer endast hos män, framför allt män som är mer än 50 år gamla. Medelådern för diagnos är 72-74 år. [1] Hos svenska män är det den vanligaste cancertypen och ca 9000 personer diagnosticeras varje år, och det är även den cancerform bland män som svarar för flest dödsfall, 2352 avled till följd av prostatacancer år 2002.

Jämför de 2352 med de 200 som dör av bröstcancer.

Läs mitt inlägg igen, jag tycker det är skitbra med sådana här galor och att det finns folk som skänker massa pengar, men det är så Svensson att se ner på folk för att dom inte råkar göra det och påstå att dom inte bryr sig.

Felax
29 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

MilleN skrev:
Varför måste du ha ett tilläggsord? "Cancergalan" hade väl funkat fint. Det finns ju sjukt många olika cancerfonder men Rosa Bandet är väl dom som har råd med en stor gala. Hade alla fonder slagits ihop istället så hade mer pengar kunnat gå till forskning istället för administration, om det nu är som du säger att Rosa Bandet motverkar alla sorters cancer.

Vaddå jag verkar..? Det drabbar mest gubbar i pensionsåldern det är ju rena fakta.

Wikipedia skrev:
Prostatacancer förekommer endast hos män, framför allt män som är mer än 50 år gamla. Medelådern för diagnos är 72-74 år. [1] Hos svenska män är det den vanligaste cancertypen och ca 9000 personer diagnosticeras varje år, och det är även den cancerform bland män som svarar för flest dödsfall, 2352 avled till följd av prostatacancer år 2002.

Jämför de 2352 med de 200 som dör av bröstcancer.

Läs mitt inlägg igen, jag tycker det är skitbra med sådana här galor och att det finns folk som skänker massa pengar, men det är så Svensson att se ner på folk för att dom inte råkar göra det.

PRECIS! det kan heta cancer-galan och vara till förmån för all sorts cancer forskning. Jag får cellgifter som egentligen är till för bröstcancer så jag är glad att det forskas i det, men tycker ändå att de ska forskas mer runt alla typer. Inte snöa in sig på en ?

LÄS:
I amerika håller dom på att ta fram en medicin som hindrar cancer-celler från att "äta" och växa, man tar bort det dom livnär sig på. Medicinen skulle fungera på ALL sorts cancer, och kunna hållas i schakt hur länge som helst. Är inte det ganska mycke mer värt att sätta in resurser på att få fram helt ??

Men are not born - Men are made
meduza89 plööp
29 oktober 2008 · 49 Inlägg

MilleN skrev:
Varför måste du ha ett tilläggsord? "Cancergalan" hade väl funkat fint. Det finns ju sjukt många olika cancerfonder men Rosa Bandet är väl dom som har råd med en stor gala. Hade alla fonder slagits ihop istället så hade mer pengar kunnat gå till forskning istället för administration, om det nu är som du säger att Rosa Bandet motverkar alla sorters cancer.

Vaddå jag verkar..? Det drabbar mest gubbar i pensionsåldern det är ju rena fakta.

Wikipedia skrev:
Prostatacancer förekommer endast hos män, framför allt män som är mer än 50 år gamla. Medelådern för diagnos är 72-74 år. [1] Hos svenska män är det den vanligaste cancertypen och ca 9000 personer diagnosticeras varje år, och det är även den cancerform bland män som svarar för flest dödsfall, 2352 avled till följd av prostatacancer år 2002.

Jämför de 2352 med de 200 som dör av bröstcancer.

Läs mitt inlägg igen, jag tycker det är skitbra med sådana här galor och att det finns folk som skänker massa pengar, men det är så Svensson att se ner på folk för att dom inte råkar göra det och påstå att dom inte bryr sig.

Kan bara hålla med.

Muttley
30 oktober 2008 ·

jag behöver mina pengar för mig själv smile.
så därför lägger jag inte på något alls, dock i värsta fall en femma till röda korset om de står utanför en affär.

Hamilton
30 oktober 2008 · 8 865 Inlägg

MilleN skrev:
Varför måste du ha ett tilläggsord? "Cancergalan" hade väl funkat fint. Det finns ju sjukt många olika cancerfonder men Rosa Bandet är väl dom som har råd med en stor gala. Hade alla fonder slagits ihop istället så hade mer pengar kunnat gå till forskning istället för administration, om det nu är som du säger att Rosa Bandet motverkar alla sorters cancer.

Vaddå jag verkar..? Det drabbar mest gubbar i pensionsåldern det är ju rena fakta.

Wikipedia skrev:
Prostatacancer förekommer endast hos män, framför allt män som är mer än 50 år gamla. Medelådern för diagnos är 72-74 år. [1] Hos svenska män är det den vanligaste cancertypen och ca 9000 personer diagnosticeras varje år, och det är även den cancerform bland män som svarar för flest dödsfall, 2352 avled till följd av prostatacancer år 2002.

Jämför de 2352 med de 200 som dör av bröstcancer.

Läs mitt inlägg igen, jag tycker det är skitbra med sådana här galor och att det finns folk som skänker massa pengar, men det är så Svensson att se ner på folk för att dom inte råkar göra det och påstå att dom inte bryr sig.

Håller med i ditt inlägg. Har aldrig skänkt 1kr till någon cancergala och kommer aldrig att göra det heller...

Senast redigerat av Hamilton (30 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se
lingua
30 oktober 2008 · 2 271 Inlägg

nu vet jag att dessa galor drar in ofantligt mycket pengar, men! kan inte låta bli att tänka på produktionskostnaden för dessa?yikes Nu har jag inget bättre alternativ men av de 47 milj som va insamlade så åker ju lugnt....3-10 milj för produktionen?
Men håller med om att det ska va "cancergalan" i såna fall, förlorat morföräldrarna i lungcancer respektive cancer i lymfkörtlarna.

Stavfel skylls på ett gäng Becks's frmaför datorn.wink

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
richardoo290 VOLVO for life..
30 oktober 2008 · 2 113 Inlägg

tycker rosa bandet är så jävla femenistiskt och fel så de bara inte är sant asså!

1. att man överhuvudtaget skall behöva ordna en gala med priser och carola som sjunger på scen för att samla pengar är ju skrämmande!? folk måste få nått för att ge nått tydligen, usch va hemskt egentligen!
jag har stöttat många organisationer med pengar i många år nu men jag har aldrig skänkt nått via nån gala som går på tv. jag ser inte ens på dom för ja blir förbannad på folket! har man en 100-lapp över kan man fan ta o skänka den till svältande barn i afrika eller cancerforskning! det ska inte behövas en dyr gala för att få folk till o göra detta!

2. rosa bandet är fel! man borde forska för botemedel på all cancer istället för att prioritera kvinnornas bröst cancer som inte drabbar allt för många varje år! nä! usch varför inte försöka bota all cancer på samma gång?

3. hjärt-kärlsjukdomar bör prioriteras bättre! och media och politikerna borde se till att det vi äter inte är så farligt som det är, bort me alla tillsatser och farliga fetter! tvinga folk att motionera nån gång i månaden iallafall! (tex: om man äter hamburgare varje dag och aldrig motionerar skall man fan inte få gratis fettsugning och bypass operationer heller! då det är själv-förvållat).

4. man borde införa ett kort eller nått som gör de möjligt att käka på donken 1 gång per månad men inte mer.. det är farligt för fan!

5. staten bör satsa mångmiljon belopp på forskning inom cancer och hjärtkärlsjukdomar, idag satsas det för lite på detta och för mycket på annat håll.

6. nämen realistsikt så försök lev hälsosamt, läs på förpackningarna vad de är ni köper! sluta röka! motionera och försök att inte stressa ett dugg så kommer ni att klara er ifrån det mesta.. over N´out

85an
30 oktober 2008 · 249 Inlägg

Det är inte bara 200 som dör i bröstcancer per år, det är runt 1500, och runt 2500 män som dör i prostatacancer varje år.

Men grejen är ju att kvinnorna drabbas tidigare typ från 35 år och uppåt medans det är ovanligt med prostatacancer före man är 50, och då har ju ens barn oftast blivit vuxna... tror det är därför det satsas mer på bröstcancer.

DoT Häst
30 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

richardoo290 skrev:
..försök att inte stressa ett dugg...

Lättare sagt än gjort i mångas fall. wink

Än är inte den sista idioten född..
SupershittyToTheMax
30 oktober 2008 · 101 Inlägg

lingua skrev:
nu vet jag att dessa galor drar in ofantligt mycket pengar, men! kan inte låta bli att tänka på produktionskostnaden för dessa?yikes Nu har jag inget bättre alternativ men av de 47 milj som va insamlade så åker ju lugnt....3-10 milj för produktionen?

Betalas med reklam?hmm

richardoo290 VOLVO for life..
30 oktober 2008 · 2 113 Inlägg

DoT skrev:

richardoo290 skrev:
..försök att inte stressa ett dugg...

Lättare sagt än gjort i mångas fall. wink

jo det är helt klart sant hmm men man får försöka! och omgivningen bör agera efter detta också! tex: om man ser en jätte stressad person på donken servera till massa människor osv.. inte fan ska man titta på klockan och sne-glo på personen!! sånt ger stress till människor bland annat, och nej ja har inte jobbat på donken det var ett exempel.. tongue

Slattabjornen
31 oktober 2008 · 53 Inlägg

År ut och år in ROSA BANDET!
Upphausas så inih-te för varje år av massmedia.
Är tok-trött på detta.

När och hur samlas det in pengar till oss "gubbs". Jag har aldrig sett till någon gala.

När och hur samlas det in pengar till våra barn som får cancer? Har inte heller sett till någon gala för det heller.
(Jag har själv en dotter som fick cancer för snart ett år sedan, så man kan väl säga att jag lever i den grymma verkligheten).
För Barncancerföreningen så är det så att medlemmar får gå ut och skramla med bössan, sälja lotter, kalendrar m.m. Ibland uppvaktas företag som kanske kan tänka sig skänka en summa.

Jag tycker det är beklämmande äckligt med denna feminism-fascism som Rosa Bandet, med god hjälp av media, tycks ha blivit.
Dessutom är det ju politiskt korrekt att vara feminist.
Men det lockar ju tittare så Tv får in mer reklampengar. It's pure buisiness.mad

Är det inte bättre att vara HUMANist och hjälpa samtliga cancerföreningar med en CANCER GALA.

Om jag skänkte pengar till Rosa Bandet? I helsike heller, jag skänkte en 5-hundring till Barncancerfonden istället. - Utan att få något jäkla band att "skryta" med.
Det finns en del att begrunda på denna länk http://www.barncancerfonden.se/Gavor-Bidrag/ 

OBS! Jag missunnar absolut inte bröstcancerföreningen/Rosa Bandet de insamlade pengarna, men det finns som sagt andra grupper med STORT penningbehov.

Senast redigerat av Slattabjornen (31 oktober 2008)

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Mortalis VW-nörd?
31 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Då kan man ju skänka själv. Behöver inte en gala för att skänka pengar..
Spela postkodslotteriet så går ju många miljoner per år till just barncancerfonden tongue SVT brukar ha nummer som går till såna grejer också när de kör nåt, typ dansbandskampen skänker ju cash till nåt ställe, melodifestivalen likaså...
Men iaf...måste man ha en gala för å kunna skänka pengar så e man dum smile Skänker efter sin förmåga hoppas ja..personligen skänker ja ingenting...kan inte avvara pengar till de nu...ger lite grejer till kvinnojouren o så istället..inte alltid pengar som behövs

Senast redigerat av Mortalis (31 oktober 2008)

richardoo290 VOLVO for life..
31 oktober 2008 · 2 113 Inlägg

helt rätt! barncancer-fonden borde få alla dessa pengar istället! och våra politiker borde stödja dem mycket mer! och om man skänker till dem gör man det för att man är snäll. inte för att man skall ha ett rosa band som man ska visa upp för att visa folk på kafferasten hur cool man är. femenist-skit säger ja bara!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang