Protestlista mot IPRED

taway
30 oktober 2008 · 296 Inlägg

IPRED2 är ännu värre än IPRED och nu försöker dessutom Frankrike att få EU att acceptera deras lagar om avstängning av abonnemang och loggning också.  När detta har tryckts igenom med tvivelaktiga metoder så kommer säkert IPRED3 snart också mad

Varför ska vi tvingas betala en extra avgift? Om jag köper en Volvo, ska då SAAB har rätt till ersättning för att jag inte valde en SAAB? Nä usch kan inte skivbolagen hitta en affärsmodell som de kan leva på i dagens samhälle så får de gå i konkurs. Ingen mer lobbyverksamhet tack! Det är lika illa med Stim och Copyswede. Blir så jävla arg på all den här skiten! Det handlar dessutom om en "utebliven" inkomst och inte om stöld eller "förlust" som de vill att folk ska tro. Skiv- och främst filmbolag tjänar mer pengar idag än förut men kanske inte på samma sätt. Nästan alla nya storfilmer slår rekord efter rekord när de kommer. När filmen Titanic tjänade in en miljard så tyckte många det var sjukt mycket. Idag kan en storfilm dra in åtskilliga miljarder bara på biobiljetter och leksaker så med förlust går de verkligen inte!

Jag tror att många vill betala för sig men inte på de premisser som gäller idag med DRM och annat. Företagen måste försöka inse att kunder idag har mycket högre krav och inte är beredda att betala fantasisummor för musik/film. Flera forskningsrapporter har tydligt visat på att de som kopierar mer också handlar mycket mer samt att folk hellre betalar för upplevelser. Det finns väldigt mycket på marknaden som konkurrerar mot musik- och filmindustrin idag och människors löner räcker inte till allt. Vill de sälja så måste de hitta billigare distributionskanaler för det är där en stor procent av priset på en vara ligger. Det borde de ha lärt sig sedan VHS som de var livrädda för. Så här i efterhand har de tjänat ofattbara miljarder på det.

Jag har köpt hundratals med filmer och mycket musik genom åren men har nu helt slutat pga deras fasoner. Nu fyndar jag enbart klassiker på Tradera och liknande ställen. En viss grad av civil olydnad är viktig för samhällsutvecklingen!

Den här namninsamlingen ger nog tyvärr inte så mycket utan vill man stoppa övervakning så är det bättre att engagera sig i Piratpartiet eller liknande organisationer istället. Politiker behöver också engageras mer och påminnas privat av släkt, vänner och barn. Många förstår nog inte ens vad resultatet av deras knapptryckning gör när de halvsover i riksdagen och bara vill hem...

Detta är i alla fall en del av mina åsikter. Kan tillägga att jag själv håller på med musik och har också skapat ett par skivomslag till skivbolag men är starkt emot deras behandling av kunder så nu vill jag inte ha någon kontakt med dem längre. /Markus

Bostrom RS
30 oktober 2008 · 886 Inlägg

Tror inte filmbolagen kommer få bort fildelare ändå. Kommer bara fortsätta, fast i en annan form.

Focus RS
85an
30 oktober 2008 · 249 Inlägg

Alla kanske inte känner till att ni betalar branschen VARJE GÅNG ni köper en cd-r, dvd-r, mp3spelare.. man blir äcklad (2006 cashade copyswede in 167 miljoner kr och distribuerade pengarna på ett intressant sätt, osignerade artister får långfingret såklart vem bryr sig om dom)

CD-R Samtliga upp till 900 MB
1,00 kr
CD-RW Samtliga upp till 900 MB
1,60 kr
DVD-R/+R 4,7 GB
3,25 kr
DVD-RW/+RW 4,7 GB
5,20 kr
DVD-RAM 4,7 GB
5,20 kr
DVD-R/+R Double Layer
8,5 Gb 5,88 kr

Mp3Spelare:
Lagringskapacitet    Ersättning

50- 80 GB                 175 kronor
81-160 GB                 225 kronor
161-250 GB         250 kronor
>250 GB                 300 kronor

Riksdagen har stiftat denna lag för att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare, producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras.


Detta visar ju lite av vilken makt dom har, sedan länge.. girighet är bara början. Värre verkar det bli..

Janneutanb
30 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

Kan någon nämna en enda gång då en namninsamling faktiskt har gjort någon skillnad på regeringens beslut?

Med tanke på t ex att dom lovade att dom inte skulle höja skatten på soppan.
Se hur det slutade....
Så dom gör precis hur dom själva vill...

Lite roligt att se vad som har hänt med Sverige, om man jämför med vad Sverige var för slags land en tid tillbaka med vad det har blivit nu...

Rejad Maskin stundent!
2 januari 2009 · 218 Inlägg

Den 10:e är det demonstration i Gbg mot IPRED, FRA, datalagringsdirektivet och ACTA. Om allt går som planerat ska jag ditt, några fler härifrån som inte pallar regeringens våldtäkt på svensk integritet och tänker delta?

Senast redigerat av Rejad (2 januari 2009)

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
KimVsWorld Mästare
2 januari 2009 · 2 947 Inlägg

Varför inte demonstrera mot eu samtidigt?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
lingua
2 januari 2009 · 2 271 Inlägg

85an skrev:
Alla kanske inte känner till att ni betalar branschen VARJE GÅNG ni köper en cd-r, dvd-r, mp3spelare.. man blir äcklad (2006 cashade copyswede in 167 miljoner kr och distribuerade pengarna på ett intressant sätt, osignerade artister får långfingret såklart vem bryr sig om dom)

CD-R Samtliga upp till 900 MB
1,00 kr
CD-RW Samtliga upp till 900 MB
1,60 kr
DVD-R/+R 4,7 GB
3,25 kr
DVD-RW/+RW 4,7 GB
5,20 kr
DVD-RAM 4,7 GB
5,20 kr
DVD-R/+R Double Layer
8,5 Gb 5,88 kr

Mp3Spelare:
Lagringskapacitet    Ersättning

50- 80 GB                 175 kronor
81-160 GB                 225 kronor
161-250 GB         250 kronor
>250 GB                 300 kronor

Riksdagen har stiftat denna lag för att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare, producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras.


Detta visar ju lite av vilken makt dom har, sedan länge.. girighet är bara början. Värre verkar det bli..

Den listan va lite kul att läsa!smile
Fick själv precis en utbetalning från STIM,  nån promille av förlorad inkomst orsakad av piratkopiering.
Visst, kul när jag fick den men hävdar som många andra musiker
-Jag ser hellre min skiva i 40-50.000 datorer än 1000 sålda CD-skivor
Det är dessa som kommer på konserter, och en hel del av dom köper faktiskt skivor, merch etc på plats.
Väldigt många artister har fildelning och youtube att tacka för sin framgång och nådda publik!
Jag som härvar i den ickekommersiella "underground" scenen inkluderas.

//En upphovsman FÖR fildelning.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
blacken
2 januari 2009 ·

Mortalis skrev:
Bra att vi blir av med fildelarna på dc å torrent o skit...bara massa snattare

* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers (exempelvis Pirate Bay) kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare

Visst ska dom inte bli "bestulna på sin "egendom". Men ovanstående krav bryter mot många lagar och bestämmelser av individens rättigheter och integritet. Är det så att berörda kan hävda att ett brott har begåtts emot dom , så får dom göra som alla andra, polisanmäla och se vad som händer..

richardoo290 VOLVO for life..
2 januari 2009 · 2 113 Inlägg

om SD hade haft makten skulle nått sånt här dumt aldrig ens diskuteras! för man vill återinföra demokrati i landet istället för den skendemokrati vi har idag.. roll

vad du kan göra? well man kan inte först ge nån makten och tillåtelse till vadsomhelst och sen hoppas att dem lyssnar på dig och dina protester.

rösta istället på ett parti som vill att du ska få din talan hörd.

Rquired Allmänt envis
2 januari 2009 · 12 512 Inlägg

85an skrev:
Alla kanske inte känner till att ni betalar branschen VARJE GÅNG ni köper en cd-r, dvd-r, mp3spelare.. man blir äcklad (2006 cashade copyswede in 167 miljoner kr och distribuerade pengarna på ett intressant sätt, osignerade artister får långfingret såklart vem bryr sig om dom)

CD-R Samtliga upp till 900 MB
1,00 kr
CD-RW Samtliga upp till 900 MB
1,60 kr
DVD-R/+R 4,7 GB
3,25 kr
DVD-RW/+RW 4,7 GB
5,20 kr
DVD-RAM 4,7 GB
5,20 kr
DVD-R/+R Double Layer
8,5 Gb 5,88 kr

Mp3Spelare:
Lagringskapacitet    Ersättning

50- 80 GB                 175 kronor
81-160 GB                 225 kronor
161-250 GB         250 kronor
>250 GB                 300 kronor

Riksdagen har stiftat denna lag för att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare, producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras.


Detta visar ju lite av vilken makt dom har, sedan länge.. girighet är bara början. Värre verkar det bli..

Kassetersättningen jo den är gammal och det hela är för jävligt helt enkelt. De ska både ha kakan och äta den. Men dom kommer misslyckas som vanligt, blir väl som när tv-kanalerna blev digitala och det skulle inte gå att knäcka dem. Jo tjena finns lika mkt piratverksamhet idag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Autonom
2 januari 2009 · 319 Inlägg

1984 är här.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.
Rejad Maskin stundent!
25 februari 2009 · 218 Inlägg

Idag gick IPRED igenom och träder alltså i kraft 1:a april.

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
expect1991
25 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Ni ska veta att internetoperatörerna egentligen gillar fidlelare men vågar inte försvara de.

klart de tjänar på detta, vem vill ha 100 mb/s internet för att surfa på garaget o lyssna på webradio? tongue

KimVsWorld Mästare
25 februari 2009 · 2 947 Inlägg

Rejad skrev:
Idag gick IPRED igenom och träder alltså i kraft 1:a april.

Vilket skämt... hmm

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
AudiFors
25 februari 2009 · 906 Inlägg

expect1991 skrev:
Ni ska veta att internetoperatörerna egentligen gillar fidlelare men vågar inte försvara de.

klart de tjänar på detta, vem vill ha 100 mb/s internet för att surfa på garaget o lyssna på webradio? tongue

Jag vill, dock av andra orsaker:)

=)
expect1991
25 februari 2009 · 1 814 Inlägg

740Fors skrev:

expect1991 skrev:
Ni ska veta att internetoperatörerna egentligen gillar fidlelare men vågar inte försvara de.

klart de tjänar på detta, vem vill ha 100 mb/s internet för att surfa på garaget o lyssna på webradio? tongue

Jag vill, dock av andra orsaker:)

Det jag syftar på är att om nu "olaglig" fildelning inte fanns, vem skulle då ha nytta av 100 mb/s hemma? lol

Hamilton
25 februari 2009 · 8 873 Inlägg

expect1991 skrev:

740Fors skrev:

expect1991 skrev:
Ni ska veta att internetoperatörerna egentligen gillar fidlelare men vågar inte försvara de.

klart de tjänar på detta, vem vill ha 100 mb/s internet för att surfa på garaget o lyssna på webradio? tongue

Jag vill, dock av andra orsaker:)

Det jag syftar på är att om nu "olaglig" fildelning inte fanns, vem skulle då ha nytta av 100 mb/s hemma? lol

Finns många anledningar till att ha 100 mb/s i hemmet  tex. webb-tv, video on demand,spelserver ja det finns många fler användningsområden.

Fotograf på tierpidag.se
alain www.bimmerpower.org
25 februari 2009 · 3 995 Inlägg

filutdelning teknologin var inte så mycket utvecklad på 90 talet och inget tänkte att det skulle ta så storra proportioner, det är som allt annat som startade då inom teknologin.
Idag står vi med den framför ögonen på oss men det finns vissum som vill stoppa det typ pyrate bay.
Varför stoppade inte dem när de startade?, för att det fanns inte möjligheter då.
I många fall med lagförslag, regeringen vänder ryggen och inte lyssna på folk och gör som dom vill.
vad var det då för mening att skriva en protest lista när det gick genom och träder i krafft den första april, ska man kalla det för 1a april skämt?.
Nu som det är idag, jag undrar om det är jag som titta på tv eller om det är tv som titta på mig!

Senast redigerat av alain (26 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Sushikocken Sleeper
26 februari 2009 · 3 084 Inlägg

FFFFacist sverige
fy fan vad den här lagen kommer bli missutnyttjad, ska lägga upp några egna youtube filmer sen ska jag stämma satan  ur de som kollar på dem.
Det är en jävla fi*t lag som inte borde finnas politikerna vet inte vad dem skriver på. Nu blir det blacknet förr hela slanten och jag ska fan aldrig mer köpa en film CD!

host* "OneSwarm" host*

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Jao. Återigen går regeringen åt det håll där pengarna finns. Inte ska man lyssna på folket. Blir så jävla sur på detta. Helt otroligt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang