Skoda trög att svänga med, kan servo oljan vara slut?

henne_svenne
30 oktober 2008 · 668 Inlägg

Hejsan det är så att min mamma köpte en Skoda felicia -96 för ett par års sen och då sa dom på skoda att den hade servo. Men när man körde med den gick den otroligt trögt men mamma fortsatte köra med den ändå och tänkte att hon nog "bara" blivit lurad. Men en gång var det en som testade bilen och sa att den gick trökt tillochmed för att inte ha någon servo. Då tänkte jag om det kunde vara att servon är sönder eller att kanske oljan i servon är slut?
Mvh Henning

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
30 oktober 2008 · 668 Inlägg

Smedhult skrev:
öppna servolocket o kolla oljan? finns de ingen så fyll på o kolla efter läckage

Men vi vet ju inte om det finns en servo ens:/  Men var skulle den sitta isåfall?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Garfield
30 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

Har du ingen instruktionsbok?

decib3L Körv
30 oktober 2008 · 3 535 Inlägg

Öppna huven och leta?

Truckdriving Man
bjoorniiee
30 oktober 2008 · 356 Inlägg

be nån kompis/bekant som kan lite om bilar ta en titt, så vet du ju sen.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
30 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

köp en ny bil o va bestämd att den ska ha servo o be dom gärna visa vart oljepåfyllningskärlet är..

man öppnar huven..letar efter en litet kärl där de kan tänkas finnas lite servo olja:P

henne_svenne
30 oktober 2008 · 668 Inlägg

Garfield skrev:
Har du ingen instruktionsbok?

Jo hurså?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
30 oktober 2008 · 668 Inlägg

pattilatti2 skrev:
köp en ny bil o va bestämd att den ska ha servo o be dom gärna visa vart oljepåfyllningskärlet är..

man öppnar huven..letar efter en litet kärl där de kan tänkas finnas lite servo olja:P

Betalar du bilen eller?tongue  Nej men jag får väl säga till pappa att leta lite till

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
30 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

henne_svenne skrev:

Garfield skrev:
Har du ingen instruktionsbok?

Jo hurså?

de kan ju finnas info i den tongue

henne_svenne
30 oktober 2008 · 668 Inlägg

Men tror ni det kan vara att oljan är slut eller tror ni inte att bilen har någon servo(det som var min fråga:P)

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

henne_svenne skrev:
Men tror ni det kan vara att oljan är slut eller tror ni inte att bilen har någon servo(det som var min fråga:P)

vissa bilar har trökare servo än andra varför bry sig så länge bilen går och styra?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
viccoA
30 oktober 2008 · 3 110 Inlägg

Lämna in bilen på verkstad. Har man ingen koll kan man göra mer skada än nytta.

Haxxel JDM
30 oktober 2008 · 593 Inlägg

Det är svårt att tro utan att veta hur det känns att styra. Jag tror det som gäller är att ta reda på det.
Det gör du genom att titta i instruktionsboken, kolla i registret efter servo och sen kolla hur man fyller på olja då kommer det antagligen stå var servooljebehållaren ska sitta. Sen tittar du under huven på den plats där den ska finnas, finns den så har du servo och den har slut på olja eller är trasig eller så finns det ingen behållare och då har du ingen servo.

Men själv tror jag INTE att du har servo, när min servo hade slut på olja i civicen så gick den lite trögare, men den var fortfarande lättare att vrida runt än utan servo.

Så antingen tar du reda på om du har det, annars så tror jag inte att du har det faktiskt.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Peppe90
30 oktober 2008 · 83 Inlägg

Man tycker ju att den borde ha servo. Men Skoda är Skoda. Behållaren brukar ofta ligga ganska synligt.

Garfield
30 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

henne_svenne skrev:

Garfield skrev:
Har du ingen instruktionsbok?

Jo hurså?

Den bör ha ett avsnitt om styrservon. Läs det. Öppna sedan huven och se om du har styrservo.

Joo
30 oktober 2008 · 741 Inlägg

Men shit tänk logiskt! var brukar det stå information om bilen i? instruktionsboken? smile

Är den på svenska så letar du efter Servostyrning! annars så brukar det finnas en bild över motorummet och en massa pilar och sedan en lista vid sidan där det står vad varje sak är..

henne_svenne
31 oktober 2008 · 668 Inlägg

volvo_dude skrev:

henne_svenne skrev:
Men tror ni det kan vara att oljan är slut eller tror ni inte att bilen har någon servo(det som var min fråga:P)

vissa bilar har trökare servo än andra varför bry sig så länge bilen går och styra?

Det är min mammas bil, och hon ska liksom försöka backa ut från våran parkering och det är jävligt utan servo när någon idiot har parkerat utanför

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
31 oktober 2008 · 668 Inlägg

Joo skrev:
Men shit tänk logiskt! var brukar det stå information om bilen i? instruktionsboken? smile

Är den på svenska så letar du efter Servostyrning! annars så brukar det finnas en bild över motorummet och en massa pilar och sedan en lista vid sidan där det står vad varje sak är..

Tänkte nog inte med min saab hjärnhalva tongue

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
jocke_gronberg
31 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

henne_svenne skrev:
Hejsan det är så att min mamma köpte en Skoda felicia -96 för ett par års sen och då sa dom på skoda att den hade servo. Men när man körde med den gick den otroligt trögt men mamma fortsatte köra med den ändå och tänkte att hon nog "bara" blivit lurad. Men en gång var det en som testade bilen och sa att den gick trökt tillochmed för att inte ha någon servo. Då tänkte jag om det kunde vara att servon är sönder eller att kanske oljan i servon är slut?
Mvh Henning

min mor har servo på sin skoda felicia -01 känns knappt att den sitter där hon har haft den sedan bilen var ny

Berry Audi/Wv mek
31 oktober 2008 · 148 Inlägg

den borde i sådant fall sitta på höger sida i motorutrymmet med ett litet grönt lock på, det är det enda gröna locket som finns under huven! ett enkelt sätt att kolla om det ens finns en servo är att ha motorn igång och svänga absolut så mycket det bara går åt ena hållet och lyssna om motorn börjar gå tungt! tror inte att hon har kört utan olja länge för då borde servopumpen ha börjat låta som en stenkross för länge sen, däremot kan det hända att det finns en servo men att remmen som ska driva den är av eller liknande!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang