Hur spelar man in basar på rätt sätt?

Erik_H
1 november 2008 · 21 Inlägg

Har ett par ny installerade 12" MDS FRR Motion och min fråga är hur man ska spela in dom?
Är det bara att spela musik? hmm

racing245
1 november 2008 · 144 Inlägg

ja spela in mina, genom att spela lagom högt, x antal timmar innan ja börja spela max

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
n_andersson
1 november 2008 · 689 Inlägg

de e bara att botta med en gång. behövs inte spelas in om du köpt bra saker

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 november 2008 · 447 Inlägg

Jag kopplade in mina nya basar i radion på hemmabiosystemet, knäppte på radion på vääääldigt låg volym, åkte och jobbade på söndagen och kom hem på fredagen. Då var dom inspelade och klara. Kommer inte ihåg hur länge dom skulle spelas in men x antal timmar var det iaf. (2 dygn kanske eller så)

För att spela in dom räcker det tillochmed med lite radiobrus på väldigt låg volym.. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.
Lonefox Bad music kills good sound
1 november 2008 · 7 241 Inlägg

n_andersson skrev:
de e bara att botta med en gång. behövs inte spelas in om du köpt bra saker

Faktum är att du har delvis rätt...

Man skall nämnligen ALDRIG BOTTNA en högtalare. Då är risken väldigt stor att talspolen knäcks.

Visst kan man dra på.....men med förnuftet i behåll.
Börjar man höra missljud....sänk med en gång.
För vad som händer är att all upphängning mjukas upp och högtalaren ändrar karaktär.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
1 november 2008 · 16 195 Inlägg

Erik_H skrev:
Har ett par ny installerade 12" MDS FRR Motion och min fråga är hur man ska spela in dom?
Är det bara att spela musik? hmm

en fråga?? va driver du dom med för steg??

har själv just stoppat in 3 sånna i min bruksbil dom e TOK styva i upphängningen å då behöver ett bra tag på sig för uppmjukning men de e bara spela vanlig musik så ger de sig  me tiden smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
epic110 Golfare
2 november 2008 · 349 Inlägg

Enkel fråga, vad är det som pekar på att man måste spela in en högtalare? Märkt att alla dagens basar är stenhårda, går knappt trycka ner konen med handen, men för 10 år sen så var dom mjuka o fina..

Varför denna watthysteri när det går o spela lika högt med enklare(läs gamla, med liten magnet o mjuk upphängning!) grejjer? Antar att det krävs mer watt när högtalaren är seg att driva...

Oxå märkt att dagens grejjer byggs för att spela djupbas med, medans det på 90-talet var mer mellanbas som snärtade mer?

Någon som har lite förklaringar här, jag påstår inte att det är som jag säger.. Det är bara så jag upplevt det! smile Kanske gled iväg lite ifrån trådens innehåll, men allt hör ju endå ihop!

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Erik_H
2 november 2008 · 21 Inlägg

evilaudio skrev:

Erik_H skrev:
Har ett par ny installerade 12" MDS FRR Motion och min fråga är hur man ska spela in dom?
Är det bara att spela musik? hmm

en fråga?? va driver du dom med för steg??

har själv just stoppat in 3 sånna i min bruksbil dom e TOK styva i upphängningen å då behöver ett bra tag på sig för uppmjukning men de e bara spela vanlig musik så ger de sig  me tiden smile

Driver dom med ett MDS SPL 1400 DIGITAL MONOBLOCK så borde få ut runt 350wrms eller nått sånt.

andreas_gbg_
2 november 2008 · 1 634 Inlägg

Det är bara att koppla in och börja spela, du hör som vanligt om du måste sänka volymen, basen ändrar karaktär de första xx antal timmarna, det är det som menas med inspelningstid, dvs fram tills dess att basen slutar ändra karaktär.

Det snabbaste sättet är att låta basen stå och brumma med rosa brus några timmar.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Rickard-v
2 november 2008 · 2 665 Inlägg

radiobrus på låg volym är nog totalt verkningslöst!!! Då rör sig inte konen knappt.

25hz sinuston på lagom volym så du ser att basen rör sig ungefär lika mycket som din linjära slaglängd då masseras upphängningen bra.
Detta kan du göra innan du skruvar in dem i lådan. Då slipper du höra brummet. Kör några timmar.

Sedan om det är nödvändigt att just spela in dem på ett speciellt sätt kan ju diskuteras, de blir ju mjukare med tiden när du använder dem.

Senast redigerat av Rickard-v (2 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Jimmysvensson
3 december 2008 · 61 Inlägg

Har du hunnit testa dom än? är detta paket något att ha? någon som har synpunkter? funderar på att inhandla samma grejer!

mvh/jimmy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang