Hur får jag min Volvo 244 att låta bara lite mer än original?

Navkapsel
8 november 2008 · 4 637 Inlägg

Jag har en Volvo 244 DL årsmodell 1981 med B21A förgasarmotor och vill att den ska gå tyst men ändå eventuellt låta lite mer än original, dock inte så lite att det knappt hörs. Det skulle inte heller se/låta bra ut med ett monsterssysytem på min bil. Vad ska jag göra?

På bilen sitter det idag ett ganska nytt Volvo original avgassystem.
Bygga om? Byta? Går bilen annorlunda efter detta? Finns risk för smällar mm? Vad ska jag köpa? Måste fästningen ändras? Vad kostar det? Sliter detta på motorn? Sliter detta på det befintliga avgassytemet?Måste något mer ändras på bilen? Jag vill veta allt!
Har någon ett filmklipp på detta, helst otrimmad o s v så att jag får en liten uppfattning hur det kan låta?

Lite offtopic: Vilken burk dämpar mest? Har hört olika åsikter.

(Har precis redigerat detta inlägg och rensat tråden från lite svar från mig så att den ska bli mer lättläst.)

Senast redigerat av EmilHammarlund (25 juli 2009)

Mack Forum- och sitemoderator
8 november 2008 · 26 167 Inlägg

Är det inte 2.25 tum orginal? Eller kan det vara 2 och ett halvt tum?

Har Simons sportsystem på gltn. Låter inte för mycket men ändå trevligt.
Ser bra ut med kromat utblås också smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
8 november 2008 · 26 167 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

AirOne skrev:
Är det inte 2.25 tum orginal? Eller kan det vara 2 och ett halvt tum?

Har Simons sportsystem på gltn. Låter inte för mycket men ändå trevligt.
Ser bra ut med kromat utblås också smile

2,25 tum är nog inte original, däremot brukar det förekomma på Simons sportsystem. En gissning är att original är under 2 tum. Men jag kan ha helt fel, är som sagt inte så kunnig.lol

Det är faktiskt rätt grovt orginal ändå. Men. Ja. Jag är inte heller nån expert smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
vullen Mr White
8 november 2008 · 1 072 Inlägg

2tum är de org..Igentligen så skulle de räcka bara och byta ut sista dämparn så slipper du köpa ett helt nytt system och vara orolig att de låter förmycket. Den kommer inte att gå nå bättre. Sliter inget på motorn heller.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
vullen Mr White
8 november 2008 · 1 072 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Robban 245 skrev:
2tum är de org..Igentligen så skulle de räcka bara och byta ut sista dämparn så slipper du köpa ett helt nytt system och vara orolig att de låter förmycket. Den kommer inte att gå nå bättre. Sliter inget på motorn heller.

Okej, ta bort den främre då?

Avgassystemet är ett nästintill nytt Volvo original så det kanske vore synd att byta hela. Hur menar du med att byta ut den sista dämparen? Jag vill helst slippa svetsa dit andra fästanordningar o s v, dock gör jag inte jobbet själv.

Du byter ut sista dämparen mot en simonsdämpare om du vill ha 2tum eller 2,5..De finns stegmuffar att köpa förmodligen där du köper dämparen om du vill ha 2,5tum.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Hilmer
8 november 2008 · 1 789 Inlägg

Originalsystemet mäter ca 1 3/4 tum vill jag minnas, inte fullt 2 tum iaf.
Att byta ut bakre dämparen som är väldigt populärt brukar vanligtvis innebära att det blir "epabröl", om man istället byter ut den främre dämparen/gnistsläckaren mot ett rakt rör så blir ljudet lite dovare och "manligare" men ändå låta rätt likt original.
Man kan ju köpa ett Simons sportsystem, dessa är på 2" avsedda för original grenrör och bara att hänga dit.
Dessa finns även som 2,5" fullflödessystem, men då krävs det antingen en muff eller extraktorgrenrör för att få på det.

Hilmer
8 november 2008 · 1 789 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Hilmer skrev:
Originalsystemet mäter ca 1 3/4 tum vill jag minnas, inte fullt 2 tum iaf.
Att byta ut bakre dämparen som är väldigt populärt brukar vanligtvis innebära att det blir "epabröl", om man istället byter ut den främre dämparen/gnistsläckaren mot ett rakt rör så blir ljudet lite dovare och "manligare" men ändå låta rätt likt original.
Man kan ju köpa ett Simons sportsystem, dessa är på 2" avsedda för original grenrör och bara att hänga dit.
Dessa finns även som 2,5" fullflödessystem, men då krävs det antingen en muff eller extraktorgrenrör för att få på det.

Okej!smile 2,5" låter nog lite för mycket? Fint med högt ljud men jag vill ändå inte ha det. Gnistsläckare, varför kallas den det? Jag vet inte vad ljudämpare är alls varken fram eller bak förutom att det är en  grej som dämpar ljudet. 2" hur låter det? Mer eller mindre än att ta bort den främre?

2" Simons låter ju så klart mer än att bara plocka bort den främre dämparen, men är väl ändå rätt så behaglig ljudmässigt. Det blir ju mer ljud i 2,5".


Edit:

Men att  ta bort den främre burken låter som en bra sak! Bilen låter mer, det kostar lite och bilen ser original ut trots detta. Är det godkänt att göra så?

Inget som vare sig bilprovningen eller länsman brukar ta hänsyn till.

Senast redigerat av Hilmer (8 november 2008)

Hilmer
8 november 2008 · 1 789 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Hilmer skrev:

EmilHammarlund skrev:

Okej!smile 2,5" låter nog lite för mycket? Fint med högt ljud men jag vill ändå inte ha det. Gnistsläckare, varför kallas den det? Jag vet inte vad ljudämpare är alls varken fram eller bak förutom att det är en  grej som dämpar ljudet. 2" hur låter det? Mer eller mindre än att ta bort den främre?

2" Simons låter ju så klart mer än att bara plocka bort den främre dämparen, men är väl ändå rätt så behaglig ljudmässigt. Det blir ju mer ljud i 2,5".

Men det låter lite småsportigt även om bara främre dämparen tas bort?

"Sportigt" är väl att ta i kanske, men visst blir det lite skillnad.
Allt handlar ju om hur mycket du är beredd att lägga på att få lite mer ljud i bilen.

Niklas1987 NO
8 november 2008 · 2 182 Inlägg

Hade Simons 2,5" på min vita 240, lät lagom mycket med två dämpare, inget "epabröl" utan det vart lite dovare ljud. Lät väldigt gött.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Niotusen
8 november 2008 · 272 Inlägg

Bästa sättet för att få ett fränt ljud är helt klart att byta ut orginalburkarna mot runda dämpare av valfritt fabrikat, dom dämpar duktigt på lägre varv och brölar till lite mer när man gasar på, antar att din volvo sitter på en b230a?
isåfall så har ju ljudet en lite annorlunda karaktär än på andra volvo motorer, och lite baktändning och smällar kan man råka ut för, men ska du ha ett behagligt lågvarvsljud rekommenderar jag absolut två sportdämpare och inte bara en orginal, det är så man får det såkallade epabrölet (iallafall om man tar väck den bakre dämparen)

Lycka till!

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
luffan-_-
9 november 2008 · 30 Inlägg

Kör helt utan dämpare, det gör jag.. Låter mysigt. (:

Ni som bor i Varberg lär ju inte ha missat bilen (;

Amazon_123GT Driifter;)
9 november 2008 · 1 630 Inlägg

orginal avgas är ju 2,25" . men prova o plocka sista dämparen.. låter de för mkt så sätt dit en 2,5" sportdämpare.. typ simons..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
racing245
9 november 2008 · 144 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Niotusen skrev:
Bästa sättet för att få ett fränt ljud är helt klart att byta ut orginalburkarna mot runda dämpare av valfritt fabrikat, dom dämpar duktigt på lägre varv och brölar till lite mer när man gasar på, antar att din volvo sitter på en b230a?
isåfall så har ju ljudet en lite annorlunda karaktär än på andra volvo motorer, och lite baktändning och smällar kan man råka ut för, men ska du ha ett behagligt lågvarvsljud rekommenderar jag absolut två sportdämpare och inte bara en orginal, det är så man får det såkallade epabrölet (iallafall om man tar väck den bakre dämparen)

Lycka till!

Jag har en B21A, det är den motor som brukar sitta i dessa. Finns det risk för baktändning och smällar om man tar bort den främre burken? Jag gillar inte sådana ljud och dessutom är det väl inte så nyttigt för bilen i längden? Om man köper ett 2" Simons om man undviker detta då? Hur fungerar det om man bara byter burkarna? Passform m m?
Tack!

en förgasarmotor på en tvåtaktare behöver motstånd inte motorn i din bil, eftersom det är en fyrtaktare och har ventiler som stänger smile

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
Amazon_123GT Driifter;)
9 november 2008 · 1 630 Inlägg

jo de torde ju vara så.. men tycker allt den förra 240in ja hade blev bra mkt slöare när avgasröret gick av efter katten

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Hilmer
9 november 2008 · 1 789 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
orginal avgas är ju 2,25" .

På turbon ja, men inte på sugmotorerna.
På dessa sitter det endast 1 3/4" eller liknande, alltså strax under 2".

opeldrifter
10 november 2008 · 1 253 Inlägg

ta bort den främre o sätt ett rör där istället sen köper du ett snyggt ändrör o monterar dit så blir det bra serru smile kommer inte låte mycket mer än original sålänge du kör normalt, gasar du sen så kommer det att låte lite dovare men inte jättemycket

Lev livet nu innan det är för sent
Amazon_123GT Driifter;)
10 november 2008 · 1 630 Inlägg

e nog ingen större fara när du tar bort den främre

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
sunkmaster
10 januari 2009 · 344 Inlägg

jag tycker du ska satsa på ett komplett simonssystem i 2,5 tum. jag har en kompis som har exakt samma bil som du och han har 2,5 tum hela vägen och den låter riktigt gött. inget bröt eller nåt utan ett dovt skönt ljud bara.

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Mellander Yrkes Chafför
10 januari 2009 · 380 Inlägg

Det sitter 1,75"org. Ta bort första burken och ta bort sista s:et eller vad det het som sitter bakom sista burken och montera ett rör med ett fint ändrör på slutet:) Då¨låter det mer men inte Epa bröölsmile

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
sunkmaster
10 januari 2009 · 344 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Tack för svar men det jag mest undrar över är om det bara går att byta ut den bakre burken mot en vanlig Simons sportljudämpare och hur resultatet blir. (Jag tror jag läst att Simons vanligaste sportsystem är som original i stort sätt fast med andra burkar som dämpar mindre.)

skillnaden på ljud blir nog ingen direkt skillnad om du bara byter ut sista burken. om du inte sätter dit en japps men det vill man ju inte ha på en volvo.


ska du inte byta ut systemet så tycker jag du ska ta bort främre burken och isåfall sätta en simonsdämpare längst bak. då får du nog lite skönare ljud men jag står fast vid att du ska sätta dit ett simonssystem det finns ju att beställa på www.ray.se. det låter mycke goare sen smile

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang