Har snuten rätt att provköra ens bil???

blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

DoT skrev:

TeQuilla skrev:
Dom får överhuvudtaget inte gå in i den utan husrannsakan! Anmäl dom för tjänstefel!

Tre personer som säger tre olika saker.
Sällan? smile

Men är det flygande besikting så är det ju utbildade besiktnings gubbar å bilprovningen har ju rätt att köra din bil så egentligen måste ju konstapel gris få de med?!

How does dust taste sucker??
DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

Freddeponken skrev:
Heter det Husrannsakningsorder?

Anmärkte på det i ett tidigare inlägg med.
Det heter inte HUSrannsakningsorder när det inte handlar om ett hus (vet ej vad folk tänker med), chockerande va? smile

Än är inte den sista idioten född..
weian Concordia res parvae crescent
10 november 2008 · 924 Inlägg

FL3JM skrev:
Är det inte flygande besiktning så får dom inte ens be dig öppna motorhuven utan husransakan.
Dock har jag öppnat min motorhuv ett par gånger då jag blivit stannad av snälla snutar som bara är intresserade. smile Finns inte mycket å titta på egentligen, men det är nått grabbigt med att öppna huven och stå å snacka hästar. big_smile

jo de får dom.
om du bara e i stan å glider å dom vinkar in dig, så får dom be dig öppa både huven å skuffen.
men då ska dom misstänka brott lr ha nån form av misstanke om modefikationer på fordonet.

så om dom stannar mig å bara kollar runt lite på bilen å får en liten hint under denna rundtittning att bilen har modefikationer som inte är lagliga, finns mä i regbeviset m,m så har dom rätt att be dig öppna huven lr då be om att få provköra.

sen om dom blir nöjda då lr skickar dig på ombesiktning lr ger dig böter beror på hur nitisk polisen är å självklart hur bra lr dålig dag polisen har haft.

jag vet att de inte är rätt att deras humör ska styra deras jobb, men som alla vet så är de ju så hos vissa poliser.

Senast redigerat av Ablazed (10 november 2008)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
laaantz
10 november 2008 · 465 Inlägg

släng dit katten igen och sluta tjura...

anvandare_12345
10 november 2008 · 654 Inlägg

DoT skrev:

Freddeponken skrev:
Heter det Husrannsakningsorder?

Anmärkte på det i ett tidigare inlägg med.
Det heter inte HUSrannsakningsorder när det inte handlar om ett hus (vet ej vad folk tänker med), chockerande va? smile

Jag tror faktiskt att det gör det.

Rquired Allmänt envis
10 november 2008 · 12 512 Inlägg

Ang. det med katten, har du som ägare skyldighet att se till att där sitter en katt på de bilar som ska ha? Annars säger man ju bara att det måste varit förra ägaren som monterade bort den, själv hade man ingen aning roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

laaantz skrev:
släng dit katten igen och sluta tjura...

Jag ska göra det imorrn:)

How does dust taste sucker??
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

Rquired skrev:
Ang. det med katten, har du som ägare skyldighet att se till att där sitter en katt på de bilar som ska ha? Annars säger man ju bara att det måste varit förra ägaren som monterade bort den, själv hade man ingen aning roll

Ja allt som är fel på bilen, blir förarens ansvar!

How does dust taste sucker??
peegee Forummoderator
10 november 2008 · 2 924 Inlägg

Ablazed skrev:
jag vet att de inte är rätt att deras humör ska styra deras jobb, men som alla vet så är de ju så hos vissa poliser.

Så kan man se det men man kan även se det som tvärtom... det är de griniga Poliserna som verkligen gör sitt jobb enligt deras åtaganden, alltså att se till att alla följer lagen...
De snälla Poliserna som släpper igenom eller inte kontrollerar saker som är olagliga gör ju tjänstefel och missköter ju egentligen sitt jobb.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
weian Concordia res parvae crescent
10 november 2008 · 924 Inlägg

DoT skrev:
Anmärkte på det i ett tidigare inlägg med.
Det heter inte HUSrannsakningsorder när det inte handlar om ett hus (vet ej vad folk tänker med), chockerande va? smile

varför ska de inte heta de.

om dom visar dig en lapp som visar att dom får söka igenom din väska så står de husransakningsorder.
kvittar vad de gäller så heter de så.

hade varit dumt mä:
bilransakningsorder
motorcykelransakningsorder
lastbilransakningsorder.

husransakan gäller dig som person och det dom har bett om att få söka igenom när dom sök om denna order.
antingen dig ditt hus/lägenhet, bil.
de kvittar!!! det har samma namn.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
anvandare_12345
10 november 2008 · 654 Inlägg

Angående HUSrannsakan i bil:

Följande saxat ur en dygnsrapport för Polisen Västra Götaland

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=13497693 skrev:
00.55 Åmål, tre gripna
Polisen kontrollerar en bil vid Karlstadsvägen. I bilen finns tre personer och minst en av dem visar sig vara påverkad av något narkotikapreparat. Polisen genomför en husrannsakan i bilen och finner då gods som pekar på att de tre varit delaktiga i någon typ av inbrott. Man finner även utrustning som gör att det framgår att man troligen planerat för fler brott. Samtliga misstänks för föreberedelse till stöld. Gods i beslag från bilen.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid … d=13497693


Min slutsats, det heter husrannsakan även när det gäller ett fordon. I detta fall en personbil.

blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

Ablazed skrev:

DoT skrev:
Anmärkte på det i ett tidigare inlägg med.
Det heter inte HUSrannsakningsorder när det inte handlar om ett hus (vet ej vad folk tänker med), chockerande va? smile

varför ska de inte heta de.

om dom visar dig en lapp som visar att dom får söka igenom din väska så står de husransakningsorder.
kvittar vad de gäller så heter de så.

hade varit dumt mä:
bilransakningsorder
motorcykelransakningsorder
lastbilransakningsorder.

husransakan gäller dig som person och det dom har bett om att få söka igenom när dom sök om denna order.
antingen dig ditt hus/lägenhet, bil.
de kvittar!!! det har samma namn.

Jag håller med har för mig att det är såsmile

How does dust taste sucker??
Bubbski bilbyggare
10 november 2008 · 116 Inlägg

blacklin3 skrev:

85an skrev:
Tror dom behöver husrannsakan för att genomsöka din bil..

Annars skulle dom åka runt och stanna varenda ferrari/porsche osv..

ja jag har fått för mig att dom behöver det med.. men tänkte det är ingen ide att säga nått för då får ja böter för nånting

dom behöver tillstånd för att gå in i din bil om dom inte misstänker att det förelägger brott som kan ge fängelse rån ett år å uppåt,det är samma som om dom ska gå in i en bostad...

Är fruktansvärt bilintresserad men det är väl alla här inne...
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

audiella skrev:

blacklin3 skrev:

85an skrev:
Tror dom behöver husrannsakan för att genomsöka din bil..

Annars skulle dom åka runt och stanna varenda ferrari/porsche osv..

ja jag har fått för mig att dom behöver det med.. men tänkte det är ingen ide att säga nått för då får ja böter för nånting

dom behöver tillstånd för att gå in i din bil om dom inte misstänker att det förelägger brott som kan ge fängelse rån ett år å uppåt,det är samma som om dom ska gå in i en bostad...

Okejs

How does dust taste sucker??
Etingelholm
10 november 2008 · 979 Inlägg

Jag hade aldrig låtit polisen provköra min bil.!!!!! Dom har absolut ingen anledning till att göra det.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
Jag hade aldrig låtit polisen provköra min bil.!!!!! Dom har absolut ingen anledning till att göra det.

ne kanske inte..

How does dust taste sucker??
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 november 2008 · 5 650 Inlägg

när de e flygande bes om de anser att bilen har väldigt allvarliga brister felaktiga bromsar och sånt tex har de rätt och provköra

men utöver de så måste de beslagta bilen lr har tillstånd och kolla men näre e flylgande bess äre som att lämna ifrån sig bilen på bilprovningen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Has
10 november 2008 · 191 Inlägg

Angående katalysator så är bilar tidigare än årsmodell -88 befriade från den punkten då katalysatorn uppkom först då. Däremot om du haft katalysator monterad efter det så gäller den regeln (att du måste ha det) dock behöver den inte gå igenom besiktningen med samma avgasvärden som nyare bilar.
Detta  är vad en besiktningsman sagt till mig då jag själv kör en 740 från -84 tongue

Sen är det ju en annan femma att det är dåligt för naturen osv men jag kan inte torska för att köra utan iaf smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

Has skrev:
Angående katalysator så är bilar tidigare än årsmodell -88 befriade från den punkten då katalysatorn uppkom först då. Däremot om du haft katalysator monterad efter det så gäller den regeln (att du måste ha det) dock behöver den inte gå igenom besiktningen med samma avgasvärden som nyare bilar.
Detta  är vad en besiktningsman sagt till mig då jag själv kör en 740 från -84 tongue

Sen är det ju en annan femma att det är dåligt för naturen osv men jag kan inte torska för att köra utan iaf smile

Ne men det kan ju jag eftersom att min är 89:a^^

How does dust taste sucker??
Has
10 november 2008 · 191 Inlägg

blacklin3 skrev:
Ne men det kan ju jag eftersom att min är 89:a^^

Ja då kan du ju det wink

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang