Blockets vanligaste stavfel "collection" (enligt mig)

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
18 november 2008 · 447 Inlägg

Tega skrev:

Freddeponken skrev:

Tega skrev:

Jag säger bytat... roll

Har även sett byttad, byttat. Varför säger du Bytad? Låter väl inge vidare?

Tjaaa, ingen aning, har aldrig tänkt på varför ... varför gör norrlänningarna ett inhallerande läte istället för att säga "ja" ?

Också det här typiska med Hälsinge/Söderhamn målet: Hopper (hoppar) Starter (startar) osv.. Man kan sätta 'er' i slutet på många ord. Många i Hälsingland som säger så. big_smile

Och det där med Inhalerade lätet, det är ju bara för bra för att vara sant. tongue Och ja (du som var från Pite) Ni talar lite konstigt, spec när ni verkligen pratar Norrländska  (kan vi, som inte pratar så, tycka) wink

Ont om hästkrafter är det gott om.
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2008 · 6 017 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
7766 stycken annonser på fordon finns där säljaren skrivit orginal istället för original. Är det så svårt att skriva ett i? Detta måste vara den vanligaste felskrivningen.

Jag ser inget som helst problem med att skriva orginal! Jag menar varför uppdaterar vi inte vårat språk och skriver som vi talar?!
Skrivspråket utvecklas ju i snigelfart i jämföresle med talspråket!

Jonas
johnny blade
18 november 2008 · 269 Inlägg

te_wik skrev:
Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Byta,Böt,Buttit. wink

Fler och fler skriver,sladda,hoppa,prata istället för sladdade,hoppade,pratade.
Att hitta en korrekt skriven annons på blocket är i princip omöjligt.

Folk är helt enkelt dumma i huvudet(men skyller på dyslexi).

Senast redigerat av johnny blade (18 november 2008)

Helvete_racing Arg Snickare
18 november 2008 · 875 Inlägg

kan inte ni alla som är sådär petiga rätta alla ni ser som skriver fel?
så får vi se om det blir någon ändring på det hela?


nåt och nått är det många som blandar ihop..

Navkapsel
18 november 2008 · 4 637 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

EmilHammarlund skrev:
7766 stycken annonser på fordon finns där säljaren skrivit orginal istället för original. Är det så svårt att skriva ett i? Detta måste vara den vanligaste felskrivningen.

Jag ser inget som helst problem med att skriva orginal! Jag menar varför uppdaterar vi inte vårat språk och skriver som vi talar?!
Skrivspråket utvecklas ju i snigelfart i jämföresle med talspråket!

Nej, det finns inget som säger hur man ska tala eller skriva alls, inget är fel egentligen. Men då denna tråd handlade om felskrivningar så gick jag efter de så kallade reglerna i skrift.

Jag håller med om att reglerna i skrift ska utvecklas ordentligt, dags för en ny ordbok? Bort med det som inte används och in med t ex dom istället för dem och sen istället för sedan.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2008)

Turbo_Erik
18 november 2008 · 526 Inlägg

Bilen är Nybesiktat smile

omegalover
18 november 2008 · 118 Inlägg

opelmtx skrev:
Något jag tycker är sådär är när man ringer till Peter som ska sälja en volvo så svarar Abu!?!?!  Varför kan bara inte Peter erkänna att han heter Abu? så man slipper få en chock när man ringer neutral

Som när jag köpte bil av en som hette Kent. Men när jag pratade med honom på telefon lät han mer som Ahmed. Till slut när jag träffade honom frågade jag:heter du Kent? Ja visst! sa han då! Han såg fortfarande ut som Ahmed. Men när vi skrev under så stod det Ali????? hahaha Kent ja!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Eberlund VW Ägare
18 november 2008 · 1 011 Inlägg

Min favorit är utan tvekan:

Alifeljar

Sen har jag sett olika varianter. allt från Alifälgar till alifelgar, alifäljar.

Sen som vissa redan skrivit. Sterio, och för att inte snacka om särskrivningarna.

Henrik Eberlund
Turbo_Erik
18 november 2008 · 526 Inlägg

BILAR KÖPES
ALLA MÄRKE OCH ÅRS MODELL

Tror inte det är denna kille som svarar om man ringer smile

http://www.blocket.se/vi/18964555.htm?ca=11_k

Alecci
18 november 2008 · 2 014 Inlägg

Roligast felstavningen jag sett i mitt liv måste nog ha varit när någon skulle försöka stava mitt efternamn: Lewenkruit? Vad fan... Inte för att jag sett det i en annons på Blocket, men tråden verkar ju numera handla mer om korrekt hantering av stavning och grammatik...

De gånger jag skriver fel beror det oftast på tangntbordet. Vissa tangenter är lite sega efter att tangentbordet fått knytnäven i sig för många gånger... Därför saknas ibland vissa boktäver eller - framförallt - mellanslag.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Bosskelso
22 november 2008 · 126 Inlägg

Sabb 900, Sabb 9000, Sabb 9-3, Sabb 9-5 smile

Roligt tråd också smile

KimVsWorld Mästare
22 november 2008 · 2 947 Inlägg

Alecci skrev:
Roligast felstavningen jag sett i mitt liv måste nog ha varit när någon skulle försöka stava mitt efternamn: Lewenkruit? Vad fan... Inte för att jag sett det i en annons på Blocket, men tråden verkar ju numera handla mer om korrekt hantering av stavning och grammatik...

De gånger jag skriver fel beror det oftast på tangntbordet. Vissa tangenter är lite sega efter att tangentbordet fått knytnäven i sig för många gånger... Därför saknas ibland vissa boktäver eller - framförallt - mellanslag.

;) Förresten inte för att vara sån med på din avatar ser du ut som en Schtekare och Lewenkruit, ja du är det Top Notch?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
isso \m/(><)\m/
22 november 2008 · 742 Inlägg

te_wik skrev:
Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Så heter det på riktig rikssvenska.. ja vet för jag e finne tongue

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Epitaph
22 november 2008 · 835 Inlägg

Såg ett par Saab fälgar på blocket, på bilden var det inzoomat på centrumkåpan där det stod SAAB. Endå lyckades killen stava fel till SAAB tre gånger i sin annons. SAB.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang