Etanol .. Sant eller Falskt ?

GolfIIIVr6
18 november 2008 · 187 Inlägg

~Pröjsa någon som redan gjort misstagen, eller pröjsa för dina egna misstag wink

Revotech Pedal To The Metal
18 november 2008 · 750 Inlägg

Ja men den är det ju .. Som många sagt tidigare.. Det gäller ju att vara lite källkritisk.. dessutom borde man väl kunna något om ämnet ifall man bygger en bil med en herrejösses motor. Och då kanske man funderar över etanol valet lite..

och ja. Uhr. Det stämmer att man ska få ut något av det.. men med lite källkritik och sant bondförnuft så är det ju en del saker som stämmer och faktisk är vettigt.. Skilja agnarna från vetet liksom..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
18 november 2008 · 1 290 Inlägg

UhrJr skrev:

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

E85 är överskattat.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Juuka
18 november 2008 · 166 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

UhrJr skrev:

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

E85 är överskattat.

Och det grundar du på?......

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
18 november 2008 · 357 Inlägg

Xuri skrev:

Toffe10 skrev:

Ramrod skrev:
& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Håller me dig här, händer inga så överdrivet mycke om man pumpar motorn ful me bensin, ha vari me om de flera gånger....

är ni körda eller ?
de är väl skit samma hur möe slangen kostar...orginal slangen i bilen e kanske gjorda för bensin  å tål de ... så de är väl skitsamma om bensin brinner lättare än etanol (grenröret e  fan varm för å antända diesel i rätt bil så) löser etanolen slangen så gör den...sen kanske kombinerat med högre soppatryck vid sneak-konverteringar...
etanol de löser fett/olja  osv å i gummi är de diverse grejer för att gummit inte ska torka ut...den tar bort smörjmedlet i vissa slangar å dom torkar ut å spricker... så är de..sen om dina slangar eller om din tank i tex plast orkar med E85 e frågan...

Tänker ni likadant med bromslangar eller ?äää de gör inge om den spricker jag kör aldrig fortare än 70 så jag hinner stanna...

Bara för att den tål bensin behöver den inga tåla etanol....

Diesel självantänder vi 200 grader så de e int så konstigt att de börjar brinna då, men bensin självantänder vi 400 grader så de blir ingen brand i första taget, etanol vet ja inga när de självantänder så de lämnar jag osagt.....

Därför far man o köper slangar o skit som tål etanol så behöver man int hålla på o fråga alla utan då är man på säkra sidan...

Har aldrig påståt att de är hälsosamt att de sprutar bensin o skit över hela motorn men de säger inga pang mitt iallt o så är allting försvunnet....

Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

Hardjim skrev:

Ramrod skrev:

Revotech skrev:
Jo men alla vet vi ju att etanol är uttorkande.. annars märker man ju det en lördag morgon hehe... 

Sen jag började köra min motor på etanol har man hört mycket  " det blandar sej med oljan "  .. " det gör att din motor går aldeles för varmt "..


Rätta mej om jag har fel. Det blandar sej väl dåligt med vissa oljor och inte alls med andra.. D.v .s om man har dåliga kolvringar så etanolen hamnar i sumpen...

Etanol och methanol är väl kylande.. Häll lite på handen o det kyler som fan..Borde inte det gälla även i motorn när den inte är förbränd?

Motorn går inte alls varm, tvärt om. Den går kallare  pga. vattnet som bildas i förbränningen..  Varm kan den gå, men det beror inte på etanolen. Beror på att motorn får för mager blandning.. Gäller alla bränslen som reagerar med syre.

Häller du kallt vatten på din hand kyler det också. Det är inte så det funkar. Etanol & metanol förångas sämre än tex. bensin. därför blir en etanol motor svårstartad på vintern.   DVS bensinen är isåfall mer "kylande"

Det hela hänger på ett bränslets ångbildningsvärmetal. Etanol har strax över 3 gånger så hög ångbildbningsvärme som bensin. Detta betyder att Etanol behöver en stor mängd värme för att förångas, vilket innebär att bränslet har utmärkta kylande egenskaper.
(Etanol kyler bättre)

Nackdelen som vissa nämnt inte kunnat förklara, att med högt värde får motorn svårt att förånga bränslet innan den uppnått driftstemp.
(Ger sämre kallstart)

Helt rätt!   En till som är påläst. smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Kristian_L
18 november 2008 · 1 893 Inlägg

Hardjim skrev:

Kristian_V skrev:
Jo man sitter här och undrar
om hissen gör ända upp till övervåningen hos alla mötes deltagare? wink <-IRONI !!! wink

Fråga en brandman, en som jobbar med eld, ett proffs vad han tycker om atityden här inne, att en liten brandrisk dör man väl inte av?? Duhh!
Så jädra tokigt så det är inte mycket idé att diskutera, låt stollarna hållas.
Tillslut tar samhället hand om dem och låser in dem, i ett rum med galler i fönstren, eller ett med mjuka väggar.

Samhälls farligt, rent krimimelt, är vad det är.

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Helt rätt, jag har inget att tillföra, tar bara upp en massa onödig plats på nätet... Bara för att jag känner för det. wink

Anledningen till att jag känner för att posta så intetsägande inlägg, är när jag ser sådana här inlägg.

Hardjim skrev:
Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Duhh !!!
Där har man ju verkligen sagt nått vettigt... Eller?
Ta en fem minutare innan du börjar hamra på tangenterna. Fundera på vad du skriver.
Mitt tidigare inlägg var inte riktat mot någon person. Det var fler som skrev i samma riktning. Men detta är bara för dig.
Samtalen gick i linje med att slangarna inte håller för byte till etanol. Är det verkligen OK, att man kör med undermånliga slangar i bränsle systemet, tycker du?

Som pyromanen sa!
- En liten brasa har väl ingen dött av.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
18 november 2008 · 1 290 Inlägg

Juuka skrev:

golfarn_nr1 skrev:

UhrJr skrev:

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

E85 är överskattat.

Och det grundar du på?......

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

Boostrider skrev:
Ska man ha mer pulver i motorn så kan man tanka e85 (nu e75)
INte för att de ska gå billigare. Bensinen ligger på 10,75 å e75 på 9,9 eller nö. Kan väl inte löna sig yikes

Tycker inte att just priset ska få så stor betydelse här.. Etanol är ett biobränsle som sätter koldioxid utsläpp i ett naturligt kretslopp.  Dvs allt som växer som man kan göra etanol av har tagit upp koldioxid från atmosfären.  som sedan som färdig etanol i  förbränningen släpper tillbaka koldioxiden.  & så är kretsloppet slutet..     Så slutsatsen av detta är att ALLA vinner på att konvertera tlll biobränslen. tex. etanol.   & ökar efter frågan & tillgången, så minskar priset till slut...    & bäst av ALLT  är att  Politiker som mjölkar bilisterna  till döds pga. all "skitiga" bilar på våra vägar  kan till slut käka upp sin egen slips med stark senap på.   & alla miljö nissar kan sätta sig på en stång & snurra!! 

Biobränsle ÄR framtiden...cool

Senast redigerat av Ramrod (18 november 2008)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 november 2008 · 839 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Juuka skrev:

golfarn_nr1 skrev:

E85 är överskattat.

Och det grundar du på?......

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Det där är ju din personliga åsikt och erfarenhet. Det finns många där ute som tjänat många kronor per liter på etanol.
För att vara lite moralkaka; Allt handlar heller inte om pengar, det som är den stora frågan nu är ju hur man blir av med giftiga avgaser och hur vi ska rädda miljön etc etc.. Där tror jag etanolen har en stor chans!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Jimm
18 november 2008 · 1 661 Inlägg

Kristian_V skrev:

Hardjim skrev:

Kristian_V skrev:
Jo man sitter här och undrar
om hissen gör ända upp till övervåningen hos alla mötes deltagare? wink <-IRONI !!! wink

Fråga en brandman, en som jobbar med eld, ett proffs vad han tycker om atityden här inne, att en liten brandrisk dör man väl inte av?? Duhh!
Så jädra tokigt så det är inte mycket idé att diskutera, låt stollarna hållas.
Tillslut tar samhället hand om dem och låser in dem, i ett rum med galler i fönstren, eller ett med mjuka väggar.

Samhälls farligt, rent krimimelt, är vad det är.

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Helt rätt, jag har inget att tillföra, tar bara upp en massa onödig plats på nätet... Bara för att jag känner för det. wink

Anledningen till att jag känner för att posta så intetsägande inlägg, är när jag ser sådana här inlägg.

Hardjim skrev:
Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Duhh !!!
Där har man ju verkligen sagt nått vettigt... Eller?
Ta en fem minutare innan du börjar hamra på tangenterna. Fundera på vad du skriver.
Mitt tidigare inlägg var inte riktat mot någon person. Det var fler som skrev i samma riktning. Men detta är bara för dig.
Samtalen gick i linje med att slangarna inte håller för byte till etanol. Är det verkligen OK, att man kör med undermånliga slangar i bränsle systemet, tycker du?

Som pyromanen sa!
- En liten brasa har väl ingen dött av.

???
Denna killen alltså...
Jag skrev ju detta:
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Pallar inte med folk som tror att man dör av allt som händer. Då bör man inte äga bil eller ens befinna sig i trafiken, det är hundra gånger större risk att du dör av en olycka än av en sprucken bränsleslang.
Har du hört att man får cancer av pommes? Och av solen?
Kommer inte fortsätta svara på nånting du skriver eftersom du bara är ute efter att tjabba.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
18 november 2008 · 834 Inlägg

volvokrille12 skrev:

UhrJr skrev:

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

Pga hur de tas fram. Finns ju inge miljö tänk i de. Det är dyrare att köra på. Det är rent av ohälsosamt för en gamal bil att få en bensin e85 blandning.

Jasså varför det?

Vår vanliga 95 och 98 oktaniga bensin här i sverige har etanol i sig dock inga stora mängder men ca 15% sommaren och 10% på vintern om jag inte minns helt fel.


Själv kör jag 50/50 på min 740glt och svärfar kör 50/50 i sin gammla mondeo och sanningen är att det blir lite granna billigare.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
18 november 2008 · 1 290 Inlägg

UhrJr skrev:

golfarn_nr1 skrev:

Juuka skrev:

Och det grundar du på?......

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Det där är ju din personliga åsikt och erfarenhet. Det finns många där ute som tjänat många kronor per liter på etanol.
För att vara lite moralkaka; Allt handlar heller inte om pengar, det som är den stora frågan nu är ju hur man blir av med giftiga avgaser och hur vi ska rädda miljön etc etc.. Där tror jag etanolen har en stor chans!

Rädda miljön med etanol..... roll



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Kristian_L
18 november 2008 · 1 893 Inlägg

Hardjim skrev:

Kristian_V skrev:

Hardjim skrev:

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Helt rätt, jag har inget att tillföra, tar bara upp en massa onödig plats på nätet... Bara för att jag känner för det. wink

Anledningen till att jag känner för att posta så intetsägande inlägg, är när jag ser sådana här inlägg.

Hardjim skrev:
Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Duhh !!!
Där har man ju verkligen sagt nått vettigt... Eller?
Ta en fem minutare innan du börjar hamra på tangenterna. Fundera på vad du skriver.
Mitt tidigare inlägg var inte riktat mot någon person. Det var fler som skrev i samma riktning. Men detta är bara för dig.
Samtalen gick i linje med att slangarna inte håller för byte till etanol. Är det verkligen OK, att man kör med undermånliga slangar i bränsle systemet, tycker du?

Som pyromanen sa!
- En liten brasa har väl ingen dött av.

???
Denna killen alltså...
Jag skrev ju detta:
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Pallar inte med folk som tror att man dör av allt som händer. Då bör man inte äga bil eller ens befinna sig i trafiken, det är hundra gånger större risk att du dör av en olycka än av en sprucken bränsleslang.
Har du hört att man får cancer av pommes? Och av solen?
Kommer inte fortsätta svara på nånting du skriver eftersom du bara är ute efter att tjabba
.

Vem är det som "tjabba" nu då, förra inlägget kunde du ju låtit bli då... detta är ett diskutions forum, inte ett monolog forum som du vill ha det till just nu. Men en sak har du ju rätt i, vi lägger ner detta för om det fanns en klar topic här, så är vi inte på den nu i alla fall.
P.S. passade på att fet lite i citatet bara för att klargöra vad som är rent OT nonsens.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 november 2008 · 839 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

UhrJr skrev:

golfarn_nr1 skrev:

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Det där är ju din personliga åsikt och erfarenhet. Det finns många där ute som tjänat många kronor per liter på etanol.
För att vara lite moralkaka; Allt handlar heller inte om pengar, det som är den stora frågan nu är ju hur man blir av med giftiga avgaser och hur vi ska rädda miljön etc etc.. Där tror jag etanolen har en stor chans!

Rädda miljön med etanol..... roll


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab

Du idiotförklarade dig själv när du länkade till pressen....
Menar du att du anser att vi ska fortsätta köra på bensin och diesel, eftersom det tas fram mycket miljövänligare än etanol?
Visste du att det finns ett företag i brasilien som gör etanol av apelsinskal? Bara det tycker jag låter som en väg mot en renare natur...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
18 november 2008 · 1 290 Inlägg

UhrJr skrev:

golfarn_nr1 skrev:

UhrJr skrev:

Det där är ju din personliga åsikt och erfarenhet. Det finns många där ute som tjänat många kronor per liter på etanol.
För att vara lite moralkaka; Allt handlar heller inte om pengar, det som är den stora frågan nu är ju hur man blir av med giftiga avgaser och hur vi ska rädda miljön etc etc.. Där tror jag etanolen har en stor chans!

Rädda miljön med etanol..... roll


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab

Du idiotförklarade dig själv när du länkade till pressen....
Menar du att du anser att vi ska fortsätta köra på bensin och diesel, eftersom det tas fram mycket miljövänligare än etanol?
Visste du att det finns ett företag i brasilien som gör etanol av apelsinskal? Bara det tycker jag låter som en väg mot en renare natur...

Jasså? big_smile Trevligt!
Men du kan ju fortsätta på din linje så får vi se vad som händer med miljön.. tongue Du och lilla Sverige kommer säkert rädda hela världen.... Renare natur.. lollollol

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
DoomDevil
18 november 2008 · 113 Inlägg

För att få slut på alla spekulationer och allt annat angående hur blandningen av etanol förhåller sig i vanlig bensin:

95:a innehåller MAX 5% etanol.
98:a innehåller INGEN etanol.

Mazda Miata (1991)
kolvas
18 november 2008 · 4 001 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

UhrJr skrev:

golfarn_nr1 skrev:

Rädda miljön med etanol..... roll


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab

Du idiotförklarade dig själv när du länkade till pressen....
Menar du att du anser att vi ska fortsätta köra på bensin och diesel, eftersom det tas fram mycket miljövänligare än etanol?
Visste du att det finns ett företag i brasilien som gör etanol av apelsinskal? Bara det tycker jag låter som en väg mot en renare natur...

Jasså? big_smile Trevligt!
Men du kan ju fortsätta på din linje så får vi se vad som händer med miljön.. tongue Du och lilla Sverige kommer säkert rädda hela världen.... Renare natur.. lollollol

Etanol vs Bensin/diesel diskussionen lär vi aldrig komma nån vart med....

Etanol lär inte rädda världen förrän de kommer fram nåt nytt revolutionerande sätt att framställa den.
Bensin/diesel lär inte heller rädda världen
Eldrift lär knappast rädda världen heller

Någon gång kanske det kommer nåt nytt bra drivmedel men inte än på många år iaf. Just nu så är forskningen alldeles för enkelriktad, tyvärr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Garfield
18 november 2008 · 1 019 Inlägg

Turbomatte skrev:
Vår vanliga 95 och 98 oktaniga bensin här i sverige har etanol i sig dock inga stora mängder men ca 15% sommaren och 10% på vintern om jag inte minns helt fel.

Du minns fel. 95 oktanig soppa innehåller MAX 5% etanol. 98 oktanig innehåller ingen etanol alls.

http://preem.se/templates/ProductInform … _9516.aspx
http://www.statoil.se/file_archive/07pr … bensin.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/downl … in_mk1.pdf

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
18 november 2008 · 581 Inlägg

"Biobränslen hotar afrikansk natur"
http://www.metro.se/se/article/tt/2008/ … /index.xml

Själv ser jag inte E85 som lösningen på miljöproblemen...än. Skillnaden är att någon annan släpper ut föroreningarna åt oss istället. Vi blir hjärntvättade framför tv´n om att E85 är såååå bra för miljön. (syftar inte enbart på denna artikeln såklart)

Kan inte säga att jag är speciellt miljövänlig av mig iheller när jag kör tongue

Senast redigerat av supersupra87 (18 november 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang