Sy egen inredning till bilen

schnauz
19 maj 2010 · 1 758 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Lyfter denna tråden lite.

Alltså om en person har bra vana att sy kläder etc ska det inte vara några problem att sy om en bilklädsel eller? Gamla klädseln finns att tillgå dessutom. Kan man använda vanlig vinyl ifrån exempelvis bilstereofirmor?

Mvh Andreas

Beror ju på hur duktig personen är, men är man bara noggrann och tar det lugnt så ska det nog gå bra!
Ser dock otroligt tattigt ut om man gör det slarvigt, har sett flera hemmasydda inredningar där sömmar varken varit raka eller parallella och då ser det bättre ut med original, hur fult tyget än är.
Vinyl från bilstereofirmor ska man nog passa sig för. Dels brukar den vara lite stretchig för att kunna följa former och det funkar förstås inte på ett säte eftersom den då töjer ut sig och blir säckig. Sen vill man ju ha ett slitstarkt material också, "bilstereovinyl" brukar vara ganska tunn och inte särskilt tålig.

M_hed
8 augusti 2013 · 44 Inlägg

Funderar på att sy om mina säten gjorde damaskerna och det blev skit bra. Men angående stolarna och baksätet, vad ska man ha för material? Funkar fuskskinn från vanlig tygaffär och vad ska man ha för tråd? Jag syr med symaskin.

Friskt vågat, hälften vunnet
Saab 9-3 2,0t (SS) "Pärlan" (2003)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
10 augusti 2013 · 1 171 Inlägg

Testa först om din maskin klarar av att sy i materialet du tänkt dig. En vanlig Svensson maskin kan va för klen nämligen..
De flesta kör fuskskinn idag, väldigt sällan det är riktigt skinn

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
M_hed
10 augusti 2013 · 44 Inlägg

eplamojje skrev:
Testa först om din maskin klarar av att sy i materialet du tänkt dig. En vanlig Svensson maskin kan va för klen nämligen..
De flesta kör fuskskinn idag, väldigt sällan det är riktigt skinn

Klarar att sy i fuskskinn. Gjorde damaskerna i det. Vad bör jag ha för tråd för att det inte ska spricka upp?

Friskt vågat, hälften vunnet
Saab 9-3 2,0t (SS) "Pärlan" (2003)
davidklang
11 augusti 2013 · 908 Inlägg

Björntråd kanske funkar?

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
11 augusti 2013 · 1 171 Inlägg

Ja kör med vanlig sytråd. Men ibland kör ja dubbel tråd när ja ska ha synlig sömmar så dom syns tydligare

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Milano23235
11 november 2016 · 1 Inlägg

Finns någon händig för att sy inredningen till en Mercedes-Benz S klass modell w140. Om det finns en perfekt sy kille/tjej ,betalas bra.
Tack för förhand
MVH Milano

Senast redigerat av Milano23235 (11 november 2016)

caromania Forummoderator
11 november 2016 · 9 296 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Lyfter denna tråden lite.

Alltså om en person har bra vana att sy kläder etc ska det inte vara några problem att sy om en bilklädsel eller? Gamla klädseln finns att tillgå dessutom. Kan man använda vanlig vinyl ifrån exempelvis bilstereofirmor?

Mvh Andreas

Bra att du lyfte  tråden snarare är än att göra en ny.

Personen som syr kommer säkert klara det med den vana du beskriver, men forska mer i materialval, i synnerhet som det är ett ganska rejält arbete. Snåla inte för mycket på materialet. Vinyl för högtalarlådor brukar vara aptunn och ganska svag. Risken att det rivs upp i sömmar skulle jag tro är stor. Jag har inget vettigt förslag på var du ska kolla efter galon/vinyl dock. Billigt på ebay är garanterat sämre än dyrt på ebay. Dyrt på ebay är förmodligen billigare än billigt i Sverige. Beställ hem prover är mitt råd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang