sänka soppa tryck b230FT?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

tjo nu är de så att jag undrar hur man får ner soppa trycket me tanke på 940in drar på tok för mkt efter som den rykersvart desutom. stort sätt orginal bara chipp och öppet filter

orka 2 liter milen normal körning

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
kolvas
19 november 2008 · 4 001 Inlägg

har du kolla bränsletrycket?

jag kan sätta en bullens varmkorv på att det är LMM som gett upp eller en läcka någonstans på insuget.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

kolvas skrev:
har du kolla bränsletrycket?

jag kan sätta en bullens varmkorv på att det är LMM som gett upp eller en läcka någonstans på insuget.

nope har inte kollat de än  tänkte kolla lite här först innan jag försöker återupliva aset från vinter vilan.

men om lmm har gett upp då brukar vell de inte äns gå och starta motorn?..

men de e ju helt klart inte normalt med 2 liter milen orginal

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Gamble
19 november 2008 · 28 Inlägg

volvo_dude skrev:

kolvas skrev:
har du kolla bränsletrycket?

jag kan sätta en bullens varmkorv på att det är LMM som gett upp eller en läcka någonstans på insuget.

nope har inte kollat de än  tänkte kolla lite här först innan jag försöker återupliva aset från vinter vilan.

men om lmm har gett upp då brukar vell de inte äns gå och starta motorn?..

men de e ju helt klart inte normalt med 2 liter milen orginal

Om Lmm ger upp så startar bilen men den går inge bra alls. dör om man trycker på gasen för hårt. har du kollat om du har några felkoder? kan ju vara nått med lamdan också.

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.
kolvas
19 november 2008 · 4 001 Inlägg

jodå, om lmm gett upp så går motorn in i nödläge eller så får den ett värde som den nästan tror på och anpassar sig, att bränsletrycket skulle sticka iväg och bli för högt har jag nog aldrig varit med om.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

ända som e redigt skumt me den är iaf bort sätt från att den drar soppa som satan är att den håller på och dör så fårt turbon dumpar ladd i 0.7 bar lr mer så fort den går ner på tomgång efter de dör den man hinner nästan bara nudda kopplingen så stannar den bort sätt från de så gårt den helt normalt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

Gamble skrev:

volvo_dude skrev:

kolvas skrev:
har du kolla bränsletrycket?

jag kan sätta en bullens varmkorv på att det är LMM som gett upp eller en läcka någonstans på insuget.

nope har inte kollat de än  tänkte kolla lite här först innan jag försöker återupliva aset från vinter vilan.

men om lmm har gett upp då brukar vell de inte äns gå och starta motorn?..

men de e ju helt klart inte normalt med 2 liter milen orginal

Om Lmm ger upp så startar bilen men den går inge bra alls. dör om man trycker på gasen för hårt. har du kollat om du har några felkoder? kan ju vara nått med lamdan också.

om lamdan e körd då så skulle man vell inte få låga lamda värden på bes?

nope inte kollat nå fel koder har inga grejjer och göra de med + finns inget batteri över till bilen än

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
tias aka katten
19 november 2008 · 245 Inlägg

behöver inga grejor te å kolla felkoder.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

tias aka katten skrev:
behöver inga grejor te å kolla felkoder.

hur kollar man dom då? bortsätt från att bilen har el till och börja med?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
tias aka katten
19 november 2008 · 245 Inlägg

sitter en dosa på fjäderbenet som man kollar felkoder via en diod som blinkar. men kommer inte ihåg hur man gör det.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

ok kanske står nått i gör de sj boken om de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
RaLsO från bun!
19 november 2008 · 89 Inlägg

felkoderna står i boken, men om lambdan är pajj så startar inte bilen alls (har vart med om detta). bränsletrycket ska inte spela någon roll, eftersom att spridarna styr mängden bränsle som går in i cylindern, inte bränsletrycket. det mest troliga är att du har en läcka på insuget.

och det där med laddet, har du öppet filter(?) lmm kan, notera KAN, luras av detta, eller har du bytt till öppen dump?

felkoder raderas om bilen står utan ström i över 15 minuter, bra att tänka på...wink
/gl

Senast redigerat av RaLsO (19 november 2008)

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
kolvas
19 november 2008 · 4 001 Inlägg

RaLsO skrev:
felkoderna står i boken, men om lambdan är pajj så startar inte bilen alls (har vart med om detta).
bränsletrycket ska inte spela någon roll, eftersom att spridarna styr mängden bränsle som går in i cylindern, inte bränsletrycket.
det mest troliga är att du har en läcka på insuget.

och det där med laddet, har du öppet filter(?) lmm kan, notera KAN, luras av detta, eller har du bytt till öppen dump?

/gl

Några fel å lite rätt.

ifall lambdan är paj så startar bilen oftast och går kass & drar massvis med soppa

Bränsletrycket styr i allra högsta grad hur mycket soppa bilen får, spridarnas storlek & bränsletryck samt öppningstider är det som bestämmer mängden bränsle

läcka på insuget kan skapa dessa problem, kolla dina felkoder & återkom efter det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 november 2008 · 5 650 Inlägg

kolvas skrev:

RaLsO skrev:
felkoderna står i boken, men om lambdan är pajj så startar inte bilen alls (har vart med om detta).
bränsletrycket ska inte spela någon roll, eftersom att spridarna styr mängden bränsle som går in i cylindern, inte bränsletrycket.
det mest troliga är att du har en läcka på insuget.

och det där med laddet, har du öppet filter(?) lmm kan, notera KAN, luras av detta, eller har du bytt till öppen dump?

/gl

Några fel å lite rätt.

ifall lambdan är paj så startar bilen oftast och går kass & drar massvis med soppa

Bränsletrycket styr i allra högsta grad hur mycket soppa bilen får, spridarnas storlek & bränsletryck samt öppningstider är det som bestämmer mängden bränsle

läcka på insuget kan skapa dessa problem, kolla dina felkoder & återkom efter det

så nu har jag vart ute syns inga synliga fel på insuget lr slangarna där iaf ... sen hittar jag inte den där felkods dosan kollar runt fjäderbenen hittar nada + att batterit är sönderfruset tar ingen laddning alls så antar att de itne finns nå fel koder om de bara räcker med 15 min utan el för och rensa minnet

en fråga till er som säger lamdan e paj om den skulle vart pajj skulle de vell synas på besiktingens lamda test ? bes papprerna så är lamda värdet normalt hade en saab 9000 en gång lamdan gick sönder på den så va den 1 nr ifrån att få ombes... haft bilen 6 månader och den har rykt svart och dragit mkt soppa hela tiden om de har nån betydelse så bytte jag tändstift och tändkabel sats för itne så länge sen alla gammla tändstift va kolsvarta och gämförde man dom med haynes boken så va de för fet bränsleblandning


RaLsO skrev:
felkoderna står i boken, men om lambdan är pajj så startar inte bilen alls (har vart med om detta). bränsletrycket ska inte spela någon roll, eftersom att spridarna styr mängden bränsle som går in i cylindern, inte bränsletrycket. det mest troliga är att du har en läcka på insuget.

och det där med laddet, har du öppet filter(?) lmm kan, notera KAN, luras av detta, eller har du bytt till öppen dump?

felkoder raderas om bilen står utan ström i över 15 minuter, bra att tänka på...;)
/gl

bara öppet filet va på bilen när jag köpte den fick inte äns med orginal luftburken har ingen dump alls förutom turbon orginal

Senast redigerat av volvo_dude (19 november 2008)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang