Köpa avställd bil?

AudiRS6 Revisor
22 november 2008 · 151 Inlägg

Hejsan!

Ska antagligen göra mitt första bilköpt imorn, eller idag blir det tydligen..
Bilen ifråga är avställd men jag vill köra den hem. Hur går jag tillväga?

Tar gärna emot tipps på anat som är viktigt att tänka på vid köpet, då det är mitt första egna. Vilka papper ska skrivas på? hur gör man med försäkring?

Finns säkert redan en tråd om detta men hittade ingen trots sökande!

/Marcus

Mirano
22 november 2008 · 263 Inlägg

Ställ på den via internet och skriv ut ett intyg så får du köra den direkt

decib3L Körv
22 november 2008 · 3 535 Inlägg

Ring till vägvärket och ställ på bilen när du gjort ditt köp. Då får du köra den och sedan kommer det en faktura på hur mycket i skatt du ska betala.

Här får du reda på hur du ska göra smile http://www.vv.se/templates/page3____22295.aspx

Truckdriving Man
trippelturbo Trucker
22 november 2008 · 2 710 Inlägg

Har varit med om detta..

Grejen är att så fort du skickar in pappret.. med ägarbyte o hela köret så räknas det som att den är Påställd. Inga problem alls. Visst kommer dom ej få pappren förrän måndag eller tisdag men du har skickat in papper, dvs gjort de som krävs. Mer kan du inte göra wink

Good Luck smile

Fart missbrukare
FreddeK
22 november 2008 ·

Obs du kan inte försäkra bilen om inte den nuvarande ägaren har ställt på den...och bilen måste vara försäkrad för att brukas...

decib3L Körv
22 november 2008 · 3 535 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Har varit med om detta..

Grejen är att så fort du skickar in pappret.. med ägarbyte o hela köret så räknas det som att den är Påställd. Inga problem alls. Visst kommer dom ej få pappren förrän måndag eller tisdag men du har skickat in papper, dvs gjort de som krävs. Mer kan du inte göra wink

Good Luck smile

Det gör de inte alls! Måste ringa och ställa på bilen.

Truckdriving Man
FreddeK
22 november 2008 ·

BMWgrabben skrev:
Har varit med om detta..

Grejen är att så fort du skickar in pappret.. med ägarbyte o hela köret så räknas det som att den är Påställd. Inga problem alls. Visst kommer dom ej få pappren förrän måndag eller tisdag men du har skickat in papper, dvs gjort de som krävs. Mer kan du inte göra wink

Good Luck smile

Bilen blir ju inte automatiskt påställd bara för den byter ägare....

Jimm
22 november 2008 · 1 661 Inlägg

Hehe, som vanligt folk som leker gissnigslekar.

Du ber ägaren ställa på bilen på sig själv så kommer han att få betala skatten. Ni kan ju komma överens om att du tar räkningen sen eller ger han extra pengar.

Sedan ska du skaffa en försäkring till bilen. i Vissa fall går inte detta och då måste han ha en försäkring som gäller den dagen och som kommer försvinna när ägarbytet kommit in.

Edit, annars får du dra den på biltransport.
mvh

Senast redigerat av Hardjim (22 november 2008)

rawbin Avstängd
22 november 2008 · 232 Inlägg

Hardjim skrev:
Hehe, som vanligt folk som leker gissnigslekar.

Du ber ägaren ställa på bilen på sig själv så kommer han att få betala skatten. Ni kan ju komma överens om att du tar räkningen sen eller ger han extra pengar.

Sedan ska du skaffa en försäkring till bilen. i Vissa fall går inte detta och då måste han ha en försäkring som gäller den dagen och som kommer försvinna när ägarbytet kommit in.

Edit, annars får du dra den på biltransport.
mvh

du hade ju lika mkt gissnings lek!! Du kan bara göra på ett sätt i dagensläge för att få köra samma dag och det är att ställa på den via internet och skriva ut papper på det, SEN ringa ett försäkringsbolag och försäkra bilen, sen är det bara att köra. om det inte är kör förbud och den är obesiktad dvs!

Jimm
22 november 2008 · 1 661 Inlägg

rawbin skrev:

Hardjim skrev:
Hehe, som vanligt folk som leker gissnigslekar.

Du ber ägaren ställa på bilen på sig själv så kommer han att få betala skatten. Ni kan ju komma överens om att du tar räkningen sen eller ger han extra pengar.

Sedan ska du skaffa en försäkring till bilen. i Vissa fall går inte detta och då måste han ha en försäkring som gäller den dagen och som kommer försvinna när ägarbytet kommit in.

Edit, annars får du dra den på biltransport.
mvh

du hade ju lika mkt gissnings lek!! Du kan bara göra på ett sätt i dagensläge för att få köra samma dag och det är att ställa på den via internet och skriva ut papper på det, SEN ringa ett försäkringsbolag och försäkra bilen, sen är det bara att köra. om det inte är kör förbud och den är obesiktad dvs!

Så det jag skrev stämde inte menar du?
Visst att man ska ha bevis om påställning i bilen enligt lag men det ska till hel del för att man ska få böter för att man kör hem sin nyköpta bil utan beviset eftersom polisen ser att den är påställd.

rawbin Avstängd
22 november 2008 · 232 Inlägg

hur i hela fridens namn kan snuten se att den är påställd om han skickar in papperna samma dag,, så jävla fort jobbar dom inte på posten

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2008 · 3 404 Inlägg

Huvudsaken är att du har en trafikförsäkring på bilen, ring till ditt försäkringsbolag och fråga hur du skall gå tillväga så får du korrekta svar istället för gissningslekarna här. Åker du på en kontroll och det framgår att bilen inte är trafikförsäkrad så blir det nog inte direkt roligt, så ring om du vill vara säker.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
skyen maskinförare
22 november 2008 · 125 Inlägg

han menar nog om man ringer till dom. då har polisen de i sina datorer direkt...

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
karlsson_6 Volvo Fantast
22 november 2008 · 194 Inlägg

Ställ på den via internet och skriv ut kvittot så får du köra med den.
Man behöver inte vara ägare till bilen för att försäkra den

Senast redigerat av karlsson_6 (22 november 2008)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
rawbin Avstängd
22 november 2008 · 232 Inlägg

TenZer skrev:
Huvudsaken är att du har en trafikförsäkring på bilen, ring till ditt försäkringsbolag och fråga hur du skall gå tillväga så får du korrekta svar istället för gissningslekarna här. Åker du på en kontroll och det framgår att bilen inte är trafikförsäkrad så blir det nog inte direkt roligt, så ring om du vill vara säker.

gå och sov ruset av dig för du snackar ju i natt blöjjan!
OM en bil är avställd så är den det! du kan ha en bil helförsäkrad men ANDÅ AVSTÄLLD och då FÅR DEN INTE brukas!!! så in med ett papper försäkra vänta på att ett tillfälligt skattemärke kommer, eller ställ på bilen via www.vv.se och skriv ut ett bevis på att du ställt på den sen ring och försäkra den och sen är det bara att köra!

måste ju dock inte vara helförsäkring som någon m_pp garanterat kommer att påpeka!

Senast redigerat av rawbin (22 november 2008)

trippelturbo Trucker
22 november 2008 · 2 710 Inlägg

jag har varit med om det. och skickat in papper o så smile körde hem bilen från Karlstad, inga problem. sen är de ju så att om man inte kör så idiotisk o allt sånt så är det ju inte så att polisen kollar upp ALLA regnr dom kör förbi eller ngt. kör man fint o sansat så klarar man sig wink en kille på jobbet har mist körkortet nu i 2 månader, o han ska va utan i 3. han har kört från andra veckan han blev av me den.. Inga problem. Hna bor en bit från jobbet o ta bussen finns de inga tankar på..

Fart missbrukare
rawbin Avstängd
22 november 2008 · 232 Inlägg

BMWgrabben skrev:
jag har varit med om det. och skickat in papper o så smile körde hem bilen från Karlstad, inga problem. sen är de ju så att om man inte kör så idiotisk o allt sånt så är det ju inte så att polisen kollar upp ALLA regnr dom kör förbi eller ngt. kör man fint o sansat så klarar man sig wink en kille på jobbet har mist körkortet nu i 2 månader, o han ska va utan i 3. han har kört från andra veckan han blev av me den.. Inga problem. Hna bor en bit från jobbet o ta bussen finns de inga tankar på..

Nej okej, min grannens hunds moster har kört utan lappen i 68år, men betyder det att en 18 åring skall bryta mot lagen och bli av med kortet igen??!?!!!!

nu vet jag dock inte om han som skapade tråden är 18år men men.
verkar ju iaf inte det bästa?!

trippelturbo Trucker
22 november 2008 · 2 710 Inlägg

rawbin skrev:

BMWgrabben skrev:
jag har varit med om det. och skickat in papper o så smile körde hem bilen från Karlstad, inga problem. sen är de ju så att om man inte kör så idiotisk o allt sånt så är det ju inte så att polisen kollar upp ALLA regnr dom kör förbi eller ngt. kör man fint o sansat så klarar man sig wink en kille på jobbet har mist körkortet nu i 2 månader, o han ska va utan i 3. han har kört från andra veckan han blev av me den.. Inga problem. Hna bor en bit från jobbet o ta bussen finns de inga tankar på..

Nej okej, min grannens hunds moster har kört utan lappen i 68år, men betyder det att en 18 åring skall bryta mot lagen och bli av med kortet igen??!?!!!!

nu vet jag dock inte om han som skapade tråden är 18år men men.
verkar ju iaf inte det bästa?!

ne de e sant.. Då är det väll bäst han han ringer dom wink och för att vara klocksäker så skulle jag låta bli o köra om ja nu var i hans situation, dvs nybliven förare smile

Fart missbrukare
rawbin Avstängd
22 november 2008 · 232 Inlägg

exakt smile

Jimm
22 november 2008 · 1 661 Inlägg

rawbin skrev:
hur i hela fridens namn kan snuten se att den är påställd om han skickar in papperna samma dag,, så jävla fort jobbar dom inte på posten

Självklart så ställer man på bilen via telefon eller internet eftersom man vill att den skall vara påställd ifall polisen kollar den.

Du sade också att man kan ha en avställd bil helförsäkrad, vet inte vad du har för bolag men de 4 bolag jag har provat har fått info ifall man ställer av bilen och ringt mig och frågat om jag vill ha garageförsäkring eller om jag vill vara utan försäkring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang