Laser, Är det Farligt?

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 november 2008 · 1 898 Inlägg




Verkar ju som om det är väldigt farligt iallfall... Men vad står mw För? är det milliwatt?
Kan man bli blind på det där? Har sett att det är vissa åldersgränser på det där. Med en viss mw...

Man kan ju smälta plast och tända prylar med det, vore ju någon regel på det?

Men måste med ge att det är jävligt coolt :p

Senast redigerat av ExXtr3me (23 november 2008)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
M103
23 november 2008 · 1 570 Inlägg

Jag är inte så insatt men har en polare som jobbar med laserljus till shower och klubbar och det är farligt om det hanteras fel och sånt. Man kan bli blind och synskadad. Det är viktigt att laserstålen aldrig fixeras utan alltid är i lite rörelse eller nåt sånt.

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 november 2008 · 1 898 Inlägg

henrikh skrev:
Jag är inte så insatt men har en polare som jobbar med laserljus till shower och klubbar och det är farligt om det hanteras fel och sånt. Man kan bli blind och synskadad. Det är viktigt att laserstålen aldrig fixeras utan alltid är i lite rörelse eller nåt sånt.

Oh fyfan.. så pass.

Om det är MilliWatt det står för. Blir 500 milliwatt = 5Watt?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
jonesono Personal- och beteendevetare
23 november 2008 · 1 082 Inlägg

En "nyupptäckt leksak" som egentligen inte är för privatpersoner att pyssla med, eftersom när det kommer upp i kraftigare klasser kan skada ögon och även hud (i riktigt höga klasser).
Jag menar, laserpenna som funktion är egentligen endast att användas för presentationer. Men vad skall man med en 200mw penna som lyser kilometervis bort med när man oftast står ett par meter ifrån tavlan?!
Har på senare tid även drabbat polismän i tjänst som har fått ljus på sig, vilket ger ett hum om vilka grupper människor det oftast lockar... som sig brukar.
Man kan skada ögon även vid lägre klasser men klass 3b och högre får inte användas privat utan tillstånd pga riskerna.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 november 2008 · 1 898 Inlägg

jonesono skrev:
En "nyupptäckt leksak" som egentligen inte är för privatpersoner att pyssla med, eftersom när det kommer upp i kraftigare klasser kan skada ögon och även hud (i riktigt höga klasser).
Jag menar, laserpenna som funktion är egentligen endast att användas för presentationer. Men vad skall man med en 200mw penna som lyser kilometervis bort med när man oftast står ett par meter ifrån tavlan?!
Har på senare tid även drabbat polismän i tjänst som har fått ljus på sig, vilket ger ett hum om vilka grupper människor det oftast lockar... som sig brukar.
Man kan skada ögon även vid lägre klasser men klass 3b och högre får inte användas privat utan tillstånd pga riskerna.

Okej, Och vad innebär klass 3B?
Fan det låter ju helt sjukt... Jag tycker bara att det är en cool grej, En penna som lyser starkt som fasiken och kan bränna hål i plast.. Men att göra illa folk med det, det är överdrivet. Där går gränsen.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Rquired Allmänt envis
23 november 2008 · 12 512 Inlägg

Man kan hitta tveksamma användningsområden med allt numera tyvärr sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 november 2008 · 1 898 Inlägg

Rquired skrev:
Man kan hitta tveksamma användningsområden med allt numera tyvärr sad

Jo och när det skadar andra, då börjar det användas...

Jag själv skulle vilja ha en sån, tänk själv att sitta i vardagsrummet i soffan och bara starta pennan och rikta mot stearinljusen..
Behöver inte ens lyfta röven för att tända ljus smile

Eller? Funkar det?.. 500Mw kan ju tända en sticka, Men funkar det att tända ljuset?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
jonesono Personal- och beteendevetare
23 november 2008 · 1 082 Inlägg

ExXtr3me skrev:

jonesono skrev:
En "nyupptäckt leksak" som egentligen inte är för privatpersoner att pyssla med, eftersom när det kommer upp i kraftigare klasser kan skada ögon och även hud (i riktigt höga klasser).
Jag menar, laserpenna som funktion är egentligen endast att användas för presentationer. Men vad skall man med en 200mw penna som lyser kilometervis bort med när man oftast står ett par meter ifrån tavlan?!
Har på senare tid även drabbat polismän i tjänst som har fått ljus på sig, vilket ger ett hum om vilka grupper människor det oftast lockar... som sig brukar.
Man kan skada ögon även vid lägre klasser men klass 3b och högre får inte användas privat utan tillstånd pga riskerna.

Okej, Och vad innebär klass 3B?
Fan det låter ju helt sjukt... Jag tycker bara att det är en cool grej, En penna som lyser starkt som fasiken och kan bränna hål i plast.. Men att göra illa folk med det, det är överdrivet. Där går gränsen.

Nej, det är tyvärr inte så coolt som det låter. Som alltid hamnar de till slut i fel händer och det slutar riktigt illa. Använd en lödpenna och bränn plast istället, lite mindre risk även om bränd plast i sig kan avge inte så trevliga gaser.
Laserklasser hittar du här:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … erklasser/

Här kan du läsa om ett remissvar för Strålsäkerhetsmyndigheten
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … skrift.pdf

Du vill inte ha på samvete att råka ha förblindat någon, även om det sker av en olyckshändelse.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 november 2008 · 1 898 Inlägg

jonesono skrev:

ExXtr3me skrev:

jonesono skrev:
En "nyupptäckt leksak" som egentligen inte är för privatpersoner att pyssla med, eftersom när det kommer upp i kraftigare klasser kan skada ögon och även hud (i riktigt höga klasser).
Jag menar, laserpenna som funktion är egentligen endast att användas för presentationer. Men vad skall man med en 200mw penna som lyser kilometervis bort med när man oftast står ett par meter ifrån tavlan?!
Har på senare tid även drabbat polismän i tjänst som har fått ljus på sig, vilket ger ett hum om vilka grupper människor det oftast lockar... som sig brukar.
Man kan skada ögon även vid lägre klasser men klass 3b och högre får inte användas privat utan tillstånd pga riskerna.

Okej, Och vad innebär klass 3B?
Fan det låter ju helt sjukt... Jag tycker bara att det är en cool grej, En penna som lyser starkt som fasiken och kan bränna hål i plast.. Men att göra illa folk med det, det är överdrivet. Där går gränsen.

Nej, det är tyvärr inte så coolt som det låter. Som alltid hamnar de till slut i fel händer och det slutar riktigt illa. Använd en lödpenna och bränn plast istället, lite mindre risk även om bränd plast i sig kan avge inte så trevliga gaser.
Laserklasser hittar du här:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … erklasser/

Här kan du läsa om ett remissvar för Strålsäkerhetsmyndigheten
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … skrift.pdf

Du vill inte ha på samvete att råka ha förblindat någon, även om det sker av en olyckshändelse.

Var ju inte så jag menade... Men visst.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Liner
23 november 2008 · 583 Inlägg

Jag vet av egen erfarenhet att du kan bygga en laser som bränner plast själv.
kolla på ebay så ser du att dom säljer lampor för laser där.
Tror även man ska kunna bygga de av vissa DVD/CD brännare... finns X antal videos om de på youtube.

inget att rekommendera dock för man lessnar fort på de. Köp bensin för pengarna och sladda lite på nån parkering istället. smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
23 november 2008 · 1 781 Inlägg

5000mW är väl ända 5 watt?tongue milli står ju för 1/1000 tongue rätta mig om jag har fel:P

Senast redigerat av Malm3n (23 november 2008)

Team Insane Racing
Smajly
23 november 2008 · 3 059 Inlägg

Ja och det finns en gräns vad som får säljas i sverige och dessa "green laser" är inte en av dom. Förbjudna i vårt land.
5mw är högsta tillåtna i sverige på allmän plats.. dom gröna hittar man ändå upp till 500mw.. smile
En rödpå högre mw är inte samma sak heller, den gröna är starkare och intensivare..
http://www.laserglow.com/index.php?portable

Visst tänder ljus och annat.. bränner hål på huden och en massa annat farligt.

Fina sker och det kostar lite också:
Scorpius-500 - Sustained Power Output: 500-600mW, Typical Peak Output:~ 750 mW, Price: $899

http://www.greenlaserbeam.com/

------
Orsaken till det relativt högre priserna på gröna laserpekare än röda är den gröna laserns komplexitet. De använder en batteridriven laserdiod som styrs av en miniatyriserad krets, precis som de röda. Dioden använder ungefär fem gånger större effekt än de röda och emitterar laserljuset i det (osynliga) infrarörda våglängdsområdet kring 808nm. Den infraröda laserstrålen fokuserar i en Neodymium-kristall som dopats med Yttrium ortho Vanadate (NdYVO4), som ökar våglängden till 1064nm. Denna utgångsstråle, i sin tur, absorberas i en kristall av Potassium Titanyl Phosphate (KTP) som svänger i den dubbla ljusfrekvensen och avger en laserstråle med 532nm våglängd. Ett interferensfilter tar bort kvarvarande infrarött ljus och utgående stråle fokuseras och kollimeras till en tunn parallell stråle. Båda kristallerna odlas artificiellt och måste formas till rätt storlek, poleras och ytskiktbehandlas med väldigt snäva toleranser. Endast en handfull företag producerar dessa kristaller.

Observera att det är mycket farligt att lysa med en laserpekare i ögonen på en människa eller djur. Lys heller aldrig på fordon som färdas, in genom fönster osv. Lys heller aldrig långvarigt mot hud. Om den gröna laserstrålen skulle försvinna, pga batteriproblem eller att kristall/optik har gått sönder, titta ändå inte in i pekaren: den kan avge osynlig IR-strålning som är mycket farlig för ögonen! Den gröna laserpekaren är ingen leksak; även om den är väldigt rolig att använda.

I Sverige är den högsta tillåtna effekten för en laserstråle 5mW för att den skall få användas på allmän plats eller i luftrummet. En laserstråle med högre effekt som t.ex. riktas upp i luftrummet kan få allvarliga konsekvenser för flygtrafik.
----


Här smäller dom en massa ballonger med grön laser och den är "bara" på 100 mw:
http://www.youtube.com/watch?v=0gXxxNPSOxg

Sök på green laser på youtube.

Senast redigerat av Smajly (23 november 2008)

FL3JM Inga konstigheter
24 november 2008 · 2 064 Inlägg

En för stark laser (dvs olaglig i sverige) kan göra en blind bara man råkar svepa den över ett öga lite snabbt.
Vad jag vet är laser, som vapen, olagligt att använda i krig (precis som personminor t.ex) och det finns en god anledning till det. Lasern bränner sönder insidan på ett öga hur snabbt som helst och gör nog lagom ont.

M103
24 november 2008 · 1 570 Inlägg

Jag läste en artikel (hittar den inte) på nätet om en olycka på en rejvfest i Ryssland där flera personer blev synskadade och blinda för man inte hade koll på lasern.

Germax
24 november 2008 · 12 086 Inlägg

Klart som fan laser är farligt.

I Sverige finns de lagar på hur starka laserpennor man får ha, tror de är 5mw, men jag har sätt upp till 100 utomlands, rena leksaker alltså. Den här har ju dessutom sin stråle genom ett förstoringsglas, så då blir effekten ännu större.

jonesono Personal- och beteendevetare
24 november 2008 · 1 082 Inlägg

JapMax skrev:
Klart som fan laser är farligt.

I Sverige finns de lagar på hur starka laserpennor man får ha, tror de är 5mw, men jag har sätt upp till 100 utomlands, rena leksaker alltså. Den här har ju dessutom sin stråle genom ett förstoringsglas, så då blir effekten ännu större.

Yes, det är precis det som är grejen!
Om man fokuserar en laser i lägre klass med optik så kan den få mycket starkare "effekt" än vad den har från början = det blir alldeles för galet för allmänt folk att hantera.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
24 november 2008 · 1 898 Inlägg

JapMax skrev:
Klart som fan laser är farligt.

I Sverige finns de lagar på hur starka laserpennor man får ha, tror de är 5mw, men jag har sätt upp till 100 utomlands, rena leksaker alltså. Den här har ju dessutom sin stråle genom ett förstoringsglas, så då blir effekten ännu större.

Jo, okej. Jag skrev lite fel i rubriken. Men jag syftade mest på dom här pennorna. Sry.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
24 november 2008 · 1 898 Inlägg

Smajly skrev:
Ja och det finns en gräns vad som får säljas i sverige och dessa "green laser" är inte en av dom. Förbjudna i vårt land.
5mw är högsta tillåtna i sverige på allmän plats.. dom gröna hittar man ändå upp till 500mw.. smile
En rödpå högre mw är inte samma sak heller, den gröna är starkare och intensivare..
http://www.laserglow.com/index.php?portable

Visst tänder ljus och annat.. bränner hål på huden och en massa annat farligt.

Fina sker och det kostar lite också:
Scorpius-500 - Sustained Power Output: 500-600mW, Typical Peak Output:~ 750 mW, Price: $899

http://www.greenlaserbeam.com/

------
Orsaken till det relativt högre priserna på gröna laserpekare än röda är den gröna laserns komplexitet. De använder en batteridriven laserdiod som styrs av en miniatyriserad krets, precis som de röda. Dioden använder ungefär fem gånger större effekt än de röda och emitterar laserljuset i det (osynliga) infrarörda våglängdsområdet kring 808nm. Den infraröda laserstrålen fokuserar i en Neodymium-kristall som dopats med Yttrium ortho Vanadate (NdYVO4), som ökar våglängden till 1064nm. Denna utgångsstråle, i sin tur, absorberas i en kristall av Potassium Titanyl Phosphate (KTP) som svänger i den dubbla ljusfrekvensen och avger en laserstråle med 532nm våglängd. Ett interferensfilter tar bort kvarvarande infrarött ljus och utgående stråle fokuseras och kollimeras till en tunn parallell stråle. Båda kristallerna odlas artificiellt och måste formas till rätt storlek, poleras och ytskiktbehandlas med väldigt snäva toleranser. Endast en handfull företag producerar dessa kristaller.

Observera att det är mycket farligt att lysa med en laserpekare i ögonen på en människa eller djur. Lys heller aldrig på fordon som färdas, in genom fönster osv. Lys heller aldrig långvarigt mot hud. Om den gröna laserstrålen skulle försvinna, pga batteriproblem eller att kristall/optik har gått sönder, titta ändå inte in i pekaren: den kan avge osynlig IR-strålning som är mycket farlig för ögonen! Den gröna laserpekaren är ingen leksak; även om den är väldigt rolig att använda.

I Sverige är den högsta tillåtna effekten för en laserstråle 5mW för att den skall få användas på allmän plats eller i luftrummet. En laserstråle med högre effekt som t.ex. riktas upp i luftrummet kan få allvarliga konsekvenser för flygtrafik.
----


Här smäller dom en massa ballonger med grön laser och den är "bara" på 100 mw:
http://www.youtube.com/watch?v=0gXxxNPSOxg

Sök på green laser på youtube.

Shit, va mycket grejer.. Tack för en förklaring. Ska bara fatta den också tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Martin 9-3 Fisketokig
24 november 2008 · 2 997 Inlägg

Helt klart kan det ge skador.

Införskaffade en på 100mw och modifierade den lite så att den blev starkare.

Med nyladdade batterier så blir man bländad trots att man lyser tvärs genom kåken på en matt och mörk tapet. Vill inte tänka på vad det kan göra i ett öga.

Testade peka på ett flygplan modell mindre, vet inte höjden, bra högt iaf men den var minst 2km bort i sidled.
Blev en stor jäkla grön fläck på hela planet trots avståndet och planet tokvände, sen har jag inte pekat uppåt mer smile

Farligt vapen som alla kan skaffa för ca 500:-

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
jonesono Personal- och beteendevetare
24 november 2008 · 1 082 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Helt klart kan det ge skador.

Införskaffade en på 100mw och modifierade den lite så att den blev starkare.

Med nyladdade batterier så blir man bländad trots att man lyser tvärs genom kåken på en matt och mörk tapet. Vill inte tänka på vad det kan göra i ett öga.

Testade peka på ett flygplan modell mindre, vet inte höjden, bra högt iaf men den var minst 2km bort i sidled.
Blev en stor jäkla grön fläck på hela planet trots avståndet och planet tokvände, sen har jag inte pekat uppåt mer smile

Farligt vapen som alla kan skaffa för ca 500:-

Om du, som man får kanske anta är över 18-20 år, håller på och pekar upp i luftrummet (och dessutom på flygplan) och inte förstår bättre... Hur kan man då ana att de yngre förmågorna hanterar dessa saker?!
Tror jag inte är ensam om att inte vilja ha ambulanshelikoptrar, flyg osv som måste tvärvända (med allt vad det innebär) eller i värsta fall krasha, för att det finns idioter med laserpennor som inte fattar bättre.

Senast redigerat av jonesono (24 november 2008)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang