Färg kod Volvo R fälgar

Jompan-
26 november 2008 · 70 Inlägg

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig att fixa färgkoden till Volvo R fälgar(ej den titan gråa utan den ljusare) Har fått fram 936 Silver Bright kan det stämma?

Det är så att en var kantstött, och jag lämnade in den till en lackfirma. Han sa att färgkoden inte gick och få fram men stämmer det? Men han sa dock att det skulle bli likt för han skulle blanda till en egen färg. Efter 2veckor hämtade jag den, jag såg att den såg riktigt ljus(vitsilver) ut.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/89974/509395_5qpnkf.jpg
Der är sådan färgkod jag är ute efter. Tacksam för svar!

Senast redigerat av Jompan- (1 juni 2009)

BMW 525tds (1989)
Rock-Star
26 november 2008 · 2 982 Inlägg

har du betalat 300 spänn så kan du nog inte klaga. 300spänn är för billigt för att vara sant om det inte är din polare så klart

Janosch
26 november 2008 · 205 Inlägg

Kan man inte få se skillnaden?

Självklart ska du gå dit och "reklamera".. Om du har kvitto på det!
Sen vet jag ju inte vad ni har kommit överens om.
Men klart han ska göra om det gratis, om det är han som gjort fel!
Men du å andra sidan hade ju ingen färgkod yikes

Jompan-
26 november 2008 · 70 Inlägg

Residence skrev:
har du betalat 300 spänn så kan du nog inte klaga. 300spänn är för billigt för att vara sant om det inte är din polare så klart

Nej jag känner han inte, och det är en bra lackfirma 300kr tycker jag är bra pris för en 18" fälg.

Senast redigerat av Jompan- (1 juni 2009)

BMW 525tds (1989)
Jompan-
26 november 2008 · 70 Inlägg

Bild på fälgen nu!

BMW 525tds (1989)
Etingelholm
26 november 2008 · 979 Inlägg

300 kr för en fälg va jävligt billigt. Men om de nu skiljer sig så mkt så lacka om allihopa ist?! blir 1200:- för alla fyra. Kanon billigt ju

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Jompan-
26 november 2008 · 70 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
300 kr för en fälg va jävligt billigt. Men om de nu skiljer sig så mkt så lacka om allihopa ist?! blir 1200:- för alla fyra. Kanon billigt ju

Ja jag funderar på det , men då blir dom svarta isåfall, men känns jävligt onödigt att ha betalat 300kr för ingenting, men ska höra vad han ska ha för alla men ska dock begära att betala för 3st.

Senast redigerat av Jompan- (1 juni 2009)

BMW 525tds (1989)
Rock-Star
26 november 2008 · 2 982 Inlägg

Jompan- skrev:

AnderssonE30 skrev:
300 kr för en fälg va jävligt billigt. Men om de nu skiljer sig så mkt så lacka om allihopa ist?! blir 1200:- för alla fyra. Kanon billigt ju

Ja jag funderar på det , men då blir dom svarta isåfall, men känns jävligt onödigt att ha betalat 300kr för ingenting, men ska höra vad han ska ha för alla men ska dock begära att betala för 3st. Som jag sa innan en kompis hade dom innan och han skulle lacka alla för 500kr där, men dom känner varandra.

ja, det hänger mycket på vilka man känner inom bilsport/bilbranshen och då inkluderar detta stylingfirmor, bil åf, montörer, billjudsbutiker och lackeringsfirmor..... smile

mondeo03
26 november 2008 · 38 Inlägg

men det ser ut att vara vanlig lack. när man lackar fälgar ska det vara pulverlack o det kan kosta 1000 lappen per fälg

Ford mondeo (2003)
Jompan-
26 november 2008 · 70 Inlägg

mondeo03 skrev:
men det ser ut att vara vanlig lack. när man lackar fälgar ska det vara pulverlack o det kan kosta 1000 lappen per fälg

Ja det är vanlig spray lack inte pulverlack, men det ska hålla ändå ska du se, kör a-traktor 30km/h (A)

BMW 525tds (1989)
mellowd Drop Shop
26 november 2008 · 926 Inlägg

ska o ska. är väl inte direkt nått måste.
finns mängder våtlackade fälgar.
pulverlacken är lite slagtåligare.

och 1000pix för _en_ pulverlackad fälg är svindyrt.

mondeo03
26 november 2008 · 38 Inlägg

vet inte men vad jag hört e de det bästa altenativet för fälgar. 1000 kr/per fälg e väl nog ganska vanligt för pulver lack de finns nog 300 föa alla 4 men i stkhlm ligger det runt 1000 kr vad jag hört

Ford mondeo (2003)
-Mackan- Fire And Silk
26 november 2008 · 2 254 Inlägg

I Eskilstuna kan du finns det en som tar 800kr för att pulverlacka och blästra 4st plåtfälgar i valfri färg i allafall.

Jag har svårt och tro att alufälgar skulle vara dyrare.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mr 9-3 "SE" Fastighets reparatör
9 januari 2009 · 10 Inlägg

Hur blev det med färgkoden? Kom aldrig något svar på det... Har en fälg som jag fått en skaplig reva i som behöver lackas om. Var inne på Volvo i Norrköping. Men de hade inte ens R fälgen i sina pärmar där de har alla sina fälgar med färgkoder. Skadeverkstaden som lackar om fälgar m.m där visste heller inte. De sa att det var nog bäst att ta ett färgprov för att få den bästa färgen. För de menade på att fälgen är ju några år gammal och skulle på så vis ha bleknat lite. Så om man skulle lacka om 1st fälg med orginal färgkod så skulle den nog bli mörkare trodde dom. Jag vet inte vad jag ska tro. Men är det nån som har lyckats få fram färgkoden till dom?

E-30
9 januari 2009 · 1 050 Inlägg

Jag har tidigare försökt att hitta en lackerare som har kulör-receptet till alu-fälgar, detta har dock visat sig vara klippt omöjligt. Den sista jag besökte ville istället prova med Audis silvermetallick, det vart dock apskit av det. Han ville dessutom ha 800:- för en fälg. (som redan var renslipad o klar)

Min erfarenhet är att det ej går att få ett lyckat resultat om man endast lackerar en fälg, det blir för stora nyansskillnader mellan fälgarna. Vad det sedan gäller trådskaparens R-fälgar, så skulle jag ALDRIG lacka om alla fyra. Köp istället en ny fälg.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
9 januari 2009 · 1 171 Inlägg

Alla fälgar har inte samma kulör så en färg som stämmer 100 på en fälg blir skit på en annan. Man får mäta fälgen med en "kamera" så får man fram rätt färg..
och att han tog 800kr för en fälg va nog för att det är minsta pris för påbörjat arbete..hade han målat alla 4 hade det kanske bara blivit en 1000lapp

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
9 januari 2009 · 1 171 Inlägg

Angående tråden så den färgen du ska ha på dina R fälgar heter Black Chrome..
man lägger en svart bas å sedan en special silver som är dyr! som ska täcka det svarta till 85% typ så får man en sån färg som du ska ha..jag vet att sikkens säljer den färgen, ca 1200kr litern kan jämföras med att vanlig färg ligger runt 800kr /liter så det kan bli dyrare att få en sån fälg lackad

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang