Tips på 4" högtalare fram

valkonen Bmw E36
4 mars 2006 · 304 Inlägg

Som topic,
lite tips på 4" högtalare fram.
Vid 500kr.

Dom ska sitta vanligt på fram dörren bara, ska inte göra några speciella byggen bara förstora orginal hålet lite.

Har just nu troligtvis diskant 3,5"(?) med ok ljud och 0 bas. Det är orginal högtalare från år 1992, så det är nog dags att byta dom nu. 
Vill ha lite bas fram från dom, ska koppla en mtx slutsteg till dom. Kommer ej ihåg watten men mer än 2x50w är det iaf.

Tack för svar.

Drönirettab
4 mars 2006 · 21 761 Inlägg

DLS 224. Lär nog få ställa HP filtret på en bit över 50Hz för att de inte ska bottna tror jag.

Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2006)

valkonen Bmw E36
5 mars 2006 · 304 Inlägg

Ok, vad menade du med att det inte ska bottna? kan man ställa in hz på en slutsteg?
Kan inte så mycket om billjud så.
Tror du dom högtalarna är bra? Ger dom nå bas?

Drönirettab
5 mars 2006 · 21 761 Inlägg

När en högtalare bottnar så rör sig konen så mycket att talspolen slår i botten. Då blir det missljud, det "ploppar" från den och det mår den inte bra av. Det var en väldigt förenklad förklaring.
På slutsteg brukar det finnas delningsfilter som regleras med rattar, det kan stå HP och LP ovanför rattarna.
HP står för hipass(högpass) och det betyder att endast frekvenser som är högre än det man har ställt in på filtret kommer ut till högtalarna, tex de som sitter i framdörrarna.
LP står för lowpass(lågpass) och då är det frekvenser som är lägre än det man har ställt in filtret på som kommer till högtalarna, oftast baslådan.

Jag vet inte hur DLS 224 låter men deras framsystem med separat bas och diskant brukar spela bra, det har flera på forumet sagt. Då finns det ju en chans att 224 låter bra också tror jag.
Men när det gäller 4" högtalare så är det nog inte så stor skillnad mellan olika märken när det gäller basåtergivningen, det är nog diskanten som kan skilja sig mest. Kan låta vasst hos en del högtalare.

Yariemi
8 mars 2006 · 103 Inlägg

4" högtalare ger inte ut så mycket mer midbas. Du får leta dig upp till 5 tums för att högtalaren ska få en chans att spela midbas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang