Köpa laptop för max 7000kr, tips tack!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
5 december 2008 · 1 874 Inlägg

Scratch skrev:
Alla har vi olika smak. Tror det är hp som gör dom här design laparna, annars gillar ja inte deras design alls. Va menar du me fler funktioner? Alla har idag HDMI/DVI beroende på GPU, min acer har HDMI me full HD och 5.1 ljud eller 3.5 plugg som är både analog (2.0) eller optisk (5.1) 24bit 192000hz. Bluetooth, webcam, mic, wifi, S-video, usb, firewire, kortplats för MMC SD o alla dom där och massa snab knappar.

Tbx till topic, Köp en laptop som matchar dina behov. Ska du bara surfa o vill kolla film så har nästan alla HDMI/DVI. Ska du använda den mkt där du inte har tillgång till ström köp en som har bra batteri tid! Att spela upp full HD i .mkv .wmv kräver relativt bra dator beroende på vilket codec du använder.

Nej, alla har inte det. Min dyra Sony Vaio har endast utgång för hörlurar och inga andra högtalarfunktioner.
Ljudet är dessutom pissdåligt. Jag har förstås HDMI; men datorer som idag har HDMI har oftast INTE DVI,
vilket är väldigt dåligt, och därför tvingar användare som inte vill köra HDMI att använda VGA eller S-video.

Min har dessutom bara en 4-pinnad Firewire-ingång vilket innebär att jag måste köpa ett Firewirekort eller
byta ut alla kablar till videokameror och andra FW-enheter jag har. Och sedan bara för att man har alla
funktioner så behöver det inte betyda att dom är bra. Min har ju t.ex Webcam, bluetooth, mic, WiFi, S-video,
kortplats för minneskort, snabbknappar, 1080i-skärm o.s.v.

Webkameran ger asdålig bild, går inte ens att jämföra med min HP som jag hade innan. Den inbygda
mikrofonen är totalt värdelös. Sony har dessutom inte de inställningarna som HP har, där man kan ställa
känsligheten på mikrofonen. Spelar du alltså in något som har högre volym än en röst som talar, så slår
det igenom och låter endast som ett endaste skrän - Med min HP kunde jag ställa datorn i replokalen och
spela in när bandet spelade, och då få oerhört bra ljud, med tanke på omständigheterna. Snabbknapparna
reagerar nästan aldrig, är slöa och totalt värdelösa. Skärmen är också totalt värdelös, trots HD-upplösningen.
Allt ser förstås bra ut på skärmen. Men när man sätter sig vid en korrekt kalibrerad skärm och tittar på
bilder som man redigerat i min dator, så ser dom oerhört gröna ut. En korrekt kalibrerad skärm är ett
måste. Och till sist är ljudet så jävla dåligt så att man kan gråta. Det låter bättre när jag spelar upp ljud
direkt från min mobil (iPhone).

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
5 december 2008 · 1 874 Inlägg

Bjork skrev:
Investerade i en dator idag, ska riva upp den när ja kommer hem inatt från jobbet big_smile

*LÅS TRÅD*

Nice, vad blev det för nåt?

Bjork OEM <3
5 december 2008 · 6 957 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Bjork skrev:
Investerade i en dator idag, ska riva upp den när ja kommer hem inatt från jobbet big_smile

*LÅS TRÅD*

Nice, vad blev det för nåt?

Blev HP:n som ja nämnde ovan, riktigt nöjd smile

OEM <3
Smajly
5 december 2008 · 3 059 Inlägg

Kör också med en HP sen ett år tillbaka.. en HP pavilion dv9000.
Helt okej dator.. fullstort t-bord o 17" widescreen. Helt nöjd med HP.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang