någon som kan 740 gle. bilen slockna lika så alla instrument?

petrone
1 december 2008 · 17 Inlägg

körde och märkte att mina lysen var svaga,vindruttorkarna orkade inte fram o tillbax, innemätarna i bilen var svaga och bilen pluddra fram sedan så la den av, misstänker nått galet med generatorn,men bilen skall väl inte lägga av för att generatorn e kass? men jag satte batteriet på laddning sedan gick bilen i gång fint men missljud från motorn:S ????

volvo fore life
jocke_gronberg
1 december 2008 · 4 586 Inlägg

petrone skrev:
körde och märkte att mina lysen var svaga,vindruttorkarna orkade inte fram o tillbax, innemätarna i bilen var svaga och bilen pluddra fram sedan så la den av, misstänker nått galet med generatorn,men bilen skall väl inte lägga av för att generatorn e kass? men jag satte batteriet på laddning sedan gick bilen i gång fint men missljud från motorn:S ????

ja nu går bilen tills batteriet är slut igen bilen laddar dårligt kan vara generatorn som låter.

Nej det finns ingen motor som fungerar utan fungerande generator

Senast redigerat av jorre83 (1 december 2008)

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 december 2008 · 4 529 Inlägg

jorre83 skrev:

petrone skrev:
körde och märkte att mina lysen var svaga,vindruttorkarna orkade inte fram o tillbax, innemätarna i bilen var svaga och bilen pluddra fram sedan så la den av, misstänker nått galet med generatorn,men bilen skall väl inte lägga av för att generatorn e kass? men jag satte batteriet på laddning sedan gick bilen i gång fint men missljud från motorn:S ????

ja nu går bilen tills batteriet är slut igen bilen laddar dårligt kan vara generatorn som låter.

Nej det finns ingen motor som fungerar utan fungerande generator

min 740 gl -86a förgasare går utan ström
fick samma symptom som snubben över fick och hade inga fungerande el
smart som man är stänger man av bilen lite senare och ska kolla lite
generatron va glödhet och helt ihopsmällt innuti :S
klippte av remmen hämtade startkablar och drog igen bilen körde den hem ca 2 mil utan generatorn och urladdat batteri smile

TurbOla Reservdansk
1 december 2008 · 6 271 Inlägg

Batteriet kan inte varit fullt urladdat, för då skulle tändspolen inte fått ström. wink

Isåfall har din bil dieselkonverterat i smyg... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
manta_gsi
1 december 2008 · 37 Inlägg

TurbOla skrev:
Batteriet kan inte varit fullt urladdat, för då skulle tändspolen inte fått ström. wink

Isåfall har din bil dieselkonverterat i smyg... tongue

precis:P

ValP2k
1 december 2008 · 1 122 Inlägg

Generatorn det är bara fixa en ny var likadant på 240n så fort man drog på lysena dog bilen typ :p annars höll den sig precis igång

gasa nu foer faen!
Drönirettab
1 december 2008 · 21 761 Inlägg

petrone skrev:
men jag satte batteriet på laddning sedan gick bilen i gång fint men missljud från motorn:S ????

Kolla fläktremmarna, kika även på generator och vattenpump så att det inte har pajjat något lager på dem. I så fall kan det låta illa när deras axlar snurrar.

R_fused There is no replacement for displacement
1 december 2008 · 630 Inlägg

Hade samma problem, va laddningsregulatorn i generatorn som sagt upp sig...

Nicco5 TIG-svetsare
1 december 2008 · 226 Inlägg

hehe hände mig i våras, allting bara dog tongue  inga kol kvar i generatorn tongue byta dom sen gick han igen wink

Drive it like you stole it ;)
PeTTa
1 december 2008 · 178 Inlägg

låter ju som generator fel. att han inte orkar ladda tillräckligt som han borde göra.

hade problem med min gamle bil så, en volvo 740 gle 88:a.  och det var en liten jordkabel som går in i generatorn som hade ballat ur lite men jag bytte kabel och sen funka det perfekt. men stick ut och kolla hur mycket han laddar da?


mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
nordstromj
1 december 2008 · 1 772 Inlägg

jorre83 skrev:

petrone skrev:
körde och märkte att mina lysen var svaga,vindruttorkarna orkade inte fram o tillbax, innemätarna i bilen var svaga och bilen pluddra fram sedan så la den av, misstänker nått galet med generatorn,men bilen skall väl inte lägga av för att generatorn e kass? men jag satte batteriet på laddning sedan gick bilen i gång fint men missljud från motorn:S ????

ja nu går bilen tills batteriet är slut igen bilen laddar dårligt kan vara generatorn som låter.

Nej det finns ingen motor som fungerar utan fungerande generator

Polarens epa, en volvo 740 -85 gick utan generator efter att remskivan som sitter på vevaxeln lossnat. Tog bort den och remmarna och körde hem den wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Gomez
1 december 2008 · 179 Inlägg

Den lilla kabeln som petta nämnde innan går till ladd-lampan i instrumenthuset. Om den lampan är kass så kan symptomet bli att generatorn inte laddar batteriet.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
PeTTa
1 december 2008 · 178 Inlägg

Gomez skrev:
Den lilla kabeln som petta nämnde innan går till ladd-lampan i instrumenthuset. Om den lampan är kass så kan symptomet bli att generatorn inte laddar batteriet.

precis det var den jag mena. skrev lite fel förut kanske..




men det är bara att sticka ut och kolla vad den laddar.


mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
Team-Adolfsson Gödseldräng
1 december 2008 · 4 529 Inlägg

TurbOla skrev:
Batteriet kan inte varit fullt urladdat, för då skulle tändspolen inte fått ström. wink

Isåfall har din bil dieselkonverterat i smyg... tongue

var tvungen att kolla upp detta
gick ut och drog igång bilen och plockade bort batteriet
den gick lika bra ändå förutom att jag inte hade några lysen

Drönirettab
1 december 2008 · 21 761 Inlägg

Att plocka bort batteriet så att generatorn inte har något "motstånd" kan förstöra generatorn, så ska man inte göra. Det gick att göra så på äldre bilar med externt laddrelä om jag har förstått rätt, men på bilar med inbyggt laddrelä så är det inte bra.

volvodrifter
1 december 2008 · 342 Inlägg

sluta skriva att bilar gick utan generator det e förgasare med mekanisk hallgivare som går utan ström de e väl inte så konstigt...... 740 gle har elektoronisk hallgivare så får den ingen ström så e det inte konstigat att den dör... byt din gnerator så e nog dom flesta problemen lösta.........

petrone
2 december 2008 · 17 Inlägg

tack för hjälpen allesammans smile

volvo fore life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang