Problem, allt är "rätt" men endå så hörs knappt basen

DusanMandick Random Hero
1 december 2008 · 4 047 Inlägg

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
ja visst kan man ha vi batteriet o innan steget  och på steget.. då är man alltid säkrad:P
sen kan man ju även ha en i mitten bara för at de är kul o känns bättre tongue
seriöst..

batteriet har väl inget me muller o göra tongue

de är signalkabeln/fel inställt /fel ingång på steget / fel på basar ...

har du de inställt på 100hz basarna?

hehe ställ ner de till ca 60hz då..100hz e lite högt för basar ..
så får du lite mer djupbas:D dvs
60hz på lowpass på steget,gain på lagom.0 på bassboost 30på subsonic
är allt rätt inställt så ska de spela.

asså...  det låter bra mycket mindre än du tror, jag hör på dig att du tror att jag kör på för hög hz så att allt ljud hörs osv osv, fel...

först när jag ändrar så att steget står närmare 100mv så börjar det låta liiite lite...

och detdär med att du håltpå i 12 år osv? varför skryter du om det? jaja, jag skiter i vilket. vill bara lösa mitt problem

DusanMandick skrev:
prova ett annat steg, annan HU o en annan bas, då kommer du nog hitta felet, gör de innan du byter batteri

skulle om jag kunde. har inget jag kan plcoka fram eller låna.

då får du de svårt för dej, lyser power lampan på steget har du strömen som krävs för o driva basen, för den lyser inte förens du har ca 11.5V. o du kan utan problem spela på 11.5-12v.

så ja tror inte du ska hänga upp dej på batteriet,  utan kolla mer på HUn, basen, o sen steget

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
kolvas
1 december 2008 · 4 001 Inlägg

NismoP11 skrev:

Nivius skrev:

NismoP11 skrev:
Tycker inte att det kan ha betydelse att du har grövre jord än + för jag och flera av mina polare kör med grövre jord än plus å har kört så i flera månader/år.

Har du så att du kan prova att ta bort sista säkringen och koppla kabeln rätt till slutsteget med bara säkringen nära batteriet kvar.

jo, han förklarade så att el är ju som el är, man vet fortfarande inte helt hur det funkar smile ibland så kan det komma el in via jordkablen istellet till slutsteget och då är det lite trågt att komma därifrån för elen, vilke inte är så bra

Ok. Får se om jag vågar koppla med grövre jord nån mer gång nu tongue

Vilket stjärnpucko, man vet EXAKT hur el funkar, vi kan för helvete klyva atomer.

varför skulle du inte våga koppla med grövre jord? räknar du på jordmotståndet genom karossen till batteriet med eller?

Edit: klarar du av att starta bilen och ha fläkt, helljus på så är det knappast batteri/generator som är problemet, ifall det hade börjat "klippa" och blinka något jävulskt i lysena när du spelar så hade det kunnat vara nåt sånt.

Senast redigerat av kolvas (1 december 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Johnsson_T
1 december 2008 · 156 Inlägg

hade samma problem i början men kopplade om lite funkar perfekt nu, ändra lite instälningar på steget o lite,

evilaudio
1 december 2008 · 16 195 Inlägg

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

nu är det ju så att det inte är problemet, läss tråden igen, skulle jag köpa starkare säkringar så skulle skiten brinna typ, gammla kabeln klarade det inte.

och 2 säkringar? varför skulle det va onödigt? well well, ska kolla upp batteriet innan jag går vidare

pattilatti2 skrev:
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

och detdär gjorde att jag inte känner att man ska ta dig så seriöst, mest korkat

men de stämmer ju.. har man kopplar rätt å seriöst så behöver man inga säkringar..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nicco5 TIG-svetsare
1 december 2008 · 226 Inlägg

evilaudio skrev:

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

nu är det ju så att det inte är problemet, läss tråden igen, skulle jag köpa starkare säkringar så skulle skiten brinna typ, gammla kabeln klarade det inte.

och 2 säkringar? varför skulle det va onödigt? well well, ska kolla upp batteriet innan jag går vidare

pattilatti2 skrev:
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

och detdär gjorde att jag inte känner att man ska ta dig så seriöst, mest korkat

men de stämmer ju.. har man kopplar rätt å seriöst så behöver man inga säkringar..tongue

Tänk bara så många som inte har en aning varför man använder en säkring på strömkabeln.. smile

Drive it like you stole it ;)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

evilaudio skrev:

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

nu är det ju så att det inte är problemet, läss tråden igen, skulle jag köpa starkare säkringar så skulle skiten brinna typ, gammla kabeln klarade det inte.

och 2 säkringar? varför skulle det va onödigt? well well, ska kolla upp batteriet innan jag går vidare

pattilatti2 skrev:
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

och detdär gjorde att jag inte känner att man ska ta dig så seriöst, mest korkat

men de stämmer ju.. har man kopplar rätt å seriöst så behöver man inga säkringar..tongue

tack:D

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
ja visst kan man ha vi batteriet o innan steget  och på steget.. då är man alltid säkrad:P
sen kan man ju även ha en i mitten bara för at de är kul o känns bättre tongue
seriöst..

batteriet har väl inget me muller o göra tongue

de är signalkabeln/fel inställt /fel ingång på steget / fel på basar ...

har du de inställt på 100hz basarna?

hehe ställ ner de till ca 60hz då..100hz e lite högt för basar ..
så får du lite mer djupbas:D dvs
60hz på lowpass på steget,gain på lagom.0 på bassboost 30på subsonic
är allt rätt inställt så ska de spela.

asså...  det låter bra mycket mindre än du tror, jag hör på dig att du tror att jag kör på för hög hz så att allt ljud hörs osv osv, fel...

först när jag ändrar så att steget står närmare 100mv så börjar det låta liiite lite...

och detdär med att du håltpå i 12 år osv? varför skryter du om det? jaja, jag skiter i vilket. vill bara lösa mitt problem

DusanMandick skrev:
prova ett annat steg, annan HU o en annan bas, då kommer du nog hitta felet, gör de innan du byter batteri

skulle om jag kunde. har inget jag kan plcoka fram eller låna.

jag sa de för att du ska fatta va ja menar.o ta de seriöst.
du menar att när du höjer gain så hörs de väldigt lite elr?du ska ju ha gain exmpvis.på MAX bara för o göra detta test..

gain max..low pass 60hz..lågnivån i rätt ingång! subsnic 30HZ bassbosst om du har en på 0
sen i hu kolla så du ej har på nå higpass på sub kanalen,elr så..
sen va har du för hu cd mp3 elr bandare????
du verkar ju inte vilja ha hjälp för du tjaffsar emot folk som kan lite om detta.
men visst köp ett batteri...om du tror de löser skiten men varför skriva här på gorg då?

Senast redigerat av pattilatti2 (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

vist e det så, MEN nu har han inte gjort SÅ. plus att du inte får ut ett skit av ditt försäkrings bolag om det händer något. (då räcker det med en säkring 20-30 cm från batteri)
back to topich?

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
ja visst kan man ha vi batteriet o innan steget  och på steget.. då är man alltid säkrad:P
sen kan man ju även ha en i mitten bara för at de är kul o känns bättre tongue
seriöst..

batteriet har väl inget me muller o göra tongue

de är signalkabeln/fel inställt /fel ingång på steget / fel på basar ...

har du de inställt på 100hz basarna?

hehe ställ ner de till ca 60hz då..100hz e lite högt för basar ..
så får du lite mer djupbas:D dvs
60hz på lowpass på steget,gain på lagom.0 på bassboost 30på subsonic
är allt rätt inställt så ska de spela.

asså...  det låter bra mycket mindre än du tror, jag hör på dig att du tror att jag kör på för hög hz så att allt ljud hörs osv osv, fel...

först när jag ändrar så att steget står närmare 100mv så börjar det låta liiite lite...

och detdär med att du håltpå i 12 år osv? varför skryter du om det? jaja, jag skiter i vilket. vill bara lösa mitt problem

DusanMandick skrev:
prova ett annat steg, annan HU o en annan bas, då kommer du nog hitta felet, gör de innan du byter batteri

skulle om jag kunde. har inget jag kan plcoka fram eller låna.

jag sa de för att du ska fatta va ja menar.o ta de seriöst.
du menar att när du höjer gain så hörs de väldigt lite elr?du ska ju ha gain exmpvis.på MAX bara för o göra detta test..

gain max..low pass 60hz..lågnivån i rätt ingång! subsnic 30HZ bassbosst om du har en på 0
sen i hu kolla så du ej har på nå higpass på sub kanalen,elr så..
sen skadar de ju inte heller om du har flera lågnivå kontakter ha den i rätt där me,o köra rätt kanaler på steget.
är det ett 2kanals steg eller 4 /mono
sen va har du för hu cd mp3 elr bandare????
du verkar ju inte vilja ha hjälp för du tjaffsar emot folk som kan lite om detta.
men visst köp ett batteri...om du tror de löser skiten men varför skriva här på gorg då?

Drönirettab
1 december 2008 · 21 761 Inlägg

Nivius skrev:
kablage från stereo + remote sitter som det ska )

Använder du även "fjärremotekontrollen"?

Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

kolvas skrev:
Vilket stjärnpucko, man vet EXAKT hur el funkar, vi kan för helvete klyva atomer.

varför skulle du inte våga koppla med grövre jord? räknar du på jordmotståndet genom karossen till batteriet med eller?

Edit: klarar du av att starta bilen och ha fläkt, helljus på så är det knappast batteri/generator som är problemet, ifall det hade börjat "klippa" och blinka något jävulskt i lysena när du spelar så hade det kunnat vara nåt sånt.

kk och endå så finns det MASSOR av skit saker som man inte kan göra, din attityd är ju helt fucked up, håll dig till vad du håller på med så kanse vi en dag kan lyckas slå ihop atomer med. och inte är det med din hjälp inte...

HampZZ skrev:
vist e det så, MEN nu har han inte gjort SÅ. plus att du inte får ut ett skit av ditt försäkrings bolag om det händer något. (då räcker det med en säkring 20-30 cm från batteri)
back to topich?

precis! skulle gärna vilja ha lite mer spawnade om vad det kan va från dom som bryr sig smile och inte av några egotripade puckon som stylar med att dom kan så mycket och att man ska göra si och man ska göra så. tex:

pattilatti2 skrev:
sen va har du för hu cd mp3 elr bandare????
du verkar ju inte vilja ha hjälp för du tjaffsar emot folk som kan lite om detta.
men visst köp ett batteri...om du tror de löser skiten men varför skriva här på gorg då?

"i dont give a f*ck" är mitt svar till dig. nej jag har aldrig sagt att jag ska köpa ett batteri. börja inte dra in mig i din fantasi värld
--------------------------------------------------------
jag kan inte testa med några andra saker, har sagt det i tidigare svar... vet att det hjälper att hitta problemet och sådär. men jag kan inte göra det... så äre, har inga saker att testa med!

ska även testa om det nu inte är batteriet att ta bort den enda säkringen och se om det hjälper. ska även testa att super sänka bas osv från stereon osv. kanse så att det blir för mycket kraft till basen/slutsteget nu med den nya bättre störm kabeln, så att det slår ifrån?... värt ett försök smile

Drönirettab skrev:
Använder du även "fjärremotekontrollen"?

nej

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

Nivius skrev:

kolvas skrev:
Vilket stjärnpucko, man vet EXAKT hur el funkar, vi kan för helvete klyva atomer.

varför skulle du inte våga koppla med grövre jord? räknar du på jordmotståndet genom karossen till batteriet med eller?

Edit: klarar du av att starta bilen och ha fläkt, helljus på så är det knappast batteri/generator som är problemet, ifall det hade börjat "klippa" och blinka något jävulskt i lysena när du spelar så hade det kunnat vara nåt sånt.

kk och endå så finns det MASSOR av skit saker som man inte kan göra, din attityd är ju helt fucked up, håll dig till vad du håller på med så kanse vi en dag kan lyckas slå ihop atomer med. och inte är det med din hjälp inte...

HampZZ skrev:
vist e det så, MEN nu har han inte gjort SÅ. plus att du inte får ut ett skit av ditt försäkrings bolag om det händer något. (då räcker det med en säkring 20-30 cm från batteri)
back to topich?

precis! skulle gärna vilja ha lite mer spawnade om vad det kan va från dom som bryr sig smile och inte av några egotripade puckon som stylar med att dom kan så mycket och att man ska göra si och man ska göra så. tex:

pattilatti2 skrev:
sen va har du för hu cd mp3 elr bandare????
du verkar ju inte vilja ha hjälp för du tjaffsar emot folk som kan lite om detta.
men visst köp ett batteri...om du tror de löser skiten men varför skriva här på gorg då?

"i dont give a f*ck" är mitt svar till dig. nej jag har aldrig sagt att jag ska köpa ett batteri. börja inte dra in mig i din fantasi värld
--------------------------------------------------------
jag kan inte testa med några andra saker, har sagt det i tidigare svar... vet att det hjälper att hitta problemet och sådär. men jag kan inte göra det... så äre, har inga saker att testa med!

ska även testa om det nu inte är batteriet att ta bort den enda säkringen och se om det hjälper. ska även testa att super sänka bas osv från stereon osv. kanse så att det blir för mycket kraft till basen/slutsteget nu med den nya bättre störm kabeln, så att det slår ifrån?... värt ett försök smile

Drönirettab skrev:
Använder du även "fjärremotekontrollen"?

nej

din stil e inte så välkommen här på gorg,jävligt  dryg attetyd.

Drönirettab
1 december 2008 · 21 761 Inlägg

Nivius skrev:
ska även testa om det nu inte är batteriet att ta bort den enda säkringen och se om det hjälper. ska även testa att super sänka bas osv från stereon osv. kanse så att det blir för mycket kraft till basen/slutsteget nu med den nya bättre störm kabeln, så att det slår ifrån?... värt ett försök smile

Mät vilken spänning det är på stegets koplingsplint där strömkablarna sitter fast, då får du svart på vitt hur det står till med dina strömkablar+säkringar. Ifall det inte skiljer mer än någon tiondel jämfört med spänningen på batteripolerna, och att spänningen håller sig en bit över 12 V med motorn avslagen, så sitter inte felet i strömförsörjningen. smile

Nivius skrev:
nej

Har du använt den förut, när allting fungerade (med gamla 30 A säkringen)?

Skyliner
1 december 2008 · 35 Inlägg

Det att du spelar på 100 hz kan inte ha mycket med saken att göra- jo på lägre hz förståss djupbas men det är absolut någonstans fel om den inte basar på bra på 100 hz också. Kör själv på 100-130 hz bas (för jag gillar skarp bas) och spelar gladeligen om bilAR med mycke mer kräm i bakluckan än mig. Kolla och duppelkolla allt samt speciellt på huvudenheten låter nog som att någon inställning är fel.  Lycka till!

Nissan Skyline R34 GTR "Gojira NiZmo" (2000)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

Nivius skrev:
ska även testa om det nu inte är batteriet att ta bort den enda säkringen och se om det hjälper. ska även testa att super sänka bas osv från stereon osv. kanse så att det blir för mycket kraft till basen/slutsteget nu med den nya bättre störm kabeln, så att det slår ifrån?... värt ett försök

om du har bytt till en kraftigare kabel.sååå måste du även byta storleken på säkringen..

får du ut ljud alls från basen då? dvs bastoner?
eller klipper det när du höjer?

Senast redigerat av pattilatti2 (1 december 2008)

Tuffhaggman
1 december 2008 · 864 Inlägg

Har steron fader?

kolvas
1 december 2008 · 4 001 Inlägg

Nu blir jag lite trött här alltså....

Säkring SKALL man ha 20-30cm ifrån batteriet, denna säkring är till för att skydda kabeln INTE slutsteg eller övrig utrustning! Där bör man sätta en säkring storleken större än den som sitter i steget eller den sammanlagrade strömstyrkan.

och sedan som jag själv skrev:

klarar du av att starta bilen och ha fläkt, helljus på så är det knappast batteri/generator som är problemet, ifall det hade börjat "klippa" och blinka något jävulskt i lysena när du spelar så hade det kunnat vara nåt sånt.

men eftersom du bara får lite brum i basen så är det alltså något annat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

kolvas skrev:
Nu blir jag lite trött här alltså....

Säkring SKALL man ha 20-30cm ifrån batteriet, denna säkring är till för att skydda kabeln INTE slutsteg eller övrig utrustning! Där bör man sätta en säkring storleken större än den som sitter i steget eller den sammanlagrade strömstyrkan.

och sedan som jag själv skrev:

klarar du av att starta bilen och ha fläkt, helljus på så är det knappast batteri/generator som är problemet, ifall det hade börjat "klippa" och blinka något jävulskt i lysena när du spelar så hade det kunnat vara nåt sånt.

men eftersom du bara får lite brum i basen så är det alltså något annat.

big_smile grattis en till som lessnar big_smile

inte bara kabeln..dock..om man ser till de stora hela big_smile

Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

Skyliner skrev:
Det att du spelar på 100 hz kan inte ha mycket med saken att göra- jo på lägre hz förståss djupbas men det är absolut någonstans fel om den inte basar på bra på 100 hz också. Kör själv på 100-130 hz bas (för jag gillar skarp bas) och spelar gladeligen om bilAR med mycke mer kräm i bakluckan än mig. Kolla och duppelkolla allt samt speciellt på huvudenheten låter nog som att någon inställning är fel.  Lycka till!

den basar inte alls tongue och jag kör på ca 110-130 hz normalt jag med

Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets koplingsplint där strömkablarna sitter fast, då får du svart på vitt hur det står till med dina strömkablar+säkringar. Ifall det inte skiljer mer än någon tiondel jämfört med spänningen på batteripolerna, och att spänningen håller sig en bit över 12 V med motorn avslagen, så sitter inte felet i strömförsörjningen. smile

har inget att mäta med sad och har inte råd just nu att införskaffa mig.

Drönirettab skrev:
Har du använt den förut, när allting fungerade (med gamla 30 A säkringen)?

nej, det gjorde jag inte, när jag hadde den gammla 30A säkringen så funkade allt bra, men vad jag förståg så pallade igentligen inte sladden+säkring det, bara de att säkringen va gammal som f*n så den va rätt seg.

ska ta reda på vart man kan få tag i sådanahär säkringar:
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C31%5CSmall%5C31-442_s.jpg
i 80A... nån som vet? (jag vet att det FINNS för jag har sett dom i ett "start" paket på biltema, men dom säljs inte där i 5 pack, bara i start paketet <.< ) sen... en kabel på 21mm som jag har, vad är max gränsen på antal ampere jag kan ha genom den?

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Owner … wedish.pdf

du får läsa igenom denna för ditt slutsteg.
testa att koppla in din bassremote igen och testa vrida på..
hade en kompis som kopplade ur sin och när han kopplade ur den va volymen på MIN och efter det stanna det så...så testa det.

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang