Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

volvotomten
4 december 2008 · 274 Inlägg

som dom senaste ryktena säger , har pg gyllenhamar  visat sig intresserad  att investera i volvo . Då han sitter i en investment bank o lika så volvos gamla vd hansolov olsson. Båda dessa hade volvo i sin hand när det gick riktigt bra o dom kan båda branchen. Pg var ju den bästa volvo hade o hans olof  var en liten bit efter pg bara. Så nu håller många tummarna att dessa skall ta o göra lite nytta igen.

twin_cam Smålänning
4 december 2008 · 7 877 Inlägg

Blev hänvisad hit nu från den dära "Vem vill egentligen köpa volvo och saab" wink

Om JAG ska gissa och tycka så skulle jag vilja att V.A.G köpte något av märkena (eller båda?)

Varför det då? Jo...
VAG Koncernen är grymt duktiga på kvalitet (Har ni inte sittut i en audi, så gör det!) samtidigt som deras sätt att bygga varumärken är helt outstanding!

Kolla på Skoda. 1990 visste ma knappt vad skoda va, 1995 kom Skoda Felicia och Felicia PickUp. Nu är det 2008, och skoda är riktigt lönsamt och grymt fina bilar, i klass med audi vad gäller lyx och utrustning, och nästan jämt med Vw vad gäller kvaliteten. På bara 13 år.

Jag tror att Volvo (eller Saab) skulle kunna ge viss kunskap till VAG, VAG har ju t.ex aldrig utmärkt sig i säkerhetstester, sen tror jag att volvo eller saab hade kunnat ta en plats mellan Skoda och Vw (eller mellan Vw - Audi?),

Får se om jag återkommer med mer. Finns mycket att redogöra och dra jämförelser och framförallt, många saker som saab eller volvo hade kunnat komplettera VAG med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
s12 Nissan Gazelle
4 december 2008 · 1 460 Inlägg

jag hoppas att volvo har sitt i sverige

Nissan Silvia
azXig Finlirare
4 december 2008 · 478 Inlägg

Hade jag varit miljardär, hade jag köpt volvo och låtit bygga 740/940 igen! :tongue

GOLF_TDI_
4 december 2008 · 141 Inlägg

slutändan blir det nog bara tyska och japanska bilar som klarar sig...
det tror jag med

Claeson
Syst3m
4 december 2008 · 1 079 Inlägg

twin_cam skrev:
Blev hänvisad hit nu från den dära "Vem vill egentligen köpa volvo och saab" wink

Om JAG ska gissa och tycka så skulle jag vilja att V.A.G köpte något av märkena (eller båda?)

Varför det då? Jo...
VAG Koncernen är grymt duktiga på kvalitet (Har ni inte sittut i en audi, så gör det!) samtidigt som deras sätt att bygga varumärken är helt outstanding!

Kolla på Skoda. 1990 visste ma knappt vad skoda va, 1995 kom Skoda Felicia och Felicia PickUp. Nu är det 2008, och skoda är riktigt lönsamt och grymt fina bilar, i klass med audi vad gäller lyx och utrustning, och nästan jämt med Vw vad gäller kvaliteten. På bara 13 år.

Jag tror att Volvo (eller Saab) skulle kunna ge viss kunskap till VAG, VAG har ju t.ex aldrig utmärkt sig i säkerhetstester, sen tror jag att volvo eller saab hade kunnat ta en plats mellan Skoda och Vw (eller mellan Vw - Audi?),

Får se om jag återkommer med mer. Finns mycket att redogöra och dra jämförelser och framförallt, många saker som saab eller volvo hade kunnat komplettera VAG med.

HAHAHAHAHA. Därför en Skoda kostar 1/10 av vad en Audi och 1/7 av vad en VW kostar?

Syst3m
4 december 2008 · 1 079 Inlägg

azXig skrev:
Hade jag varit miljardär, hade jag köpt volvo och låtit bygga 740/940 igen! :tongue

Nä, men en V90/S90 med dubbelturbosexa big_smile

azXig Finlirare
4 december 2008 · 478 Inlägg

Syst3m skrev:

azXig skrev:
Hade jag varit miljardär, hade jag köpt volvo och låtit bygga 740/940 igen! :tongue

Nä, men en V90/S90 med dubbelturbosexa big_smile

Inte fel, bara det är bakhjulsdrift och hederlig volvo-pansarvagnskvalité

Pikey
4 december 2008 · 2 283 Inlägg

Syst3m skrev:

azXig skrev:
Hade jag varit miljardär, hade jag köpt volvo och låtit bygga 740/940 igen! :tongue

Nä, men en V90/S90 med dubbelturbosexa big_smile

HAHAHAHAHAHHA!!!!!!!!!!!!!!!

R.I.P. Michael Jackson!
Glader9991
4 december 2008 · 956 Inlägg

http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 915509.e24

I mitt perspektiv så är Saab ett bättre köp än Volvo om de där stämmer. Läste en artikel om att Saab var värt 1 miljard. Det är 49 miljarder ifrån Volvo. Med de 49 miljarderna kan man komma väldigt långt.
De som Volvo ligger före i dagsläget som jag anser är kvalité och säkerhet. För 49 miljarder får man väldigt mycket av båda delarna.

Edit: Glömde modell program!smile

Senast redigerat av Glader9991 (4 december 2008)

TurbOla Reservdansk
4 december 2008 · 6 271 Inlägg

Glader9991 skrev:
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_915509.e24

I mitt perspektiv så är Saab ett bättre köp än Volvo om de där stämmer. Läste en artikel om att Saab var värt 1 miljard. Det är 49 miljarder ifrån Volvo. Med de 49 miljarderna kan man komma väldigt långt.
De som Volvo ligger före i dagsläget som jag anser är kvalité och säkerhet. För 49 miljarder får man väldigt mycket av båda delarna.

Edit: Glömde modell program!smile

Eh?

Volvo köptes av Ford för 50 miljarder 1999...

Marknadsvärdet på Volvo är 20 miljarder, medan Saab är värt 5 miljarder.

Sen om Ford försöker sälja Volvo för 50 miljarder, tja, det är bara som gjort att misslyckas.

Dom försöker verkligen både äta och ha kvar kakan.

Det är Volvos starka varumärke som ligger bakom Fords värdering till den relativt höga prislappen. Ford betalade 50 miljarder kronor för Volvo när de köpte företaget 1999 av Volvo Lastvagnar. Och trots miljarder i förluster de senaste åren och vikande bilförsäljning i år vill Ford ha tillbaka de pengarna.

Ford begär också nio miljarder dollar, närmare 80 miljarder kronor, som en lånegaranti hos den amerikanska staten. Ford räknar med att behöva ännu mer pengar om inte bilförsäljningen i USA snabbt återhämtar sig till samma nivå som den var på 2007, cirka 16 miljoner sålda bilar per år.

Bland tänkbara köpare finns enligt Bloomberg 
amerikanska TPG, som har mer än 50 miljarder dollar i 
förvaltat kapital och var en av fyra riskkapitalbolag att 
visa intresse för Jaguar och Land Rover förra året innan Ford 
sålde dem till indiska Tata Motors.

Bud från europeiska tillverkare som Volkswagen, Fiat, 
BMW och Daimler bedöms inte som troliga då samtliga har sina 
egna lyxmärken.

Det kan i stället leda till att Ford kommer 
att uppvakta asiatiska tillverkare.
SAIC och Dongfeng Motor Group, Kinas största 
respektive tredje största biltillverkare, uppges vara 
potentiella köpare och även Sydkoreas Hyundai Motor 
omnämns.

Senast redigerat av TurbOla (4 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
GOLF_TDI_
4 december 2008 · 141 Inlägg

idag har det vart ganska tyst om volvo tycker jag elller har jag missat något

Claeson
J-P-R DO IT LOW STYLE
4 december 2008 · 1 342 Inlägg

Syst3m skrev:

twin_cam skrev:
Blev hänvisad hit nu från den dära "Vem vill egentligen köpa volvo och saab" wink

Om JAG ska gissa och tycka så skulle jag vilja att V.A.G köpte något av märkena (eller båda?)

Varför det då? Jo...
VAG Koncernen är grymt duktiga på kvalitet (Har ni inte sittut i en audi, så gör det!) samtidigt som deras sätt att bygga varumärken är helt outstanding!

Kolla på Skoda. 1990 visste ma knappt vad skoda va, 1995 kom Skoda Felicia och Felicia PickUp. Nu är det 2008, och skoda är riktigt lönsamt och grymt fina bilar, i klass med audi vad gäller lyx och utrustning, och nästan jämt med Vw vad gäller kvaliteten. På bara 13 år.

Jag tror att Volvo (eller Saab) skulle kunna ge viss kunskap till VAG, VAG har ju t.ex aldrig utmärkt sig i säkerhetstester, sen tror jag att volvo eller saab hade kunnat ta en plats mellan Skoda och Vw (eller mellan Vw - Audi?),

Får se om jag återkommer med mer. Finns mycket att redogöra och dra jämförelser och framförallt, många saker som saab eller volvo hade kunnat komplettera VAG med.

HAHAHAHAHA. Därför en Skoda kostar 1/10 av vad en Audi och 1/7 av vad en VW kostar?

Frågan är vem som är mest korkad, den som betalar 9/10 resp 6/7 mer för samma skit eller ibland rentav sämre skit eller den som sparar in lika mkt?

Men nu handlade inte frågan om folks okunskap om märken inom VAG koncernen.

Den som läste Expressen idag kunde utläsa följande om vad olika företag sa om att köpa Volvo:

BMW  "Nej vi tänkte så 2007, men inte nu längre"

Tata Motors "Nej absolut inte. Aldrig, vi pratar inte ens om det. Vi är nöjda med Land Rover och Jaguar, men Volvo, nej, aldrig, inte en chans".

Prodrive (som köpte Aston Martin av Ford) "Nej vi vill inte kommentera Volvo alls"

RenualtNissan "Nej vi ser inget samgående med Volvo"


Aftonbladet hade jag inte ork att läsa, trots att båda tidningarna alltid är framför mig var dag.

Senast redigerat av J-P-R (4 december 2008)

Hamilton
4 december 2008 · 8 869 Inlägg

Glader9991 skrev:
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_915509.e24

I mitt perspektiv så är Saab ett bättre köp än Volvo om de där stämmer. Läste en artikel om att Saab var värt 1 miljard. Det är 49 miljarder ifrån Volvo. Med de 49 miljarderna kan man komma väldigt långt.
De som Volvo ligger före i dagsläget som jag anser är kvalité och säkerhet. För 49 miljarder får man väldigt mycket av båda delarna.

Edit: Glömde modell program!smile

Hur kan det vara en bra affär med tanke på att SAAB gått med förlust (6 miljoner om dagen) i 11år?

Fotograf på tierpidag.se
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
4 december 2008 · 2 258 Inlägg

Kan inte alla Garagetmedlemmar gå ihop.. så Köper vi Volvo big_smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
KimVsWorld Mästare
4 december 2008 · 2 947 Inlägg

HyperSonica skrev:
Kan inte alla Garagetmedlemmar gå ihop.. så Köper vi Volvo big_smile

Ja, skicka in era pengar till mitt konto så ska jag hjälpa er roll wink hmm big_smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
AudiTQ-90
4 december 2008 · 273 Inlägg

ja då kanske du kimvsworld borde använda lite tankevärksamhet och skriva ditt konto nummer !! tongue *ironi* hihihi

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
TurbOla Reservdansk
5 december 2008 · 6 271 Inlägg

HyperSonica skrev:
Kan inte alla Garagetmedlemmar gå ihop.. så Köper vi Volvo big_smile

Javisst, lägger vi bara ca en halv miljon per skalle ska vi nog kunna lösa det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peegee Forummoderator
5 december 2008 · 2 924 Inlägg

Idag är det en ännu avgörande dag för GM, FORD och Chrysler, tanken om jag förstått det rätt var väl att komma fram till något slutgiltigt idag angående federala lånet men hittills är visst Senaten skeptiska...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
FireTraXX DFFL
5 december 2008 · 9 020 Inlägg

Hamilton skrev:

Glader9991 skrev:
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_915509.e24

I mitt perspektiv så är Saab ett bättre köp än Volvo om de där stämmer. Läste en artikel om att Saab var värt 1 miljard. Det är 49 miljarder ifrån Volvo. Med de 49 miljarderna kan man komma väldigt långt.
De som Volvo ligger före i dagsläget som jag anser är kvalité och säkerhet. För 49 miljarder får man väldigt mycket av båda delarna.

Edit: Glömde modell program!smile

Hur kan det vara en bra affär med tanke på att SAAB gått med förlust (6 miljoner om dagen) i 11år?

Med rätt person bakom spakarna så går det säkert att vända.
Saab är ju trots allt en erkänt duktig biltillverkare.

Måste ju vara något annat fel där än hur många bilar de säljer?

Pikey skrev:

Syst3m skrev:

azXig skrev:
Hade jag varit miljardär, hade jag köpt volvo och låtit bygga 740/940 igen! :tongue

Nä, men en V90/S90 med dubbelturbosexa big_smile

HAHAHAHAHAHHA!!!!!!!!!!!!!!!

Jag hade lagt ner skiten, tagit förlusten och skrattat. tongue

Senast redigerat av FireTraXX (5 december 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang