Extra batteri eller kondingar?

BaNaN85
1 december 2008 · 93 Inlägg

Tjena tjena
Jag ska pula i 2st kicker 12" l7:or i min lilla mazda och de skall drivas av ett mutant acsencion 1 steg.
Vad kommer bli bäst som strömkälla till detta?
Funderar på ett extra batteri i bakluckan eller 1-2st 1f kondingar. Vad är bäst? Jag kommer antagligen bara spela när bilen är igång.

/Janne

evilaudio
1 december 2008 · 16 195 Inlägg

SÖK SÖK SÖK SÖK.. de här ämnet har diskuters säkert 100 ggr här.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
BaNaN85
1 december 2008 · 93 Inlägg

Jag sökte tidigare men nu såg jag varför jag inte hittade nått vettigt... Sök funktionen är ju inställd på Motor och motorstyrning som default... SRY ta bort denna tråd

dbjanoz
1 december 2008 · 1 785 Inlägg

BaNaN85 skrev:
Tjena tjena
Jag ska pula i 2st kicker 12" l7:or i min lilla mazda och de skall drivas av ett mutant acsencion 1 steg.
Vad kommer bli bäst som strömkälla till detta?
Funderar på ett extra batteri i bakluckan eller 1-2st 1f kondingar. Vad är bäst? Jag kommer antagligen bara spela när bilen är igång.

/Janne

Strömkällan är Generatorn. Lagringen för densamma är batteriet. Kablarna överför energi och kondensatorn buffrar.

Kondensatorn är det sista du ska investera i om du ens ska överväga att använda någon. Alla slutsteg har inbyggda kondensatorer flera små som är snabba på att ge ifrån sig lagrad energi.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
BaNaN85
1 december 2008 · 93 Inlägg

Ok, tackar dbjanoz
Så om man vill ha stabilt ljud så är det en bra generator och batteri som gäller alltså, kondensator är bara en extra del som kan behövas.

dbjanoz
2 december 2008 · 1 785 Inlägg

BaNaN85 skrev:
Ok, tackar dbjanoz
Så om man vill ha stabilt ljud så är det en bra generator och batteri som gäller alltså, kondensator är bara en extra del som kan behövas.

Batteri, generator och kablar behöver alla uppfylla behovet

Glöm inte grövre kablar till generatorn både plus och jord. Alltså chassi, motor och batteri på minus sidan

Kondensatorn måste vara snabbare på att leverera strömmen än batteriet annars gör den inget nyttigt arbete. Kondensatorn fungerar som en strömbuffert. Den kan ge positiva effekter ljudmässigt men rent eltekniskt så är den inte någon fördel.

Hur stort steg ska du driva (WattRMS) ? Och hur många Ampere är din nuvarande generator på?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
BaNaN85
2 december 2008 · 93 Inlägg

Detta steg: http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16276

Generatorn är nog på 65-70A

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

ett bra batteri är oftast bättre än konding wink

Drönirettab
2 december 2008 · 21 761 Inlägg

Det där monosteget kan dra uppåt 65 A vid full RMS-effekt när det belastas med 4 Ohm, redan då kan steget alltså dra lika mycket som generatorns maximala laddström. Man får dock tänka på att steget inte kan få den strömmen pga att bilens eget elsystem behöver en del ström.

Dessutom orkar inte generatorn ge ut hela sin maxström när motorn bara går på tomgång, man får vara glad ifall generatorn orkar ge 40-45 A på tomgång med bibehållen laddspänning.

Börjar vi då kika på hur mycket ström som steget drar vid 2 Ohm och 1 Ohm.....då kan man glömma att man får ut den effekten med ordinarie generator iaf. Laddspänningen kommer att sjunka mycket och det blir batteriet som får försöka ge ström så gott det går, vilket blir betyydligt lägre spänning än 14 V. smile
Batteriet får heller ingen laddning och dras sakta ur för varje gång man spelar högt.

BaNaN85
2 december 2008 · 93 Inlägg

Var hittar man en schyst generator då? Hur mycket Ampere skall den kunna generera för att jag ska klara mig, 200A?

Drönirettab
2 december 2008 · 21 761 Inlägg

Det beror ju på bla hur högt du tänker spela under långa perioder, steget kommer ju inte att dra så mycket ström hela tiden. Om du vill ragga runt i lugnt tempo och spela högt så behövs en ordentlig generator (tex 150 A) för att det ska fungera bra, men om du oftast spelar på vettig volym så kanske det räcker med 100-120 A.

Dessa förslag är ju för att generatorn ska orka ge någorlunda stabil laddspänning och att det inte ska blinka jättemycket i bilens lampor.

Ett annat  alternativ är att ha kvar originalgeneratorn och istället göra underhållsladdning på batteriet med jämna mellanrum, fast då har man ju kvar "felet" med att spänningen sjunker vid basslagen och bilens lampor blinkar en hel del.

En sak som dock alltid gäller, oavsett om stereoanläggningen är stor eller liten, är att se över hela strömförsörjningsbiten. Batteriets+generatorns skick, alla strömkablar och kontaktytor. smile

Senast redigerat av Drönirettab (2 december 2008)

BaNaN85
3 december 2008 · 93 Inlägg

Jo ska göra det när det blir dags att koppla in allt. Vart kan man få tag på en 150A generator då, någon som vet? (ska passa mazda 323 1.5 BA -98)

Edit:
Systemet som jag tänkt mig just nu..
Ett Optima Yellow batteri(om det kanske inte finns nått billigare?)
65A Generatorn bör väll räcka då jag knappast tänker dra på fullt ös längre perioder.. Om inte nån vet nån billig 150Amp generator..
250A säkring till batteriet, behövs väll knappast mer då steget inte drar så mycket..
50mm2 kablar

Kommer ett Optima batteri räcka till ett steg på 2000w typ? Känns onödigt att lägga ut för mycket pengar..


/Janne

Senast redigerat av BaNaN85 (11 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang