Anställd provkörde kunds lyxbil - kraschade

BMWKimmo Mekaniker
2 december 2008 · 472 Inlägg

C70: Och ingen får köra den?

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
C70
2 december 2008 · 424 Inlägg

BMWKimmo skrev:
C70: Och ingen får köra den?

Om den ska ut så åker jag med, eller så kör jag. Ska den på nått som inte behöver en provtur så ska den ha gått max 200 meter.

BMWKimmo Mekaniker
2 december 2008 · 472 Inlägg

Mångmiljonbil?


Sorry för OT

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
C70
2 december 2008 · 424 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Mångmiljonbil?

Nej. Nästan en mille. Det räcker.....

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 december 2008 · 946 Inlägg

C70 skrev:
Det är sånt man är livrädd för varje gång man lämnar bilen på verkstan. Håller stenkoll på hur långt den har gått innan varje besök....

Samma här, men klart att verkstaden ska få provköra (om inte annat så för min säkerhet) smile Men har bilen rullat mer än nån km efter rep/service börjar jag nog undra. Än så länge har det inte skett, väljer bara seriösa verkstäder. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
2 december 2008 · 548 Inlägg

Hehe Vart polarens bil och han har väl blivit hånad lite för det här! Och ja den hade ej hunnit blivit reggad i sverige än, och ja den var inte försäkrad så därför ville han inte att ngn skulle ut och att detta skulle hända, men det hände! Allt har löst sig så det var skönt det men det är en viper mindre i körbart skick! Den skulle ner för servicen innan reggning vem som helst öppnar ju inte huven och fixar alla krav som krävs för en sådan bil att gå igenom! Jag tycker det är tråkigt det som hände var en fin bil!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
3 december 2008 · 1 940 Inlägg

Ha ha, fan va fint, kan inte bli mycket mer pinsamt inom jobbet big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
ScottaN Medlem 5280
3 december 2008 · 552 Inlägg

MikeAero skrev:
Hehe Vart polarens bil och han har väl blivit hånad lite för det här! Och ja den hade ej hunnit blivit reggad i sverige än, och ja den var inte försäkrad så därför ville han inte att ngn skulle ut och att detta skulle hända, men det hände! Allt har löst sig så det var skönt det men det är en viper mindre i körbart skick! Den skulle ner för servicen innan reggning vem som helst öppnar ju inte huven och fixar alla krav som krävs för en sådan bil att gå igenom! Jag tycker det är tråkigt det som hände var en fin bil!

Va det mobergs nya?

kawiZz RMR-Crew
3 december 2008 · 478 Inlägg

zebbmachine skrev:
det blir till att jobba gratis ett par år

Ja, för självrisken kostar säkert runt 400,000-500,000?

KHRacing
3 december 2008 ·

Crazygreek skrev:
detta är rykten som jag HÖRT säjjer inte att de är sant!!men nu e de så här..att den här bilen "finns " inte i sverige..den här bilen är en helt ny importerad av ägaren själv, han SA till verkstaden (tänker inte namnge dem, men en väldigt STOR o välkänd bilfirma som finns över hela sverige i princip) att dom får inte under NÅGRA omständigheter provköra bilen, den är inte försäkrad eller registrerad..ägaren körde bilen till verkstaden på SLÄP pga att den "finns" inte..alltså dom här som va ute o "lekte" tog bilen utan lov..o trodde att dom förmodligen kunde hantera dessa krafter ?! va händer dom gasar ut på E4an o får sladd med bilen o hamnar i räcket..

jag tycker personligen att man ska få provköra en bil när man byter t.ex bromsklossar m.m. MEN man ska fan inte LEKA med andras bilar, hur hade du/Ni reagerat om ni ser verkstads personal leka med eran bil ?? de är inte rätt..den här killen som äger Vipern ska vara en väldigt bra kille som sparat ihop pengar tll denna bil under X-antal år..o får den kvaddad av ett par klåfingriga som inte kunde låta bli o köra bilen när han säjjer att Ni får inte provaköra den!..

Ärligt talat så låter detta inte speciellt trovärdigt i mina ögon.

& jag tänker även på att om fodonet inte var reggad så gäller inte firmans försäkrning heller för detta.

KHRacing
3 december 2008 ·

kawiZz skrev:

zebbmachine skrev:
det blir till att jobba gratis ett par år

Ja, för självrisken kostar säkert runt 400,000-500,000?

Mellan 8-15000 brukar den vara för en "testbil"... verkstaden har garanterat inte annan summa

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 december 2008 · 3 404 Inlägg

Klart att grejjerna skall provköras, och provkörning betyder hård körning så att fel kan upptäckas innan fordonet lämnar verkstaden.

Och mångmiljonbelopp? Skulle tippa på att marknadsvärdet inte låg allt för långt ifrån 600 000

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
alexbenhard Hemlig Agent
3 december 2008 · 1 115 Inlägg

_Nas_ skrev:

FLindgren skrev:
tja bara för att dte är en sportbil kvittar väll. pinsamt även om dte hade vart en ford eller något sånt.

Inget fel på en Ford smile

Fordrar Omfattande Reparationer Dagligen

Crazygreek Billackerare
3 december 2008 · 365 Inlägg

KHRacing skrev:
Ärligt talat så låter detta inte speciellt trovärdigt i mina ögon.

& jag tänker även på att om fodonet inte var reggad så gäller inte firmans försäkrning heller för detta.

de e ju bara att du läser va ägarens kompis skrev på ett inlägg en sida innan denna..o de stämmer..tycker de e riktigt surt för ägaren de som hänt..sånt här får bara inte inträffa..men som han sa..de har ju löst säjj ..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Muttley
3 december 2008 ·

TenZer skrev:
Klart att grejjerna skall provköras, och provkörning betyder hård körning så att fel kan upptäckas innan fordonet lämnar verkstaden.

Och mångmiljonbelopp? Skulle tippa på att marknadsvärdet inte låg allt för långt ifrån 600 000

en ny viper cab kostar från 890 tusen av vad man kan hitta på blocket smile så lite utrustning till så har man i miljonklassen smile

nej säger ägaren att man inte får köra den så får man inte de heller om man ska lita på inlägget tidigare.

hård körning tjovisst de tog i så de inte klarade av bilen ju smile.

FireTraXX DFFL
3 december 2008 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

TenZer skrev:
Klart att grejjerna skall provköras, och provkörning betyder hård körning så att fel kan upptäckas innan fordonet lämnar verkstaden.

Och mångmiljonbelopp? Skulle tippa på att marknadsvärdet inte låg allt för långt ifrån 600 000

en ny viper cab kostar från 890 tusen av vad man kan hitta på blocket smile så lite utrustning till så har man i miljonklassen smile

nej säger ägaren att man inte får köra den så får man inte de heller om man ska lita på inlägget tidigare.

hård körning tjovisst de tog i så de inte klarade av bilen ju smile.

Hårdkörning innebär egentligen inte topphastighet.
Det betyder ju enligt mig iallafall att man hårddrar ett par växlar och tar ett par svängar åt båda hållen i lite hastighet.
Då har man lärt sig det mesta om bilen och vad som behövs och inte behövs göras.
Värre behöver man inte köra för att få ut den informationen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
3 december 2008 ·

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:

TenZer skrev:
Klart att grejjerna skall provköras, och provkörning betyder hård körning så att fel kan upptäckas innan fordonet lämnar verkstaden.

Och mångmiljonbelopp? Skulle tippa på att marknadsvärdet inte låg allt för långt ifrån 600 000

en ny viper cab kostar från 890 tusen av vad man kan hitta på blocket smile så lite utrustning till så har man i miljonklassen smile

nej säger ägaren att man inte får köra den så får man inte de heller om man ska lita på inlägget tidigare.

hård körning tjovisst de tog i så de inte klarade av bilen ju smile.

Hårdkörning innebär egentligen inte topphastighet.
Det betyder ju enligt mig iallafall att man hårddrar ett par växlar och tar ett par svängar åt båda hållen i lite hastighet.
Då har man lärt sig det mesta om bilen och vad som behövs och inte behövs göras.
Värre behöver man inte köra för att få ut den informationen.

jo jag vet vad de menas, men behöver man då lägga sig på e4an för att kolla det? finns ju småvägar de är bättre och testa på.
och en sådan "hårdkörning"  klarar vilket klantarsle som helst av att göra utan att sabba en hel bil.
räcker med en sådan runda som besiktningsmännen tar ju runt kvarteret smile

FireTraXX DFFL
3 december 2008 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:

en ny viper cab kostar från 890 tusen av vad man kan hitta på blocket smile så lite utrustning till så har man i miljonklassen smile

nej säger ägaren att man inte får köra den så får man inte de heller om man ska lita på inlägget tidigare.

hård körning tjovisst de tog i så de inte klarade av bilen ju smile.

Hårdkörning innebär egentligen inte topphastighet.
Det betyder ju enligt mig iallafall att man hårddrar ett par växlar och tar ett par svängar åt båda hållen i lite hastighet.
Då har man lärt sig det mesta om bilen och vad som behövs och inte behövs göras.
Värre behöver man inte köra för att få ut den informationen.

jo jag vet vad de menas, men behöver man då lägga sig på e4an för att kolla det? finns ju småvägar de är bättre och testa på.
och en sådan "hårdkörning"  klarar vilket klantarsle som helst av att göra utan att sabba en hel bil.
räcker med en sådan runda som besiktningsmännen tar ju runt kvarteret smile

Det var det jag menade, han hade inte behövt köra ut på nån större väg.
Hade räckt att köra fram och tillbaka på gatan i stort sett.

Men han såg väl chansen när han fick nycklarna till en fin Viper.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
3 december 2008 · 1 123 Inlägg

tongue avbet- på hur länge?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
3 december 2008 · 946 Inlägg

_lee_jr skrev:
tongue avbet- på hur länge?

Nja, säg kanske en 30 år... Om man räknar på 2000 kr/mån och ett bilvärde på 720.000 kr. smile

Senast redigerat av Dave_C70 (3 december 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang