OpenAir till en Audi 2,6 V6 (ABC motor) ??

mhp
6 mars 2006 · 155 Inlägg

Tja..

Har tänkt o sätta in openair till min v6a, men är det värt? när det gäller ljudet, så är det helt enkelt bästa som man kan göra (typ), men när det gäller fördelar såsom nackdelar med ett öppet filter.. ?

någon som har en erfarenhet med en audi v6a, hur motorn mår nu, ljudet osv..

vet inte om man vågar med danmobilitys öppet filter, den känns för billigt.. ???
" Sportsfilter SIMOTA 77 mm 250:- " -->
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1225868353


tack på förhand..

A4 orginal till mer kreativ - :)
space Golfen
6 mars 2006 · 128 Inlägg

Gubben nu kör en en sån fin bil tycker ju man att du ska lägga lite mer pengar på filtret. Har med samma motor som dig och funderar på att byta filter men hade nog aldrig köpt de filtret till en sån fin motor smile

Köpte bilen helt orginal. Då mina planer är att den ska vara klar innan månaden är slut kan vara rätt svår men man ska alltid ge de en chans
Volkswagen Golf R32 "R32" (2006)
Volkswagen Golf GTI MK5 "The real thing" (2006)
TS_quattro fyrkrafsare
6 mars 2006 · 1 443 Inlägg

det filtret ska du inte ha på den motorn, sätt dit ett annat avgassystem om du vill ha mer ljud. de öppna sportfiltren släpper in på tok för mycket skit och varmluft, dessutom är det svårt att få fast filtret på insugsröret utan att modda eftersom LMM-huset har en platt anslutning mot luftburkens lock. håller med föregående talare, den motorn är för fin för att sätta på ett filter som släpper igenom mer skit än ett durkslag...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
AudiQueen
6 mars 2006 · 28 Inlägg

Jag har ett open air kit till en 2.8liters v6 min a6:a det har funkat bra sitter bultat i original fästet
barar att skruva dit MVH Audiqueens sambo

*Täck mig jag ska byta fil*
SwIng
6 mars 2006 · 100 Inlägg

jag har själv köpt exakt samma filter till min bil! det funkar utmärkt, det var dock svårt att montera det då man fick svarva ett eget "hus" till insuget som filtret kunde fästas på! upptäckte också att filtret inte såg helt tätt ut i nederkant, (ej säker)  det åtgärdade jag iaf genom att försiktigt fylla i med packningssilikon.
så nu är det lika tätt som ett dyrare filter! menmen... man kan ju inte påstå att min bil är i klass med din (opel corsa) tongue så om jag vore dig skulle jag skippa besväret och köpa ett ordentligt filter å tilb..
Antrams säljer fina filter till ba priser! Green open air filter kostar 480 kr. (tror det var green)

mhp
6 mars 2006 · 155 Inlägg

på min v6a så kommer det bara en insugningsrör från motorn, varken ngn kabel eller ngn slags LMM-stuff.. bara själva röret som luftburken är fastklämd på..

testade för ett år sedan en kompis openair, körde aldrig med den, satt in den och starta, då funkade bilen som den ska, varken mer el mindre gasande, varvtalet var desamma..

me ndet ser ut som istället för en " kit " så skall ja köpa en " mellan-rör" som gör så att filtret går ända in i gamla luftburkens underdel.. den kan väl sitta i där.. så får den den kalla luft den behöver också wink..

får kolla runt lite mer på openair filtren.. vad som skiljer dem åt, dem billiga o dem riktigt dyra..

tack!!!

A4 orginal till mer kreativ - :)
Johan_K
6 mars 2006 · 31 Inlägg

Visst... ljudet blir mysigt men sen så finns det nackdelar. Ska man ha ett öppet filter så ska man inte köpa ett billigt filter, dom brukar i regel fungera bra som sil när du ska göra te, alltså släpper även in småpartiklar som INTE ska in i motorn. En till stor nackdel är att du aldrig kommer ner i samma temperatur på inluften med sportfilter, vet en som testade genom att sätta en termometer i insuget på först orginal och sen i sportfiltrer och skillnaden var 20 grader på inluften, och det själ effekt helt i onödan. Vill du ha annat ljud så skaffa ett sportsystem istället.

/Johan

Att vara tvåa är att vara första förloraren
AudiQueen
7 mars 2006 · 28 Inlägg

kan ju sätta i ett insatsfilter från tex jr och sätta kapen i underdelen av luftrenaren ta bort all plast utom fästet och luftröret så får du ändå ett trevligt ljud fast du slipper byta röret

mvh Audiqueen

*Täck mig jag ska byta fil*
mhp
11 mars 2006 · 155 Inlägg

Vad sägs om openair filtret nedan?

http://www.micro.se/index.asp?jump=http … id%3D36648

A4 orginal till mer kreativ - :)
TS_quattro fyrkrafsare
11 mars 2006 · 1 443 Inlägg

om du tvunget ska ha ett öppet filter så köp ett K&N och inget billigt budgetskit, du får vad du betalar för, så enkelt är det faktiskt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
sony
11 mars 2006 · 24 Inlägg

TS_quattro skrev:
om du tvunget ska ha ett öppet filter så köp ett K&N och inget billigt budgetskit, du får vad du betalar för, så enkelt är det faktiskt...

Håller med.Tänk om det inte är gjort som man ska då kan du till och med förlora hk.Bätala lite extra och köp   en sån avskärm(som håller bort varm luft som gör att du förlorar hk).Det är värt pengarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang