2742
Sök

Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.

290 322 Visningar
Projektet avslutat 28 oktober 2014
585 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#161
okej det blir inte den turbon som används. Denna är en holset hx40 som skall till en volvo buss.

Rev ut motorn i helgen.
http://img249.imageshack.us/img249/9639/200908202460.jpg

Började demontera växellådan också inför rwd konverteringen.
http://img149.imageshack.us/img149/5579/200908202461.jpg

Första locket borta.
http://img300.imageshack.us/img300/4747/200908202463.jpg

Vilja våld och vaselin. Här är centerdiffen!
http://img249.imageshack.us/img249/4421/200908202462.jpg


körde till Lernia i Övik som har svetsutbilding idag för att fråga om de kunde svetsa ihop den.. Men de ville inte ta på sig det då de inte hade tråd för att svetsa i gjutgods.

Så det blir att söka vidare..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#162
Lånade en våg med 0.1g upplösning..

http://img215.imageshack.us/img215/342/200908312474.jpg

Kolvarna viktade till 0.5g skillnad. Vikterna var 465,4g för den lättaste och 465,9g tyngsta
http://img215.imageshack.us/img215/6946/200908312475.jpg

Provade mig på att maskinpolera lagerytorna på veven också enligt galant turbos beskrivning i sin starion tråd.
http://img142.imageshack.us/img142/3263/200908312476.jpg

Detta var tyvärr inte helt lycka. Tog en aldelles för grov smärgelduk och repade därmed lagersätena. Det blev att skrota denna vev och plocka ur veven ur d4:a motorn istället.. Onödigt jobb bara för att man är klåfingrig.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#163
Toppen är nu hemma.. Bra med kontakter som har lite tid över..
http://img142.imageshack.us/img142/8888/200909032483.jpg

Vad gör man om man inte törs lossa alla delar i växellådan för att man är rädd att inte få ihop den igen? Jo man punktar ihop diffen på plats..
http://img156.imageshack.us/img156/1161/200908312477.jpg
http://img248.imageshack.us/img248/7438/200910012522.jpg

Nu ligger alla delar och bara väntar på att bli ihopplockade..

http://img215.imageshack.us/img215/9962/200909032484.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

4 663 Inlägg
26 oktober 2009
#164
oj oj här meckas de t motor :Dkul att se att allt flyter på bra

585 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#165
Inhandlade ett par beggade d2 coilovers av Rickard.

http://img33.imageshack.us/img33/5743/200909142491.jpg

Passade perfekt på d4:an. Skulle kunna sänka henne så chassit släpar om jag känner för det.. Kung!
http://img29.imageshack.us/img29/2651/200909142493.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

4 663 Inlägg
26 oktober 2009
#166
fan va nice med coilovers big_smile

585 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#167
Här kommer lite av veckans bravader. Brorsans vita reservdels d4:a strippas på delar för sista vilan.

Motor och låda ute. Lyften lyfte inte tillräckligt högt så vi hackade av övre balken och drog bilen bakåt. Motorlyftar rullar inte så vansinnit bra på gräs:)
http://img42.imageshack.us/img42/5283/200909162494.jpg

Låda till salu!
http://img41.imageshack.us/img41/7484/200909172496.jpg

Alla kolvringsspel uppmätta
http://img196.imageshack.us/img196/9490/200909172497.jpg

Kolvringar på plats med biltemas "dyra" specialverktyg. big_smile
http://img146.imageshack.us/img146/9272/200909172498.jpg

Oljepump med balansaxlarna borttagna.
http://img44.imageshack.us/img44/273/200909172499.jpg

La toppen på plats när jag lämnade garaget för att inte få allt för mycket damm och fågelbon därinne:D Här ser man vilken lämplig höjd galanten fick på högsta inställningen.. Tänk på att motorn och låda inte sitter på plats än. Kommer bli låg..
http://img514.imageshack.us/img514/4914/200909172500.jpg

Em bild på det halvfärdiga arbetet..
http://img146.imageshack.us/img146/2145/200909172501.jpg
Kolvar och stakar har jag tagit med mig till umeå för att låna pressen till kolvbultarna och kanske få stakarna viktade också!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#168
Min dator har sagt så här..

http://img39.imageshack.us/img39/3511/200909282511.jpg

Så det har inte blivit så många bilder på sistone.. Ska se om innehållet från hdd:n kan räddas.. Har nästan allt på en bärbar hårddisk förutom mina 2000 bilder från senaste året sad

Har ju som tur är många bilder kvar på mobilen också, det är ju min kamera.. Men i helgen så kraschade telefonen också. Jippie! Har inte varit nån bra månad för mina mjukvaror..

Nåja.. Har räddat några bilder nu som jag tänkte lägga upp..

Motorn på väg att ta form.
http://img248.imageshack.us/img248/1714/200909302514.jpg

Vit ventilkåpa så klart..
http://img248.imageshack.us/img248/3395/200909302520.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/3365/200909302521.jpg

Det sista monterat på motorn.
http://img12.imageshack.us/img12/9568/200910022524.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/4351/200910022525.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/2057/200910022526.jpg

Ibland är det bra med kontakter och goda vänner.. PS motorsport skulle rensa lagret. Evo 7 grejer tackar man ju inte nej till.
http://img38.imageshack.us/img38/6760/200910022523.jpg

Blir nog att bygga en ny bakkjol till mizzan i vinter.. Har ju lite delar över nu!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

4 663 Inlägg
29 oktober 2009
#169
inge kul med dator haveri sad men de var mycket fina bilder på motorn big_smile

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
29 oktober 2009
#170
ser fint ut de här smile

ska bli kul att följa lite mer ingående wink

har du någon speciell färg på grenröret? bara vanlig värmebeständig antar jag?

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

1 432 Inlägg
30 oktober 2009
#171
Vad ska vi göra åt bagageluckan i vinter då? om du bygger med Evo bakkjol så måste vi ju flytta ner regplåten *blink blink*

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

MR
295 Inlägg
3 november 2009
#172
http://www.ehow.com/how_5085062_stop-werfaultexe.html

där har du lite information om vad det är för program som sabbar din burk....  och är det en stationär dator så kan du bara montera ur den och stoppa den i ett externt chassi eller annan burk så kan du göra backup på allt du har på den... sen installera om och voila så är du på bana igen..... smile

585 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#173
Saab_Robin skrev:
inge kul med dator haveri sad men de var mycket fina bilder på motorn big_smile

Nä datorer och jag har aldrig kompat bra.. Det får andra hjälpa mig med.

HPaddict skrev:
ser fint ut de här smile

ska bli kul att följa lite mer ingående wink

har du någon speciell färg på grenröret? bara vanlig värmebeständig antar jag?

mvh stångberg

Jupp bara vanlig värmefärg.. Har hållit väldigt bra hitentills.

SpeedOfLight skrev:
Vad ska vi göra åt bagageluckan i vinter då? om du bygger med Evo bakkjol så måste vi ju flytta ner regplåten *blink blink*

Hehe.. Finns lite tankar med massor av dioder och plan baksida. Får se vart vi hamnar i vinter..

henkz skrev:
http://www.ehow.com/how_5085062_stop-werfaultexe.html

där har du lite information om vad det är för program som sabbar din burk....  och är det en stationär dator så kan du bara montera ur den och stoppa den i ett externt chassi eller annan burk så kan du göra backup på allt du har på den... sen installera om och voila så är du på bana igen..... smile

Haha.. Första gången jag har fått ett datasvar på ett bilforum.. STORT tack!

Ska se om jag lyckas rädda allt som jag inte har backup redan på..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#174
Dags att rulla bak bilen och lyfta i motorn. Har tyvärr lyckats förlägga bultarna till centerdiffen så det fick bli en omoddad dynamic låda så läng..

http://img27.imageshack.us/img27/2019/200910152534.jpg

Motorn sänks på plats. Cilla övervakade så att den kom på rätt plats.
http://img5.imageshack.us/img5/3188/200910152535.jpg
Efter att ha hoppat på växellådan så kom motorn ner.. Det är grymt vad tight det är i dynamic motorutrymmet . Mycket lättare i en vanlig GTI.

http://img5.imageshack.us/img5/7751/200910152536.jpg

Då var det bara att börja koppla in allt..
http://img38.imageshack.us/img38/816/200910152537.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

3 354 Inlägg
5 november 2009
#175
inget dåligt arbete smile. hur är drivningen fördelad på en org D4?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 663 Inlägg
5 november 2009
#176
damn va nice big_smile  motorn ser as bra ut i bilen big_smile

585 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#177
Seth skrev:
inget dåligt arbete smile. hur är drivningen fördelad på en org D4?

Har för mig att det är 50/50 men ska inte svära..

Saab_Robin skrev:
damn va nice big_smile  motorn ser as bra ut i bilen big_smile

Jo om den bara gick som den skulle nu också så hade jag varit nöjd..

Databoxen har fått nått fläpp..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#178
4st 15" Fälgar skall få tjänstgöra på dynamicen i vinter. Nyblästrade och pulverlackade..
http://img12.imageshack.us/img12/9287/200910042527.jpg

Om man hittar rostflagor i spridarna, är det då ett tecken på att bränslefiltret inte gör sitt jobb? ` big_smile
Nytt bränslefilter inhandlat.
http://img44.imageshack.us/img44/1397/200910192540.jpg

Främre motorfästet skiljer sig åt mellan dynamic 4 AWD och galant GTI FWD. Så det blev ett tråkigt svart istället..
http://img35.imageshack.us/img35/1539/200910192542.jpg
http://img229.imageshack.us/img229/8505/200910192541.jpg

Självklart skulle det dit kullager istället för bussningar till växelänkaget även på denna låda. De gamla var tyvärr så fastrostade att de inte lossnade.. Biltemas jättedyra mutterspräckare (24,90:-  big_smile ) fixade problemet.
http://img5.imageshack.us/img5/2829/200910212544.jpg

Allt på plats bara att fylla upp och starta.
http://img202.imageshack.us/img202/8971/200910212545.jpg

Självklart gick det inte bra första gången man skulle starta.. Kasst batteri.

For hem och hämtade ett jag brukar använda till starthjälp.. Perfekt.

Motort hostade till men ville inte riktigt gå. Samma som innan motorbytet alltså.. Då hade jag också problem med att starta den ibland.
Tändstiften plockades upp och det visade sig att 1 och 3 inte hade tänt alls.. Då det är wastefire spolar på galanten så ska 1-4 och 2-3 tända samtidigt så det var alltså inte fel på spolen. Två spridare byttes ut men samma problem kvarstod.

Gick hem för kvällen och dagen därpå när jag slog igång huvudströmmen så startade den direkt. Stängde av med nyckeln och efter de så gick den inte att starta igen.. Samma fenomen som dagen innan.. Går på två burkar om man pumpgasar. Startar oftast inte alls..
Bröt huvudströmmen igen och voila så gick den att starta..
Min databox mår nog inte så bra.

Varje gång bilen har stannat så måste boxen nollställas för att den skall starta..

Det blir ett MS istället nu när lönen kommer..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

1 513 Inlägg
7 november 2009
#179
de e rätt vanligt problem på dom gammla mitzu de vanligaste e att soppa pumpen dör så bytar man den så går de ändå inte då tar man klöver 5 å ger boxen ett kok stryck så går de en liten stund igen:)


585 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#180
evo_krolle skrev:
de e rätt vanligt problem på dom gammla mitzu de vanligaste e att soppa pumpen dör så bytar man den så går de ändå inte då tar man klöver 5 å ger boxen ett kok stryck så går de en liten stund igen:)

Jo boxarna på dessa 6G galanter är notoriskt dåliga. Har renoverat ett flertal boxar. Men ibland så har det blivit mer skador än vad ögat kan se. Jag bytte till en annan box från en vanlig GTI så länge för att kunna starta den när jag vill..

Fan att det skulle vara dött på jobbet nu. Får inte jobba nått förrens nästa år..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.


Sök