hjälp med köp av bas.

Naughty Tee "There can only be one"
13 december 2008 · 205 Inlägg

Lonefox skrev:
KAN dte bero på att det rullar fler DD-bilar inom DB än inom välljud?
DD har liksom inte visat den sidan i samma utsträckning vilket har gjort att den fått en stämpel som DB-bas... Mkt pga de som väljer att bygga DB-bilar med just DD...
Det har blivit lite av en tråkig spiral om du förstår vad jag menar.

Ensammaräven du har rätt om du menar att DD uppmärksammats för att de vunnit mest av alla tillverkare på planeten inom dB. Däremot så används DD världen över mest för att frambringa användarens version av ljudnirvana , och i vissa fall är dessa system överensstämmande med termen välljud.

Däremot att DD inte funnits i många segrande EMMA bilar beror på fakto till 99% på användaren som ej väljer DD i sina installationer av olika anledningar som vi ej skall gå in på här då de ej har ett dugg med tråden att göra smile Vår förhoppning är att 2009 kommer att visa att DD är ett val som fler EMMA tävlande borde fundera på i framtiden.

Min slutsats för trådskaparen är dock att han med sina egna öron bör provlyssna sig fram till sin favoritbas, dock måste jag påstå att i detta fall kommer inte basvalet oavsett val vara den faktor som gör han mest missnöjd då stegens kapacitet enligt min personliga smak ej kommer att prestera i närheten av den nivå som nån av basarna har kapacitet till om de får chansen till att göra detta.

Anledning till detta är att du valt att använda Class D steg. Denna typ av steg är inte nåt som jag nånsin skulle rekomendera för välljud (även om det är dina öron inte mina som skall bestämma). Samtidigt har du inte steg vs bas ratio 1:-bas och 2:-steg vilket enligt MINIMUM för att matchningen elekronik vs element skall ha en bra utgångspunkt oavsett tillverkare och stegtyp.

Naughty Tee "There can only be one"
13 december 2008 · 205 Inlägg

Black-Angel skrev:
Visst DD's värsta Z-serie vet jag inte hur musikalisk den är så den kanske e en ren dB-bas men det kan nog Tomas svara på bättre,,

Alla DDs basar byggs efter samma kriterie nr1 dvs låta "rätt" i en musiklåda och skillnaden mellan serierna skall begränsas till effekttåligheten, ljudkaraktären skall vara likadan i de av DD rekomenderade lådorna. Z serien är framtagen efter kriteriet "nu är vi trötta på att folk matar i för mycket effekt i basarna så de går sönder" samt givetvis kriterie nr1, det måste ändå låta rätt i en riktig musiklåda trots att basen skall hantera massor av effekt.

Däremot har jag inte funnit nån som helst anledning att rekomendera någon en Z till en musiklåda då dessa element är byggda att hantera 15000w eller i vissa fall det dubbla under dB tävlingar. INGEN människa på planeten kan hantera dessa ljudtryck som även en musiklåda kan prestera med dessa effekter utan att ta fysisk, mental eller ekonomisk skada av dessa effekter.

MEN skulle man kunna fysiskt lyssna på Z i dessa ljudtryck så skulle det låta mer "rätt" än vad man kan tro smile Vi får inte glömma att element vs elektronik ratio 1:2 även gäller här vilket innebär att du bör ha steg för 70-80 kaker för att rättfärda en Z.

Noteras bör att min och framför allt DDs vision av "rätt" ljud kan vara helt fel för dig så ännu en gång försök att få tillfälla att få lyssna före köp av baselement.

dbjanoz
13 december 2008 · 1 785 Inlägg

blomisen skrev:
tänkte köpa en ny bas för 6-8 000...

RE Audio SX18
Orion hcca 15"
Soundstream SPLX-154
Hertz ML 3800.1
Dragster DWC258
Dragster DWH259
Soundstream R1-15L
DD3518e

kom gärna med mer förslag, och skriv gärna vilken ni tycker låter bäst.

Vilken bil ska du spela i?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
13 december 2008 · 7 241 Inlägg

Thomas> Jag är en som verkligen ser fram emot att få höra en välljudande DD-bil. smile
Om det är som du säger så tycker iaf JAG att DD måste uppmärksammas mer för välljud och inte bara DB...
Dock är det ju inte DD's egna fel. Utan hur kunder har använt deras komponenter. wink

Dock har jag inte sett DD uppmärksammas inom välljud inom ngn organisation (nej jag skummar inte bara på EMMA-resultat wink )

Och nej orsakerna till varför de ej symts till inom EMMA Sverige (som exempel) behöver vi inte gå in på då det är VÄLDIGT mkt för mkt off-topic smile Vilket även detta inlägg blev. Ber om ursäkt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Naughty Tee "There can only be one"
13 december 2008 · 205 Inlägg

Lonefox skrev:
Thomas> Jag är en som verkligen ser fram emot att få höra en välljudande DD-bil. smile
Om det är som du säger så tycker iaf JAG att DD måste uppmärksammas mer för välljud och inte bara DB...

De som besökte SM finalen i Kristinehamn hadde möjlighet att provlyssna åtminstone en bil med DD som passade flertalet EMMA-smaklökar. Bilen var dock utom tävlan och därför ej dommarbedömd ... och basen var ett par storlekar mindre än de som efterfrågas i tråden smile

_paulsson_
14 december 2008 · 35 Inlägg

varför inte prova med audiotop basar. spelar riktigt bra o till bra pengar... kör själv med 2 12 or i min bil..
kolla på www.audiotop.nu

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
14 december 2008 · 2 353 Inlägg

_paulsson_ skrev:
varför inte prova med audiotop basar. spelar riktigt bra o till bra pengar... kör själv med 2 12 or i min bil..
kolla på www.audiotop.nu

Det enda från Audiotop som ens kommer nästan nära är Nemesis.

Kolla listan på första sidan...lite andra grejer han e ute efter..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
allanbog
14 december 2008 · 31 Inlägg

va du än köper till dina dubbla sinus, så lär dom inte bli långlivade om du ska spela hårt, disten är inge vidare har jag hört, bara väntar på att bränna min impact hehe:)  men men lycka till:P

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 december 2008 · 2 353 Inlägg

allanbog skrev:
va du än köper till dina dubbla sinus, så lär dom inte bli långlivade om du ska spela hårt, disten är inge vidare har jag hört, bara väntar på att bränna min impact hehe:)  men men lycka till:P

Alltså, Sinus-stegen må hända inte är det sista i varken effekt, ljudkvalitet eller kontroll, men om man har lite koll så är det inget problem med disten.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbjanoz
15 december 2008 · 1 785 Inlägg

jonash skrev:

allanbog skrev:
va du än köper till dina dubbla sinus, så lär dom inte bli långlivade om du ska spela hårt, disten är inge vidare har jag hört, bara väntar på att bränna min impact hehe:)  men men lycka till:P

Alltså, Sinus-stegen må hända inte är det sista i varken effekt, ljudkvalitet eller kontroll, men om man har lite koll så är det inget problem med disten.

mvh Jonas

Nej precis, ibland framhålls det som om sinus-stegen är något av ett digitalt missfoster till steg så illa är det inte även om steget inte är HIFI fantastens bästa vän.

Det förvånar mig att det inte finns fler steg med elektronrör eftersom de ger ett helt annat ljud än vad kisel transistorer gör. I gitarr förstärkare hittar man elektronrör även i helt fabriksnya förstärkare just för ljudets skull!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
allanbog
15 december 2008 · 31 Inlägg

jaja killar hoppas att ni har rätt!tongue  // Bäckö

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 december 2008 · 2 353 Inlägg

dbjanoz skrev:

jonash skrev:

allanbog skrev:
va du än köper till dina dubbla sinus, så lär dom inte bli långlivade om du ska spela hårt, disten är inge vidare har jag hört, bara väntar på att bränna min impact hehe:)  men men lycka till:P

Alltså, Sinus-stegen må hända inte är det sista i varken effekt, ljudkvalitet eller kontroll, men om man har lite koll så är det inget problem med disten.

mvh Jonas

Nej precis, ibland framhålls det som om sinus-stegen är något av ett digitalt missfoster till steg så illa är det inte även om steget inte är HIFI fantastens bästa vän.

Det förvånar mig att det inte finns fler steg med elektronrör eftersom de ger ett helt annat ljud än vad kisel transistorer gör. I gitarr förstärkare hittar man elektronrör även i helt fabriksnya förstärkare just för ljudets skull!

Nej, Sinussteget har inte bästa kontroll, men det är såpass billigt att det inte är så konstigt eller hur. Vill man ha bra tryck och bra kontroll så kostar det en del. Så enkelt är det.

Ang. att säta rör i bilarna så kan jag säga att det finns två STARKA orsaker till varför vi ser det så sällan:
1. Hållbarheten - ja, de går sönder mycket snabbare, i den miljön!
2. Det drar ordentligt med ström, för väldigt låg uteffekt

Sen så är det mycket utav en marknadsgimmick med rör, kiseltrissor har sina fördelar, rör sina. Men, du kommer ALDRIG få ett enat svar i branschen att den ena är bättre än den andra. Det handlar mer om: "gillar du rött, okej, jag gillar orange"

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
MrCalle Team Autohifi!
15 december 2008 · 865 Inlägg

Håller med JonasH i detta.
Sinus steget är ett billigare steg men att det skulle vara ett steg som endats skickar ut en distad signal är mera av en saga från div. konkurenter som ser sin försäljning med nergång tyvärr.

Felet i det som trådskaparen skall göra är inte att köra dessa steg utan att ställa 2 steg på basen med då ett steg per talspole.
Detta är inte att rekomendera, oavsett om man får stegen ställda 100% i ( gaien ) som många hävdar att det endast behövs så är det inte alltid så att fasen är 100% hela tiden.
Det som brukar ta död på basar i denna koppling är när stegen får en fasförskjutning mellan varandra, det räcker med bara någon/några % fas förskjutning för att det ska bli illa.
Det gör enkelt beskrivet att stegen drar talspolen lite olika och detta alstrar mycket värme och resulterar i att talspolen brinner.

Att koppla en bas med 2 steg på detta sett är något som flera gör inom db tävlandet men man ska nog låta det lämnas där, Det är med andra ord inget att rekomendera till vardags spelade.
Det är då bättre att sattsa på 2 lite enklare basar och köra ett steg per bas, resultatet kommer bli bättre och sakerna kommer att hålla mycket bättre. Detta gäller oavsett märke på sakerna!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 december 2008 · 2 353 Inlägg

MrCalle skrev:
Håller med JonasH i detta.
Sinus steget är ett billigare steg men att det skulle vara ett steg som endats skickar ut en distad signal är mera av en saga från div. konkurenter som ser sin försäljning med nergång tyvärr.

Felet i det som trådskaparen skall göra är inte att köra dessa steg utan att ställa 2 steg på basen med då ett steg per talspole.
Detta är inte att rekomendera, oavsett om man får stegen ställda 100% i ( gaien ) som många hävdar att det endast behövs så är det inte alltid så att fasen är 100% hela tiden.
Det som brukar ta död på basar i denna koppling är när stegen får en fasförskjutning mellan varandra, det räcker med bara någon/några % fas förskjutning för att det ska bli illa.
Det gör enkelt beskrivet att stegen drar talspolen lite olika och detta alstrar mycket värme och resulterar i att talspolen brinner.

Att koppla en bas med 2 steg på detta sett är något som flera gör inom db tävlandet men man ska nog låta det lämnas där, Det är med andra ord inget att rekomendera till vardags spelade.
Det är då bättre att sattsa på 2 lite enklare basar och köra ett steg per bas, resultatet kommer bli bättre och sakerna kommer att hålla mycket bättre. Detta gäller oavsett märke på sakerna!

Håller med!

(det är inte vi på Ncore som hittat på sagan om att Sinus-steg skulle enbart skicka dist, om nu nån trodde det....)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
MrCalle Team Autohifi!
15 december 2008 · 865 Inlägg

jonash skrev:
Håller med!

(det är inte vi på Ncore som hittat på sagan om att Sinus-steg skulle enbart skicka dist, om nu nån trodde det....)

mvh Jonas

Nej Jonas det var inte dig jag menade på något vis.
Jag tycker att du har blivit MYCKET saklig och det gillar jag!

Jag höll med om frågan kring att det inte var det bäste steget utan att det finns bättre steg.
Dock så får man gräva lite djupare i börsen men jag kan tycka att det kan vara värt det i vissa läger och speciellt när man kolla på basar i 7-10.000kr klassen.

dbjanoz
15 december 2008 · 1 785 Inlägg

MrCalle skrev:

jonash skrev:
Håller med!

(det är inte vi på Ncore som hittat på sagan om att Sinus-steg skulle enbart skicka dist, om nu nån trodde det....)

mvh Jonas

Nej Jonas det var inte dig jag menade på något vis.
Jag tycker att du har blivit MYCKET saklig och det gillar jag!

Jag höll med om frågan kring att det inte var det bäste steget utan att det finns bättre steg.
Dock så får man gräva lite djupare i börsen men jag kan tycka att det kan vara värt det i vissa läger och speciellt när man kolla på basar i 7-10.000kr klassen.

Lägger man 7-10 000kr på en bas så bör man lägga minimum 10 000kr på steget. Jag hoppas att ingen kör runt med plåtfälgar och högprofil däck på sin Ferrari

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 december 2008 · 2 353 Inlägg

MrCalle skrev:
Nej Jonas det var inte dig jag menade på något vis.
Jag tycker att du har blivit MYCKET saklig och det gillar jag!

Tackar. Jag försöker! smile

Jag höll med om frågan kring att det inte var det bäste steget utan att det finns bättre steg.
Dock så får man gräva lite djupare i börsen men jag kan tycka att det kan vara värt det i vissa läger och speciellt när man kolla på basar i 7-10.000kr klassen.

Ja precis, och jag vet att det var det du menade. Och vill man ta ett steg upp så har ju ni på Carbonize även saker som ligger ett par eller fler snäpp upp. Så man behöver inte byta leverantör om man säger så.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blomisen
15 december 2008 · 735 Inlägg

hur fungerar ett sinus 3000 steg då (har inte råd med något annat)? Har bara modem på data fan så jag är lite seg att svara...

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
MrCalle Team Autohifi!
15 december 2008 · 865 Inlägg

blomisen skrev:
hur fungerar ett sinus 3000 steg då (har inte råd med något annat)? Har bara modem på data fan så jag är lite seg att svara...

Det är bättre att du kör ett steg på basen/basarna så fall.
Du kanske rent av har steg redan?

Lägg då de andra pengarna på batteri & kablar.
Ditt resultat kommer garanterat att bli bättre då oavsett bas val!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang