S40 klonkande ljud

Karusell
8 december 2008 · 21 Inlägg

Hej! Har en S40 2.0T -99. När bilen rycker till, t.ex. vid gaspådrag på lägre växlar eller när man växlar så hörs ett klonkande ljud bakifrån. Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag har känt på avgassystemet och det verkar sitta fast bra.

azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

dåliga busstnningar? har den gått långt?

2slow
Janosch
8 december 2008 · 205 Inlägg

Vanliga fel är väl bussningar och krängningstag eller vad det heter smile

Vet dock inte redigt.. inte så hajj på det!

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
8 december 2008 · 423 Inlägg

Låter som samma problem som jag hade på min för inte så länge sen, på min vart de stötdämparna bak som va slut.

Om du gungar på bilen låter det då oxå? Isåfall är det troligtvis stötdämparna.

Karusell
9 december 2008 · 21 Inlägg

Jag kan inte höra något när jag står utanför och trycker ner bilen. Det låter som det kommer bakifrån när man gasar på eller växlar. Alltså när bilen rycker.

Digital_Kicker
9 december 2008 · 3 721 Inlägg

har du kollat hela avgassystemet?

Zahak Prisjägare
10 december 2008 · 238 Inlägg

Titta så att mojjet i kofferten sitter fast ordentligt. -99:an har väl fortfarande domkraft fäst vid sidan i reservhjulshålet osv. Det tar ju ingen tid alls och är enkelt att kolla wink

torpis Forummoderator
10 december 2008 · 10 576 Inlägg

sitter dina bromsok fast? mitt hade lossna och orsakade konstiga ljud.  bromsarna tog bilen gick genom besiktnign med ena oket satt löst likförbannat!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Karusell
10 december 2008 · 21 Inlägg

Zahak skrev:
Titta så att mojjet i kofferten sitter fast ordentligt. -99:an har väl fortfarande domkraft fäst vid sidan i reservhjulshålet osv. Det tar ju ingen tid alls och är enkelt att kolla wink

Domkraften sitter fast.

Karusell
11 december 2008 · 21 Inlägg

torpis skrev:
sitter dina bromsok fast? mitt hade lossna och orsakade konstiga ljud.  bromsarna tog bilen gick genom besiktnign med ena oket satt löst likförbannat!

Har inte kollat detta, men det låter inte som att de skulle kunna vara bromsoken. Det troligaste borde vara någon bussning.

MrK
11 december 2008 · 407 Inlägg

stötdämpare,fjädrar,bussningar,bromsok och en massa saker i bagaget som ligger och flyger runt..

Husssar Blivande servicetekniker
12 december 2008 · 117 Inlägg

Många som har det här klonkande ljudet. Jag tror att det en bussning i min bil eller stötdämparna. Men det du sa torpis verkade nästan lite intressant att kolla upp, bara för skoj skull.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang