klr intercooler till volvo 850

bjelke_performance
8 december 2008 · 57 Inlägg

mors, har kollat omkring lite här men hittar inte vad ja söker, hoppas att nån vänlig skäl kan hjälpa mig:)

har tittat lite på den där modell anpassande ic en på klracing till min 850(år s mod 96) är det nån som har lite erfarenhet av denna, är den nått bra eller är det bort kastade pengar,tänkte även på glt kammar,är de nån som vet om det blir skillnad eller e det bara myt:)  tacksam för svar..

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
Marlboroman
8 december 2008 · 8 234 Inlägg

GLT-kammarna ändrar karaktären så sen drar hårdare över 4000rpm, i övrigt ger de inget.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bjelke_performance
16 december 2008 · 57 Inlägg

ingen som har en sådan intercooler:)

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
Vaktkonstapeln
17 december 2008 · 51 Inlägg

bjelke_performance skrev:
ingen som har en sådan intercooler:)

Tycker du ska satsa på en sådan intercooler. Det är inte mycket pengar det handlar om. Blir klart bättre kylning på luften.

Volvo S40 T4 "Saint Croix Engineering" (1999)
bjelke_performance
17 december 2008 · 57 Inlägg

jo det blir det juh säkert ,men ja tänker på om man ska ha 40,50,60 mm vilket som passar bäst å så,komigen nu nån måste vell ha bra råd...

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
torpis Forummoderator
17 december 2008 · 10 576 Inlägg

bjelke_performance skrev:
jo det blir det juh säkert ,men ja tänker på om man ska ha 40,50,60 mm vilket som passar bäst å så,komigen nu nån måste vell ha bra råd...

eeeh, du måste ju bilda dig en uppfattning om hur stor IC du behöver...  effeklt, turbo kammar, ja allt spelar roll...  själv beställde jag en IC från KL idag som är 114mm tjock

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xoff Volvo tönt... =)
17 december 2008 · 2 344 Inlägg

som sagt, ifall du inte planerar att skaffa ruskigt med häst så räcker nog 40, å då slipper man modda så mycket...

OBS! bara teoretisk kunskap från min sida!

Senast redigerat av Xoff (17 december 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
18 december 2008 · 4 816 Inlägg

Xoff skrev:
som sagt, ifall du inte planerar att skaffa ruskigt med häst så räcker nog 40, å då slipper man modda så mycket...

OBS! bara teoretisk kunskap från min sida!

har en 50mm på min och den passar mer eller mindre rätt på ( får ta bort lite på undersidan av frontkorgen så man får upp den ordentligt) och är den tjockaste man får dit utan att ta bort ac:n och den ska klara av av runt 600Hk.

Vaktkonstapeln skrev:

bjelke_performance skrev:
ingen som har en sådan intercooler:)

Tycker du ska satsa på en sådan intercooler. Det är inte mycket pengar det handlar om. Blir klart bättre kylning på luften.

håller med, vet att det är endel i TPC som kör med sånna här IC.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
bjelke_performance
18 december 2008 · 57 Inlägg

600hk,då är det juh lungt, ja tror nämligen att ja spräckte min i höstas,så då tänkte ja att ja köper en i aliminium i stället.men då får man nog satsa på 50mm,ja ska inte trimma så mö mer ändå, har juh hoj till sommarn med:)

men ni som har haft i sär sakerna,tar man det upp i från eller under i från,måste man ta bort hela paketet,mvh

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
Christian S
18 december 2008 · 4 816 Inlägg

bjelke_performance skrev:
men ni som har haft i sär sakerna,tar man det upp i från eller under i från,måste man ta bort hela paketet,mvh

uppifrån

ja man får först ta bort elfläckten sen ta bort skruvarna som håller fast ac kylet och ic:n i kylet sen tar man bort kylet och då tar man även bort ic:n.

finns några bilder här http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=48967

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
bjelke_performance
19 december 2008 · 57 Inlägg

då måste man allså fylla på ac+kylet sedan då,var det några andra problem du stötte på då,eller e det nån skillnad på 850 till v70,tänkte typ på bultar å kablar å sånt, mvh

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
Marlboroman
19 december 2008 · 8 234 Inlägg

bjelke_performance skrev:
då måste man allså fylla på ac+kylet sedan då,var det några andra problem du stötte på då,eller e det nån skillnad på 850 till v70,tänkte typ på bultar å kablar å sånt, mvh

Ac behöver du inte fylla på efter, du behöver inte lossa slangarna till ac-kylaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Christian S
19 december 2008 · 4 816 Inlägg

Marlboroman skrev:

bjelke_performance skrev:
då måste man allså fylla på ac+kylet sedan då,var det några andra problem du stötte på då,eller e det nån skillnad på 850 till v70,tänkte typ på bultar å kablar å sånt, mvh

Ac behöver du inte fylla på efter, du behöver inte lossa slangarna till ac-kylaren.

presic, jag stripade fast ac kylet i lämpliga hål så att det hängde bra och så att den inte va i vägen medans jag bytte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
19 december 2008 · 4 816 Inlägg

yesbox- skrev:
Slangarna till ac kylaren? är ju metall rör.

va menar du nu?
det är bara rör en liten bit sen är det slangar.


Jag stripade fast ac kylet för att jag ville inte att det skulle hänga i slangarna + att den är mindre ivägen om den inte hänger helt löst och att den hänger ner på ena sidan, detta är iallafall den erfarenheten jag har fått iom att jag har haft nere grejerna ett par gånger och jag gjorde likadant när jag bytte kyl på mina förälldrars V70 ´05

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
bjelke_performance
11 januari 2009 · 57 Inlägg

tror ni man kommer å märka någon effekt skillnad på bytet till alu intercooler,de klart att de blir kallare luft å så,tänkte mer om det blir märk bar skillnad:)

Volvo v70 D5 "d5Ran" (2003)
Christian S
11 januari 2009 · 4 816 Inlägg

nej du lär nog inte märka nån direkt skillnad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang