Trasig damask - enkel lagning eftersökes

hannulan
9 december 2008 · 19 Inlägg

Damasken överena drivknuten på min bil har spruckit.

Nu funderar jag på det mest enkla sättet att fixa det hela. FInns det någon universaldamask som man kan dela när man sätter på den och slippa skruva av hjul och allt annat (vem vet vad som pajar då)? Eller har någon nåt bra tips på hur man kan laga en gammal sprucken damask.

Bilen det handlar om är en Ford fiesta 1.4 från -90. Det är en gammal skrothög och jag har inte lust/råd att lägga några stora summor på den. Så länge den håller ihop och är trafiksäker är jag glad.

henke_99 Offroad Racing
9 december 2008 · 3 122 Inlägg

du kommer nog tvingas plocka isär bilen, o sätta dit en ny damask. Är ingen annan lösning som kommer funka i längden. Och om du kör med trasig damask så kommer du snart ha en dålig knut.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Karl-Bertil
9 december 2008 · 518 Inlägg

det finns ju delade damasker som man limmar ihop.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
_Voolvo
9 december 2008 · 13 Inlägg

Plocka isär, de är de enklaste och de bästa i slutändan. Delade damasker som man limmar ihop? Vart köper man dom?

thell_gti CORRADOÄLSKARE
9 december 2008 · 205 Inlägg

_Voolvo skrev:
Plocka isär, de är de enklaste och de bästa i slutändan. Delade damasker som man limmar ihop? Vart köper man dom?

finns att köpa på micro men absolut inget att rekomendera. bytade mina i mars till delade och dom e redan helt sönderslitna. skarven håller inte

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
einherjer
9 december 2008 · 587 Inlägg

mekonomen , vet inte om det finns till alla bilmärken.

BiggerDigger
9 december 2008 · 288 Inlägg

kommer ändå inte funka så länge med limmade, så lika bra att få det riktigt gjort. DEt kostar inge pengat att fixadet själv, och du kan räkna med hjälp från detta forum med tips o förklaringar hur du ska fixa det.

På min Audi, så lossa jag centrum muttern och styrstaget, dvs två muttrar, sen var det bara att dra knuten bakåt.

Senast redigerat av BiggerDigger (9 december 2008)

hannulan
9 december 2008 · 19 Inlägg

På Mekonomen hade de inga delade damasker. Jag har inte kollat micro än.

Hur länge hade den ihoplimmade damasken hållt? Vad var det för sorts lim? Själv kör jag kanske 2-3 mil i veckan, det står mest still bilen, så jag kanske kan använda en sån lösning i flera år ändå.

Det jobbiga med att göra det själv är nog mest att jag ska ha tid, och nånstans att vara. Så här års är det inte kul att vara på parkeringen, som dessutom lutar, är belagd med kullersten och nästan alltid blöt.

Jag har förstått det som att jag kommer att förstå hur jag ska göra bytet. Jag börjar med att skruva av hjulet och sen kommer jag att förstå hur jag ska lösa resten (även för en icke-van bilmekaniker). Tror ni det stämmer?

thell_gti CORRADOÄLSKARE
9 december 2008 · 205 Inlägg

tycker att det är lika bra att köpa en riktig direkt då det nästan tar lika lång tid att limma ihop skiten som att byta till en ny. dessutom kan det vara kludd att få till mått och sånt med den delade tyckte jag iaf och vi fick vara 2 personer för att limma dem.

det är ett speciellt gummilim man får med.

var du inne på mekonomen eller bara på internet? för jag har för mejm att fassan köpte på mekonomen för ett par år sen

Senast redigerat av thell_gti (9 december 2008)

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
Polara
10 december 2008 · 430 Inlägg

ska du bara köra bilen tillfälligt o inte lägga pengar på bilen så kan du ju bara fusklaga...tryck in en massa fett och tejpa igen den gamla dåliga damasken, men det funkar bara tillfälligt alltså...budget renovering : )

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
volv0 Nyman Motorsport
10 december 2008 · 57 Inlägg

hmm seriöst....

" Nyman Motorsport "
Xuri One Man Clan
10 december 2008 · 4 287 Inlägg

de finns damasker som är delade som man antingen limmar ihop eller skruvar ihop...vet polaren hade de till sin vw buggy... mycke smidigt att få dit å blev tätt...sen om de håller å länge vet jag ej

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Zulu
10 december 2008 · 98 Inlägg

Om damasken är av gummi så kan man dela på den själv.

* Ta eln sax och "snitta"/klipp damasken på ena sidan.
* Placera den på plats.
* Limma ihop med superlim.

Om damasken är billigt så är detta värt ett försök.
Känner flera som kört med denna lösning ett par år. (bl.a. på en sierra cosworth och en gammal mercedes)

Om man riktigt vill kan man ju limme lite extra gummi utanpå damasken, typ en remsa för att förstärka damasken.

Men detta fungerar. Finns t.o.m. reservdelsförsäljare som rekommenderar detta knep.

Lycka till.

ps. Om du gör detta så ta lite bilder och skriv hur det gick

Senast redigerat av Zulu (10 december 2008)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
peegee Forummoderator
10 december 2008 · 2 924 Inlägg

Polara skrev:
ska du bara köra bilen tillfälligt o inte lägga pengar på bilen så kan du ju bara fusklaga...tryck in en massa fett och tejpa igen den gamla dåliga damasken, men det funkar bara tillfälligt alltså...budget renovering : )

Håller kanske i 2-3 mil... dvs skitdålig lösning, inte ens värd att kallas "budget renovering" eftersom det är en konstgjord andning som inte funkar... roll

Zulu skrev:
Om damasken är av gummi så kan man dela på den själv.

* Ta eln sax och "snitta"/klipp damasken på ena sidan.
* Placera den på plats.
* Limma ihop med superlim.

Om damasken är billigt så är detta värt ett försök.
Känner flera som kört med denna lösning ett par år. (bl.a. på en sierra cosworth och en gammal mercedes)

Om man riktigt vill kan man ju limme lite extra gummi utanpå damasken, typ en remsa för att förstärka damasken.

Men detta fungerar. Finns t.o.m. reservdelsförsäljare som rekommenderar detta knep.

Lycka till.

ps. Om du gör detta så ta lite bilder och skriv hur det gick

Förmodar att du menar att man skulle göra detta på en helt ny damask (89,90kr på Biltema) då?
För att föreslå göra det på en gammal torkad och inkletad damask låter ju som en väldigt dålig idé...


Men hursomhelt kommer det sluta med att du eller någon annan får plocka isär och byta damasken på vanligt sätt + ev hela drivknuten (599kr på Biltema) eftersom primitiva lösningar håller sällan tätt och drivknutar på Fiesta är nog ganska klena och funkar nog inte länge utan rätt smörjning... roll

Senast redigerat av peegee (10 december 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Germax
10 december 2008 · 12 086 Inlägg

Asså mina åsikter går lite isär..

På ett sätt ser jag att bilen inte är värd mkt, på så sätt vore ju billigaste skitsättet de bästa smile
Å andra sidan vet jag hur lättmekade en Ford Fiesta är, du kan lixom hålla upp bilen med ena handen medans du byter damask med den andra wink

JAG hade nog bytt om jag hade tänkt ha bilen, annars hade jag nog gett fan it helt.

tonyorest Bil & Moped Mekaniker
10 december 2008 · 2 Inlägg

På Folkrace fixar de damaskerna med Gladpack! Dvs plasten är väldigt töjbar bara ock fetta in knuten och sträck på ngr varv plastfilm sen 2 buntband i var ände! Gjorde jag med min gamla Subaru Pickup höll en hel Sommar!

Tony
Har en Massa bilar och 2 st Mc Vf 1100C & Blackbird 1100 XX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang