Vad gäller när man nekar till ordningsbot?

Germax
12 december 2008 · 12 086 Inlägg

Visst kan man aldrig bli skyldig mer än straffet som motsvarar brottet.

Alltså om jag kör utan bälte, 1500kr och bestrider det så de går till domstol och jag förlorar, då får jag betala 1500kr lr hur?

Vart lite nojig när jag läste om hotellfakturagrejen tongue

Muttley
12 december 2008 ·

Nej i detta fallet är de skattepengarna som går åt detta otroligt löjliga ärende i domstolen.
står de klart för att du har gjort fel så erkänner man klart.
du kan inte få ersättning för tiden du förlorar från jobbet. eller vad man nu hittar på.

Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har inte kört utan bälte, jag varvade med bilen. Vilket dom fick till "onödig och störande körning", vilket jag fick till "go fuck yourself". Nej, att jag inte får ersättning  va inget jag tvivla om tongue
Men jag har alltid hört att man aldrig kan få mer straff än vad brottet i fråga ger, men så vart jag lite osäker och ville kolla.

Bältet va ett enkelt exempel.

Muttley
13 december 2008 ·

ah okej. men du har rätt. för de är staten som drar upp dig till rätten. dvs våra pengar då smile.
så då har du betalt lite av de redan men är rätt onödigt smile

men att få böter för onödig och störande körning bara för att varva motorn lite är väl typ att ta i lite.

Andreas 940 -utan 940
13 december 2008 · 1 728 Inlägg

Man kan be om "rådrum" istället för att skriva på direkt, det innebär en massa extra pappersarbete för poliserna som i bästa fall låter dig slippa undan. smile

Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

tkd_rille skrev:
men att få böter för onödig och störande körning bara för att varva motorn lite är väl typ att ta i lite.

Jag vet, jävla fitter är dom.

Iofs va de inte lite varvning..
Men de va dom värda, jävlas med mig jämt gör dom.

Men jag sa åt dom att stannar dom mig en gång till för kontroll tänker jag polisanmäla dom för trakasserier, och att de skulle sprida det. Sen dess har de fkt låtit bli.

smiler
13 december 2008 · 672 Inlägg

Hehe... antar att du varvade inte så lite så sluta bete dej som en fjortis ist så slipper du sånna böter wink
Sällan man får böter utan anledning...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

smiler skrev:
Hehe... antar att du varvade inte så lite så sluta bete dej som en fjortis ist så slipper du sånna böter wink
Sällan man får böter utan anledning...

Du har ingen aning om min situation, men helt korrekt, jag varvade minst högljudt. Men polisen har trackat mig sen jag fick körkort. Jag är inte den här som slickar snutarslen. Jag kör i regel lagligt och har definitivt inte förtjänat att bli stannad för körkortskontroll 2ggr i månaden, jag är trött på skiten och dess maktmissbruk.

Senast redigerat av JapMax (13 december 2008)

blacken
13 december 2008 ·

JapMax skrev:

smiler skrev:
Hehe... antar att du varvade inte så lite så sluta bete dej som en fjortis ist så slipper du sånna böter wink
Sällan man får böter utan anledning...

Du har ingen aning om min situation, men helt korrekt, jag varvade minst högljudt. Men polisen har trackat mig sen jag fick körkort. Jag är inte den här som slickar snutarslen. Jag kör i regel lagligt och har definitivt inte förtjänat att bli stannad för körkortskontroll 2ggr i månaden, jag är trött på skiten och dess maktmissbruk.

Bara två gånger i månaden, vänta tills du blir stoppad 3 till 5 gånger om dan fast dom vet att allting är sjysst. Men det har väl du lärt dig vid det häringa laget, och det är att det är alltid ens fel för att man är så djävla dum så att man förtjänar allt som länsman utsätter en för, för dom har aldrig fel eller hur.. tongue

Senast redigerat av blacken (13 december 2008)

Optic
13 december 2008 · 67 Inlägg

men om du inte gör något fel så gör det väll inget att dom stoppar dig? jag blir också stoppa ganska ofta men har man inget att dölja så ska det nog inte vara nå problem?!wink
om man nu har kollat på dina klipp så kanske man får en glimt om vad du gör när inte polisen ser! och jag hade verkligen hoppats att farbrorblå tagit dig när du skröt om att du körde i 230!

Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

nalle20 skrev:
men om du inte gör något fel så gör det väll inget att dom stoppar dig? jag blir också stoppa ganska ofta men har man inget att dölja så ska det nog inte vara nå problem?!wink
om man nu har kollat på dina klipp så kanske man får en glimt om vad du gör när inte polisen ser! och jag hade verkligen hoppats att farbrorblå tagit dig när du skröt om att du körde i 230!

Gör det ingenting att bli stoppad?
Det kan tolkas som trakasserier om de överdrivs, och jag börjar uppriktigt bli trött på att bli stannad!

Det va inte jag som körde i 230 btw, jag filma, pilutta dig! tongue



blacken skrev:
Bara två gånger i månaden, vänta tills du blir stoppad 3 till 5 gånger om dan fast dom vet att allting är sjysst. Men det har väl du lärt dig vid det häringa laget, och det är att det är alltid ens fel för att man är så djävla dum så att man förtjänar allt som länsman utsätter en för, för dom har aldrig fel eller hur.. tongue

Oftast gör dom inget speciellt alltså, kommer fram lyser en i nyllet ber om körkort. Sen försvinner dom i några minuter kommer fram och ifrågasätter min skyddade identitet. Sen ska dom jämt frå¨ga mig vems bilen är.. låter ju ganska normalt, nångång per år. Jag blir stannad flera ggr i månaden, lr blev.. nu va de nog fan 2 månader sen sist.

Senast redigerat av JapMax (13 december 2008)

Nehe
13 december 2008 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Gör det ingenting att bli stoppad?
Det kan tolkas som trakasserier om de överdrivs, och jag börjar uppriktigt bli trött på att bli stannad!

Det va inte jag som körde i 230 btw, pilutta dig! tongue

Tål du inte att bli stoppad med bilen och visa kortet så kanske du inte ens borde ha varken bil eller körkort. Ser det som en självklarhet att alla med bil som är ute och kör skall kontrolleras.

Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar.

Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Gör det ingenting att bli stoppad?
Det kan tolkas som trakasserier om de överdrivs, och jag börjar uppriktigt bli trött på att bli stannad!

Det va inte jag som körde i 230 btw, pilutta dig! tongue

Tål du inte att bli stoppad med bilen och visa kortet så kanske du inte ens borde ha varken bil eller körkort. Ser det som en självklarhet att alla med bil som är ute och kör skall kontrolleras.

Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar.

Ja, mamma..

Nu är de så att de finns i princip bara 1 svart bmw med stora fälgar i Motala, om du tycker de låter rimligt att den bilen ska stannas 10ggr på en sommar (alltid nykter, alltid körkort) Isf kanske det är du som bör skaffa dig ett körkort och känna efter.

Hamilton
13 december 2008 · 8 873 Inlägg

JapMax skrev:

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Gör det ingenting att bli stoppad?
Det kan tolkas som trakasserier om de överdrivs, och jag börjar uppriktigt bli trött på att bli stannad!

Det va inte jag som körde i 230 btw, pilutta dig! tongue

Tål du inte att bli stoppad med bilen och visa kortet så kanske du inte ens borde ha varken bil eller körkort. Ser det som en självklarhet att alla med bil som är ute och kör skall kontrolleras.

Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar.

Ja, mamma..

Nu är de så att de finns i princip bara 1 svart bmw med stora fälgar i Motala, om du tycker de låter rimligt att den bilen ska stannas 10ggr på en sommar (alltid nykter, alltid körkort) Isf kanske det är du som bör skaffa dig ett körkort och känna efter.

Finns alltid en anledning till att polisen stoppar en. 10 gånger på en sommar är väll inte så mycket att gnälla över, kör som folk så blir det säkert bra och lägg energi på viktigare saker.

Senast redigerat av Hamilton (13 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

Hamilton skrev:

JapMax skrev:

Nehe skrev:

Tål du inte att bli stoppad med bilen och visa kortet så kanske du inte ens borde ha varken bil eller körkort. Ser det som en självklarhet att alla med bil som är ute och kör skall kontrolleras.

Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar.

Ja, mamma..

Nu är de så att de finns i princip bara 1 svart bmw med stora fälgar i Motala, om du tycker de låter rimligt att den bilen ska stannas 10ggr på en sommar (alltid nykter, alltid körkort) Isf kanske det är du som bör skaffa dig ett körkort och känna efter.

Finns alltid en anledning till att polisen stoppar en. 10 gånger på en sommar är väll inte så mycket att gnälla över, kör som folk så blir det säkert bra och lägg energi på viktigare saker.

Klart de finns en anledning, jävulskap!

Jag tror inte det va jag som börja fkt..
Men jag ska sluta, så stfu alla minipoliser och moraltanter, jag har rätt och ni har ingen aning smile

Optic
13 december 2008 · 67 Inlägg

men om då flera person ser en svart bmw (med stora fälgar) kör som ett svin i motala. och ringer polisen så måste dom väll åka och kolla upp det. om det nu råkar hända flera gånger på sommaren så är det väll bara du som kan rätta till det! eller det kanske inte var du som körde då!wink
bra att du kör nyktert och har körkort med dig. men mot dom andra lagarna då? ska man inte följa dom? Jag kan annars åka ner till motala och varva som sjutton utanför dig så får vi se om du anmäler mig för störande ordning!
sen gällande bötern så tycker jag i alla fall att det är bara att betala. du vet ju att du gjort fel, det var säkert inte första gången du varvade "lite"

Senast redigerat av nalle20 (13 december 2008)

ToBe www.maniacracing.se
13 december 2008 · 494 Inlägg

Markus det kan då på typ två sätt
1. en åklagare tittar på det och skakar på huvudet och säger att målet läggs ner.. pågrund av att straffet inte blir mer en böter alltså inte fängelse....
2. dom kan tycka att du ska få lite böter och då får du det.....


fick ett sånt fint brev nu i veckan om fortkörning och lades ner för att jag inte kunde få högre straff en böter och då va det ingen ide att dra det till rättegång.....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
leksak Kanon..
13 december 2008 · 1 473 Inlägg

Jävligt skoj om bilen blir snodd, bara köra runt i den utan att vara rädd för att polisen ska stoppa en för ägaren har ju hotat om anmälan om man stoppar den bilen igen så orka bry...

ToBe www.maniacracing.se
13 december 2008 · 494 Inlägg

leksak skrev:
Jävligt skoj om bilen blir snodd, bara köra runt i den utan att vara rädd för att polisen ska stoppa en för ägaren har ju hotat om anmälan om man stoppar den bilen igen så orka bry...

va vad menar du ??????

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Muttley
14 december 2008 ·

JapMax skrev:

Hamilton skrev:

JapMax skrev:

Ja, mamma..

Nu är de så att de finns i princip bara 1 svart bmw med stora fälgar i Motala, om du tycker de låter rimligt att den bilen ska stannas 10ggr på en sommar (alltid nykter, alltid körkort) Isf kanske det är du som bör skaffa dig ett körkort och känna efter.

Finns alltid en anledning till att polisen stoppar en. 10 gånger på en sommar är väll inte så mycket att gnälla över, kör som folk så blir det säkert bra och lägg energi på viktigare saker.

Klart de finns en anledning, jävulskap!

Jag tror inte det va jag som börja fkt..
Men jag ska sluta, så stfu alla minipoliser och moraltanter, jag har rätt och ni har ingen aning smile

nej men att du ska kalla poliser för svin är ju lite barnsligt.
du har fått svar på din fråga så sluta skryta att du hotar polisen istället. de skiter väl i vad du säger och tycker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang