Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Streethawk Billjuds Wannabe
29 mars 2014 · 1 771 Inlägg

Lekndr93 skrev:

Lekndr93 skrev:
Tänkte köpa denna basen http://www.mds.se/mds-fanatic-eagle-eg8w.html och en kompis hade ett biltema slutsteg hemma som han trodde var på 200w, kan gissa på att det är vid 2ohm bryggat då det är väl ofta det som dom mäter på slutstegen för högsta värde, basen har ju en impedans  på 2 x 4 Ohm och RMS effekt på 125W tror ni att det slutsteget räcker eller måste man skaffa ett större?

någon som visste något om steget passar ihop med basen?

Fördel om du skriver VAD det är för steg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
turbonova gillar en riktig burnout
29 mars 2014 · 1 174 Inlägg

Drönirettab skrev:

Stripz skrev:
okej tongue hittar inge info om basen smile är iaf en rf he 2x4 ohm  med flatstiftskontakter tongue  gammal ? tongue

tänkte mig en slotport låda till den som spelar all sorts musik smile  ska sitta i en jetta mk1 smile drivet av ett jbl gto 700.1

Flatstiftskontakter brukar ju innebära gamla element, men hur gammal den serien är vet jag inte. Hittar inga bra bilder som visar vilka anslutningar basen har, däremot ska tydligen RFD2212 (HX2 alltså) ha skruvanslutniingar eller liknande om man kollar i manualen.

60 liter netto med 120 cm2 slotport (30x4 cm i uträkningen) som är totalt 31 cm lång, avstämningen borde hamna runt 38 Hz. smile

turbonova skrev:
Om en bas vill ha en låda på 60 liter,och jag har två ska lådan då va på 120 liter? Blir det så? Eller ska jag satsa på två lådor? Vilket blir bäst?

Två basar ska ha 120 liter, du har rätt. Fördelen med två separata kammare (lådor) är att om ena basen går sönder så påverkas inte den andra basen, i övrigt finns inte några tydliga fördelar/nackdelar vad jag vet. Du kan ha basarna i samma låda om du vill, inga problem. smile

Tack smile

Stripz Voodoo
29 mars 2014 · 1 444 Inlägg

Drönirettab skrev:

Stripz skrev:
okej tongue hittar inge info om basen smile är iaf en rf he 2x4 ohm  med flatstiftskontakter tongue  gammal ? tongue

tänkte mig en slotport låda till den som spelar all sorts musik smile  ska sitta i en jetta mk1 smile drivet av ett jbl gto 700.1

Flatstiftskontakter brukar ju innebära gamla element, men hur gammal den serien är vet jag inte. Hittar inga bra bilder som visar vilka anslutningar basen har, däremot ska tydligen RFD2212 (HX2 alltså) ha skruvanslutniingar eller liknande om man kollar i manualen.

60 liter netto med 120 cm2 slotport (30x4 cm i uträkningen) som är totalt 31 cm lång, avstämningen borde hamna runt 38 Hz. smile


har haft en hx2 tidigare som vart stulen   men nu fick jag tag i dehära elementet som var trasigt  som jag fixat upp så nu behöver jag få mig en låda då lådan som den sitter i är inte  rätt på nå sätt tongue

http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio/assets/ProductImages/OCS_IMG48752.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a63/mathyouakandn/11-09-06_1554.jpg
så ser den ut fast anslutningarna är emot varandra  på varsin sida av magneten

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
silversnurran
29 mars 2014 · 773 Inlägg

Förklara för mig vad man letar efter när man ska uppgradera sin stereo har idag en enkeldin och vill att det ska förbli så då jag inte vill ha 2din.

Vilka är att föredra, har fastnat för alpine. Krav är att man måste kunna ställa in färgerna för att matcha Saabs gröna instrumentpanelfärger:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Ljud-fan
29 mars 2014 · 610 Inlägg

Kenwood 6051u, ruskigt bra spelare för små pengar!

xLas
29 mars 2014 · 81 Inlägg

Ljud-fan skrev:
Kenwood 6051u, ruskigt bra spelare för små pengar!

Då skulle jag hellre ta BT92SD, samma pengar, likadan stereo men med blåtand smile

BMW 520i "Gubben" (2002)
silversnurran
29 mars 2014 · 773 Inlägg

Ljud-fan skrev:
Kenwood 6051u, ruskigt bra spelare för små pengar!

xLas skrev:

Ljud-fan skrev:
Kenwood 6051u, ruskigt bra spelare för små pengar!

Då skulle jag hellre ta BT92SD, samma pengar, likadan stereo men med blåtand smile

Då får jag titta närmare på dess:D

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Zer0x
29 mars 2014 · 48 Inlägg

Hur mycket tid samt pengar behöver jag lägga för att få hyfsat tryck i ljudet i min 9-5 -01? Allt är org, AS1 eller vad den lägsta stereonivån heter. Jag vill ha typ motsvarande dom uppgraderade ljudsystemen i nyare bilar.

Jockk3
30 mars 2014 · 1 426 Inlägg

Zer0x skrev:
Hur mycket tid samt pengar behöver jag lägga för att få hyfsat tryck i ljudet i min 9-5 -01? Allt är org, AS1 eller vad den lägsta stereonivån heter. Jag vill ha typ motsvarande dom uppgraderade ljudsystemen i nyare bilar.

beror ju på hur snyggt du vill att det ska se ut och låta
men jag skulle nog kört på ny huvudenhet+ högtalarkit (vet ej storlek du har i framdörrarna) + samt nån mindre baslåda. det som tar tid också är ju att dra kablar om man inte gjort det någon gång.

Zer0x
1 april 2014 · 48 Inlägg

Jockk3 skrev:

Zer0x skrev:
Hur mycket tid samt pengar behöver jag lägga för att få hyfsat tryck i ljudet i min 9-5 -01? Allt är org, AS1 eller vad den lägsta stereonivån heter. Jag vill ha typ motsvarande dom uppgraderade ljudsystemen i nyare bilar.

beror ju på hur snyggt du vill att det ska se ut och låta
men jag skulle nog kört på ny huvudenhet+ högtalarkit (vet ej storlek du har i framdörrarna) + samt nån mindre baslåda. det som tar tid också är ju att dra kablar om man inte gjort det någon gång.

Jag vill inte att det ska se ut som nåt tattarskit. Jag är inte ute efter något superljud, bara så jag får lite tryck i det till skillnad från originalljudet som låter burkigt och dåligt.

Gumartin
1 april 2014 · 287 Inlägg

Lådförslag till Aq/Sq hdc315? Djupt ska det gå och vet att dom gillar det!smile Har hört ~120l och 2st 6"portar men har någon mer förslag?smile
E46 touring
Ska gå i 2ohm på ett jbl gto2400.1

BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
Ottosson
3 april 2014 · 37 Inlägg

Hallå!
Sitter i bilstereo tankar. smile
Ska slänga i nytt system i min ng900 cab, 3,5 i panelen, 6,5 fram och sedan bak där min fråga lyder: sitter det 6,5 bak i sidorna? Bilen står i ett garage ganska långt från min boplats där av frågan här.
Fråga 2: Tänkte slänga i 2 vägs 6,5 fram och eventuellt 3 vägs bak, för att få mellanregister. Tänker jag fel då?
Tack på förhand! smile

amoreex
3 april 2014 · 2 712 Inlägg

Ottosson skrev:
Hallå!
Sitter i bilstereo tankar. smile
Ska slänga i nytt system i min ng900 cab, 3,5 i panelen, 6,5 fram och sedan bak där min fråga lyder: sitter det 6,5 bak i sidorna? Bilen står i ett garage ganska långt från min boplats där av frågan här.
Fråga 2: Tänkte slänga i 2 vägs 6,5 fram och eventuellt 3 vägs bak, för att få mellanregister. Tänker jag fel då?
Tack på förhand! smile

Hade jag varit du som har plats hade jag sett om jag kan få in ett 3-vägs fram istället smile

6,5a i dörren, 3a i panelen samt montera in ett par diskanter i a-stolpen eller så smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Stripz Voodoo
4 april 2014 · 1 444 Inlägg

Nu har jag lyckas igen.

Behöver hitta mig nå bas som passar bra i lådan som dröni rekommendera åt min rf he 12"
Dvs 60 liter netto samt slit port höjd30 x bred4 x lång31.
Lådan gjordes men hann aldrig kapa ur hålet för basen innan basen skrotades.
Så vad för bas finns de som funka bra i denna låda 10-12-15"? Steget är ett jbl gto 700.1 och bara stabilt ner till 2ohm.

Tacksam för svar.


Prisklass 500-1500~

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
nerminh
5 april 2014 · 4 Inlägg

Köpte nyligen en Mazda 323 - 98 och har nu införskaffat mig en modernare stereo då den förra hade kassettbandspelare..

Köpte med en ISO adapter som tydligen skulle passa alla Mazda modeller, men tydligen så ser det konstigt ut (nybörjare) och de sladdar som finns där passar inte alls med adaptern. Undrar om det är något annat jag skulle ha köpt?

Tacksam för hjälp, är inget geni på detta... hmm

Bild på kablar:

Garaget

*Finns även en antennkabel som inte syns i bilden.

Senast redigerat av nerminh (5 april 2014)

Mazda 323 "M" (1988)
-matte-
9 april 2014 · 25 Inlägg

Hallå. Skulle behöva lite hjälp av någon som kan räkna på lådor till basar.
Ska köra med 4st jbl gto 1214 i en gammal 60-tals chevrolet. Det är en sedan och de ska spelas mycket rock typ acdc.
Tacksam för svar:)

Hassman
17 april 2014 · 493 Inlägg

Hallå hallå, tänkte jag skulle göra en sluten låda till en Lightning audio b2.10.4 som ska sitta i en Volvo 740.
Jag har dock väldigt svårt att hitta information om vad den trivs i, inga parametrar osv.

Är det någon som har erfarenhet av den eller vet vad den generellt kan trivas i? Hittade förslag på 14L-28L men det är ett stort spann.

Är inget som ska spela tokhögt och bra direkt. Har ni något tips?

P.S Någon som vet hur jag kan räkna ut vinkeln på ryggstödet i baksätet?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Drönirettab
17 april 2014 · 21 761 Inlägg

http://www.lightningaudio.com/latech/li … rs_MAN.pdf

30 liter netto basreflex med 3" port skulle du kunna testa, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Basen lär bottna relativt lätt eftersom den har litet Xmax.

Exempel på vinkelberäkning: http://www.webbmatte.se/display_page.ph … he=5782168

Eller så använder du ett lådberäkningsprogram (tex BassBox Pro) som kan räkna på "slanted front" och matar in övre+nedre djupmått utifrån en tänkt lodrät linje. smile

Drönirettab
18 april 2014 · 21 761 Inlägg

-matte- skrev:
Hallå. Skulle behöva lite hjälp av någon som kan räkna på lådor till basar.
Ska köra med 4st jbl gto 1214 i en gammal 60-tals chevrolet. Det är en sedan och de ska spelas mycket rock typ acdc.
Tacksam för svar:)

Testa med 130 liter byggvolym slutet. smile

Hassman
18 april 2014 · 493 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://www.lightningaudio.com/latech/library/2003/Woofers/MAN4571A_LA_boltwoofers_MAN.pdf

30 liter netto basreflex med 3" port skulle du kunna testa, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Basen lär bottna relativt lätt eftersom den har litet Xmax.

Exempel på vinkelberäkning: http://www.webbmatte.se/display_page.ph … he=5782168

Eller så använder du ett lådberäkningsprogram (tex BassBox Pro) som kan räkna på "slanted front" och matar in övre+nedre djupmått utifrån en tänkt lodrät linje. smile

Så en sluten låda är inte att rekommendera för basen?
Hur långt bör röret vara om det är 77mm i innerdiameter utan trattar för den beräkningen du gjorde?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang