Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

turbonova gillar en riktig burnout
1 maj 2014 · 1 174 Inlägg

http://m.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto804.html

Nån som testat denna basen? Blev sugen då den kräver liten låda. Kan inte ha så stor låda i cadillacen :-)

Nexius
1 maj 2014 · 414 Inlägg

nån som vet måtten på högtalarna i en saab 9-5 99
har högtalare i samtliga dörrar och i instrumentpanelen.

sen undrar jag med om nån vet var original slutsteget sitter .
har letat efter den tidigare men inte funnit nåt och verkstan vet inte heller vart den sitter.

funderar på att  uppgradera alla som går att byta ut . några tips på vad man kan köpa som funkar utan att byta ut original steget .

Senast redigerat av Nexius (1 maj 2014)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Ice-ice
1 maj 2014 · 242 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det den äldre modellen eller MKII?

24 liter portad låter litet tycker jag, i manualen till den äldre modellen står det 45 liters portad låda. smile

Fel av mig , för små siffror på luren.

Jo 45 l är det pch det är  mk2 smile

Med vänlig hälsning,

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

35 Hz har jag sett någonstans, minns inte var. smile

Ice-ice
1 maj 2014 · 242 Inlägg

Drönirettab skrev:
35 Hz har jag sett någonstans, minns inte var. smile

Har du lust å räkna på en låda med lite högre avstämning:) runt 40/43 hz som passar till disco/infected musik smile

Mvh

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

45 liter netto med ca 130 cm2 slotport (35x3,7 cm i uträkningen) som är totalt 40 cm lång, avstämningen borde hamna strax över 40 Hz. smile

Ice-ice
1 maj 2014 · 242 Inlägg

Drönirettab skrev:
45 liter netto med ca 130 cm2 slotport (35x3,7 cm i uträkningen) som är totalt 40 cm lång, avstämningen borde hamna strax över 40 Hz. smile

Med 4" port då som jag tänkt använda mig av smile

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Röret kapas 19 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Lufthastigheten blir i teorin ganska hög med 4" port om man kör in 600 W i basen, därför valde jag en större portarea och med tanke på portlängden blev det slotport. smile

Aero96
1 maj 2014 · 56 Inlägg

tjena! fått ett erbjudande av en kompis. är det värt att köpa jbl GT5-2402BR 2x12 tum http://www.brl.se/sv/artiklar/gt5-2402br-2x12-tum.html     av en kompis för 900kr? han hävdar att det är samma låda men att det är kraftigare element. runt 6-700w rms. En gång när vi spelade med hans 1000watt steg så börja de lukta illa om ena basen(bränt). han ville sälja dom några veckor sen. båda basarna spelar på bra nu och det luktar inte rök elr nåt. är det värt 900kr?

Saab 9-5 "Aeron" (2004)
Cgee ohshit
1 maj 2014 · 1 285 Inlägg

Någon som har koll på att eftermarknad icke OEM dubbeldin i passat b7? Tänkte mest på mfd, rattkontroll & etc

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
Jockk3
1 maj 2014 · 1 426 Inlägg

nån som provat något från SP audio / Taramps / SKAR audio och som kan dela med sig vad de tycker om de produkter nu de använt

Exterm
3 maj 2014 · 130 Inlägg

Haj! Håller på och byter ljud i min V70 -04 och nu har jag kört fast på framdörrarna. Originalhögtalaren är liksom ett med plastkorgen den sitter i, och korgen ser ut att vara nitad i dörrplåten…  Hur får jag loss denna? Sen är det Performancepaketet, så det är separat diskant, med egen kabel, hur ska jag koppla detta med delningsfilter? Har skarvat på kablarna från steget på ISO-kablaget bakom stereon, där det bara Right Front +/- och Left Front +/-. Var sker uppdelningen från en plus och en minus till delad mid/diskant? Tacksam för svar! :-)

Exterm was here m^_^m
Seat Leon 2.0 TFSI "Richard Rydell Edition" (2006)
Warsore
3 maj 2014 · 367 Inlägg

Tjena!

Funderar på nytt batteri till saaben. Tanken är att det ska dra runt ett 1200W monosystem, helst utan dimpande ljus så klart. Tanken är även att bygga ut ljudet lite senare och såfall addera 1 eller 2 batteri, men just nu "StreetStock"

Pris? runt 1500:- helst. Springer det iväg några hundringar så motiveta gärna varför, är inte så hej på detta med batterier.

Mvh!

More Bass To The People!
ts007
3 maj 2014 · 1 777 Inlägg

Exterm skrev:
Haj! Håller på och byter ljud i min V70 -04 och nu har jag kört fast på framdörrarna. Originalhögtalaren är liksom ett med plastkorgen den sitter i, och korgen ser ut att vara nitad i dörrplåten…  Hur får jag loss denna? Sen är det Performancepaketet, så det är separat diskant, med egen kabel, hur ska jag koppla detta med delningsfilter? Har skarvat på kablarna från steget på ISO-kablaget bakom stereon, där det bara Right Front +/- och Left Front +/-. Var sker uppdelningen från en plus och en minus till delad mid/diskant? Tacksam för svar! :-)

Högtalarna sitter limmade i plastkonsolerna så du får bända bort dem försiktigt. För du skall behålla korgarna. Diskanten skall gå in i delningsfiltret. Alltså den nya diskanten. Den gamla kabeln använder du inte. Du tar plus o minus i respektive till delningsfiltret därefter från delningsfiltret till midden.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Ice-ice
3 maj 2014 · 242 Inlägg

Warsore skrev:
Tjena!

Funderar på nytt batteri till saaben. Tanken är att det ska dra runt ett 1200W monosystem, helst utan dimpande ljus så klart. Tanken är även att bygga ut ljudet lite senare och såfall addera 1 eller 2 batteri, men just nu "StreetStock"

Pris? runt 1500:- helst. Springer det iväg några hundringar så motiveta gärna varför, är inte så hej på detta med batterier.

Mvh!

Jag kör ett AGM batteri från biltema på 70ampH
Ett monoblock mds t5 600wrms i4ohm
Och b2 quattro mk4 4x100wrms 4ohm och ett litet 2 kanals ca 150wrms x2

Totalt 1300 wrms' utan blink i bilens ljus eller dylikt, se till att ha hrova kablar å stor jordkabel till batteriet från chassit:)

70amph agm kostar 1490kr och 5 år garanti smile

/André

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
Exterm
3 maj 2014 · 130 Inlägg

ts007 skrev:

Exterm skrev:
Haj! Håller på och byter ljud i min V70 -04 och nu har jag kört fast på framdörrarna. Originalhögtalaren är liksom ett med plastkorgen den sitter i, och korgen ser ut att vara nitad i dörrplåten…  Hur får jag loss denna? Sen är det Performancepaketet, så det är separat diskant, med egen kabel, hur ska jag koppla detta med delningsfilter? Har skarvat på kablarna från steget på ISO-kablaget bakom stereon, där det bara Right Front +/- och Left Front +/-. Var sker uppdelningen från en plus och en minus till delad mid/diskant? Tacksam för svar! :-)

Högtalarna sitter limmade i plastkonsolerna så du får bända bort dem försiktigt. För du skall behålla korgarna. Diskanten skall gå in i delningsfiltret. Alltså den nya diskanten. Den gamla kabeln använder du inte. Du tar plus o minus i respektive till delningsfiltret därefter från delningsfiltret till midden.

Jahaa, man bara borrar nya hål i korgens plastram eller? Och jag fick bara bort högtalarens membran (redan torkat sönder), men magneten och det sitter ju kvar, hur får man bort det? Och mina delningsfilter har ju bara en fullregisterinput, sen diskant/mid output, vilken av dörrens kablar ska jag ha i input, så att filtret får in hela registret, inte bara antingen mid eller diskant?

Exterm was here m^_^m
Seat Leon 2.0 TFSI "Richard Rydell Edition" (2006)
ts007
3 maj 2014 · 1 777 Inlägg

Den kabeln som sitter i din orginal mid skall in i filtret. Därefter en ut till mid  samt en till diskant. Enkelt:-) Tror jag har bilder på det nånstans i min tråd. Och ja du fäster nya midden i plastkorgen. Täta gärna med lite "apskit" runt.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Exterm
3 maj 2014 · 130 Inlägg

ts007 skrev:
Den kabeln som sitter i din orginal mid skall in i filtret. Därefter en ut till mid  samt en till diskant. Enkelt:-) Tror jag har bilder på det nånstans i min tråd. Och ja du fäster nya midden i plastkorgen. Täta gärna med lite "apskit" runt.

Okaj, får ge mig på det imorn igen, med lite mer vilja och våld! tongue Tack för hjälpen!

Exterm was here m^_^m
Seat Leon 2.0 TFSI "Richard Rydell Edition" (2006)
eerik96
3 maj 2014 · 25 Inlägg

Håller på att installera lite ljud i bilen för första gången och behöver lite sladdar. Det är inget monsterslutsteg (4x60w).

Skulle detta kabelkit passa för mig? Bra pris tycker jag i alla fall.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … elkit&

Saab 9-3 SS (2006)
ts007
3 maj 2014 · 1 777 Inlägg

eerik96 skrev:
Håller på att installera lite ljud i bilen för första gången och behöver lite sladdar. Det är inget monsterslutsteg (4x60w).

Skulle detta kabelkit passa för mig? Bra pris tycker jag i alla fall.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … elkit&

Helt klart prisvärt men lägg hellre några kronor till o få lite bättre grejor så slipper du tråkiga störningar.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang