Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Warsore
25 juli 2014 · 367 Inlägg

Tjena!
Har ett nytt bygge på gång med 4x 12", men har lite frågor innan man börjar.
Ska köra portat, hoppas på lite förflyttning av luft.

Ska man köra 2 lådor/2 kammare? Eller en stor uppstagad räcker?
Slotport eller aeroportar? Aeroportat är ju helt klart det lättaste och har funkat suveränt för mig innan, Frågan är ju antalet portar och dimension såfall.
Materialet kommer bestå av 22mm golvspån, alternativt 30mm golvspån.

Det ska liras en del djupbas, men överlag en bra musiklåda.
Har skissat på 224L (invändigt) tom låda, för 4 basar eller dela på det för 2 kammare.
Materialet kommer bestå av 22mm golvspån, alternativt 30mm golvspån.


Basarna som ska användas är SPL Dynamics V300D4 och bilen Saab 93 og.


Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Warsore (25 juli 2014)

More Bass To The People!
Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Edbom skrev:
Ahaa okej smile dom har varit duktiga med informationen med andra ord då (not) haha smile
Men det du rekomenderar helst då är inte mindre än 170 liter i en sluten låda? Vad blir bäst då om båda sitter i "samma" eller om jag gör en skiljevägg mellan dom? eller gäller sådant bara portade lådor? smile

Jag har inte provat de basarna och kan bara utgå ifrån teoretiska beräkningar i mitt lådprogram, därför tycker jag att runt 150 liter till båda basarna är den minsta volymen för sluten låda.

Det ska inte bli någon skillnad i ljudkvaliteten om du har basarna i samma låda jämfört med att ha skiljevägg, av den anledningen kan du göra vilket som. En skiljevägg stagar däremot upp lådan och om ena basen skulle gå sönder så påverkas inte den andra av detta, på så sätt är det en fördel med skiljevägg. smile

Edbom
25 juli 2014 · 23 Inlägg

Okejokej smile men då ska jag nog försöka satsa på en 160 liters så får vi se vart det bär smile jo en sak till, jag kollade förut på färdiga lådor att köpa och såg att det är isolering eller dämpning eller va de nu är och grejer i dom, är det något man egentligen behöver?

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Dämpmaterial inuti lådan kan vara en smaksak. Ljudet kan upplevas som "mjukare", men en del tycker också att ljudet blir lite "segt". Du kan prova med en del dämpmaterial och sedan plocka ur delvis eller helt för att jämföra hur det låter. smile

Dupond och Dupont
25 juli 2014 · 581 Inlägg

Hej hej, har några frågor om lådor. smile

1. Har formen på lådan någon betydelse så länge volymen uppnås? Tex rektangulär, kub eller nån annan missbildad lådform. tongue ?

2. Har det någon betydelse vart man riktar basen? Mot baklukan, åt sidan eller mot skidluckan?

3. Vad för sorts låda får man bäst tryck ur? En sluten eller en portad?

4. Låter 28/60 L för lite för en sluten/portad låda till en 12 tums bas?

5. Är det olika rekommendationer för lådvolym på basar från olika märken men med samma storlek? Eller är det beroende på vad man vill spela för nåt?

6. I rekommedationerna säger det att man inte bör sätta slutsteg på lådan då det kan vibrera sönder, hjälper det om man sätter gummiduk mellan innan man skruvar/bultar fast steget eller är det " Ha, dröm vidare, sätt det nån annanstans" ? smile

Tack alla kunniga om ni iallafall försöker svara. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

1. Om inte lådans form innebär att det invändigt bildas väldigt små utrymmen lite här och var så "räcker det" med att volymen stämmer. Är det flera utrymmen som tex bara är någon cm åt ena hållet så kan inte luften röra sig tillräckligt lätt och då upplevs lådan som mindre av baselementet.

Risk för stående vågor ska inte finnas så länge basen ska spela frekvenser under 100 Hz och att avståndet mellan två motstående väggar inte är större än ca 170 cm.

2. Det brukar ha betydelse för hur basen riktas, men det skiljer beroende på bilmodell och kupetyp.

3. Portad låda ger högre tryck så länge den inte är totalt fel byggd.

4. De volymerna kan passa bra till en del basar, beror bla på parametrarna.

5. Det kan skilja en del i lådrekommendationerna till olika märken fastän man utgår ifrån samma storlek på basen. Här avgör parametrarna till viss del, men musiktypen är viktig för att ge rätt rekommendation.

6. Ordentligt stabil låda är nog det viktigaste tror jag, steget utsätts ju redan för bilens egna vibrationer och då gäller det väl att inte tillföra ännu mer. Men det är mest en gissning från mig. smile

Ljud-fan
25 juli 2014 · 610 Inlägg

Med en låda på 200L netto med 2st 6" portar, hur långa ska dom va vid en avstämning på 38hz?

Tacksam för svar

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Ljud-fan
25 juli 2014 · 610 Inlägg

Drönirettab skrev:
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Tack så hämskt mycket!

Ljud-fan
25 juli 2014 · 610 Inlägg

Drönirettab skrev:
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

Jockk3
25 juli 2014 · 1 426 Inlägg

Ljud-fan skrev:

Drönirettab skrev:
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

beror på vem du frågar smile

Ljud-fan
25 juli 2014 · 610 Inlägg

Jockk3 skrev:

Ljud-fan skrev:

Drönirettab skrev:
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

beror på vem du frågar smile

Tänkte mer att det går att räkna ut smile

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

60 liter netto och 25 cm rör för att få 35 Hz avstämning borde innebära att om man bara har ett vanligt runt rör utan trattar så ska röret vara 25 cm långt. Sätter man en komplett 4" port, dvs med trattar, så kapas själva röret 6-8 cm kortare. smile

Edbom
25 juli 2014 · 23 Inlägg

Okejokej, men då skippar ja den helt från början så blir det enklare ^^ haha

Dupond och Dupont
26 juli 2014 · 581 Inlägg

Har ett steg på 1200W, och enligt manualen så är minsta rekomenderad kabelstorlek 8 Gauge (AWG)

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge

så är det ca 8.5mm2 det minsta man kan ha. Jag har 10mm2 men jag tycker fortfarande att det är lite klent.

Funkar det med 10mm2 eller är det risk att man steker nånting? Vill ju ha ihop det innan helgens slut men man vill ju inte komprmissa. hmm

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Jockk3
26 juli 2014 · 1 426 Inlägg

Dupond skrev:
Har ett steg på 1200W, och enligt manualen så är minsta rekomenderad kabelstorlek 8 Gauge (AWG)

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge

så är det ca 8.5mm2 det minsta man kan ha. Jag har 10mm2 men jag tycker fortfarande att det är lite klent.

Funkar det med 10mm2 eller är det risk att man steker nånting? Vill ju ha ihop det innan helgens slut men man vill ju inte komprmissa. hmm

Vad för slusteg?
Jag skulle kört minst 20mm2 med en 100amp säkring

Dupond och Dupont
26 juli 2014 · 581 Inlägg

Det är ett fusion encounter en-3001.

Står även om säkringarna - 8 Gauge kabel-40A säkring
                                         4 Gauge kabel-80A säkring

Tycker det låter lite klent.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
MammDiin
26 juli 2014 · 2 019 Inlägg

Dupond skrev:
Det är ett fusion encounter en-3001.

Står även om säkringarna - 8 Gauge kabel-40A säkring
                                         4 Gauge kabel-80A säkring

Tycker det låter lite klent.

Den ger 300W vid 2ohm, så 10mm² är på gränsen, men aldrig fel med grövre kabel.

Drönirettab
26 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Steget arbetar i klass AB och räknar man på 55% verkningsgrad så bör det inte dra över 40 A vid 300 W. 10 mm2 kabel får enligt EMMA:s säkringstabell ha 60 A säkring och den teoretiska förlusten i 5 meter lång 10 mm2 kabel är ca 0,36 V vid 40 A, vilket gör att en sån kabel borde fungera utan problem.

För framtida bruk är det förstås inte fel med grövre kabel, det håller jag med om, men till just det steget ska det funka. smile

Dupond och Dupont
26 juli 2014 · 581 Inlägg

Drönirettab skrev:
Steget arbetar i klass AB och räknar man på 55% verkningsgrad så bör det inte dra över 40 A vid 300 W. 10 mm2 kabel får enligt EMMA:s säkringstabell ha 60 A säkring och den teoretiska förlusten i 5 meter lång 10 mm2 kabel är ca 0,36 V vid 40 A, vilket gör att en sån kabel borde fungera utan problem.

För framtida bruk är det förstås inte fel med grövre kabel, det håller jag med om, men till just det steget ska det funka. smile

Men då kan jag skruva ihop det med 10mm2 kabel. Kan ju byta ut den sen när jag får tag på grövre. smile

Huvudsaken är ju om det spelar lite. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang