Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

felixtb
12 augusti 2014 · 76 Inlägg

Ska bara säga att mitt problem löste sig, drog lite mer i sladdarna på saaben så trillade anslutningen jag letade efter ut från stereohålet smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Nexius
13 augusti 2014 · 414 Inlägg

har nu fått hem mitt mtx steg men jag kan inte hitta några säkringar på steget .
där säkringarna ska sitta har de dragit fram extra anslutning till högtalere.

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Drönirettab
13 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Det där var ju lite skumt, undrar om det har funnits en äldre version och att den du köpt är en nyare uppgraderad version. Kollar man på nätet så finns bilder på båda varianterna och i PDF-manualen visas i början en bild på steget med säkringar, men längre ner i manualen visas bild utan säkringar och dubbla högtalarutgångar.

Jag hittar ingenstans i manualen där det står vilken säkring man i så fall ska ha på pluskabeln, sånt brukar ju annars finnas angivet ifall steget inte har interna säkringar eftersom att pluskabelns säkring i detta fall även fungerar som överströmsskydd för själva steget.

Mitt förslag är att du hör med det ställe där du köpte steget (BRL?), de ska kunna ge råd så att allting monteras rätt. smile

Nexius
13 augusti 2014 · 414 Inlägg

det var min tanke med att det måste vara en uppdaterad version.
den manual jag fick med visar steget med säkringar på utsidan men har bilder och text för steget utan säkringar men kan inte hittan nått om säkring i den .

men jag kan ju testa med den 100A automatsäkringen jag köpte med den .
och om jag vill ha tag på säljaren så får jag leka telefon tagg tongue
bilstereoshopen är inte lätt att få tag på via telefon för mig iallafall.


-Edit-

MTX har annars några nya steg i deras mono block upplaga och några av dom har inte heller några säkringar .

Ex. http://international.mtx.com/thunder100 … -amplifier


-Edit2-
snackat med BRL och enligt som så är det en uppdaterad version och 100A ska räcka.

dax att riva ut lite i bilen tongue


-Edit3-
måste bara säga att helvete vilken skilnad på steg tongue
mina 2 15" lever som aldrig förr tongue
undrar vad som kommer spelas sönder först nu med mer än dubbla trycket i bilen tongue

Senast redigerat av Nexius (13 augusti 2014)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
SportPilot Ubåtsingenjör
13 augusti 2014 · 7 232 Inlägg

Hur räknar man ut avstämning på en sluten låda? 

Basen vill ha 42,5 liter men jag har bara plats till ca 32, blir det sket eller kommer det funka ok?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Burten
13 augusti 2014 · 36 Inlägg

Räcker mitt bilbatteri på 80ah till för att driva min bas fullt ut som har ett steg på 1400watt?
Bilen är en Volvo 940.

Drönirettab
13 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

CHEEVA skrev:
Hur räknar man ut avstämning på en sluten låda? 

Basen vill ha 42,5 liter men jag har bara plats till ca 32, blir det sket eller kommer det funka ok?

Slutna lådor har inte en "avstämning" på samma sätt som portade lådor har, istället brukar man ange lådans Qtc (total Q of closure, dvs lådans totala Q-värde) och F-3dB. Om det kommer att funka med 32 liter till din bas går inte att svara säkert på, det beror bla på hur lådan är tänkt att spela.

42,5 liter kan ju vara en djupbaslåda, men om musiken mest innehåller snabba basdunk så funkar kanske 32 liter bättre. Beror på som sagt. smile

Burten skrev:
Räcker mitt bilbatteri på 80ah till för att driva min bas fullt ut som har ett steg på 1400watt?
Bilen är en Volvo 940.

Det beror bla på vilken bas det gäller och om 1400 W är stegets RMS-effekt, sedan även skicket på batteriet. smile

Burten
14 augusti 2014 · 36 Inlägg

Steget är totalt på 1400 watt. 700watt rms har jag för mig det är på.

Streethawk Billjuds Wannabe
14 augusti 2014 · 1 771 Inlägg

Burten skrev:
Steget är totalt på 1400 watt. 700watt rms har jag för mig det är på.

Vad är det för steg? Original generator?
Man brukar räkna 1 extra batteri per 1000 watt så du kommer ligga lite på gränsen,

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Jockk3
14 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

Burten skrev:
Steget är totalt på 1400 watt. 700watt rms har jag för mig det är på.

vad för generator har du ?
ska du spela med bilen avslagen?

Burten
14 augusti 2014 · 36 Inlägg

Generatorn tror jag är på 65ah. alltså orginal generatorn.
Brukar aldrig spela med bilen avslagen, så nej.

Steget är ett hertz hcp1d

edit: läste om att bilar med ac har 100ah generator, och min har ac så då kanske jag har den generatorn.

Senast redigerat av Burten (14 augusti 2014)

Jockk3
14 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

tror det är minst 80A generator då jag inte hittar någon 65A på de generatorer på bildelsbasen.
på 940 är det ju lätt att byta till en 100A finns bolt on
då har du tillräckligt med laddström

här hittar du mycket bra information:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

vad för batteri sitter i bilen?
kanske en "big 3" uppgradering vore lämpligt smile

amoreex
14 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

Tjena alla, jag sitter och funderar på ny bas. och då lutar det väldigt åt DLS Nordica 10 tum, eller eventuellt 12 ifall det är stor skillnad mellan dem?

Sitter bara och funderar när det gäller slutsteg.. DLS har ju inga billiga steg.. funderar på annat märke där. har idag två Audison SR1D, men dessa ger bara 280 watt RMS i 4 ohm, och vet inte om det är för klent för En Nordica?

Hade detta steget passat bättre isåfall?
http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -ycOfl_vfI

Eller fungerar ett Audison steg tillräckligt bra trots deras "280 watt" ?

Mvh Robin

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Jockk3
14 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

vrf inte skaffa spl ice 1500 då har du kräm smile

Burten
14 augusti 2014 · 36 Inlägg

Jockk3 skrev:
tror det är minst 80A generator då jag inte hittar någon 65A på de generatorer på bildelsbasen.
på 940 är det ju lätt att byta till en 100A finns bolt on
då har du tillräckligt med laddström

här hittar du mycket bra information:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

vad för batteri sitter i bilen?
kanske en "big 3" uppgradering vore lämpligt smile

Jag var en sväng å kolla och den har 100A generator smile

Batteriet är ett EXIDE marine multifit 80ah, som är väldigt dåligt just nu som jag tänkte byta ut till ett nytt sådant.

Jockk3
14 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

Burten skrev:

Jockk3 skrev:
tror det är minst 80A generator då jag inte hittar någon 65A på de generatorer på bildelsbasen.
på 940 är det ju lätt att byta till en 100A finns bolt on
då har du tillräckligt med laddström

här hittar du mycket bra information:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

vad för batteri sitter i bilen?
kanske en "big 3" uppgradering vore lämpligt smile

Jag var en sväng å kolla och den har 100A generator smile

Batteriet är ett EXIDE marine multifit 80ah, som är väldigt dåligt just nu som jag tänkte byta ut till ett nytt sådant.

inte testa biltemas AGM serie då ? har själv 4x 80ah agm biltema och lovar att ström får man tongue
kanske lite dyrare än 80ah marine som ligger på 800-900 ?
biltemas ligger på 1700

Burten
14 augusti 2014 · 36 Inlägg

Ska ta å kolla på saken smile
Har ett 65ah batteri liggandes här, tror du det är för litet ifall jag skulle montera in det?

Drönirettab
14 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Marine multifit är inte den bästa varianten till en strömkrävande anläggning. Det batteri du har i bilen nu är väl ER350 gissar jag, i så fall ger det inte överdrivet hög kallstartström i förhållande till storleken. Ett fräscht 65 Ah batteri bör ju vara bättre än det batteri du har eftersom att det är i dåligt skick.

Om du sällan eller aldrig spelar med motorn avslagen så är det inte kritiskt med ett batteri som tål ett antal djupurladdningar (tex Multifit), då funkar det att välja ett kraftigt startbatteri istället. Vill du fortsätta med Exide så kan du exempelvis välja EA770, det tål en del stryk och ger hög startström. smile

Burten
14 augusti 2014 · 36 Inlägg

Ajjemän, ER350 stämmer.
Fick bli ett nytt likadant batteri idag, då jag verkligen var i behov av det. Enda som fanns å välja mellan var det å ett Exide 65ah batteri.
Bilen var helt död när jag skulle starta den, och det är tyvvär 13 mil till närmsta Biltema hmm

Så ett AGM batteri står på inköpslistan när jag är påväg till Biltema nästa gång.

Nåja, detta får duga för mig änsålänge smile

SportPilot Ubåtsingenjör
15 augusti 2014 · 7 232 Inlägg

amoreex skrev:
Tjena alla, jag sitter och funderar på ny bas. och då lutar det väldigt åt DLS Nordica 10 tum, eller eventuellt 12 ifall det är stor skillnad mellan dem?

Sitter bara och funderar när det gäller slutsteg.. DLS har ju inga billiga steg.. funderar på annat märke där. har idag två Audison SR1D, men dessa ger bara 280 watt RMS i 4 ohm, och vet inte om det är för klent för En Nordica?

Hade detta steget passat bättre isåfall?
http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -ycOfl_vfI

Eller fungerar ett Audison steg tillräckligt bra trots deras "280 watt" ?

Mvh Robin

varför köpa en så dyr bas när du ska snåla in på steget ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang